  • 41. Data: 2021-03-04 18:28:58
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 18:23, trybun wrote:
    > Oj, u mnie są spore różnice,. Falownik GoodWe GW SDTG2-10kn.  Ale być
    > może to coś nie tak z licznikiem, bo dlaczego w słoneczny dzień i tak
    > nabija prąd pobrany? O niewielkich wartościach co prawda, ale jednak
    > wykazuje pobór.

    Pobór czego? Mówisz o domu? Masz na myśli licznik z elektrowni?

    Jesli tak, to licznik z elektrowni ma dwa *niezależne* liczniki. Jedne
    na pobraną i jeden na oddaną. Wystarczy więc że przez chwile słóńce się
    schowa za chmurą i już licznik widzi pobór w domu i kręci.

    Po drugie: liczniki 3-fazowe mają dwie możliwości liczenia: każda faza
    osobno albo równoważenie międzyfazowe. To pierwsze lepsze jest dla
    elektrowni, to drugie dla konsumenta. W związku z tym władza ociaga się
    z nakazem rozliczania z równoważeniem. Być może Twój licznik domowy nie
    równoważy miedzyfazowo. Wtedy wykaże pobór prądu nawet jesli sumaryczna
    moc odbiorików jest mniejsza niż moc elektrowni słonecznej. Wystarczy
    tylko że wszystkie będą wisieć na jednej fazie...

  • 42. Data: 2021-03-04 18:30:25
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 18:19, heby pisze:

    > Temperaturą. Moja instalacja któa potrafi osiągnąć 11kW w szczycie
    > wczesno wiosennego dnia [1] jednocześnie z trudem sięga 8.5 w bardzo
    > gorący i słoneczny dzień czerwcowy.
    >
    > [1] Warunek: padało i w samo południe wyszło słońce z pełną siła
    > świecąc w chłodne panele.

    Teraz - luty-marzec temperatura chyba nie ma wielkiego znaczenia. Ale
    skoro i Ty piszesz że warunki klimatyczne mają aż taki wpływ na
    wydajność fotowoltaiki to jest super, czyli nie mam jakiegoś bubla na
    dachu.

  • 43. Data: 2021-03-04 18:40:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 18:30, trybun wrote:
    > skoro i Ty piszesz że warunki klimatyczne mają aż taki wpływ na
    > wydajność fotowoltaiki

    Mają wpływ na wydajnośc *mojej* fotowoltaiki. Czy fotowoltaiki w
    szczególności i takie skali - nie wiem. Ja mam relatywnie tanie panele.
    Przyznaje jednak, że w okolicy jest masa ludzi majacych PV, o podobnej
    ja u mnie mocy. Zwyczajowo ja mam największy uzysk z tych najtańszych
    paneli.

    Z dwóch przyczyn:
    1) Dach mam nachylony 33 stopnie od poziomu.

    2) Dach mam, z dokładnością do 2 stopni, na południe.

  • 44. Data: 2021-03-04 18:43:28
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 18:28, heby pisze:

> [...]
    > jesli sumaryczna moc odbiorików jest mniejsza niż moc elektrowni
    > słonecznej. Wystarczy tylko że wszystkie będą wisieć na jednej fazie...

    Tak, mam licznik tzw dwukierunkowy i tak to właśnie oblicza. Podobno w
    bilansie rocznym wszystko ma być podliczone. Jednak to naliczanie mimo
    tego że całe góry prądu z mojej instalacji idą do sieci a jednocześnie
    mi nalicza się pobór jest podejrzane.

    Pytałem montującego licznik elektryka o te fazy, on mówił żeby niczego
    sie nie obawiać bo licznik jest nastawiony tak aby nie było tych
    niezgodności.

  • 45. Data: 2021-03-04 18:49:07
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.03.2021 o 18:40, heby pisze:

> [...]
    >
    > Z dwóch przyczyn:
    > 1) Dach mam nachylony 33 stopnie od poziomu.
    >
    > 2) Dach mam, z dokładnością do 2 stopni, na południe.

    Ja wybrałem najdroższe.  W punktach 1 i 2 chyba przegrywam, bo
    nachylenie dachu to 26stopni, a sam dach z instalacją na wschód..

  • 46. Data: 2021-03-04 18:50:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 18:43, trybun wrote:
    > Tak, mam licznik tzw dwukierunkowy i tak to właśnie oblicza. Podobno w
    > bilansie rocznym wszystko ma być podliczone.

    Nie jest to możliwe. Licznik musi robić równoważnie lokalnie. Inaczej
    jesteś oszukwiany przez elektrownie na 20%.

