-
11. Data: 2010-04-02 16:37:02
Temat: Re: Jak działaja przepływomierze ?
Od: "bratPit" <k...@o...pl>
> Wiem jak działają. Klapka i termistor.
>
> Ale usłyszałem dzisiaj od mechanika informacje, że przepływomierz działa
> tak, ze wewnatrz jest zwężka i dwa termistory przed i za. Podobno
> powietrze zmienia temperaturę po przejściu przez zwężkę. Żadnych klapek.
jest co najmniej kilka różnych rozwiązań przepływomierzy powietrza,
mechanik mówił zapewne o rozwiązaniu gdzie na wspólnym podłożu (krzemowym)
są wykonane dwa czujniki temperatury powietrza i element grzejny pośrodku,
na podstawie rozkładu temperatur elektronika wylicza przepływ masowy
powietrza z uwzględnieniem kierunku przepływu, a zwężka o której mówił to
kanał powietrza przez który przepływa część zasysanego powietrza do silnika
w którym umieszczony jest el. pomiarowy,
brat
-
12. Data: 2010-04-02 16:59:20
Temat: Re: [OT] Jak działaja przepływomierze ?
Od: Olek <a...@d...pl>
On 2010-04-02 16:16, Sebastian Biały wrote:
> Ja to _wiedziałem_.
skoro wiesz to po co dyskutujesz na grupie?
> Dziwny jest ktoś, kto wysyla w niejasnych celach posty na grupę, bez
> sensu i z uśmieszkami. EOB.
czyli 90% użytkowników :) masz +20 do humoru
-
13. Data: 2010-04-02 17:11:02
Temat: Re: [OT] Jak działaja przepływomierze ?
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
Olek wrote:
>> Ja to _wiedziałem_.
> skoro wiesz to po co dyskutujesz na grupie?
EOB. End Of Branch. Dalsze dyskutowanie o dyskutowaniu to NTG.
-
14. Data: 2010-04-02 17:38:02
Temat: Re: [OT] Jak działaja przepływomierze ?
Od: Olek <a...@d...pl>
On 2010-04-02 17:11, Sebastian Biały wrote:
> EOB. End Of Branch. Dalsze dyskutowanie o dyskutowaniu to NTG.
chyba EOT, coś Ci się ostro miesza...
http://www.digipedia.pl/def/doc/id/840776/name/EOT/
bez komentarza
-
15. Data: 2010-04-02 17:54:23
Temat: Re: [OT] Jak działaja przepływomierze ?
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
Olek wrote:
>> EOB. End Of Branch. Dalsze dyskutowanie o dyskutowaniu to NTG.
> chyba EOT, coś Ci się ostro miesza...
Chyba nie wiesz jednak o co chodzi więc wyjasnię Ci bezposrednio: Koniec
tej gałęzi. Ale nie koniec wątku. Nie mam zamiaru rozwodzić się nad
twoją potrzebą żartowania sobie. Po prostu koniec tej _gałęzi_ w której
z Tobą rozmawiam.
> bez komentarza
Trzeba bylo iść z tą zasadą podczas pisania pierwszego postu.
EOB.
-
16. Data: 2010-04-02 18:03:48
Temat: Re: [OT] Jak działaja przepływomierze ?
Od: Olek <a...@d...pl>
On 2010-04-02 17:54, Sebastian Biały wrote:
> Chyba nie wiesz jednak o co chodzi więc wyjasnię Ci bezposrednio: Koniec
> tej gałęzi. Ale nie koniec wątku. Nie mam zamiaru rozwodzić się nad
> twoją potrzebą żartowania sobie. Po prostu koniec tej _gałęzi_ w której
> z Tobą rozmawiam.
zależy jak sobie ustawisz, nie ma takiego skrótu EOB, więc nie wymyślaj...
> Trzeba bylo iść z tą zasadą podczas pisania pierwszego postu.
masz racje, ale bawi mnie z dyskusja z tetrykiem
>
> EOB.
EOT jak już... nie kombinuj
-
17. Data: 2010-04-02 22:25:21
Temat: Re: Jak działaja przepływomierze ?
Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>
Zależy od auta, u mnie przepływomierz nie ma żadnych klapek w sobie,
dopiero sama przepustnica ma klapki :)
-
18. Data: 2010-04-02 22:27:16
Temat: Re: Jak ?
