  • 1. Data: 2010-06-01 07:52:24
    Temat: Gdzie w kraju zamowic plytki???
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Coby oczywiscie bylo tanio i solidnie ;)

    Potrzebuje dwie plytki:

    1. 66x58mm - laminat 0.8-1mm, jedna warstwa, soldermaska (chetnie czarna),
    cynowanie bezolowiowe, opis dwustronny bialy, otworow wiertanych
    okolo 80szt, cztery otwory montarzowe fi3mm, kilka niewielkich
    otworow frezowanych, ksztalt nieregularny frezowany dookola.

    Ew. to samo bez otworow frezowanych i ksztalt prostokatny -
    tylko cztery otwory montazowe fi 3mm. Reszte sobie wyfrezuje samo.

    Ilosc jednorazowo 50-100szt.

    2. okolo 50x15mm - laminat 1mm, jedna warstwa, soldermaska (j/w),
    cynowanie bezolowiowe, opis jednostronny bialy, trzy otwory
    fi3mm (zadnych innych), cynowanie bezolowiowe, ksztalt (obrys)
    nieregularny - frezowany.

    Ilosc jednorazowo 250-500szt.

    Wazne - nie umiem przygotowac plikow fachowych Gerber czy innych
    - projekty dostarczam jako plik Coreldraw z odpowiednimi warstwami.
    Plytka moze isc "na zywo" tak jak jest narysowana, lub moze
    zostac fachowo przerysowana przed pierwsza prodykcja - roboty
    z tym duzo nie bedzie bo na pierwsza plytke sklada sie raptem
    kilkanascie elementow elektronicznych.
    Wazne jest dokladne odtworzenie ksztaltow frezowania bo plytka
    ma tworzyc mechanicznie calosc z istniejacymi komponentami...

    Druga plytka to dwa punkty lutownicze i zero podzespolow wiec
    calosc ogranicza sie do przeniesienia ksztaltu plytki w zasadzie.

    Pierwsza plytka byla juz robiona. Druga to proscizna.

    Mozecie kogos polecic?
    Nie chce sie wyglupiac i wysylac takiej "produkcji" do Chin...

    Jakub

  • 2. Data: 2010-06-01 08:33:14
    Temat: Re: Gdzie w kraju zamowic plytki???
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jakub,

    Tuesday, June 1, 2010, 9:52:24 AM, you wrote:

    [...]

    > Wazne - nie umiem przygotowac plikow fachowych Gerber czy innych
    > - projekty dostarczam jako plik Coreldraw z odpowiednimi warstwami.

    Ja wiem, że nie takiej odpowiedzi oczekujesz, ale naprawdę warto się
    przełamać i zainstalować choćby darmowego KiCADa i to właśnie w nim
    robić projekty. Da się w nim też płytki robić na piechotę - bez
    wiązania ze schematem, robienia netlist i całego tego badziewia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-06-01 08:42:50
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > robić projekty. Da się w nim też płytki robić na piechotę - bez
    > wiązania ze schematem, robienia netlist i całego tego badziewia.

    Tak, wiem - moge sie nauczyc. Tylko ze dla mnie to beda dwie plytki
    rocznie wiec to strata czasu... Dla kogos kto zna programy do PCB
    na takim poziomie na jakim ja znam Corela przerysowanie plytki
    to godzina, maaaksimum dwie w tym kawa ;)

    Chetnie zaplace solidna stawke godzinowa - tak bedzie i taniej
    i lepiej niz gdy zaczne sie uczyc robic to samodzielnie.

  • 4. Data: 2010-06-01 09:07:49
    Od: zenek <z...@o...pl>

    "
    Chetnie zaplace solidna stawke godzinowa - tak bedzie i taniej
    > i lepiej niz gdy zaczne sie uczyc robic to samodzielnie."

    I to bedzie chyba najlepsze rozwiazanie, plytki mozesz zamowic np w
    elseko wroclaw z tym ze bez gerberow nie przyjma zlecenia. Zadna
    plytkarnia nie przyjmie ci zlecenia jesli nie ma pliku wiercen, w twoim
    wypadku pozostaja manufaktury gdzie ktos wierci recznie otwory.
    Teoretycznie mozesz zrobic export z corela do protela ale i tak nie
    bedziesz mial otworow.

  • 5. Data: 2010-06-01 09:09:27
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-01 09:52, Jakub Jewuła pisze:
> [...]
    > Wazne jest dokladne odtworzenie ksztaltow frezowania bo plytka
    > ma tworzyc mechanicznie calosc z istniejacymi komponentami...

    Z tańszych to wiem że drukowane.pl robi z pdf, bmp czy jpg.
    http://www.drukowane.pl/?page=oferta
    Ceny pewnie kalkulują indywidualnie w zależności od nakładu pracy.
    Norel - jeszcze tańszy też pewnie robi bo piszą, że mogą zrobić np z
    płytki wzorcowej.
    http://www.norel.com.pl/wymaganiapl.html
    Pewnie inne płytkarnie też mają taką usługę po specjalnych cenach.

