  • 1. Data: 2009-10-19 17:55:44
    Temat: Izolowanie czujnika temperatury od radiatora
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Potrzebuję mierzyć temperaturę dwóch radiatorów, jednak czujniki muszą
    być od nich izolowane (chociażby dlatego, że radiatory są na różnych
    potencjałach) - np. dwa radiatory w typowym zasilaczu komputerowym (więc
    z 1kV by się przydał).
    Czujników nie mam jeszcze wybranych, pomiar za pomocą uC, zakres
    20..80*C. Póki co myślałem o termistorach i ceramicznych podkładkach
    izolujących (np. TO-220), a wszystko to na klej termoprzewodzący.
    To tak hobbistycznie, więc istotna jest prosta konstrukcja i cena
    podzespołów.

    Ktoś ma jakiś pomysł, jak można inaczej (porządniej) rozwiązać? A może
    jest to dobre rozwiązanie? Jak robi się to w droższych zasilaczach
    komputerowych (jeśli to w ogóle się mierzy)?

    Kiedyś widziałem termistory ze śrubką, ale nie wiem gdzie to dostać i
    jak tam z izolacją przy wyższych napięciach. Przy czujnikach w TO-92
    (1-wire, itp.) też chyba konieczna będzie podkładka izolująca?
    Separowane wejścia pomiarowe (transoptory, przetwornice) raczej odpadają
    - przede wszystkim to robi się za duże.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 2. Data: 2009-10-19 19:26:54
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > (1-wire, itp.) też chyba konieczna będzie podkładka izolująca?
    > Separowane wejścia pomiarowe (transoptory, przetwornice) raczej odpadają

    A jak dokladny musi byc pomiar? Bo albo dac porzadna podkladke, liczac
    sie z duzym oporem termicznym, a raczej opoznieniem odczytu temp. co
    mozna kompensowac jakims madrym algorytmem, albo robic wszystko na
    potencjale radiatora, bez przekladek, a optoizolowac wyjscia danych z
    czujnikow od reszty ukladu.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 3. Data: 2009-10-19 19:30:22
    Od: "dziadek Ben" <j...@o...pl>

    > Potrzebuję mierzyć temperaturę dwóch radiatorów, jednak czujniki muszą być
    > od nich izolowane...
    > Ktoś ma jakiś pomysł, jak można inaczej (porządniej) rozwiązać?

    LM35 ? (obudowa jest plastikowa)
    --
    dziadek Ben
    [z adresu wytnij co trzeba]

  • 4. Data: 2009-10-19 20:59:24
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Dykus pisze:

    > Ktoś ma jakiś pomysł, jak można inaczej (porządniej) rozwiązać? A może
    > jest to dobre rozwiązanie? Jak robi się to w droższych zasilaczach
    > komputerowych (jeśli to w ogóle się mierzy)?

    Weź czujnik w plastikowej obudowie, zrób gwintowany otwór M3 w
    radiatorze i przyciśnij blaszką/śrubką do radiatora.

    --
    Filip.

  • 5. Data: 2009-10-21 11:56:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dziadek Ben" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > LM35 ? (obudowa jest plastikowa)

    A gwarancje na 230V AC ma ?

    J.

  • 6. Data: 2009-10-21 14:37:08
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    T.M.F. pisze:

    > A jak dokladny musi byc pomiar?

    Na tyle dokładny by móc np. regulować prędkością wentylatora.

    > Bo albo dac porzadna podkladke, liczac
    > sie z duzym oporem termicznym, a raczej opoznieniem odczytu temp. co
    > mozna kompensowac jakims madrym algorytmem,

    To chyba tak nie działa, tzn. miałem takie coś ma myśli:
    http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=AOS220#id_category
    %3D100096%26
    Ma to to rezystancję 0.3K/W i izolację 30kV... :)

    > albo robic wszystko na
    > potencjale radiatora, bez przekladek, a optoizolowac wyjscia danych z
    > czujnikow od reszty ukladu.

    Problem w tym, że jak pisałem, radiatory mogą być dwa i to na różnych
    potencjałach - strona pierwotna i wtórna zasilacza, więc chciałbym by
    1kV wytrzymywało.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 7. Data: 2009-10-21 14:38:54
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Filip Ozimek pisze:

    > Weź czujnik w plastikowej obudowie, zrób gwintowany otwór M3 w
    > radiatorze i przyciśnij blaszką/śrubką do radiatora.

    Uwaga o jakiej pisał J.F. - zapewnisz odpowiednią wytrzymałość
    elektryczną (na poziomie 1kV)?

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.