  • 1. Data: 2012-08-20 23:31:59
    Temat: Jak zlokalizować niewelką nieszczelność.
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Witam,

    W jaki sposób zlokalizować nieszczelność w naczyniu w którym jest
    kilka potencjalnie podejrzanych miejsc.
    Naczynie ma około 200l objętości i panuje w nim ciśnienie na poziomie
    1milibara (prawie próżnia).
    Do wszystkich podejrzanych miejsc dostęp dość trudny ale jest..
    Wyciek jest tak mały że przez dobę ciśnienie wzrasta o 4 milibary.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 2. Data: 2012-08-21 00:16:26
    Temat: Re: Jak zlokalizować niewelką nieszczelność.
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    KS wrote:

> [...]
    > Do wszystkich podejrzanych miejsc dostęp dość trudny ale jest..
    > Wyciek jest tak mały że przez dobę ciśnienie wzrasta o 4 milibary.

    Możesz dla testów tą próżnię naruszyć? Masz wgląd do zbiornika? Inaczej
    pozostaje chyba tylko USG lub rentgen.

    Waldek

  • 3. Data: 2012-08-21 00:44:02
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik KS napisał:
> [...]
    > Do wszystkich podejrzanych miejsc dostęp dość trudny ale jest..
    > Wyciek jest tak mały że przez dobę ciśnienie wzrasta o 4 milibary.

    Naczynie metalowe czy szklane?

    --
    Darek

  • 4. Data: 2012-08-21 06:47:48
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    >Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl>
    >napisał w wiadomości

    >Naczynie metalowe czy szklane?

    >--
    >Darek

    Naczynie metalowe.

    K.S.

  • 5. Data: 2012-08-21 06:59:42
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:a9fr9qFgb2U1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    >
    > Waldek
    >
    > --
    > My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný

    Mogę wyrównać ciśnienie do atmosferycznego.
    Nadciśnienia nie da rady zrobić.
    Mam wgląd do zbiornika, ale nie wszystkie miejsca gdzie może
    przeciekać są widoczne od wewnątrz.

    K.S.

  • 6. Data: 2012-08-21 07:52:12
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Naczynie metalowe.

    Może to zabrzmi głupio, ale nie można pomalować? Niekoniecznie farbą,
    może woskiem i nie całą od razu, tylko partiami i patrzeć gdzie pomogło?

    Irek.N.

  • 7. Data: 2012-08-21 08:41:47
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 20.08.2012 23:31, KS pisze:
> [...]
    > Do wszystkich podejrzanych miejsc dostęp dość trudny ale jest..
    > Wyciek jest tak mały że przez dobę ciśnienie wzrasta o 4 milibary.

    Do układu próżniowego podłącza się spektrometr gazowy (np. kwadrupolowy,
    ale mogą być teraz nowe konstrukcje), wytwarza próżnię i "odmuchuje"
    podejrzane miejsca gazem próbnym - zwykle helem.
    Na spektrometrze rejestrowany jest pik, w momencie odmuchiwania
    nieszczelności.
    Problemem jest niestety cena spektrometru.

    Są firmy świadczące takie usługi - np. ta:
    http://www.apvacuum.com/index.php?option=com_content
    &view=article&id=57&Itemid=71

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 8. Data: 2012-08-21 10:06:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-08-21 06:59, KS pisze:

    > Mogę wyrównać ciśnienie do atmosferycznego.

    Pomysł może trochę z kosmosu: w Polarze widziałem urządzenie do
    wykrywania nieszczelności w układach chłodniczych. Właściwie był to
    przenośny spektroskop masowy, cholerycznie czuły. Gdybyś mógł wypełnić
    naczynie jakimś gazem, choćby freonem lub "butanem" do zapalniczek
    (bum!), to nadciśnienie nie będzie potrzebne. pozostaje problem, skąd
    wziąć taki leak detector...

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2012-08-21 10:53:15
    Od: "Anonim" <a...@n...mam.emaila>

    Użytkownik "KS" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Do wszystkich podejrzanych miejsc dostęp dość trudny ale jest..
    > Wyciek jest tak mały że przez dobę ciśnienie wzrasta o 4 milibary.
    Niewiem dokładnie o jaki zbiornik i do czego służy, może poniższe bedzie
    smieszne ale co mi szkodzi napisać:

    1. Kamera termowizyjna, bedzie widać róznice temperatur, mozliwe że bedzie
    trzeba dłuuugo szukać by zbiornik miał wszedzie ta sama temperaturę. potem
    bedzie widac nieszczelność
    2. wlej wody z pigmentem kolorowym i patrz gdzie jest wyciek.
    3. wrzuć do zbiornika taki spray(lub kilka) którym odgrzybia sie klimatyzacje(a
    może jakies perfumy?). Zamknij zbiornik i wywietrz pomieszczenie. Po kilkunastu
    godzinach nalezy obwąchac zbiornik, w poszukiwaniu zapachu. Albo zatrudnic
    nalezy psa tropiącego.
    4. zatrudnic specjalistów - moze pomogą http://www.festo.com/cms/pl_pl/16807.htm
    5. zeszlifować zbiornik metalowy do żywego, jakimiś małymi płatami i obserwowac
    powierznie metalu - Jesli sie nieuda znaleść bedziesz mieć odnowiony zbiornik:)
    6. uzyć preparatu
    http://www.smaruj.pl/p/pl/270/flaw+detector+penetran
    t+2+wykrywanie+pekniec+400ml.html
    nie znam zasady działania ale chyba bedzie potrzebne lekkie nadciśnienie

    Będąc na Twoim miejscu najpierw wykluczyłbym miejsca najbardziej prawdopodobne:
    1. uszczelniłbym powłoką gumową (poprostu zamalowałbym guma w płynie do
    łazienek) najpierw otwory z korkami - jakies wejście do wewnątrz, drzwiczki,
    zawiasy itp
    2. uszczelniłbym - tak kilka cm naokoło - jakies rurki wspawane w ten
    zbiornik - o ile istnieją
    3. uszczleniłbym szfy na zbiorniku - zakładam że ma

    robiłbym to po koleji. pkt 1 i sprawdzam czy jest wyciek. potem dodaje pkt 2 i
    sprawdzam. Oczywiście sprawdzam na próżni

    Jeśli znajdziesz to potem lupa i po części odrywasz gume... i szukasz.
    Jeśi to nic niedało to znaczy ze nieszczelnosć jest w blasze i kuplbym wtedy
    preparat z pkt 6. Potem - o ile nic to niepomoże, poelcałbym metodę zapachową i
    na końcu termowizje.
    Jeśi kasa nie jest problemem to zaczołbym od kamery termowizyjnej. Według mnie
    stawiam na 100%załatwieeni tematu. Mozesz zadwonic i zapytac jakiegoś gościa czy
    da sie znaleść taką nieszczelność.

    Pozdrawiam
    Robert

  • 10. Data: 2012-08-21 11:16:54
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-08-21 10:06, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > naczynie jakimś gazem, choćby freonem lub "butanem" do zapalniczek
    > (bum!), to nadciśnienie nie będzie potrzebne. pozostaje problem, skąd

    Z dawnych czasów pamiętam, że do badania szczelności urządzeń
    próżniowych stosowało się dwa rodzaje urządzeń. Jeden to wykrywacz
    helowy - bardzo czuły. To był faktycznie spektrometr masowy nastawiony
    na wykrywanie jonów helu. Dość duży ale dałoby się go przewieźć gdyby
    znaleźć skąd coś takiego pożyczyć. Drugim - prostszym rozwiązaniem jest
    wykrywacz freonowy. Słabszy ale może wystarczający w tym wypadku. Można
    ro zrobić samemu. Kupić w TME czujnik freonu, albo innych węglowodorów.
    Najlepiej byłoby napełnić zbiornik powietrzem z domieszką węglowodorów,
    z lekkim nadciśnieniem. Następnie szukać czujnikiem dziury na obudowie.
    Czujniki takie mają zazwyczaj ludzie od chłodnictwa. Jeśli nadciśnienie
    jest absolutnie niedopuszczalne ta można czujnik umieścić w wężu
    pompującym powietrze ze zbiornika ale wtedy czułość będzie gorsza o czas
    reakcji się zwiększa. W tej sytuacji należy np smarować podejrzane
    miejsca np. eterem albo rozpuszczalnikiem żeby węglowodory miały okazję
    wejść do środka.

    --
    pozdrawiam
    MD