-
1. Data: 2014-04-21 14:07:25
Temat: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Mam elktrowrzeciono 2,2 kW 24000 obr/min (typowy chińczyk).
Falownik 3,6 kW
http://www.vfds.com/manuals/mitsubishi-e500-manual.p
df
Zmieniałem chyba już wszystko w ustawieniach, ale podczas hamowania w 50%
przypadków występuje błąd
E.OC3 czyli za instrukcją strona 180:
"Kiedy przetworcica osiąga lub przekracza 200% znamionowego prądu wyj.
podczas zwalniania aktywowana jest funkcja wył. wyj. obwodu głównego"
Jak wskazówkę podają:
"Sprawdzenie zwarcia lubzłego uzieminia na wyjściu"
Zwarcia nie ma. Rozpędz się bez problemu.
Hamowanie nawet jak zrobię na 10s to i tak pojawia się błąd.
Tak samo często jak ustawię hamowanie 0,8s.
Podczas tego błędu widzę na jakiej częsttliwości zostało zatrzymane. Jest to
chyba w dwóch przediałąch. Jeden 140 a drugi 180 Hz.
W ustawieniach falownika jest omijanie częstotliwości, ale nie działą to dla
rozpędzania i hamowania.
Prąd dla tego wrzeciona mam ustawiony na 8 A. Podczas hamowania miejscami
wzrasta do 20 A. I pewnie w tych momentach wyłacza się.
Kabel łączący wrzeciono ma ~8 mb. Jest ekranowany. Ekran podłaczony tylko od
strony falownika do zacisku ochronnego falownika.
Można temu jakoś zaradzić?
Robert
-
2. Data: 2014-04-21 21:10:52
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: Andrzej K <k...@w...pl>
W dniu 2014-04-21 14:07, Robert Wańkowski pisze:
> Mam elktrowrzeciono 2,2 kW 24000 obr/min (typowy chińczyk).
> Falownik 3,6 kW
> http://www.vfds.com/manuals/mitsubishi-e500-manual.p
df
>
> Zmieniałem chyba już wszystko w ustawieniach, ale podczas hamowania w
> 50% przypadków występuje błąd
> E.OC3 czyli za instrukcją strona 180:
> "Kiedy przetworcica osiąga lub przekracza 200% znamionowego prądu wyj.
> podczas zwalniania aktywowana jest funkcja wył. wyj. obwodu głównego"
> Jak wskazówkę podają:
> "Sprawdzenie zwarcia lubzłego uzieminia na wyjściu"
>
> Zwarcia nie ma. Rozpędz się bez problemu.
> Hamowanie nawet jak zrobię na 10s to i tak pojawia się błąd.
> Tak samo często jak ustawię hamowanie 0,8s.
>
> Podczas tego błędu widzę na jakiej częsttliwości zostało zatrzymane.
> Jest to chyba w dwóch przediałąch. Jeden 140 a drugi 180 Hz.
>
> W ustawieniach falownika jest omijanie częstotliwości, ale nie działą to
> dla rozpędzania i hamowania.
>
> Prąd dla tego wrzeciona mam ustawiony na 8 A. Podczas hamowania
> miejscami wzrasta do 20 A. I pewnie w tych momentach wyłacza się.
>
> Kabel łączący wrzeciono ma ~8 mb. Jest ekranowany. Ekran podłaczony
> tylko od strony falownika do zacisku ochronnego falownika.
>
> Można temu jakoś zaradzić?
>
> Robert
Nie wypowiem co do meritum ale w falownikach ekranowanie podłącza się z
obu stron, bardzo porządnie np opaskami na na ekranie kabla zasilającego.
Andrzej
-
3. Data: 2014-04-21 21:34:50
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>
Robert Wańkowski wrote:
> Mam elktrowrzeciono 2,2 kW 24000 obr/min (typowy chińczyk).
> Falownik 3,6 kW
> http://www.vfds.com/manuals/mitsubishi-e500-manual.p
df
>
> Zmieniałem chyba już wszystko w ustawieniach, ale podczas hamowania
> w
> 50% przypadków występuje błąd
> E.OC3 czyli za instrukcją strona 180:
> "Kiedy przetworcica osiąga lub przekracza 200% znamionowego prądu
> wyj.
