  • 1. Data: 2009-11-15 00:16:20
    Temat: Jaki mikrokontroler wybrać...
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Chcę sobie dorobić komputerek zliczający zużytą energię, z przeliczeniem na
    koszt w zł., wyliczający średnie zużycie dzienne/miesięczne/roczne.
    Prognozowane zużycie itp.

    Jako źródło danych będę używał tego licznika, który już posiadam:

    http://www.fif.com.pl/produkt/55/793

    I teraz, ponieważ mam plan dwutaryfowy potrzebuję czegoś, co:

    - ma zegar czasu rzeczywistego,
    - ma pamięć flash (aby w razie zaniku napięcia w sieci dane nie zostały
    utracone,
    - jakiś licznik impulsów w postaci rejestru,
    - potrafi bezpośrednio odczytywać sygnały o nap. około 12V, tzn. potrafi bez
    zbędnej komplikacji odczytać impulsy z powyższego licznika,
    - pozwala na prostą komunikację z pecetem w celu odczytu co jakiś czas
    danych, najchętniej poprzez sieć ethernet,
    - pozwala wysterować jakiś wyświetlacz tekstowy LCD.

    Trochę szperałem po sieci i znalazłem na allegro takie coś:

    http://allegro.pl/item805036040_modul_uruchomieniowy
    _atmega_16_usb_lcd_led_isp.html

    Wygląda nieźle, ale mam obawy czy da się w jakiś prosty sposób podłączyć do
    tego ten licznik, co powyżej. Jak to zrobić najprościej?

    Kiedyś (lat temu 10) bawiłem się hobbystycznie elektroniką, ale miałem sporą
    przerwę.
    Sterowałem za pomocą złącza równoległego w amidze różnymi urządzeniami, ale
    nie mam pojęcia jak obsłużyć USB, kartę SD, czy ethernet w takiej zabawce.
    Czy są dostępne gotowe biblioteki do obsługi tego typu urządzeń I/O. Czy
    taki moduł posiada jakąś namiastkę systemu operacyjnego, za pośrednictwem
    którego można mieć dostęp do urządzeń I/O w jakiś sensowny sposób? Np.
    dostęp do protokołu TCP/IP?

    Może możecie wskazać jakieś ciekawe strony o współczesnych mikrokontrolerach
    dla zielonych w tym temacie?

  • 2. Data: 2009-11-15 12:50:20
    Temat: Re: Jaki mikrokontroler wybrać...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > http://www.fif.com.pl/produkt/55/793
    > - ma zegar czasu rzeczywistego,

    To nie problem

    > - ma pamięć flash (aby w razie zaniku napięcia w sieci dane nie zostały
    > utracone,

    Raczej szukasz takiego z pamięcią EEPROM. Niektóre mają także
    podtrzymywaną baterią pamięć RAM. Pamięć EEPROM można dodać na zewnątrz
    (mały scalak 8-pin).

    > - jakiś licznik impulsów w postaci rejestru,

    O co dokładnie chodzi?? O licznik sprzętowy?????
    Sądzę, że korzystanie ze sprzętowego licznika będzie zbędne (jeśli idzie
    o pomiar zużytej energii), jeśli chcesz liczyć zużycie chwilowe, to się
    przyda :)... Ale ma to chyba każdy mikrokontroler...

    > - potrafi bezpośrednio odczytywać sygnały o nap. około 12V, tzn. potrafi bez
    > zbędnej komplikacji odczytać impulsy z powyższego licznika,

    A kto napisał, że w.w. licznik podaje impulsy 12V??!! On ma wyjście typu
    OC...

    > - pozwala na prostą komunikację z pecetem w celu odczytu co jakiś czas
    > danych, najchętniej poprzez sieć ethernet,

    Poprzez sieć ethernet już nie jest tak prosto... Poza tym - pytanie, czy
    chcesz wysyłać pakiety i odbierać je dedykowaną aplikacją, czy chciałbyś
    mieć dostęp "przez przeglądarkę"??

    > - pozwala wysterować jakiś wyświetlacz tekstowy LCD.

    Nie znam układu, który by nie był w stanie tego zrobić ;)... poza tymi,
    które mają za mało pinów ;)...

> [...]
    > Wygląda nieźle, ale mam obawy czy da się w jakiś prosty sposób podłączyć do
    > tego ten licznik, co powyżej. Jak to zrobić najprościej?

    Podłączenie licznika to żaden problem. Albo robi się to WPROST albo
    przez optoizolator (zależy czy na pinach SO+ i SO- występuje napięcie
    czy nie i czy są połączone z siecią...)

> [...]
    > taki moduł posiada jakąś namiastkę systemu operacyjnego, za pośrednictwem
    > którego można mieć dostęp do urządzeń I/O w jakiś sensowny sposób? Np.

    A po co Ci dostęp do TCP/IP, jeśli ten moduł nie ma obsługi
    Ethernetu??!! Powiem tak - nie ma na tym systemu operacyjnego, to nie
    ten typ urządzeń... Najprościej łączyć się z komputerem przez port COM,
    można używać USB i wirtualnego portu COM (z punktu widzenia komputera i
    mikrokontrolera widziany jest normalny interfejs szeregowy, konwersję na
    USB robi układ FT232 obecny na płytce). No ale to tylko na kilka m
    będzie działać....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-11-15 13:59:27
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > To nie problem
    > Raczej szukasz takiego z pamięcią EEPROM. Niektóre mają także
    > podtrzymywaną baterią pamięć RAM. Pamięć EEPROM można dodać na zewnątrz
    > (mały scalak 8-pin).