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Fri, 02 Apr 2010 16:06:29 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> przed i po ? A może jednak jeden z nich to grzejnik z jakąs ostrą
> charakterystyką R/T wsadzony w mostek?
Takie cos sie nazywa TCD (Thermal Resistivity Detector) i mierzy tempo
chlodzenia. Moze sluzyc do pomiary roznicy cisnien, aczkolwiek ja sie
spotykalem z takim sensorem tylko w chromatografach :)
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
19. Data: 2010-04-03 01:07:27
Temat: Re: Jak działaja przepływomierze ?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 02 Apr 2010 15:27:07 +0200, Sebastian Biały wrote:
>Ale usłyszałem dzisiaj od mechanika informacje, że przepływomierz działa
>tak, ze wewnatrz jest zwężka i dwa termistory przed i za. Podobno
>powietrze zmienia temperaturę po przejściu przez zwężkę. Żadnych klapek.
>
>Zanim wsadzę ta opowieść między bajki mam pytanie: a może jednak ma
>rację?
Wykluczyc nie mozna. cos mi sie nawet taki scalony czujnik kojarzy.
Byc moze jeden z tych temistorow jest grzany pradem i chlodzony, a
drugi mierzy temperature odniesienia. Ewentualnie mowicie o tym samym
- tylko ty myslisz "grzany drut", a mechanik gdzies wyczytal ze to
"termistor". Wydaje sie ze duzy termistor bylby zbyt wolny .. ale
elektronika sie miniaturyzuje i kto wie jaki on duzy.
Ewentualnie jeszcze inaczej - to jest czujnik cisnienia i mierza
spadek cisnienia na zwezce.
J.
P.S. Skleroza odpuscila - nie, to nie byl przeplywomierz, to byl
akcelerometr termiczny.
http://archives.sensorsmag.com/articles/0601/98/main
.shtml
-
20. Data: 2010-04-03 04:47:16
Temat: Re: Jak ?
Od: to <t...@a...xyz>
Sebastian Biały wrote:
> Jeśli to są dwa termistory to - jak działają? Mierzą różnicę temperatury
> przed i po ? A może jednak jeden z nich to grzejnik z jakąs ostrą
> charakterystyką R/T wsadzony w mostek?
Nie mam pojęcia, nie znam się na elektryce. Wiem, że są dwa, bo czasem
czyszczę przepływomierz. Na oko wyglądają podobnie, taki cienki drucik
rozpięty pomiędzy dwoma, pionowymi, grubszymi.
> Dopytuje, bo zastanawia mnie na ile byłbym w stanie samodzielnie go
> skontrolować/naprawić po wymontowaniu.
Skontrolować najlepiej bez wymontowania. Odłącz wtyczkę i sprawdź czy
napięcie mieści się w takim zakresie, jak powinno. Jak masz czym
podłączyć się do auta via OBD to narysuj sobie na przykład na jednym
wykresie odczyty z TPS i MAF w skali obrotów, czy coś takiego.
Co do naprawy to nie wydaje mi się, żeby była możliwa w garażowych
warunkach, złe wskazania przepływomierza powodują ustalanie złego składu
mieszanki co w skrajnym przypadku może skończyć się uszkodzeniem silnika,
a nie sądzę, żebyś był w stanie go właściwie skalibrować i być pewnym, a
w każdym razie być pewnym, że Ci się to udało...
> Nie wiem też czy słusznie zakładam, że przepływomierz z grzejnikiem z
> czasem ulega "rozregulowaniu" w wyniku utraty parametrow znamionowych.
> Ale nie uszkodzeniu. W kazdym razie komputer nie przełacza się w tryb
> awaryjny, jedynie zgłasza źle (co to oznacza?) działający
> przepływomierz.
Pewnie jest różnie w różnych autach, ale jak sądzę ECU porównuje
wskazania z MAF z innymi czujnikami, np. TPS czy sondą lambda no i
sprawdza zakres napięcia jakie ma na wyjściu z przepływomierza. Na tej
podstawie uważam, ze jeśli są już błędy to MAF jest z pewnością
niesprawny (ew. jest bardzo, bardzo brudny), ale jeśli nie ma, to wcale
nie oznacza, ze jest sprawny. Stosunkowo niewielkich przekłamań auto samo
nie wykryje, a mają one spory wpływ na osiągi.
--
cokolwiek