> podczas zwalniania aktywowana jest funkcja wył. wyj. obwodu
> głównego"
> Jak wskazówkę podają:
> "Sprawdzenie zwarcia lubzłego uzieminia na wyjściu"
>
> Zwarcia nie ma. Rozpędz się bez problemu.
> Hamowanie nawet jak zrobię na 10s to i tak pojawia się błąd.
> Tak samo często jak ustawię hamowanie 0,8s.
>
> Podczas tego błędu widzę na jakiej częsttliwości zostało zatrzymane.
> Jest to chyba w dwóch przediałąch. Jeden 140 a drugi 180 Hz.
>
> W ustawieniach falownika jest omijanie częstotliwości, ale nie
> działą
> to dla rozpędzania i hamowania.
>
> Prąd dla tego wrzeciona mam ustawiony na 8 A. Podczas hamowania
> miejscami wzrasta do 20 A. I pewnie w tych momentach wyłacza się.
>
> Kabel łączący wrzeciono ma ~8 mb. Jest ekranowany. Ekran podłaczony
> tylko od strony falownika do zacisku ochronnego falownika.
>
> Można temu jakoś zaradzić?
>
> Robert
ekran powinien być podłączony z obydwu stron ale to nie jest twoim
problemem w tym momencie
ile s zajmuje hamowanie wybiegiem ?
ten błąd to standardowy błąd za szybkiego hamowania, a właściwie
zwalniania silnika, powinieneś zastosować rezystor hamujący
od 120Hz w dół masz dostępne hamowanie prądem stałym "DC break" -
parametr 10 do 12
opcjonalnie możesz zamontować zewnętrzny układ hamowania ale wymaga
dodatkowych styczników i prostownik
mitsubishi nigdy nie programowałem ale wszystkie falowniki mają
podobnie
jeffrey
-
4. Data: 2014-04-21 23:38:16
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"Jeffrey"
> ekran powinien być podłączony z obydwu stron ale to nie jest twoim
> problemem w tym momencie
To podłączę.
> ile s zajmuje hamowanie wybiegiem ?
20-25 s
> ten błąd to standardowy błąd za szybkiego hamowania, a właściwie
> zwalniania silnika, powinieneś zastosować rezystor hamujący
> od 120Hz w dół masz dostępne hamowanie prądem stałym "DC break" -
Ale już przy 180 Hz mi wyskakuje błąd.
Prąd rożnie zatrważająco podczas normalnej pracy, jeżeli ustawię w okolicach
tych 180 Hz.
Nie pamiętam dokładnie ale grubo powyżej 12 A. A tuż obok inne częstliwości
to na poziomie 4-6 A. To wszystko bez obciążenia.
Robert
-
5. Data: 2014-04-22 22:04:05
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>
Robert Wańkowski wrote:
> "Jeffrey"
>> ekran powinien być podłączony z obydwu stron ale to nie jest twoim
>> problemem w tym momencie
>
> To podłączę.
>
>
>> ile s zajmuje hamowanie wybiegiem ?
>
> 20-25 s
>
>> ten błąd to standardowy błąd za szybkiego hamowania, a właściwie
>> zwalniania silnika, powinieneś zastosować rezystor hamujący
>> od 120Hz w dół masz dostępne hamowanie prądem stałym "DC break" -
>
> Ale już przy 180 Hz mi wyskakuje błąd.
>
> Prąd rożnie zatrważająco podczas normalnej pracy, jeżeli ustawię w
> okolicach tych 180 Hz.
> Nie pamiętam dokładnie ale grubo powyżej 12 A. A tuż obok inne
> częstliwości to na poziomie 4-6 A. To wszystko bez obciążenia.
>
> Robert
to szukaj rezystora hamującego, można coś wyrzeźbić jak gotowiec za
drogi, tylko pamiętaj, że napięcie dostanie wyższe od znamionowego np
750V
jeffrey
-
6. Data: 2014-04-22 23:11:27
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"Jeffrey"
> to szukaj rezystora hamującego, można coś wyrzeźbić jak gotowiec za drogi,
> tylko pamiętaj, że napięcie dostanie wyższe od znamionowego np 750V
No i podczas testów spaliłem wrzeciono. Ktoś doradzi gdzie to przewinąc w
okolicach Poznania?