    Dlaczego pamięć flash się wg ciebie do tych zastosowań nie nadaje?

> [...]
    > pomiar zużytej energii), jeśli chcesz liczyć zużycie chwilowe, to się
    > przyda :)... Ale ma to chyba każdy mikrokontroler...

    No wydaje mi się (ale może się nie znam), że sprzętowy licznik jest
    przyjemniejszy w odczytywaniu, niż np. obsługa wejścia I/O na przerwaniach,
    ale może się nie znam.

    > A kto napisał, że w.w. licznik podaje impulsy 12V??!! On ma wyjście typu
    > OC...

    Czyli jak to najprościej obsłużyć?

    Np. SO+ łączę z +5V mikrokontrolera, poprzez rezystor 330 ohm,
    SO- łączę z wejściem I/O mikrokontrolera i z masą mikrokontrolera
    poprzez rezystor 10k. I rozumiem, że na wejściu wysterowanym na 0 poprzez
    rezystor 10k wpięty do masy, podczas trwania impulsu uzyskam logiczną
    jedynkę?

    > Poprzez sieć ethernet już nie jest tak prosto... Poza tym - pytanie, czy
    > chcesz wysyłać pakiety i odbierać je dedykowaną aplikacją, czy chciałbyś
    > mieć dostęp "przez przeglądarkę"??

    No tak by było fajnie, tylko to pewnie już jakiś system operacyjny jest
    potrzebny z obsługą stosu TCP/IP i miniserwerem http.

> [...]

    > USB robi układ FT232 obecny na płytce). No ale to tylko na kilka m będzie

    Do moich potrzeb wystarczy.

    PS. są jakieś gotowe moduły z procesorami serii 68000 na pokładzie? Bo
    jednak assembler m68k jest dużo przyjemniejszy od tego ATMEL-a. Chociaż z
    drugiej strony ten atmel i tak posiada sporo więcej rejestrów niż procki
    pecetowskie.

  • 4. Data: 2009-11-15 20:05:24
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
> [...]
    > danych, najchętniej poprzez sieć ethernet,
    > - pozwala wysterować jakiś wyświetlacz tekstowy LCD.

    Zegar czasu rzeczywistego i przechowywanie danych możesz zrealizować na
    osobnym układzie np DS1307 z podtrzymaniem bateryjnym. Ma 64 bajty RAM i
    zegar. Do tego dowolny procek który będzie ci łatwo poznać. Np coś z
    rodziny AVR. Zaletą jest dobre darmowe środowisko np WinAVR. Mozesz też
    zapisywać dane do wbudowanej pamięci EEprom po wykryciu zaniku napięcia.
    Do USB możesz zastosować FT323R albo bawić się w biblioteki CDC tla AVR.

    MD

  • 5. Data: 2009-11-16 17:37:59
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Dlaczego pamięć flash się wg ciebie do tych zastosowań nie nadaje?

    ZTCP to pamięci Flash zapisuje się blokami, kasuje się blokami itp.
    Sposób obsługi jest po prostu bardziej złożony. Pamięci EEPROM mają poza
    tym większą liczbę cykli, więc możesz częściej je zapisywać przy tej
    samej żywotności układu. Przy bardzo małych ilościach danych nie ma
    sensu wchodzić we Flash'a.

    > No wydaje mi się (ale może się nie znam), że sprzętowy licznik jest
    > przyjemniejszy w odczytywaniu, niż np. obsługa wejścia I/O na przerwaniach,
    > ale może się nie znam.

    Piszesz procedurę obsługi przerwania, która robi inkrementację zmiennej
    ;)... proste :)... a tak na serio - jeśli układ dostaje częstotliwość
    typu FCPU/4 na wejście, to programowo tego nie zliczysz, sprzętowo tak
    ;)... policz sam jakiej częstotliwości impulsów się spodziewasz.
    Oczywiście zawsze możesz stosować licznik sprzętowy, ale chodzi mi o to,
    że w tym wypadku realizacja tego programowo nie będzie żadnym
    utrudnieniem :)...

> [...]
    > poprzez rezystor 10k. I rozumiem, że na wejściu wysterowanym na 0 poprzez
    > rezystor 10k wpięty do masy, podczas trwania impulsu uzyskam logiczną

    Ja bym podłączył SO+ do pinu mikrokontrolera, a SO- do masy :)... jeśli
    połączenie będzie krótkie - zadziała :). Można dać 1k szeregowo między
    SO+ i pin celem zabezpieczenia. Ew. więcej, ale wtedy podciągnięcie do
    plusa realizować po stronie SO+, a nie pinu procesora... Większość
    procesorów ma możliwość sprzętowego podciągnięcia swojego wejścia do
    zasilania...

    > Do moich potrzeb wystarczy.

    No to tak będzie najprościej :)... szukaj pod FT232R (inne wersje niż R
    też mogą być, ale wymagają więcej elementów dookoła, więc nie polecam
    :)). I wystarczy Ci dowolny mikrokontroler ze sprzętowym UARTem (prawie
    każdy :)). Producent układu FT232 udostępnia sterowniki na Winde,
    Linucha i na MACa :)... pod tymi systemami taki układ będziesz widział
    jak zwykły port COM.

> [...]
    > drugiej strony ten atmel i tak posiada sporo więcej rejestrów niż procki

    Chcesz to w ASM pisać?? Nie lepiej w C albo w Bascomie (skoro to
    pojedynczy projekt)??