  • 31. Data: 2021-03-04 17:04:32
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 04.03.2021 o 15:17, J.F. pisze:

    >Powiem tak - po wschodzie słońca mam około 2KW na liczniku, około
    >10-11 na liczniku moc dobija do 5KW, słońce idzie nadal wyżej ale moc
    >już zaczyna spadać i tak stopniowo coraz niżej, aż do wyłączenia w
    >jakieś pół godziny po zachodzie.

    Bo to nie chodzi o to, jak slonce wysoko, tylko jak masz panele
    ustawione.
    Celowali dokladnie w pozycje slonca w letnie poludnie, czy ... dach
    pan masz jaki masz :-)

    Ale fakt, ze przy malych katach odchylki straty z tego powodu nie sa
    duze - trzeba szukac innych przyczyn.

    J.

  • 32. Data: 2021-03-04 17:12:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello trybun,
    >Musiałbyś ustawić dokładnie na wprost słońca i niebo musiałoby być
    >idealnie klarowne. A ponieważ powietrze jest zanieczyszczone a
    >grubość
    >warstwy powietrza, przez którą promienie muszą się przebić jest
    >zależna od kąta padania, to warunki się pogarszają. Na Twoim miejscu
    >cieszyłbym się z tych 5 kW jak małe dziecko.

    Ale zaplacil za 7.2 :-)

    J.

  • 33. Data: 2021-03-04 17:20:44
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 15:18 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    pisze:

> [...]
    > zależna od kąta padania, to warunki się pogarszają. Na Twoim miejscu
    > cieszyłbym się z tych 5 kW jak małe dziecko.

    zerknij na pvmonitor.pl. Są tam w PL instalacje, które w lutym mają max
    powyżej 90% mocy zainstalowanej w panelach. Te 5kW to nie specjalnie dobry
    wynik.

    TG

  • 34. Data: 2021-03-04 17:30:24
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 04.03.2021 o 13:44, trybun pisze:

    > Ma tu ktoś pojęcie jaka powinna być rzeczywista wydajność paneli? Nie
    > chodzi mi o jakieś pierdoły w stylu parę procent w tą czy drugą stronę
    > które tracę np na niezbyt poprawnym dla fotowoltaiki kącie dachu, a o
    > wartości kilkunastu/kilkudziesięciu procentowe. Od tygodnia mam
    > instalację i chyba cos jest nie tak, mimo że jej moc to 7.2KW to w
    > najbardziej optymalnych warunkach jakie udało się dotychczas uzyskać
    > wartość szczytowa oscyluje w granicach 5KW,. Reklamować czy to normalne?

    A może panele nie takie czyste jak się wydają ?

    Jaki typ paneli ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 35. Data: 2021-03-04 18:07:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 16:16, trybun wrote:
    > Jak dla mnie to na razie głównym wyznacznikiem stanu rzeczywistego jest
    > odczyt z licznika prądu

    Licznik miałem podpięty przez jakiś miesiąc do falownika. Pokazywał to
    samo co falownik w granicach 2% błedu. Licznika nie mam już. Falownik
    Huawei SUN200.

  • 36. Data: 2021-03-04 18:08:33
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 17:04, J.F. pisze:

> [...]
    > pan masz jaki masz :-)
    >
    > Ale fakt, ze przy malych katach odchylki straty z tego powodu nie sa

    Panele dopasowane idealnie do dachu, czyli widać że monterzy nie
    zabiegali o kąty pochylenia. Poza tym chata w położeniu dachu
    wschód-zachód, tak że i tutaj trudno by było wyczarować coś ekstra.

    No właśni, stad właśnie to moje pytanie, bo przecie choć przez jakiś
    krótki czas powinienem zobaczyć sensowną dla takiej instalacji moc.. a
    tu tylko 5KW wszystkiego.

  • 37. Data: 2021-03-04 18:09:02
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Stanowi. Przeczytaj jeszcze raz co napisał Roman i o czym też
    > wspominałem. Ignorujesz co ludzie Ci piszą, idziesz w zaparte i nadal
    > się dziwisz, że dostałeś tylko 5,2 kW :)

    No to jak skomentujesz to że najwyższa moc na instalacji jest na sporo
    przed tym zanim słońce stanie w zenicie? Nie ignoruję, mam tylko
    wątpliwości.

  • 38. Data: 2021-03-04 18:12:23
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 17:30, Adam Górski pisze:

    > A może panele nie takie czyste jak się wydają ?
    >
    > Jaki typ paneli ?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Adam Górski

    Nowiutkie, a nie było jakichś burzy piaskowych?. Nie wiem jaki typ, nie
    ma o tym nigdzie, ani w protokole instalacji ani w samej umowie. Ale
    jest to (podobno nowatorski) wyrób własny firmy Promag, o mocy 450W.

  • 39. Data: 2021-03-04 18:19:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 18:09, trybun wrote:
    > No to jak skomentujesz to że najwyższa moc na instalacji jest na sporo
    > przed tym zanim słońce stanie w zenicie?

    Temperaturą. Moja instalacja któa potrafi osiągnąć 11kW w szczycie
    wczesno wiosennego dnia [1] jednocześnie z trudem sięga 8.5 w bardzo
    gorący i słoneczny dzień czerwcowy.

    [1] Warunek: padało i w samo południe wyszło słońce z pełną siła świecąc
    w chłodne panele.

  • 40. Data: 2021-03-04 18:23:24
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 18:07, heby pisze:

    > Licznik miałem podpięty przez jakiś miesiąc do falownika. Pokazywał to
    > samo co falownik w granicach 2% błedu. Licznika nie mam już. Falownik
    > Huawei SUN200.

    Oj, u mnie są spore różnice,. Falownik GoodWe GW SDTG2-10kn.  Ale być
    może to coś nie tak z licznikiem, bo dlaczego w słoneczny dzień i tak
    nabija prąd pobrany? O niewielkich wartościach co prawda, ale jednak
    wykazuje pobór.