  • 21. Data: 2002-05-08 21:07:25
    Temat: Re: Hierarchia pl.* i pnn-g
    Od: Michal Zalewski <l...@e...pl>

    On Wed, 8 May 2002, [cookie] wrote:

    > ale jest jego............

    Nie.

    > jak zajmiesz w nasku domene wrotki.pl to domena ta jest Twoja, a nie
    > producentow wrotek - podobnie z hierarchia usenet - TS wzial sobie
    > przedrostek pl. bo taki mu sie podobal....

    Zadna umowa nie przewiduje, ze TS jest jedynym, niepodzielnym,
    nieusuwalnym i dozywotnim dysponentem hierarchii pl.*. Calkiem rozsadnie
    jest podejrzewac, ze gdyby zaczal w sposob ewidentny dzialac na jej
    szkode, szybko przestalby miec do tego jakiekolwiek uprawnienia. To, ze
    "wzial sobie pl.*" nie oznacza, ze nie jest to hierarchia Polski. Co
    wiecej, IANAL, ale jestem przekonany, ze gdyby TS podal potem do sadu
    adminow, ktorzy przestali akceptowac jego controle i odtworzyli
    hierarchie, przegralby predzej czy pozniej, poniewaz nic nie daje mu prawa
    wylacznego dysponowania owa hierarchia, zwlaszcza wbrew interesowi
    publicznemu ;-) Jak na razie, przy raczej ogolnym poparciu ze strony
    adminow zarzadza nia w ogolnie rzecz biorac przyzwoity sposob, i dobrze.

    _
    Michal Zalewski [l...@b...bindview.com] [security]
    [http://lcamtuf.coredump.cx] <=-=> bash$ :(){ :|:&};:
    =-=> Did you know that clones never use mirrors? <=-=
    http://lcamtuf.coredump.cx/photo/

  • 22. Data: 2002-05-08 21:08:33
    Od: "Moi" <M...@...pl>

    "Sigurd" <s...@p...onet.pl> napisał news:abakmm$7ap$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Moi" <M...@...pl> napisał w wiadomości
    > wszystkie grupy pl.*

    Na ktorych np. serwerach? Na Hamsterze, ktory mam na domowym
    komputerze, mam nadzieje - nie? (Hint: nie jest aktualnie podlaczony
    do Sieci).

    > no, cóż. Feniks to to nie jest

    Jętka-efemeryda - tez nie...

    > Sigurd

    Pozdrawiam,

    Moi

  • 23. Data: 2002-05-08 21:08:53
    Od: "Moi" <M...@...pl>

    "Robert Kois" <k...@v...hell.pl> napisał
    > Obawiam się, że po wysłaniu przez TSa controli na dużej części serwerów
    > hierarchia pl.* przestałaby istnieć.
    >
    > Potem pewnie admini odtworzyliby te grupy, przestaliby akceptować controle
    > TSa i zaczeliby się zastanawiać co z tym fantem dalej zrobić :).

    Zgadzam sie z tym absolutnie...

    Przepraszam, nie moglem sie powstrzymac przed postem niezgodnym
    z netykieta. Ale porazil mnie Twoj naturalny obiektywizm w zestawieniu
    z wiekszoscia odpowiedzi.

    > HMS Kojer NMNOH

    Pozdrawiam,

    Moi

  • 24. Data: 2002-05-08 21:09:05
    Od: "Moi" <M...@...pl>

    "[cookie]" <c...@m...pl> napisał
    > ale jest jego............
    > jak zajmiesz w nasku domene wrotki.pl to domena ta jest Twoja, a nie
    > producentow wrotek - podobnie z hierarchia usenet - TS wzial sobie
    > przedrostek pl. bo taki mu sie podobal....

    To jest wlasnie roznica pomiedzy faktycznymi a iluzorycznymi,
    legendarnymi prawami do hmmm... znaczacego wyroznika
    w Sieci. NASK jest instytucja umocowana prawnie do rejestrowania
    domen. A gdzie zarejestrowane sa prawa TS do pl.*?
    Wylacznie w automatycznej akceptacji controli z PGP TS'a
    na newsserverach?

