  • 1. Data: 2014-06-16 14:41:21
    Temat: Filtr odwrotny do Gaussa w grafice
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Mam bibliotekę OpenCV:
    zastosowanie filtru Gaussa dla rozmycia:
    kernel_size = 7;
    kernel = Mat::ones( kernel_size, kernel_size, CV_32F )
    / (float)(kernel_size*kernel_size);
    filter2D(src, dst, ddepth , kernel, anchor, delta, BORDER_DEFAULT );

    A teraz potrzebuje filtru który wyszarzałby cały obrazek, a wzmacniał
    zmiany na tym obrazku, czyli gdy mamy ciemną plamę a na niej ciemną
    kreską tylko trochę jaśniejszą oraz gdy mamy jasną plamę a na niej
    kreskę jeszcze jaśniejszą, to aby po przefiltrowaniu uzyskać jasną
    kreskę na szarym tle w obu przypadkach
    Czy jest coś takiego możliwe?

  • 2. Data: 2014-06-16 15:02:46
    Temat: Re: Filtr odwrotny do Gaussa w grafice
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-06-16 14:41, Borneq pisze:
> [...]
    > kreską tylko trochę jaśniejszą oraz gdy mamy jasną plamę a na niej
    > kreskę jeszcze jaśniejszą, to aby po przefiltrowaniu uzyskać jasną

    http://www.algorytm.org/przetwarzanie-obrazow/filtro
    wanie-obrazow.html

  • 3. Data: 2014-06-16 16:23:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 16.06.2014 14:41, Borneq wrote:
> [...]
    > kreską tylko trochę jaśniejszą oraz gdy mamy jasną plamę a na niej
    > kreskę jeszcze jaśniejszą, to aby po przefiltrowaniu uzyskać jasną

    Wykrywanie krawędzi i wyostrzanie obrazu.
    Nie są to do końca niezależne hasła;)

    Możesz popatrzeć też, jak obrazek wygląda gdy wytniesz mu niskie
    częstotliwości. CO odpowiada chyba filtrowi Laplaca.

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2014-06-16 16:28:02
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-06-16 16:23, bartekltg pisze:
    > Wykrywanie krawędzi i wyostrzanie obrazu.
    > Nie są to do końca niezależne hasła;)
    >
    > Możesz popatrzeć też, jak obrazek wygląda gdy wytniesz mu niskie
    > częstotliwości. CO odpowiada chyba filtrowi Laplaca.

    JA w OpenCV najpierw zrobiłem wygładzanie macierzą 7x7 z wartościami
    równymi 1/49, potem wyostrzanie macierzą 7x7 z wartościami -1/7 i
    środkową = 8.
    Wyniki zadowalające, można było zaobserwować że jądra mają na szarym
    obrazie wartość pikseli <40
    otrzymałem obraz https://i.imgur.com/LzR6viG.jpg
    teraz jak scanliniami stwierdzić gdzie są jądra, odrzucając smugi?

  • 5. Data: 2014-06-16 16:37:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 16.06.2014 16:28, Borneq wrote:

    > JA w OpenCV najpierw zrobiłem wygładzanie macierzą 7x7 z wartościami
    > równymi 1/49, potem wyostrzanie macierzą 7x7 z wartościami -1/7 i
    > środkową = 8.

    Eeee... ale po co? Nie wyostrzaj.

    Czemu używasz takich dzikich jąder, zamiast gaussowskeigo
    (i Laplace jak już chcesz wyostrzać).

> [...]
    > otrzymałem obraz https://i.imgur.com/LzR6viG.jpg
    > teraz jak scanliniami stwierdzić gdzie są jądra, odrzucając smugi?

    Wywal jak jest za duże.

    Ja bym to robił inaczej. Na przefiltrowanym wygłaczonem obrazku szukał
    minimów, Znajduje najmniejsze, sprawdzam, czy ksztatl minimum jest
    z grubsza elipsą o rozmiarach z jakeigoś przedziału
    (choćby czy zmieszczę małe koło w obszarze odpowiednio ciemnym,
    a potem wiekszy okrąg już będzie jasny).

    Potem kasujuę ten obszar i szukam kolejnego jądra. Przerywam, gdy
    znalezione minimum jest za jasne.

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2014-06-16 16:56:50
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-06-16 16:37, bartekltg pisze:
    > Eeee... ale po co? Nie wyostrzaj.

    Jak nie wyostrzam, to jądra nie są ciemne tylko blade, musiałbym
    threshold ustawić na ponad 100 a to oznacza, że wchodziły by inne rzeczy.

    > Czemu używasz takich dzikich jąder, zamiast gaussowskeigo
    > (i Laplace jak już chcesz wyostrzać).

    Dla prostoty, choć może Gauss lepszy od uśredniania a Laplace lepszy od
    mojego wyostrzania.

> [...]
    > minimów, Znajduje najmniejsze, sprawdzam, czy ksztatl minimum jest
    > z grubsza elipsą o rozmiarach z jakeigoś przedziału

    Na wyostrzonym można binarnie szukać: te piksele które są <40 i te >=40
    Ja zamierzam robić tak, że scanliniami szukam piksela dostatecznie
    ciemnego (<40) będzie to najbardziej wysunięty do góry i w lewo piskel
    grupy, potem chcę zbadać jak wielka ta grupa, ale tu problem, bo jak
    grupa będzie paskiem "/" lub "\" to dostanę zakres i nie odróżnię od koła.

  • 7. Data: 2014-06-16 17:59:36
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 16.06.2014 16:56, Borneq wrote:

    > Jak nie wyostrzam, to jądra nie są ciemne tylko blade, musiałbym
    > threshold ustawić na ponad 100 a to oznacza, że wchodziły by inne rzeczy.

    Jakim cudem. Jeśli jądro filtru jest mniejsze niż jądro komórki
    (ops, nazewnictwo) to środkowy piksel musi pozostać tego samego
    koloru.

> [...]

    > grupy, potem chcę zbadać jak wielka ta grupa, ale tu problem, bo jak
    > grupa będzie paskiem "/" lub "\" to dostanę zakres i nie odróżnię od koła.

    Jak mówiłem poprzednio, trzeba próbować i sprawdzać.
    Ja tylko powiedziałem, jak ja bym to robił. :)

    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2014-06-16 18:58:31
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-06-16 17:59, bartekltg pisze:
    > Jakim cudem. Jeśli jądro filtru jest mniejsze niż jądro komórki
    > (ops, nazewnictwo) to środkowy piksel musi pozostać tego samego
    > koloru.

    Ale:
    - jądra są ciemniejsze i jaśniejsze, nie ma samych ciemnych jąder
    - jądra to kropki, często mniejsze niż 7x7
    - nawet jak jeden środkowy piksel będzie ciemny, to ja chcę aby całe
    jądro było wystarczająco ciemne np <50 aby je zaznaczyć

  • 9. Data: 2014-06-16 20:07:21
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 16.06.2014 18:58, Borneq wrote:

    > Ale:
    > - jądra są ciemniejsze i jaśniejsze, nie ma samych ciemnych jąder

    Nie problem.

    > - jądra to kropki, często mniejsze niż 7x7

    Zwieksz jądro, zmniejsz std jądra

    > - nawet jak jeden środkowy piksel będzie ciemny, to ja chcę aby całe
    > jądro było wystarczająco ciemne np <50 aby je zaznaczyć

    To ma znaczenie w Twojej metodzie wyznaczania jąder,
    w proponowanej przeze mnie - nie.

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2014-06-16 20:15:13
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-06-16 20:07, bartekltg pisze:
    > To ma znaczenie w Twojej metodzie wyznaczania jąder,
    > w proponowanej przeze mnie - nie.

    Twoja metoda, to szukanie punktu minimum zamiast ustalonej wartości
    jasności? Jak szukać minimum, tych minimów może być wiele. Czy takimi
    metodami, jak matematyczne szukanie minimów dwuwymiarowej funkcji, a
    może skanować idąc od góry i co dalej? Jak wybierać punkty początkowe do
    szukania minimów aby znaleźć wszystkie mimima lokalne?