  • 161. Data: 2010-05-19 13:07:41
    Temat: Re: Jaki jest sens stosowania dysków SSD?
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Wed, 19 May 2010 14:07:00 +0200, Marek napisał(a):

    > Tak, zdaję sobie sprawę z istnienia tych mechanizmów. Jednakże ten komputer
    > a także mój własny nie miały kompletnie niczego instalowanego poza patchami
    > i innymi uaktualnieniami (głównie systemu). Ciężko więc nawet poszukać
    > winowajcy.

    Jak to nie mialy niczego instalowanego? Korzystasz z komputera z golym
    systemem?

    > Ponadto nawet zakładając ich wpływ to ciężko jest mi sobie wyobrazić
    > dlaczego po zainstalowaniu systemu od zera z bieżącymi wersjami softu (a
    > więc ze wszystkimi poprawkami, które i tak wcześniej były zainstalowane)
    > wszystko zaczyna normalnie działać. Na wspomnianym laptopie IE ładuje się
    > obecnie jakieś 2-3 minuty. Po reinstalce przypuszczam, że będzie to ok. 30s
    > jak po reinstalkach bywało (to nie jest szybki komputer).

    Trudno rzec, ja system instaluje raz na dwa-trzy lata lub gdy mam awarie
    podzespolu (ostatnio dysk mi padl, ale udalo sie system przerzucic bez
    reinstalacji), a softu mam ogromne ilosci poinstalowane (menu start ma do 3
    kolumn ;-) i nie zauwazam jakiegos znacznego zamulania.
    Za to moze to robic rootkit lub trojan. Raz mnie rootkit dopadl, nod32
    przepuscil, caly weekend walczylem z gownem, potem zglosilem do eseta i po
    kilku godzinach rootkit zostal wykryty w pliku, ktory mnie zarazil. No i
    wtedy, gdy ten rootkit hasal komp naprawde zachowywal sie bardzo dziwnie, w
    tym takze byl zamulony i np. aplikacje sie samoczynnie zamykaly.

    > Czy sądzisz, że to możliwe aby aż do tego stopnia ewentualne podwieszone
    > aplikacje hamowały system? Co się może z nimi dziać po reinstalacji?
    > Dlaczego przestają przeszkadzać? ...

    Jesli po reinstalacji sa dokladnie te same aplikacje i nie mula to przyczyna
    nie lezy raczej w aplikacjach.

    > no i dlaczego obciążenie CPU tego nie sygnalizuje?

    Obciazenie moze sie rozkladac pomiedzy wszystkie procesy, bo de facto hook
    dziala w konktekscie kazdego procesu.
    Jednak jesli _calkowite_ obciazenie procka tez jest niskie to coraz bardziej
    wyglada na rootkita, ktory po prostu oszukuje system podstawiajac falszywe
    dane pod funkcje odczytujace obciazenie proca. A jak z temperaturami rdzeni?
    Czy wentylator kreci mocniej niz po instalacji?

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 162. Data: 2010-05-19 16:32:19
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Wed, 19 May 2010 15:07:41 +0200, Norbert napisał(a):

    > Jak to nie mialy niczego instalowanego? Korzystasz z komputera z golym
    > systemem?

    No tak - posługiwanie się skrótami myślowymi prowadzi do nieporozumień...
    Nie miały niczego instalowanego poza tym co już było wcześniej
    zainstalowane i nie sprawiało żadnych problemów. Nic więcej nie zostało
    zainstalowane a problemy same przyszły bo zawsze przychodzą gdy nie robi
    sie reinstalek raz na rok, dwa...

> [...]
    > reinstalacji), a softu mam ogromne ilosci poinstalowane (menu start ma do 3
    > kolumn ;-) i nie zauwazam jakiegos znacznego zamulania.

    Hmmm... a ja mam bardzo różne obserwacje. W zasadzie pod XP nigdy nie
    zdarzyło mi się aby pracował sprawnie dłużej niż 2 lata. Tzn. nie ma
    jakiejś daty w kalendarzu kiedy coś zaczyna spowalniać. Dzieje się to
    stopniowo przez długi czas coraz bardziej.

    > Za to moze to robic rootkit lub trojan.

    Tylko jak obciążyć komputer i nie wykazać tego w pomiarach? Pytam trochę
    teoretycznie gdyż wirusa itp. od lat nie widziałem. KIS jest bardzo
    skutecznym softem - nie sądzę aby sprzęt od lat łapał w kółko te same
    wirusy powodujące te same zachowania i dopiero po roku czy dwóch.

> [...]
    > wtedy, gdy ten rootkit hasal komp naprawde zachowywal sie bardzo dziwnie, w
    > tym takze byl zamulony i np. aplikacje sie samoczynnie zamykaly.

    Tak, ale to stało się nagle, prawda? Wtedy można nabrać przekonania co jest
    grane.

    > Jesli po reinstalacji sa dokladnie te same aplikacje i nie mula to przyczyna
    > nie lezy raczej w aplikacjach.

    No właśnie ... w systemie też nie, w porządku na dysku również nie, w
    wirusach na 95% też nie więc brak motywacji CPU do dalszej współpracy
    pozostaje :-D

    > Obciazenie moze sie rozkladac pomiedzy wszystkie procesy, bo de facto hook
    > dziala w konktekscie kazdego procesu.

    Tylko prawie wszystkie pokazują 0. Jeśli jest to nawet średnio 0.5 * ilość
    procesów = 10% maksymalnie.

    > Jednak jesli _calkowite_ obciazenie procka tez jest niskie to coraz bardziej
    > wyglada na rootkita, ktory po prostu oszukuje system podstawiajac falszywe
    > dane pod funkcje odczytujace obciazenie proca.

    KIS w końcu wykryłby go. Kiedyś zawziąłem się i skanowałem dysk i w trybie
    awaryjnym i w zewnętrznym komputerze - czysto. Takie rzeczy to rutynowe
    działania. Gdybym tego nie zrobił to nie zanudzałbym Ciebie pytaniami :-)

    > A jak z temperaturami rdzeni?

    Hmmm... a to dałeś mi do myślenia. Kierunek myślenia, którego nie
    uwzględniłem. Nie wiem. Zresztą nie wiem czy da się to sprawdzić na starym
    laptopie inaczej jak w biosie. Znasz jakieś narzędzie?

    > Czy wentylator kreci mocniej niz po instalacji?

    To z pewnością nie - przynajmniej na moim sprzęcie nie.

  • 163. Data: 2010-05-19 17:14:26
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Wed, 19 May 2010 18:32:19 +0200, Marek napisał(a):

    > Tylko jak obciążyć komputer i nie wykazać tego w pomiarach?

    Pisalem o tym, przeciez jesli jest np. funkcja w winapi do pomiaru czasu
    jaki proces "zjadl" procesorowi:

    BOOL GetProcessTimes(

    HANDLE hProcess, // specifies the process of interest
    LPFILETIME lpCreationTime, // when the process was created
    LPFILETIME lpExitTime, // when the process exited
    LPFILETIME lpKernelTime, // time the process has spent in kernel mode
    LPFILETIME lpUserTime // time the process has spent in user mode
    );

    to gdy rootkit zalozy hooka na te funkcje, i bedzie nia sterowal to chyba
    nie jest problemem pokazac co mu pasuje, prawda? I tak z kazda funkcja moze
    byc, nawet z tymi niskopoziomowym.

    > Pytam trochę teoretycznie gdyż wirusa itp. od lat nie widziałem. KIS jest bardzo
    > skutecznym softem - nie sądzę aby sprzęt od lat łapał w kółko te same

    Nod32 tez jest skuteczny, a jednak... lapie.

    > Tylko prawie wszystkie pokazują 0. Jeśli jest to nawet średnio 0.5 * ilość
    > procesów = 10% maksymalnie.

    Pisalem wyzej o hookowaniu, tu to samo z funkcja pokazujaca biezace
    obciazenie.

    > KIS w końcu wykryłby go. Kiedyś zawziąłem się i skanowałem dysk i w trybie
    > awaryjnym

    Nie wykrylby aktywnego rootkita, jak wyzej, wystarczy hook na funkcje
    OpenFile/CreateFile/xxxFile i KIS, NOD i kazdy inny antywir widzi piekny
    czysty plik, bo rootkit pokaze to co chce pokazac w pliku.

    > i w zewnętrznym komputerze - czysto. Takie rzeczy to rutynowe

    Tak, zewnetrzny i _czysty_ komputer jest sensownym, szybkim i skutecznym
    rozwiazaniem problemu.

    > działania. Gdybym tego nie zrobił to nie zanudzałbym Ciebie pytaniami :-)

    A jesli nie pomoglo to zaczynam podejrzewac magie :-)

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 164. Data: 2010-05-19 19:28:12
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Wed, 19 May 2010 19:14:26 +0200, Norbert napisał(a):

    > to gdy rootkit zalozy hooka na te funkcje, i bedzie nia sterowal to chyba
    > nie jest problemem pokazac co mu pasuje, prawda? I tak z kazda funkcja moze
    > byc, nawet z tymi niskopoziomowym.

    Ahhh ... przepraszam. Za dużo rzeczy dzieje się dziś i umknęło mi jedno
    zdanie, w którym to napisałeś. Teraz w pełni rozumiem skąd Twoja sugestia
    co do wentylatora na procku.

    Tak czy owak miałem na myśli "nie złośliwą" degradację sysytemu. Z dużym
    prawdopodobieństwem wykluczam wirusy. Nie sądzę aby aplikacje typu Word
    przechwytywały funkcje systemowe po to aby ukryć ile same pożerają jego
    czasu i stopniowo, z miesiąca na miesiąc zamulać komputer :-) Tu działa
    jakieś kompletnie niezrozumiałe dla mnie zjawisko. W dodatku obserwuję to
    na wszystkich komputerach (z XP przynajmniej), czy to u siebie, czy u
    znajomych. Pytałem w kontekscie tego zjawiska właśnie.

    > Nod32 tez jest skuteczny, a jednak... lapie.

    Każdy program musi byćprzez pewien czas nieodporny na jakiegoś wirusa.
    Rzadko się zdarza (aczkolwiek zdarzyło się kiedyś), że program potrafi
    rozpoznać wirusa zanim ten pojawi się na rynku :-)
    To temat rzeka. Zupełnie OT dodam, że zajmowałem się tematyką przy okazji
    zawodu. Wyniki oficjalnych testów to jedno a prawdziwe życie drugie. W tym
    czasie widywałem wiele pożartych przez wirusy komputerów lecz tylko raz KAV
    lub KIS nie dały sobie rady (w sensie ochrony przed infekcją). Do dnia
    dzisiejszego żaden z klientów, który stosuje w/w nie dał mi zarobić na
    ratowaniu danych :-) To mnie samego przekonało do wyboru akurat tego softu
    choć najtańszy nie jest.

    > A jesli nie pomoglo to zaczynam podejrzewac magie :-)

    Mało tego... to cyklicznie się zdarza i zawsze nie pomaga :-))) Komputery
    nawet nie są w obrębie jednej sieci a nawet miasta i też się regularnie to
    z nimi dzieje :-D Nie próbowałem ofiar składać jeszcze. Do tego się
    przyznaję :-D

    Dla mnie jeszcze bardziej magiczne jest to, że ktoś napisze "a u mnie sie
    nic takiego nie dzieje a mam instalkę sprzed 4 lat". A może się
    przyzwyczaił do wolnego systemu i nie dostrzega tego? Brak odniesienia...
    :-)

  • 165. Data: 2010-05-19 20:47:00
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Wed, 19 May 2010 21:28:12 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > nic takiego nie dzieje a mam instalkę sprzed 4 lat". A może się
    > przyzwyczaił do wolnego systemu i nie dostrzega tego? Brak odniesienia...

    Jaki brak odniesienia? Wszak po tych 4 latach instaluje nowy system i ..ma
    odniesienie od razu :-)
    Sam zauwazam roznice, ale wynika to tylko z tego, ze w obecnym/standardowym
    systemie mam w czasie pracy 80-90 procesow, a swiezy system ma ich sporo
    mniej. Gdy juz po kilku dniach dochodze z konfigiem do poziomu oczekiwanego
    wszystko pracuje jak do tej pory, czyli ciut wolniej niz pusty, czysty
    system, ale bez mulenia.

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 166. Data: 2010-05-20 08:36:45
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Wed, 19 May 2010 22:47:00 +0200, Norbert napisał(a):

    > Jaki brak odniesienia? Wszak po tych 4 latach instaluje nowy system i ..ma
    > odniesienie od razu :-)

    No ale nie zrobił tego więc pewnie nei wie, że może być lepiej :-)

> [...]
    > wszystko pracuje jak do tej pory, czyli ciut wolniej niz pusty, czysty

    Na procesy też zwracam uwagę czy przypadkiem nie ma tam jakiś podejrzanych
    nowych gości. Na zwykłym biurowym komputerze na oko procesów jest zawsze ok
    20. Nie mogę tego teraz zweryfikować lecz tak na oko to wyglądało. Obojętne
    czy jest to zaraz po reinstalacji wszystkiego czy rok później - o ile
    niczego nowego nie dokłada się do systemu.

  • 167. Data: 2010-07-20 08:24:01
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    W dniu 13.05.2010 12:56, Marx pisze:
    > dzialanie swapfile w windows xp czy Vista jest po prostu tragiczne

    A jesteś w stanie zaimplementować je lepiej?

    Problem nie jest w mechanizmach swapowania, ale w rozmiarze
    programów. Gdy program potrzebuje 5 MiB RAMu, nie trzeba nad-
    miernie swapować i będzie działał szybko. Gdy zajmuje 500 MiB,
    sprawa wygląda zupełnie inaczej i *nic* tu nie pomoże -- chyba,
    żeby Microsoft drastycznie zmienił zasady ustalania rozmiaru
    roboczego aplikacji.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 168. Data: 2010-07-21 06:57:39
    Od: Marx <M...@n...com>

    W dniu 2010-07-20 10:24, Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > sprawa wygląda zupełnie inaczej i *nic* tu nie pomoże -- chyba,
    > żeby Microsoft drastycznie zmienił zasady ustalania rozmiaru

    ciekawe ze twoje teorie maja sie nijak do praktyki.
    Mam w komputerze 5GB RAM (32 bitowa Vista)
    1,5GB jest przeznaczone na ramdysk (32 bitowy windows wiecej niz 3,5GB
    nie widzi) na ktorym zalozony jest swap.
    Oczywiscie, gdybym edytowal wielogigabajtowe filmy, byc moze mialbym
    problem z pamiecia - ale nie mam. Komputer dziala wyraznie lepiej, niz
    gdybym zamiast swapa na ramdysku zrobil swapa (oczywiscie wiekszego) na
    dysku.
    Algorytm swapowania jest skopany, co zreszta nie wprost potwierdza
    Microsoft chwalac sie co wersje windows ze zostal gruntowanie
    przebudowany. Jakby byl dobry, to po co by zmieniali?
    Marx

  • 169. Data: 2010-07-21 08:15:33
    Od: Przesmiewca <b...@o...pl>

    Marx <M...@n...com> napisał(a):

    >Microsoft chwalac sie co wersje windows ze zostal gruntowanie
    >przebudowany. Jakby byl dobry, to po co by zmieniali?

    To nie jest na nic dowod. Mozna cos przepisac z dobrego na lepszy,
    jak ktos ma ochote i moce.

  • 170. Data: 2010-07-21 09:54:48
    Od: Marx <M...@n...com>

    W dniu 2010-07-21 10:15, Przesmiewca pisze:

    > To nie jest na nic dowod. Mozna cos przepisac z dobrego na lepszy,
    > jak ktos ma ochote i moce.

    ile razy mozna przepisywac i jak dlugo to pierwsze dobre jest dobre? :)
    ja wiem ze w reklamach proszki caly czas sa lepsze (co logicznie
    oznaczaloby ze te z zeszlego roku sa gorsze, a te sprzed dwoch to nie
    mialy prawa prac), ale mamy tu chyba wyzszy poziom dyskusji...
    Marx