  • Data: 2024-08-22 08:05:43
    Temat: HD44780 i urządzenia 3,3V
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mam jeden projekt wykorzystujący w miarę współczesny procesor (PIC32),
    pracujący na logice 3,3V. Jako wyświetlacz wykorzystałem HD44780.
    Oryginalnie używał on ekspandera I2C do komunikacji z resztą systemu, co
    załatwiało także kwestię konwersji poziomów napięć - wystarczyło jedynie
    zapewnić dwustronną konwersją na liniach SCL i SDA, za pomocą
    MKOSFET-ów. Ponieważ jednak zależało mi na szybkości komunikacji, a MCU
    miał całkiem sporo niewykrozystanych pinów, postanowiłem przerobić moduł
    wyświetlacza z myślą o bezpośredniej komunikacji.
    Do konwersji poziomów napięć wykorzystałem układ TXB0108. W teorii
    powinien on automatycznie zapewniać dwustronną komunikację pomiędzy
    liniami w domenie 5V i 3,3V. W praktyce już przy pierwszych próbach
    okazało się, że za nic nie jestem w stanie uruchomić kodu korzystającego
    z odczytu bitu dostępności. Przerzuciłem się więc na jednostronną
    komunikację i wprowadziłem stałe opóźnienie. Jednak nawet pomimo tego
    wyświetlacz nie chce działać w 100% poprawnie. Przez większość czasu
    działa normalnie, jednak okazjonalnie zawartość się rozjeżdża -
    wyświetlany tekst trafia nie w to miejsce, gdzie powinien. Logika
    generująca interfejs użytkownika nie zmieniła się od czasu wersji z I2C,
    więc podejrzewam problem z komunikacją.
    W międzyczasie trochę czytałem i widzę, że w paru miejscach w sieci
    ludzi wspominali o problemach generowanych przez te automatyczne,
    dwustronne konwertery napięć.
    W związku z tym mam pytanie: czy ktoś z was korzystał z jakiejś
    sprawdzonej (i prostej w implementacji) metody podpięcia HD44780 do
    współczesnego systemu?