    Jednak sugerowałbym Kicada. Żeby rysować z ręki - bez tworzenia netlisty
    wystarczy kilka godzin nauki. Wiadomo, że na początku i tak narysujesz
    to szybciej w Corelu skoro się na nim znasz. Ale jeśli zamiast w 3
    godziny zrobisz to Kicadem w 8 godzin to unikasz tych wszystkich starań
    o kogoś kto ci to przerysuje, dodatkowych opłat i uzależniania się od
    kogoś kto ma się dostosować do twoich nietypowych wymagań.

    MD

  • 6. Data: 2010-06-01 09:26:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jakub,

    Tuesday, June 1, 2010, 10:42:50 AM, you wrote:

> [...]
    > na takim poziomie na jakim ja znam Corela przerysowanie plytki
    > to godzina, maaaksimum dwie w tym kawa ;)

    Jasne. Tylko potem do kogo będziesz miał pretensje, że źle
    przerysował? A do kogo pretensje, że jedne elementy niemal przelatują
    na druga stronę w wielkich dziurach a w innych nogi się nie mieszczą?

    > Chetnie zaplace solidna stawke godzinowa - tak bedzie i taniej
    > i lepiej niz gdy zaczne sie uczyc robic to samodzielnie.

    Niepotrzebnie dramatyzujesz - program jest banalnie prosty. Wyłączasz
    pierwszą ikonkę na lewym, pionowym pasku i lecisz z tym koksem.
    Osiwiałbym do reszty, gdybym dalej musiał się babrać Corelem - wolę
    na co innego marnować czas.

    Corel przelotek i masek Ci nie zrobi.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-06-01 09:38:46
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Jasne. Tylko potem do kogo będziesz miał pretensje, że źle
    > przerysował?

    Do rysowacza oczywiscie.

    Nie ma potrzeby "przerysowywac" - z pewnoscia istnieja sposoby
    eksportu wektorow.

    > A do kogo pretensje, że jedne elementy niemal przelatują
    > na druga stronę w wielkich dziurach a w innych nogi się nie mieszczą?

    Do mnie - ja to rysuje.

> [...]
    > pierwszą ikonkę na lewym, pionowym pasku i lecisz z tym koksem.
    > Osiwiałbym do reszty, gdybym dalej musiał się babrać Corelem - wolę

    Osiwialbym do reszty gdybym musial uczyc sie wszystkiego -
    wole wynajac zawodowca i mu zaplacic ;)

    > Corel przelotek i masek Ci nie zrobi.

    Przelotek nie potrzebuje, a maski mozna jednym kliknieciem jak widac
    zrobic w Corelu ;)
    http://www.skanowanie.com.pl/4yeo/PCB_avers.jpg
    http://www.skanowanie.com.pl/4yeo/PCB_revers.jpg

  • 8. Data: 2010-06-01 09:38:50
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-06-01 11:07, zenek pisze:
> [...]
    > wypadku pozostaja manufaktury gdzie ktos wierci recznie otwory.
    > Teoretycznie mozesz zrobic export z corela do protela ale i tak nie

    To tylko 80 otworów - da radę zdjąć "ręcznie". Wystarczy wczytać do
    jakiegoś programu CAD jako tło (a to zdaje się niektóre programy
    potrafią) i stawiać punkty samemu.
    Poza tym dałoby się wyekstrahować circle z .plt (lub dxf?) jeśli z
    corela wysłałby w tym formacie. Być może płytkarnie mają swoje narzędzi
    do takich prac skoro się tego podejmują.

    MD

  • 9. Data: 2010-06-01 09:44:29
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wysłałby w tym formacie. Być może płytkarnie mają swoje narzędzi do takich

    Na potrzeby wiertania stawiam po prostu kola o srednicy 0.01mm ;)
    eksportuje do PLT i to "frezuje" frezarka CNC.
    Pewnie da sie to zautomatyzowac i "lyknac" otwory do systemu PCB.

  • 10. Data: 2010-06-01 09:52:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jakub,

    Tuesday, June 1, 2010, 11:38:46 AM, you wrote:

    > Do rysowacza oczywiscie.
    > Nie ma potrzeby "przerysowywac" - z pewnoscia istnieja sposoby
    > eksportu wektorow.

    Nie byłbym taki pewny...

    > Do mnie - ja to rysuje.

    Przecież nie rysujesz tego w programie do projektowania płytek - skąd
    przerysowywać ma wiedzieć, czy otwór ma mieć 0.6 czy 0.9 mm?

    > Osiwialbym do reszty gdybym musial uczyc sie wszystkiego -
    > wole wynajac zawodowca i mu zaplacic ;)

    Musisz być strasznie bogaty...

    > Przelotek nie potrzebuje, a maski mozna jednym kliknieciem jak widac
    > zrobic w Corelu ;)
    > http://www.skanowanie.com.pl/4yeo/PCB_avers.jpg
    > http://www.skanowanie.com.pl/4yeo/PCB_revers.jpg

    To znaczy jak robić w Corelu maski jednym kliknięciem? Bo zdjęcia tego
    nie wyjasniają. I co zrobić z taka maską po poprawkach druku?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl