  • 11. Data: 2013-06-14 22:39:32
    Temat: Re: Jak zidentyfikować szybką ładowarkę USB?
    Od: "Klaskon" <f...@n...pl>

    Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał w wiadomości
    news:kpc092$a21$1@node2.news.atman.pl...

    > Chciałbym kupić ładowarkę, która będzie tak sprawna jak HTC - czym się
    > kierować? Czy są jakieś tajne oznaczenia? A może HTC ma monopol na dobre
    > ładowarki i tym tajnym kodem jest "htc"?

    Na oryginalnej ładowarce przeczytaj jaki jest prąd wyjściowy (output)
    i kup inna z takim samym prądem wyjściowym. Oczywiście napięcie wyjściowe
    musi być takie samo jak w oryginalnej.

  • 12. Data: 2013-06-14 22:44:03
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Sądzisz, że ładowanie baterii Li-Jon (czy polimerowa - nie pamiętam)
    > powinno trwać kilka godzin?
    nie. PRzykład: ogniwa w samochodach na prąd, mozesz naładować szybko,
    ale 75% pojemności i 50% trwałości. 100% trwałości i 100% pojemności
    osiągniesz tylko ładując wolno. Kiedyś wolno to było 20 godzin. Nikt z
    krótkofalowców, Cb radiowców i innych użytkowników akumulatorów nie
    płakał, bo było wiadomo jak to działa. teraz świadomośc spadła, aliczba
    użytkowników komórek wzrosła..
    > Zresztą oryginalna ładowarka HTC ładuje w
    > 1.5h więc raczej producent uznał, że tak będzie ok.
    za wygodę płacisz trwałością.
    > Zresztą chyba
    > elektronika w telefonie powinna nadzorować prawidłowość procesu ładowania.
    tak, ale nie przeskoczy chemii w ogniwie

    > Mam miernik. Musiałbym kabel rozcinać aby zmierzyć prąd.:-(
    tnij w najgorszej ładowarce

    > A o tym nie pomyślałem :-) Właśnie zainstalowałem to cudo. Odczyty mam
    > zmieniające się w takt ładowania: im bliżej końca tym mniejszy prąd.
    > Musiałbym rozładować telefon do prawie zera aby móc ocenić sytuację. Czy
    > można ufać w tym odczytom ? Robiłeś porównanie z miernikiem ?
    mniej więcej się zgadzało, tylko że ja podłączyłem baterie do telefonu
    jednym kabelkiem, a drugim był amperomierz. nie trzeba ciąć....

    > No właśnie jest dokładnie odwrotnie.
    nie masz racji. wyobraź sobie że bateria w komórce jest zwykłym kwasowym
    akumulatorem, ale żeby się nie wylał jest w nim gąbka. ileśtam trwa
    przesączenie się elektroiltu przez gąbkę, wiec im wolniej ładujesz tym
    lepiej naładujesz. przykład z przedszkola - ale tak to działa.
    (.......)
    nie gadam z Tobą na temat :podłączyłem i po 1.5godzinie była zielona
    dioda. to nie jest metoda pomiarowa

    > Ok, widgetem wystarczy?
    jak działa to wystarczy. nie w każdym telefonie działa, jak nie działa
    to pokazuje zero amper.

    ToMasz

  • 13. Data: 2013-06-14 23:35:51
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-06-14 22:44, ToMasz pisze:

    > nie.

    No więc to niedobrym jest objawem jak sobie odpowiedziałeś :-)

    >PRzykład: ogniwa w samochodach na prąd, mozesz naładować szybko,

    Ale to innego typu ogniwa więc i inne reguły tam obowiązują.

    > za wygodę płacisz trwałością.

    No dobrze, ale ja prawie zawsze ładowałem szybko. Telefon mam 2 lata a
    bateria działa tak jak byłaby nowa. Nie zauważyłem drastycznego
    uszczerbku na kondycji baterii.

