-
1. Data: 2009-10-22 08:42:14
Temat: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>
Witam
Potrzebuję sugestii jak prosto i elegancko mierzyć prąd pobierany przez
silnik urządzenia (moc 100 do 300 W)
przy pomocy ATMegi sterującej załączaniem tego silnika. Nie chodzi mi o
dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego przez
ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i zadziałanie
krańcówki.
TomT
-
2. Data: 2009-10-22 14:56:12
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: BartekK <s...@N...org>
TomT pisze:
> Witam
>
> Potrzebuję sugestii jak prosto i elegancko mierzyć prąd pobierany przez
> silnik urządzenia (moc 100 do 300 W)
> przy pomocy ATMegi sterującej załączaniem tego silnika. Nie chodzi mi o
> dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego
> przez ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i
> zadziałanie krańcówki.
A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
mierzyć jego temperaturę ;) Albo mała żarówka (z bocznikiem do ustalenia
jasności) i pomiar jej jasności fotorezystorem. Miałbyś od razu izolację
galwaniczną.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
3. Data: 2009-10-22 20:19:44
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: Mario <m...@p...onet.pl>
TomT pisze:
> Witam
>
> Potrzebuję sugestii jak prosto i elegancko mierzyć prąd pobierany przez
> silnik urządzenia (moc 100 do 300 W)
> przy pomocy ATMegi sterującej załączaniem tego silnika. Nie chodzi mi o
> dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego
> przez ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i
> zadziałanie krańcówki.
>
>
> TomT
Zastosuj lub zrób sobie przekładnik prądowy np o przekładni 100/1.
Następnie konwersja I/U (czyli rezystor o niewielkiej oporności np 10
Ohm), wzmacniacz i za nim aktywny prostownik. Wystarczy jakiś podwójny
wzmacniacz Rail to Rail np LMC6482 (jeśli masz tylko +5V na pokładzie),
kilka rezystorów, dwa kondensatorki i dwie diody 1N4148.
--
Pozdrawiam
MD
-
4. Data: 2009-10-23 06:32:42
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>
Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
news:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
> mierzyć jego temperaturę ;) Albo mała żarówka (z bocznikiem do ustalenia
> jasności) i pomiar jej jasności fotorezystorem. Miałbyś od razu izolację
> galwaniczną.
>
Potrzebuję dwa pomiary na sekundę. Myślałem o takim rozwiązaniu: rezystor
szeregowy, prostownik z filtrem i transoptor. Rezystor tak dobrany aby przy
prądzie nominalnym było około 4 V, a rezystor do diody transoptora ustawiony
na połowę nominalnego prądu diody. Mierząc napięcie na tranzystorze
transoptora będę widział zmiany prądu silnika lub jego brak w przypadku
zadziałania krańcówki. Czy dobrze kombinuję.
TomT
-
5. Data: 2009-10-23 06:37:36
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>
Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:hbqep1$r27$1@news.onet.pl...
Zastosuj lub zrób sobie przekładnik prądowy np o przekładni 100/1.
Następnie konwersja I/U (czyli rezystor o niewielkiej oporności np 10
Ohm), wzmacniacz i za nim aktywny prostownik. Wystarczy jakiś podwójny
wzmacniacz Rail to Rail np LMC6482 (jeśli masz tylko +5V na pokładzie),
kilka rezystorów, dwa kondensatorki i dwie diody 1N4148.
Myślałem o prostszym rozwiązaniu, bo raczej potrzebuję oszacować wartość
prądu niż ją mierzyć dokładnie.
Potrzebuję wykrywać stany: praca normalna silnika - prąd nominalny, blokada
ruchu - wzrost prądu, koniec zakresu - brak prądu.
TomT
-
6. Data: 2009-10-23 06:47:31
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
On Oct 23, 8:32 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
> Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w
wiadomościnews:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.p
l...> A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
> Potrzebuję dwa pomiary na sekundę. Myślałem o takim rozwiązaniu: rezystor
> szeregowy, prostownik z filtrem i transoptor. Rezystor tak dobrany aby przy
> prądzie nominalnym było około 4 V
Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia
led w opto potrzeba raptem 1mA.
Marek
-
7. Data: 2009-10-23 08:43:07
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>
Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:b0bc5ae5-cf39-4481-8d02-b1a4bcc88b50@b18g2000vb
l.googlegroups.com...
On Oct 23, 8:32 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
> Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w
> wiadomościnews:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.p
l...> A jak szybki ten
> pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia
led w opto potrzeba raptem 1mA.
Marek
OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
TomT
-
8. Data: 2009-10-23 08:55:33
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello TomT,
Friday, October 23, 2009, 10:43:07 AM, you wrote:
>> wiadomościnews:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.p
l...> A jak szybki ten
>> pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
> Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
> Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia
> led w opto potrzeba raptem 1mA.
> OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
> silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
> miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
Feryster robi małe przekładniki na rdzeniu ferrytowym o średnicy
zewnętrznej 16mm. Ale nie mam pojęcia, jak to się zachowa przy 50Hz -
raczej są przewidziane do szybszych przebiegów...
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)
-
9. Data: 2009-10-23 09:07:37
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
On Oct 23, 10:43 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
> OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
> silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
> miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
1. Zajrzyj tam, gdzie RoMan polecił
2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
prowizoryczny przekładnik.
Marek
-
10. Data: 2009-10-23 09:12:25
Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Marek,
Friday, October 23, 2009, 11:07:37 AM, you wrote:
>> OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
>> silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
>> miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.
> 1. Zajrzyj tam, gdzie RoMan polecił
> 2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
> przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
> wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
> prowizoryczny przekładnik.
Straszne partaczenie - toroidy dławików, to rdzenie o małej
przenikalności - sprzężenie będzie jeszcze gorsze niż na
przekładnikach z Ferystera. Tak gdzieś ze 200 razy.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)