  • 21. Data: 2021-03-04 15:21:05
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 13:44 trybun <M...@j...cb> pisze:

    > Ma tu ktoś pojęcie jaka powinna być rzeczywista wydajność paneli? Nie
    > chodzi mi o jakieś pierdoły w stylu parę procent w tą czy drugą stronę
    > które tracę np na niezbyt poprawnym dla fotowoltaiki kącie dachu, a o
    > wartości kilkunastu/kilkudziesięciu procentowe. Od tygodnia mam
    > instalację i chyba cos jest nie tak, mimo że jej moc to 7.2KW to w
    > najbardziej optymalnych warunkach jakie udało się dotychczas uzyskać
    > wartość szczytowa oscyluje w granicach 5KW,. Reklamować czy to normalne?

    Wychodzi, że masz cos nie za dobrze (jeśli niebo było czyste):

    https://pvmonitor.pl//i_user.php?idinst=10095&od=202
    1-02-28&do=2021-02-28#/pv0

    tutaj np. kolega na 10kW miał max w lutym 9,26kW

    TG

  • 22. Data: 2021-03-04 15:43:39
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Chyba na równiku, ale tam za gorąco ;)
    >
    > Musiałbyś ustawić dokładnie na wprost słońca i niebo musiałoby być
    > idealnie klarowne. A ponieważ powietrze jest zanieczyszczone a grubość
    > warstwy powietrza, przez którą promienie muszą się przebić jest
    > zależna od kąta padania, to warunki się pogarszają. Na Twoim miejscu
    > cieszyłbym się z tych 5 kW jak małe dziecko.

    To nie wysokość słońca na niebie stanowi o wydajności a kąt położenia
    instalacji. Cała pociecha jeszcze w tym że przez te dwa dni słoneczne od
    kiedy mam instalację słońce było takie lekko przymglone, a więc może nie
    będzie tak źle, bo te 5kw to sporo poniżej czego oczekiwałem. Po porach
    roku raczej cudów nie oczekuję, ale chciałbym się mylić..

  • 23. Data: 2021-03-04 15:44:13
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 15:16, heby pisze:

    > Moje panele mają peak 11kW w czerwcu, z uwagi na nachylenie i w
    > temperaturach czercowych. Może nawet odrobinę wiecej, ale falownik to
    > już obcina.
    >
    > Obecnie mają peak 8kW. Wczoraj na ten przykład.
    >
    > Nia ptrz na to jednak. Istotne jest ile energii wyssasz.
    >
    > Powiedzmy że maks dziennie uzyskuje 70kWh w dobrych letnich warunkach.
    >
    > Obecnie max to 40kWh wczoraj.

    A jaki nominał paneli? Mi falownik nie powinien obcinać bo mam nad
    wymiarowy - panele 7.2 - falownik 10KW.

    Ja  wczoraj uzyskałem 16KWh.   Oczywiście podaje dane z licznika prądu,
    bo sam falownik pokazuje trochę więcej. Dzisiaj jako że jest całkowite
    zachmurzenie to mam całe 3KW uzysku..

  • 24. Data: 2021-03-04 15:52:26
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > https://pvmonitor.pl//i_user.php?idinst=10095&od=202
    1-02-28&do=2021-02-28#/pv0

    > tutaj np. kolega na 10kW miał max w lutym 9,26kW

    Też tak myślę że coś jest nie tak, mimo tego że niebo nie było jak w St
    Tropez to jednak spodziewałem się więcej.  Te mobilne aplikacje to
    istnaz [partyzantka, więc trudno wyciągać z ich wskazań jakieś daleko
    idące wnioski. Np mój SEMS Portal informuje mnie że dzisiaj mimo
    pochmurnego nieba miałem wartości rzędu 5KW...

  • 25. Data: 2021-03-04 15:53:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 15:44, trybun wrote:
    > A jaki nominał paneli?

    9.86kWp.

    > Ja  wczoraj uzyskałem 16KWh.   Oczywiście podaje dane z licznika prądu,
    > bo sam falownik pokazuje trochę więcej. Dzisiaj jako że jest całkowite
    > zachmurzenie to mam całe 3KW uzysku..

    Tu masz moje wykresy:

    https://drive.google.com/file/d/19bAuIESWnvFyK747CXr
    MPqXGF1jhIv_X/view?usp=sharing

    Wczoraj i dzisiaj.

    Gdyby nie lekki cień od drzewa, który uszkadza prawą stronę, był by
    sliczny "gauss".

    Dzisiaj jak widzisz falownik strasznie się szarpie. W ciągu kilku sekund
    moc potrafi skoczyć od 1x do 1/5x.

    Większość obrazków tego typu w necie jest uśredniona i nie pokazała by
    tego, co widzisz u mnie: przed południem był kilkusekundowy pik 6.37kW.

    Ale ja czytam z falownika moim własnym softem i dlatego widzę jak
    wygląda faktyczna moc *chwilowa*.

    Może wiec widzisz bardziej uśredniony obraz, a że pogoda super nie jest,
    to i uśredniony wynik jakoś niespecjalnie dobry.

    Mała uwaga: nawet jesli na czytniku/appce moc się zmienia co 1s to wcale
    nie oznacza że falownik prezentuje ja naprawdę chwilową. Zazwyczaj tam
    jest średnia ruchoma. Na przykład aplikacja do mojego falownika, na
    telefon, pokazuje ten sam wykres co mój, tylko "gładki". Tam tego 6.2kW
    nie zobaczysz.

  • 26. Data: 2021-03-04 15:59:39
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 15:17, J.F. pisze:
    > Użytkownik "trybun"  napisał w wiadomości grup

    > Wysokosc slonca w poludnie miedzy czerwcem a grudniem to jakies 46
    > stopni roznicy,
    > wiec jak masz panele ustawione na lato, to w grudniu mocy ~poltora
    > raza mniej.
    >
    > No ale mamy juz marzec.
    >
    > J.

    Powiem tak - po wschodzie słońca mam około 2KW na liczniku, około 10-11
    na liczniku moc dobija do 5KW, słońce idzie nadal wyżej ale moc już
    zaczyna spadać i tak stopniowo coraz niżej, aż do wyłączenia w jakieś
    pół godziny po zachodzie.

  • 27. Data: 2021-03-04 16:07:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 15:59, trybun wrote:
> [...]
    > na liczniku moc dobija do 5KW, słońce idzie nadal wyżej ale moc już
    > zaczyna spadać i tak stopniowo coraz niżej, aż do wyłączenia w jakieś

    Gdzie mieszkasz? W rejonie Katowic (południk 19 stopni) peak oddanej
    mocy jest o g. 11.

  • 28. Data: 2021-03-04 16:16:08
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 15:53, heby pisze:

> [...]
    > Zazwyczaj tam jest średnia ruchoma. Na przykład aplikacja do mojego
    > falownika, na telefon, pokazuje ten sam wykres co mój, tylko "gładki".

    Jak dla mnie to na razie głównym wyznacznikiem stanu rzeczywistego jest
    odczyt z licznika prądu, a to się różni nawet w stosunku do tego co
    pokazuje wyświetlacz na falowniku., A dane z aplikacji mobilnej to już
    zupełna fantasy.

  • 29. Data: 2021-03-04 16:23:44
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 16:07, heby pisze:

    > Gdzie mieszkasz? W rejonie Katowic (południk 19 stopni) peak oddanej
    > mocy jest o g. 11.

    Mniej więcej ta sama wysokość,  - jakieś 100 kilosów na wschód od Poznania.

  • 30. Data: 2021-03-04 16:48:41
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    trybun <M...@j...cb> napisał(a):
    > To nie wysokość słońca na niebie stanowi o wydajności a kąt położenia
    > instalacji.

    Stanowi. Przeczytaj jeszcze raz co napisał Roman i o czym też wspominałem.
    Ignorujesz co ludzie Ci piszą, idziesz w zaparte i nadal się dziwisz, że
    dostałeś tylko 5,2 kW :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/