Robert
-
7. Data: 2014-04-23 12:08:53
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2014-04-21 23:38, Robert Wańkowski pisze:
>> ile s zajmuje hamowanie wybiegiem ?
> 20-25 s
>> ten błąd to standardowy błąd za szybkiego hamowania, a właściwie
>> zwalniania silnika, powinieneś zastosować rezystor hamujący
>> od 120Hz w dół masz dostępne hamowanie prądem stałym "DC break" -
>
> Ale już przy 180 Hz mi wyskakuje błąd.
>
> Prąd rożnie zatrważająco podczas normalnej pracy, jeżeli ustawię w
> okolicach tych 180 Hz.
> Nie pamiętam dokładnie ale grubo powyżej 12 A. A tuż obok inne
> częstliwości to na poziomie 4-6 A. To wszystko bez obciążenia.
Nie wiem czemu tak u ciebie, ale u mnie bez problemu hamuję wrzeciono
"mokrego chińczyka" 1.5kW w jakieś 7s, dodatkowo ostatnie 3s daje 5% DC
breaking, mam rezystor hamujący (taki żebrowany kloc 150W z allegro za
30zł), tak że realnie w trochę ponad 5s staje dęba. Stop to oznacza
stop, nim nacisnę i sięgnę po klucz do zmiany frezu - wrzeciono już
dawno stoi. Prąd nigdy mi nie przekracza 1A przy hamowaniu!
Może powstaje jakiś rezonans, czy twój falownik ma możliwość regulacji
częstotliwości pracy (tej w kHz)?
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
8. Data: 2014-04-23 12:09:51
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2014-04-22 23:11, Robert Wańkowski pisze:
> "Jeffrey"
>> to szukaj rezystora hamującego, można coś wyrzeźbić jak gotowiec za
>> drogi, tylko pamiętaj, że napięcie dostanie wyższe od znamionowego np
>> 750V
> No i podczas testów spaliłem wrzeciono. Ktoś doradzi gdzie to przewinąc
> w okolicach Poznania?
To ja się obawiam, żeś miał je wcześniej już uszkodzone, i przy
konkretnych prędkościach coś tam się działo złego - stąd tak duży prąd.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
9. Data: 2014-04-23 12:46:32
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"BartekK"
> Może powstaje jakiś rezonans, czy twój falownik ma możliwość regulacji
> częstotliwości pracy (tej w kHz)?
Tak i było ustawione na 1,4 kHz. Jak zmieniłem na więcej to przy niektórych
prędkościach obroty falowały. I podczas tych prób właśnie go spaliłem.
Przgrzał się.
I chyba o przewinięciu trzeba zaponieć. Nikt takiego taniego wrzeciona nie
przewinie, aby się opłacało.
Robert
-
10. Data: 2014-04-23 18:19:30
Temat: Re: Hamowanie elektrowrzecina falownikiem
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2014-04-23 12:46, Robert Wańkowski pisze:
> "BartekK"
>> Może powstaje jakiś rezonans, czy twój falownik ma możliwość regulacji
>> częstotliwości pracy (tej w kHz)?
>
> Tak i było ustawione na 1,4 kHz. Jak zmieniłem na więcej to przy
> niektórych prędkościach obroty falowały. I podczas tych prób właśnie go
> spaliłem. Przgrzał się.
> I chyba o przewinięciu trzeba zaponieć. Nikt takiego taniego wrzeciona
> nie przewinie, aby się opłacało.
A nie miałeś "base frequency" przypadkiem ustawionego na 50Hz? Domyślnie
większość falowników tak ma, a dla wrzeciona które powinno mieć 400Hz
takie ustawienie powoduje generowanie dymu z uzwojeń...
Btw u mnie chodzi falownik na 10KHz, fabrycznie był na 6 i piszczał
wniebogłosy i wydawał jakieś intermodulacyjne symfonie przy różnych
prędkościach...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173