    > racja. aczkolwiek bylby niezly burdel - lepiej, gdy jest jeden
    > zastepca TSa majacy wszystkie jego prawa - najlepiej czlowiek
    > czesto zagladajacy na usenet ;)

    Czemu tego nie widac (nie - zastepcy, a przejawu jego aktywnosci)?

    Pozdrawiam,

    Moi

  • 25. Data: 2002-05-09 14:40:43
    Od: "Moi" <M...@...pl>

    "Przemysław Maciuszko" <s...@i...pl> napisał
    > A bo to niby nie ma FAQ, tysiąca odpowiedzi z linkiem do www.usenet.pl i w
    > końcu poradnika ZZ?
    > Człowieku - czy Ty w ogóle tam chociaż _czasami_ zaglądasz?

    Czy cos swiadczy o tym, ze nie zagladam?
    A skoro jest FAQ, to po co RFD? Wystarczyloby CFV...

    > Wyobraź sobie, że i w ostatnim wątku pierwsze komentarze były z linkami i
    > propozycją co w/w ma zrobić. Ale on wraz z kolegą wolał zacząć od mięsa.

    Kto to jest on? Ja nie pisze o _nim_.
    Wszedlem na te grupe, pierwszy raz od jakichs trzech lat, bo mialem
    pomysl na nowa ng. Po przejrzeniu jakichs dwustu postow napisalem,
    co o tym mysle. Ot, i wszystko...

    > Znaczy co jest "niedookreślone"? Bo ich frustracja wynika głównie z
    niechęci
    > przeczytania FAQ/poradnika/www.usenet.pl/czegokolwiek.

    Takze tych, pytajacych "Co moim CFV, bo RFD zakonczone"?
    I na wejsciu bijacych czolem o podloge, bo inkwizytorzy z wlasnego
    mianowania tylko czekaja na lapsus, by moc napisac: "Smierdzi ci
    z geby. Jestem PRZECIW".
    Zalosne...

    > Przemysław Maciuszko

    Pozdrawiam,

    Moi

  • 26. Data: 2002-05-09 14:41:18
    Od: "Moi" <M...@...pl>

    "Wojciech Myszka" <m...@n...eu.org> napisał
    > Moi <M...@...pl> wrote:
    > M > Zas post moj dotyczyl przede wszystkim niedookreslenia procedur
    > M > zakladania nowych grup, powodujacego frustracje niusowiczow.
    > M > Moze troche temat rozwodnilem... Ale tylko troche...
    > Moze i tego dotyczyl - w tym "marudzeniu" trudno bylo to zauwazyc.
    > Ale czemu nie siadziesz i nie opracujesz jakichs *innych* zasad?
    > Pozniej bedzie mozna je przedyskutowac...

    Masz na mysli jakies 300 (w tym wiekszosc OT) postow, zakonczonych
    konkluzja: "I tak TS sie pewnie na to nie zgodzi..."?
    Za stary jestem. Nie wiem ile lat mial Don Kichote, mnie po 40-stce
    juz sie nie chce...

    > Bo dzis to ja widze tylko narzekanie ze jest zle.

    Bo jest. A narzekanie i "marudzenie" mialo m.in. na celu odwrocenie
    uwagi mieszkancow pnn-g od szalenczej pogoni za trollami i innym
    warzywem, z proba skierowania jej na sygnaly plynace od normalnych
    obywateli usenetu. Slowem - zajecie sie czyms bardziej zgodnym
    z opisem grupy. Chocby na chwile.

    > Wojtek ---(___C'>

    Pozdrawiam,

    Moi

  • 27. Data: 2002-05-09 14:43:46
    Od: Robert Kois <k...@v...hell.pl>

    "Moi" <M...@...pl> wrote:

[...]