    > mniej więcej się zgadzało, tylko że ja podłączyłem baterie do telefonu
    > jednym kabelkiem, a drugim był amperomierz. nie trzeba ciąć....

    W HTC bateria jest zakamuflowana. Musiałbym rozebrać telefon a to
    wyczyn. Pewnie jakieś ukryte śruby i zaczepy.

    > jak działa to wystarczy. nie w każdym telefonie działa, jak nie działa
    > to pokazuje zero amper.

    No to mam pierwszy test na wolnej ładowarce 1A. Rozładowałem telefon do
    zera a pomiar robiłem widgetem. No i wygląda to tak, że zaraz po
    podłączeniu prąd ładowania to 7mA i rośnie powoli przez kilka minut do
    nieco ponad 400mA. Potem następuje spadek po ok 10 minutach do 340mA,
    trzyma tak spory odcinek czasu i w końcowej fazie po kilku godzinach
    maleje aż do zera. Załóżmy, że ta końcowa faza rozciąga się na ostatnią
    godzinę ładowania.

    Nie do końca wiem co widget pokazuje. Przypuszczam, że prąd płynący do/z
    baterii - niezależnie od kierunku. Gdy nie ładuję telefonu, to potrafi
    mi pokazać np. 100...220mA. Czyli domyślam się, że chodzi o rozładowywanie.

    Marek

  • 14. Data: 2013-06-14 23:37:36
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-06-14 22:39, Klaskon pisze:

    > Na oryginalnej ładowarce przeczytaj jaki jest prąd wyjściowy (output)
    > i kup inna z takim samym prądem wyjściowym. Oczywiście napięcie wyjściowe
    > musi być takie samo jak w oryginalnej.

    Wszystkie ładowarki jakie mam mają prąd wyjściowy 1A a tylko ta od HTC
    ładuje 2-3x szybciej :-(

    Marek

  • 15. Data: 2013-06-15 13:31:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 Jun 2013 23:37:36 +0200, Marek napisał(a):

    > Wszystkie ładowarki jakie mam mają prąd wyjściowy 1A a tylko ta od HTC
    > ładuje 2-3x szybciej :-(

    Bo napiecie tez wazne, i tu sie moze kazde 0.1V liczyc :-)

    Mozliwe tez ze HTC ma jakas wlasna sztuczke informowania telefonu ze
    moze wiecej pradu pobrac.

    J.

  • 16. Data: 2013-06-15 17:52:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1s8jdniamx096.oh0zpbuxzz49$....@4...net

    > Bo napiecie tez wazne, i tu sie moze kazde 0.1V liczyc :-)

    Ładowarki mają od 3 do 7 woltów -- oczywiście ładowarki dające niby 5 woltów. :)

    Natomiast przewody z końcówką USB mają zwykle 5 drutów/połączeń/pinów (czy jak
    to nazwać) i ten dodatkowy bywa używany do przesyłania jakiejś informacji. Być
    może te firmowe z tego piątego drutu korzystają. Tu jest jeszcze więcej pinów:

    http://www.tracyandmatt.co.uk/blogs/index.php/htc_he
    rmes_usb_connector_pin_config

    Obok napięcia jest też napięcie_pod_obciążeniem, bo niestety te 5 woltów to
    zazwyczaj niezbyt stałe napięcie. ;)

    Prąd ładowania... Tu też może być problem, bo ładowarka nagrzana może dać
    inaczej niż zimna.

    -=-

    Jest takie miejsce w necie, gdzie czasami ludzie maja pojęcie o ładowaniu --
    elektroda.

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/index.php

    -=-

    Zmyślne ładowarki potrafią ładować tak, aby nie przekraczać temperatury.
    Zazwyczaj potrzeba do tego dedykowanej ładowarki do dedykowanego akumulatorka.

    -=-

    IMO można jakoś prześledzić napięcie i natężenie na wyjściu ładowarki w trakcie
    ładowania, aby pojąć, dlaczego ta akurat ładowarka ładuje szybko a tamta powoli.

    -=-

    Przy zadanym oporze (akumulator stale ten sam) napięcie musi być wyższe, aby
    ładowanie było szybsze.,Może być tak, że ładowanie odbywa się różnymi etapami
    i ładowarka firmowa potrafi dobrać napięcie ładowania tak, aby naładować jak
    najszybciej i jednocześnie nie popsuć akumulatora. Bywa, że akumulator ma
    w sobie chip (nawet NiME takie chipy miały) i potrafi dogadać się z ładowarką.

    -=-

    IMO -- albo ktoś wie, o co chodzi, albo trzeba to zbadać. :)
    (wie == ma dokumentację lub zbadał miernikami)

    Słowem -- tu można co najwyżej pofilozofować bez mierzenia czy czytania dokumentacji.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2013-06-16 02:14:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 14 Jun 2013 23:37:36 +0200, Marek <p...@s...com> wrote:
    > Wszystkie ładowarki jakie mam mają prąd wyjściowy 1A a tylko ta od
    HTC
    > ładuje 2-3x szybciej :-(

    Większość telefonow ma tylko dwa tryby ładowania wolny 500mA
    (standard USB) oraz szybszy 650mA. Ten drugi uzyskuje się poprzez
    (najczesciej) zwracie na d+d- lub rzadziej poprzez odpowiedni
    dzielnik napięcia z Vusb do d+d-.
    W jakim trybie jest aktualne ładowanie można odczytac z
    ustawienia->informacje o telefonie -> status baterii. "Ladowanie
    (USB)" to ładowanie wolne, "Ładowanie (AC)" to szybkie.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2013-06-16 10:25:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" kpcm2o$nc$...@n...news.atman.pl

    > Tylko to jest zbyt ogólne stwierdzenie. Oryginał od Samsunga Galaxy S III ładuje 2x
    dłużej niż oryginał od HTC. Jak więc
    > rozpoznać, który oryginał jest bardziej oryginalny?

    HTC ma swoje metody a Samsung ma swoje.

    IMO bez dokumentacji nie dojdziesz, jak przebiega ładowanie.
    Jeśli na wtyczce USB zabraknie prądu (będzie zbyt małe napięcie
    pod obciążeniem) to nie naładujesz szybko. Ja bym sprawdził,
    jakie jest napięcie na wtyczce USB w różnych wypadkach.
    (przy różnych ładowarkach)

    Może okazać się, że HTC daje do telefonu znacznie więcej niż 5V.

    Podniesienie prądu z 650mA na 500mA raczej nie da tak drastycznego
    (2 czy 3 razy) zwiększenia szybkości ładowania, a i te 650mA względem
    500mA nie bierze się znikąd -- na wtyczce USB pojawi się większe
    napięcie, lub telefon straci na swym oporze.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2013-06-16 11:11:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1s8jdniamx096.oh0zpbuxzz49$....@4...net

    > Bo napiecie tez wazne, i tu sie moze kazde 0.1V liczyc :-)

    Może. Telefon może mierzyć napięcie podawane na wtyczkę USB
    i w razie spadku tegoż (na przykład już o 0.1V) może zmniejszyć
    prąd ładowania akumulatora, ale że ładowarka (zewnętrzna -- to
    co jest na zewnętrz telefonu; to, co podaje napięcie za wtyczkę
    USB) może mieć solidny stabilizator napięcia, stosownie dostosuje
    się i pomimo zmniejszenia obciążenia w telefonie, napięcie na
    wtyczce USB będzie nadal stałe, czyloi nadal za małe, co sprawi,
    że telefon będzie uważał, iż nadal zbyt mocno drenuje ładowarkę
    zewnętrzną i (aby ją uchronić przed spaleniem) zmniejszy pobór
    prądu... I tak aż do minimalnego ładowania...

    Sama różnica 0.1V na wtyczce niczego nie zmieni!
    Ale może zmienić poprzez sterowanie ładowarką zasadniczą/wewnętrzną.

    Ładowarka zewnętrzna może być wydajna -- może dać i 10A dla 5V,
    ale być może telefon wymaga takiej ładowarki, która daje 5.1V
    w trakcie obciążenia i 5V potraktuje jako spadek możliwości
    ładowarki, co skwituje zmniejszeniem poboru prądu.

    -=-

    Ale to jedna z hipotez -- IMO nierealna.

    -=-

    Raczej telefon chce uchronić gniazdka USB w komputerze, które
    bez dodatkowego żądania dają tylko 100mA. Jeśli z jakiegoś
    powodu napięcie na wtyczce USB spada poniżej określonego
    poziomu (ładowarka zewnętrzna nie daje rady) telefon przechodzi
    na powolne ładowanie, aby uchronić port USB, który zbyt mocno
    obciążony wyłączy się zupełnie. I czyni tak nie zważając na
    to, z czego jest ładowany -- z AC czy z USB.

    To kolejna hipoteza.

    -=-

    I można takich namnożyć całą masę.
    Czysta filozofia.

    -=-

    IMO trzeba wziąć dokumentację -- można po prostu napisać do HTC. :)
    [i zagrozić wstrzymaniem pomocy humanitarnej w razie odmowy
    udzielenia wszelkich informacji technicznych dotyczących
    budowy i działania telefonów HTC]

    Jak pojmuję -- telefon nie jest rozbieralny i raczej nie można
    śledzić warunków na samym akumulatorze -- temperatury, prądu
    ładowania i napięcia panującego na zaciskach akumulatora.
    można co najwyżej zmierzyć prąd i napięcie na wtyczce USB.

    Można? Też nie można. Bo trzeba mieć solidny miernik. ;)

    Ładowanie jest impulsowe, mierniki za 5 plnów są
    niemiarodajne, cierpliwość ma swoje granice,
    gniazdo USB ma nie 4, ale więcej pinów/drutów...

    Chyba wiesz, ile informacji można przesłać po jednym dodatkowym
    drucie stojącym obok jakiejś masy? A nawet i po zasilaniu można
    słać informację -- słynne PLC idzie wprost po drutach zasilających.

    Powolną transmisję można mieć za kilka groszy!
    (a tu szybszej nie trzeba)

    Chińczycy to cwani ludzie -- zawsze coś wykombinują. ;)
    A już zwłaszcza Chińczycy z Tajwanu.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2013-06-16 13:05:25
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2013-06-13 10:35, Marek pisze:
    > Witam,
    >
    > Mam kilka ładowarek USB do telefonów. Były to nietrafione zakupy.
    > Wszystkie one ładują smartfony (testowałem na HTC Desire HD oraz Samsung
    > Galaxy III) dwukrotnie dłużej niż oryginalnie dostarczona z HTC. Samsung
    > ładowany tą od HTC również znacznie szybciej się ładuje niż na
    > oryginalnej (1.5h od całkowitego rozładowania do full'a). Chciałbym
    > kupić ładowarkę, która będzie tak sprawna jak HTC - czym się kierować?
    > Czy są jakieś tajne oznaczenia? A może HTC ma monopol na dobre ładowarki
    > i tym tajnym kodem jest "htc"?

    sa to zapewne tanie ladowarki jednoetapowe. Optymalne ladowanie wymaga
    II etapów: łądowania stałoprądowego (stały prąd zmniejszające się
    napięcie, tzw. ładowanie impulsowe) i na koniec ładowania
    stałonapięciowego (stałe napięcie zmniejszający się prąd). Układ zwrotny
    takiej ładowarki nie jest trywialny i znacząco podwyzsza cenę
    urządzenia. Wg mojej oceny, jakosc ładowarki impulsowej mozna poznac po
    ciezarze. Kiedyś kupiłem tani chinski zastępnik do Nokii co był tak
    lekki, ze wydawało się ze jest w srodku pusty. Ładował 2x dłużej i nigdy
    do konca.
    --
    @foe_pl