  • 31. Data: 2010-09-13 23:25:06
    Temat: Re: Focenie w muzeum
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > Pytam konkretnie o zniszczenia obrazów błyskami lamp, nie o
    > przeszkadzanie zwiedzającym.

    Chodzi o światło ultrafioletowe, którym m.in. świecą lampy błyskowe.
    Powoduje blaknięcie farb szybsze niż przy oświetlaniu światłem
    widzialnym. Podobnie działa światło słoneczne.

    P.

  • 32. Data: 2010-09-14 03:42:50
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-09-14 00:18:33 +0200, <s...@a...pl> said:

    > Dyrektor nie podał, w jaki sposób flesze zniszczyłyte obrazy. W necie
    > jakoś nie trafiłem na stosowne wyjaśnienia. Czyżby to było takie urban
    > legend?

    Co, jak nie ma w necie to nie ma wcale?
    To nie urban legend, tylko fizyka.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 33. Data: 2010-09-14 04:26:44
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    mi_pani_zrobi_jak_so
    >>> bie_dotkne_tego_popiersia_.html

    > A nie wystarczy że po prostu komuś przeszkadzasz w oglądaniu? Jakby nie
    > patrzeć agresywne światło lampy zakłuca spokój spodziewany w takim
    > miejscu. Podobnie klik migawki.

    Nie wystarczy. Wazna jest JEGO WOLNOSC!

  • 34. Data: 2010-09-14 05:08:37
    Od: Tikky <t...@p...onet.pl>

    Tu też ciekawy link:
    http://prawo.vagla.pl/node/9027

    Obecnie UOKIK umieścił w "rejestrze praktyk zakazanych", wprowadzanie
    zakazu fotografowania do regulaminu muzeum.

  • 35. Data: 2010-09-14 10:10:28
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 14.09.2010 Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> napisał/a:

    > Nie wystarczy. Wazna jest JEGO WOLNOSC!

    A WOLNOŚĆ oglądającego to już nie? Taka lekka hipokryzja zasłanianie się
    wolnością kosztem wolności drugiego.

    To że masz 'wolność słowa' nie oznacza że możesz wszystkich na prawo i lewo
    obrażać - ingerujesz w inną wolność - proste.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 36. Data: 2010-09-14 16:04:17
    Od: <s...@a...pl>

    > To że masz 'wolność słowa' nie oznacza że możesz wszystkich na prawo i lewo
    > obrażać - ingerujesz w inną wolność - proste.

    To, że mogę na lewo i prawo wszystkich obrażać swoimi słowami to *jest* właśnie
    wolność słowa. Tylko:
    - za swoje słowo się odpowiada, czasem przed sądem
    - nikt nie ma obowiązku udostepniać środków do tego, abyś ze swojej wolności
    korzystał (a więc zarzuty dotyczące np. usuwania niektórych treści na forach nie
    jest naruszeniem tego prawa)

  • 37. Data: 2010-09-14 18:23:05
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > Dyrektor nie podał, w jaki sposób flesze zniszczyłyte obrazy. W necie jakoś
    nie
    > trafiłem na stosowne wyjaśnienia. Czyżby to było takie urban legend?

    Na dobrą sprawę wiem tyle, co Ty, czyli uzasadnienia naukowego w sposób
    ścisły, z podaniem źródeł, opisem procesów fizykochemicznych etc. Ci nie
    podam, ale jednak myślę,że jest coś na rzeczy.
    Faktem jest, że różne materiały, w tym farby malowideł starzeją się, czyli
    podlegają zmianom pod wpływem czynników fizycznych i chemicznych, m.in.
    światła [ale także np. zmiany wilgotności]. Nie przypadkowo w niektórych
    muzeach spotyka się klimatyzację, a bardzo często -monitoring warunków
    klimatycznych w pomieszczeniu [jakieś takie barografy a higrometry, stojące
    pod ściana i pokryte kurzem].
    No i teraz światło flesza: UV może nie sieje, łatwo je wyfiltrować [nie
    wypowiem się, czy realnie we wspólczesnych lampach jest to zrobione w 100%, bo
    nie wiem], ale niebieska składowa widma jest na pewno obecna i dość silna w
    lampie wyładowczej. Im bardziej krótkofalowe promieniowanie, tym generalnie
    łatwiej wywołuje ono reakcje fotochemiczne.
    Czy naszkicowany wyżej schemat ma sens w praktyce [jako uzasadnienie zakazu
    błyskania] mógłby powiedzieć chyba tylko jakiś chemik czy specjalista od
    konserwacji i badania procesów starzenia dzieł sztuki. Tak więć zostaje
    przyjęcie ograniczeń na wiare lub szukanie raczej trudno dostepnego fachowca
    [pewnie nie ma ich zbyt wielu -w sensie takich, którzy maja z tymi sprawami do
    czynienia, a nie coś im tam na studiach konserwatorskich wspomnieli].
    Przy okazji: ktoś tu może trzeźwo zauważyć, że obrazy czasem prześwietla sie
    rentgenem, co powinno im bardziej szkodzić. Tylko raz, że robi sie to rzadko,
    dwa ze względu na znikomą absorpcję skutki sa znikome -niebieski i UV zakres
    widma zostaje pochłoniety w całości [minus odbicie] w powierzchniowej
    warstwie. Kiedyś tu na grupie był wątek wpływu promieniowania gamma na
    matrycę ;-)
    Pozdrawiam
    -J.

  • 38. Data: 2010-09-14 21:26:17
    Od: "romek76" <r...@o...eu>

    Moze wreszcie rozpocznie sie era robienia porzadkow z przepisami jakze roznymi,
    i nieraz zaskakujacymi, w roznych placowkach muzealnych.

  • 39. Data: 2010-09-15 05:53:37
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Moze wreszcie rozpocznie sie era robienia porzadkow z przepisami jakze
    > roznymi, i nieraz zaskakujacymi, w roznych placowkach muzealnych.

    Tak jest - bo to sa najwazniejsze nasze problemy!

    A ciagle wpierda...nie sie w gospodarke naszych
    okupantow to pikus... Zajmijmy sie tym co najwazniejsze
    - swobodnym fotografowaniem w muzeach.

    Igrzyska po prostu.