    > Jednak to naliczanie mimo
    > tego że całe góry prądu z mojej instalacji idą do sieci a jednocześnie
    > mi nalicza się pobór jest podejrzane.

    Nie, może być tylko problemem braku równoważenia. Wystarczy że
    produkujesz ze słońca 6kW. A pralka ciągnie 3kW.

    I masz pobór 1kW.

    > Pytałem montującego licznik elektryka o te fazy, on mówił żeby niczego
    > sie nie obawiać bo licznik jest nastawiony tak aby nie było tych
    > niezgodności.

    On nie ma o tym wiedzy. M.in. u mnie są duże niezgodności z licznikiem
    domowym i zamierzam wstawić drugi, mój własny, na wejściu do budynku. W
    celu weryfikacji hipotezy że "elektrownia przypadkowo źle ustawiła
    licznik". I tak 100tys razy.

  • 47. Data: 2021-03-04 18:54:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 04.03.2021 o 17:04, J.F. pisze:

    >Panele dopasowane idealnie do dachu, czyli widać że monterzy nie
    >zabiegali o kąty pochylenia. Poza tym chata w położeniu dachu
    >wschód-zachód, tak że i tutaj trudno by było wyczarować coś ekstra.

    A kat pochylenia dachu ?

    >No właśni, stad właśnie to moje pytanie, bo przecie choć przez jakiś
    >krótki czas powinienem zobaczyć sensowną dla takiej instalacji moc..
    >a tu tylko 5KW wszystkiego.

    Ale to musisz poczekac - bedzie kiedys 7.2kW - tzn, ze towar zgodny z
    umową.
    Ale nie musi dostarczac 7.2kW caly czas.

    J.

  • 48. Data: 2021-03-04 19:55:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 04.03.2021 18:28, heby wrote:
> [...]
    > osobno albo równoważenie międzyfazowe. To pierwsze lepsze jest dla
    > elektrowni, to drugie dla konsumenta. W związku z tym władza ociaga się

    Piszesz jakby dla dostawcy energii to nie miało znaczenia. Zawsze można
    wysyłać po równo do każdej fazy ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 49. Data: 2021-03-04 20:08:51
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 04-Mar-21 18:23, trybun wrote:
> [...]
    > może to coś nie tak z licznikiem, bo dlaczego w słoneczny dzień i tak
    > nabija prąd pobrany? O niewielkich wartościach co prawda, ale jednak

    A podpisałeś już umowę prosumencką i przeprogramowali albo wymienili Ci
    licznik? Raczej wątpię bo z tego co pamiętam to na dniach Ci założyli
    panele.

    Dopóki tego nie zrobisz to nieskonsumowaną produkcję (wysyłaną do sieci)
    będzie Ci rozliczał jako pobraną.

    Piotrek

  • 50. Data: 2021-03-04 20:23:30
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 04.03.2021 o 18:12, trybun pisze:

    > Nowiutkie, a nie było jakichś burzy piaskowych?. Nie wiem jaki typ, nie
    > ma o tym nigdzie, ani w protokole instalacji ani w samej umowie. Ale
    > jest to (podobno nowatorski) wyrób własny firmy Promag, o mocy 450W.

    Zadałem sobie trud.

    Promag używa paneli produkcji argom. Powinno to być to :
    https://argomgroup.pl/wp-content/uploads/2020/06/arg
    om450mono.pdf

    Przy 7.2kW wygląda że masz tych paneli 16. Na moje oko.

    Jeżeli wykres na pierwszej stronie pdf jest prawdziwy dla tego panelu,
    to nie ma chu... żeby przy AM1.0 ( czyli słoneczny dzień latem -
    1000W/m^2 ) panel zbliżył się nawet do 450W.

    450W to może mieć przy AM1.5 ( 1500W/m^2)

    Poszukaj stacji monitorującej w swoim regionie takiej jak :

    https://www.meteo.waw.pl/hist.pl?XTOT

    Masz tam wykres W/m^2 w ciągu dnia.

    Widać tam że w Polsce osiągnięcie 1000W/m^2 to już niezły wyczyn.

    Dodatkowo falowniki zwykle pracują w punkcie charakterystyki określany
    jako Pmpp. Maximum power point - czyli mniej więcej środek kolana
    charakterystyki.

    Zatem zakładając 1000W/m^2 wyznaczamy z charakterystyki Upmpp=35V i
    Ipmpp = 7.8A wychodzi około 270W na panel , a przy 16 sztukach około 4.4kW

    Do tego dochodzą jeszcze współczynniki poprawy efektywności związane z
    niską temperaturą. Ale tego już mi się nie chce liczyć.

    Reasumując - jest mniej więcej zgodnie z katalogiem.

    Pozdrawiam

    Adam Górski