eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowegoJaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    Date: Fri, 01 Jun 2012 21:02:44 +0200

    Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego. Założenie to softwareowy
    chopper (sprawdza mi się znakomicie w innym projekcie) i silnik unipolarny.

    Silnik, powiedzmy, do 4A na cewkę. Tranzystory w miarę możliwosci SMD,
    diody też. MOSFETy. Najlepiej sterowanie poziomem logicznym.

    Jakie dobrać tranzystory aby dały radę pracować w warunkach 12V
    zasilania, 4A na cewkę max i przy częstotoliwościach PWM rzędu 1kHz?

    Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
    testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
    już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor. Diody są
    lekko ciepłe, tranzystor zimny, a mimo to raz na jakiś czas coś strzela.
    Przypuszczam że dioda może być zbyt wolna i nie daje rady gasić
    przepięć, ale może jest zupełnie inna przyczyna.

    Obniżenie prądu do 0.5A zmniejsza prawdopodobieństwo detonacji, ale nie
    eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.

    Ponieważ docelowo zabawki nie ma (4A) to pytanie brzmi jaki sprawdzony
    komplet dioda + tranzystor mam uzyć do sterowania cewką. SMD. Coś można
    polecić, co jest tanie i osiągalne? Może powinienem zastosować jakieś
    układu R-C do gaszenia przepięć zamiast szukać odporniejszych elementów?
    Gdzieś mogę poczytać jakiś ciekawy dokument na ten temat?