    Ale to jest logiczne i mój obiektywizm nie zaprzecza temu, że aktualnie
    hierarchia pl.* jest własnością TSa. Sytuacja na mój mały rozumek jest
    taka: jest sobie wspólny grunt (serwery, łącza itp.) na którym stoi
    prywatna knajpa (pl.*), właściciel knajpy stwierdza, że mu się znudziło i
    ją burzy, ale reszta stałych bywalców lubiła tam bywać więc któryś z nich
    (lub kilku) ją odbudowuje.
    Niestety w sytuacji wysłania controli kasujących przez Tomka na większości
    serwerów na świecie pl.* by się skasowało i pewnie nie zostałoby
    odtworzone. Na szczęście TS raczej czegoś takiego nigdy nie zrobi :)

    HMS Kojer NMNOH
    --
    Pomyśl, że bedziesz mógł założyć koszulkę z napisem "i can do LISP"
    i panienki będą na Ciebie lecieć (c)Bart Ogryczak

  • 28. Data: 2002-05-09 14:44:55
    Od: "Sigurd" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Na ktorych np. serwerach? Na Hamsterze, ktory mam na domowym
    > komputerze, mam nadzieje - nie? (Hint: nie jest aktualnie podlaczony

    No, a skąd ciągniesz te grupy? tak z ciekawości pytam.

    Sigurd

  • 29. Data: 2002-05-09 14:47:24
    Od: Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl>

    Moi wrote:

    > Na ktorych np. serwerach?

    Na każdym utrzymującym grupy pl.* i akceptującym controle TS'a.

    --
    * Maciej 'Voovoos' Wierzbicki * VOO1-RIPE * VOO1-6BONE

  • 30. Data: 2002-05-09 14:47:37
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Użytkownik "[cookie]" <c...@m...pl> napisał w wiadomości

    > ale jest jego............
    > jak zajmiesz w nasku domene wrotki.pl to domena ta jest Twoja, a nie
    > producentow wrotek - podobnie z hierarchia usenet - TS wzial sobie
    > przedrostek pl. bo taki mu sie podobal....

    Z tym NASKiem to tez nie tak - jest to umowa dwustronnie zobowiazaniowa,
    pomiedzy pozniejszym dysponentem a naskiem, jest to umowa o charakterze
    mieszanym: zarowno z elementami umowy rezultatu (umowa o dzielo) jak i umowy
    starannego dzialania (umowa zlecenia). Z jednej strony starajacy sie o
    domene zobowiazuje sie do zaplacenia stosownej oplaty, z drugiej strony NASK
    zobowiazuje sie do dokonania wpisu DNSow (element umowy rezultatu) i
    utrzymania maszyn podpietych do sieci (umowa starannego dzialania). i tak
    dalej. Umowa ta zawarta jest na czas okreslony.

    Wszedlem w watek o tzw. wlasnosci usenetu w hierarchii pl.* I tu jedna
    uwaga - nie mozna mowic o "wlasnoci" w tym znaczeniu, jakie nadaje temu
    terinowi kodeks cywilny. Proponowalbym raczej uzywanie sformulowan typu
    "faktyczne dysponowanie" lub "kontrola".

    Pozostawiajac sprawy natury technicznej dzialania usenetu (na czym sie nie
    znam) pragne tylko zauwazyc nastepujaca rzecz:

    Zarowno NASK (a wiec hierarchia *.pl), jak usenet (z hierarchia pl.*) czy
    IRCNet (z narodowym coordem i ircopami) nie maja zadnego uregulowania w
    istniejacym w Polsce porzadku prawnym. Poza dwoma interpelacjami poselskimi
    w sprawie NASKu, ale to nie porzadek prawny, tylko zwrocenie oczu narodu -
    poprzez swoich reprezentantow na dana kwestie. Oczywiscie prosze mnie
    poprawic jesli myle sie w tej kwestii.

    Z dyskusji tu prowadzonej wnioskuje, ze wsrod uzytkownikow tych uslug rodzi
    sie pomysl zmiany tego stanu rzeczy :)

    Jesli wezmie sie pod uwage, ze internet narodowy mialby byc u swych podstaw
    (a wiec odnosnie dysponentow narodowej hierarchii) osadzony w porzadku
    prawnym panstwa - dysponci tych hierarchi winni byc podmiotami panstwowymi,
    lub na podstawie stosownej delegacji ustawowej podmiot komercyjny,
    najpewniej wyloniony w drodze przetargu....

    Tyle ze caly internet doprowadzi _z czasem_ do zniesienia struktur
    panstwowych...

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl