  • 21. Data: 2014-03-06 01:22:19
    Temat: Re: Jak przeliczyć KM na kW ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tmek napisał:

    > Brzmi sensowniej, nawet w obliczu tego, ze 3 stopy to jard, a on to
    > nic innego jak odległość od czubka nosa do kciuka krola Henryka I.

    To mnie zawsze zastanawiało -- kto się ośmielił przykładać te stopy
    do nosa Jego Wyskości.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2014-03-06 01:22:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    http://youtu.be/r16GL3N4PdM?t=6m16s

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2014-03-06 07:54:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 06 Mar 2014 00:18:31 +0100, Adam napisał(a):

    > No jak to jak? Nie miałeś nigdy kasownika EPROM-ów?
    > Wkładało się kostkę pamięci na 3 "zdrowaśki" i było wykasowane ;)

    Mialem, ale z minutnikiem.

    J.

  • 24. Data: 2014-03-06 09:19:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Thursday, March 6, 2014, 1:22:19 AM, you wrote:

    > To mnie zawsze zastanawiało -- kto się ośmielił przykładać te stopy
    > do nosa Jego Wyskości.

    Dlatego przyłożył yard.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2014-03-06 11:04:26
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-03-06 09:19, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dlatego przyłożył yard.
    Swoją drogą system brytyjskich jednostek długości jest bardzo
    przejrzysty:
    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:English_leng
    th_units_graph.png
    :-D Z jednostkami masy jest podobnie:
    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:English_mass
    _units_graph.svg :-D

  • 26. Data: 2014-03-06 11:45:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JDX napisał:

    > Swoją drogą system brytyjskich jednostek długości jest bardzo
    > przejrzysty:
    > https://commons.wikimedia.org/wiki/File:English_leng
    th_units_graph.png

    Ten rysunek zawiera błędy. Wynika z niego, że 1 inch = 12 pica = 72 points.
    A to nieprawda -- tak jest w firmie Adobe, ale nie w brytyjskim systemie
    jednostek długości! Właściwą zależnością jest 1 inch = 72,27 points. Ale
    to też tylko przybliżenie, bo ten obecnie używany punkt ma długość równą
    0,99999999 prawdziwego punktu. Wynika to z faktu, że w roku 1959 skrócono
    długośc cala -- ma on teraz 2,54 cm, a wcześniej miał 2,54000508001016002
    centymetra. Miar drukarskich reforma z końca lat pięćdziesiątych nie objęła.

    Dlatego te trzy stopy przyłożone do królewskiego nosa wydają się wysoce
    podejrzane. Gdyby jeden jard miał długość 2,93784 królewskiej stopy, to
    by było normalne.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2014-03-06 12:06:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał
    Pan JDX napisał:
> [...]

    >2,54000508001016002
    >centymetra. Miar drukarskich reforma z końca lat pięćdziesiątych nie

    Nie wiem czy to mierzalne. Ale mozna wyczytac
    http://en.wikipedia.org/wiki/Inch

    "In 1946 the Commonwealth Science Congress recommended a yard of
    exactly 0.9144 metres for adoption throughout the British
    Commonwealth.
    This was adopted by Canada in 1951.
    The United States, the United Kingdom, Canada, Australia, New Zealand
    and South Africa signed a treaty agreeing to the same standards on 1
    July 1959.
    This gives an inch of exactly 25.4 mm. However, the United States
    retains the 1/39.97 metre definition for survey purposes
    creating a slight difference between the international and US survey
    inches;
    the difference is exactly 2 parts in a million, so 1,000,000
    international inches is equal to 999,998 US survey inches. This is
    approximately 1/8 inch in a mile."

    US ponoc juz przeszly na metry, przynajmniej w wielu oficjalnych
    dziedzinach.

    J.

  • 28. Data: 2014-03-06 12:56:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > the difference is exactly 2 parts in a million, so 1,000,000
    > international inches is equal to 999,998 US survey inches. This is

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Jard

    Historycznie występują dwie wersje jednostki:
    * angielska (Imp. yd) oparta na fizycznym wzorcu wykonanym ze spiżu,
    przechowywanym w Londynie w gmachu parlamentu -- starsza, której
    wartość w 1934 wynosiła 0,91440186 m
    * amerykańska (U.S. yd) oparta na metrze -- określona w 1866 jako =
    0,9144018288 m

    To wszystko są współczesne próby powiązana jakoś ze sobą różnych
    jednostek miar. Tych miar natworzono przez wieki bez liku, każdą
    do innych celów. Wcześniej jardów mogil używać na przykład murarze,
    a stóp stolarze -- i nikt nie widział potrzeby synchronizowania ze
    sobą tych jednostek. Miałem kiedyś kieszonkowy przewodnik po miarach
    imperialnych. Liczył sobie ze dwieście stron.

    Jeszcze długo po Henryku I długość stopy wyzanczano w różnych
    miejscach lokalnie, na przykład biorąc dwunastu chłopa wychodzących
    z kościoła i każąc im stawiać nogi jedna za drugą, a następnie
    odpowiednio dzieląc otrzymany odcinek. To, że Heniek miał pod nosem
    równiutko trzy stopy też wygląda na znacznie późniejszą konfabulację
    (choć oczywiście wyznaczenie królewskiego jarda we wcześniej opisany
    sposób jest faktem historycznym).

    > US ponoc juz przeszly na metry, przynajmniej w wielu oficjalnych
    > dziedzinach.

    W elektronice wciąż raster calowy. Ostoją tradycji jesteśmy. Za to
    w Polszcze na początku XIX wieku przyjęto kwartę, czyli ćwierć garnca
    lub galona, równą jednemu litrowi. Wódkę sprzedawano na kwaterki,
    czyli ćwierci kwarty, aż do czasów całkiem niedawynych. Kiedy to Unia
    zabroniła, nakazując małpki równe 0,2 litra.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2014-03-06 12:59:07
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-03-06 12:06, J.F wrote:
    [...]
    > US ponoc juz przeszly na metry, przynajmniej w wielu oficjalnych
    > dziedzinach.
    No USA w końcu się cywilizują. :-D Ichni Główny Urząd Miar nawet jakieś
    podręczniki publikuje: http://physics.nist.gov/cuu/pdf/sp811.pdf.

  • 30. Data: 2014-03-06 13:04:40
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-03-06 12:56, Jarosław Sokołowski wrote:
    [...]
    > Tych miar natworzono przez wieki bez liku, każdą do innych celów.
    A do tego dochodzą jeszcze miary znane z kontynentalnej Europy, znane
    także w Polsce, zapewne w wyniku wpływów niemieckich czy też rosyjskich.
    Wiorsty, morgi i inne tam takie. :-)