  • 11. Data: 2010-11-06 18:41:45
    Temat: Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obciążone?
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:4cd57c99$0$22815$65785112@news.neostrada.pl...

    > Hmm... Takie to się chyba stosuje w CB-Radiach. Mają bardzo wąskie pasmo
    > przenoszenia i w związku z tym są droższe, ale też nie nadają się do
    > toru p.cz. radia FM.

    A to fakt. Mnie w głowie jako HAMowi tylko wąskopasmowy FM siedzi.

    Marek

  • 12. Data: 2010-11-06 23:20:59
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Atlantis <n...@n...pl> napisał(a):

    > Z tego co wiem jednak istnieją dwie wersje, jeśli chodzi o opory na
    > wejściu i wyjściu. Polskie miały mieć AFAIK 470 omów

    Niezależnie od prawidłowej rezystancji dopasowania chciałbym ostrzec przed
    stosowaniem filtrów FCM (na wszelkie częstotliwości) ze starych zapasów,
    polskiej produkcji.
    Już jako "fabrycznie nowe" miały mało powtarzalne parametry - częstotliwość,
    szerokość pasma i tłumienie w paśmie przepustowym.
    Po latach używania albo przechowywania wszelkie ich parametry jeszcze się
    pogorszyły.
    Przez kilkadziesiąt lat serwisu audio i wideo nigdy nie trafiłem na
    uszkodzenie oryginalnych "japończyków" lub "koreańczyków" - pomarańczowych
    Murat (na zdjęciu w pierwszym liście", innych czarnych lub niebieskich
    (producentów nie pomnę).
    FCM 10,7 potrafiły "padać" skutkując zniekształceniami, brakiem stereofonii a
    nawet całkowitym zanikiem odbioru.
    Polskie FCM 6.5 w telewizorach powodowały warkot fonii przy zmianach treści
    obrazu - wymiana na trudnodostępną wtedy Muratę SFE 6.5 leczyło problem na
    zawsze.
    Kupiłem kiedyś spore opakowania FCM 6.5 i FCM 5.5 do produkcji własnych
    konwerterów fonii i fonii równoległych - do przestrajania telewizorów z
    prywatnego importu - niektóre działały poprawnie ale bardzo często telewizory
    "warczały" mimo prób dostrajania modułów.
    Kiedyś u klienta wymieniłem polskie filtry w równoległej fonii na Muraty -
    dźwięk kryształowy, można było rozstroić cewki i dalej dobrze.
    Przetestowałem filtry na wobulatorze - "opadła mi szczęka" - wszystkie Muraty
    identyczne, katalogowe parametry a polskie - każdy inny, różnice tłumienia w
    (też różnym) paśmie przepustowym pod 20dB !
    Z kilkudziesięciu FCMów zostało kilka nadających się do użytku, reszta do
    śmieci.

  • 13. Data: 2010-11-06 23:40:23
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > uszkodzenie oryginalnych "japończyków" lub "koreańczyków" - pomarańczowych
    > Murat (na zdjęciu w pierwszym liście", innych czarnych lub niebieskich

    Ja tylko pro forma... nie było niebieskich, czarnych nie pamiętam...

    Generalnie były tego trzy rodzaje.
    SFE, FCM - innych nie pamiętam - pomarańczowe - filtry przepustowe.
    CDA - też pomarańczowe (brązowe) - zastępujące obwód rezonansowy w
    detektorze.
    T - właśnie niebieskie - Trapy foni
    Czarne.. nie pamiętam co to było, ale były takie.

    --
    Desoft

  • 14. Data: 2010-11-07 07:48:55
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-11-06 17:51, SP4OLN pisze:

    > Ciekawy tekst znalazłem , według autora
    > filtr ze zdjęcia będzie markowy :
    > http://www.fmdx.pl/tuners.htm

    Hmm... Czyli wychodzi na to, że to filtry Murata i w związku z tym
    powinny być obciążone rezystorem 330 omów. W takim wypadku muszę
    zmodyfikować tylko jeden projekt - odbiornik z MT 12/84, w którym
    zastosowano 470 om.

  • 15. Data: 2010-11-07 12:58:22
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Desoft <N...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > detektorze.
    > T - właśnie niebieskie - Trapy foni
    > Czarne.. nie pamiętam co to było, ale były takie.

    Pisałem o filtrach spotykanych przed kilkunastu (i dawniej) laty.
    Najpierw były tylko pomarańczowe Muraty (pierwszy i aktualnie chyba największy
    producent takich podzespołów)
    Używane były w większości japońskich i europejskich telewizorów i
    radioodbiorników.
    Później pojawili się inni producenci, np Matsushita - ich filtry i rezonatory
    spotykałem głównie w sprzętach Panasonica.
    Sony zaczęło montować niebieskie matowe filtry, chyba Muraty.
    Przeznaczenie - filtr pośredniej, trzy- lub dwu-końcówkowy rezonator do
    dyskryminatora, pułapka fonii, chrominancji itd nie były powiązane z kolorem,
    raczej z oznaczeniami literowymi.
    Najłatwiej było rozpoznać rozszyfrowując schemat urządzenia, nie zwracając
    uwagi na kolor.
    W jakimś pudełku na dnie szafy mam jeszcze najróżniejsze wyluty na 5.5MHz
    pozostałe po przestrajanych "zachodnich' sprzętach.
    Ogólnie biorąc, ich funkcje w układzie nie zależały od koloru obudowy.
    Ciekawe, że oprócz naszej tandety z Ceradu nigdy nie spotkałem w sprzęcie
    powszechnego użytku filtrów jakiejś europejskiej produkcji - pewno taniej było
    kupować od Japończyków, może prawa patentowe?
    Dzisiaj Murata dalej przoduje, różni Chińczycy też się do niej odwołują,
    podając parametry swoich wyrobów, np.:
    http://www.token.com.tw/pdf/ceramic-filter.pdf
    Ci są z Tajwanu - u nich kolory zalewy czasem pozwalają rozróżnić grupę
    selekcyjną filtra.

  • 16. Data: 2010-11-07 15:36:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Pisałem o filtrach spotykanych przed kilkunastu (i dawniej) laty.

    Ja też.

> [...]
    > rezonatory
    > spotykałem głównie w sprzętach Panasonica.
    > Sony zaczęło montować niebieskie matowe filtry, chyba Muraty.

    Nie spotkalem nigdy niebieskiego filtru (nie mylić z trapem). stosowanego w
    torze p.cz. Kojarzę (chyba) niebieskie filtry wejściowe na pasmo 88-108MHz.
    Z tym że sprzętu audio praktycznie nigdy nie naprawiałem. To co podaję to na
    podstawie VCR i TV.

    > Ogólnie biorąc, ich funkcje w układzie nie zależały od koloru obudowy.

    Filtr wejściowy można było zamiennie dawać za obwód dyskryminatora, na słuch
    nie było różnicy.

    --
    Desoft

  • 17. Data: 2010-11-07 17:45:15
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Desoft <N...@i...pl> napisał(a):

    Nie ma co się kłócić o kolorki, bo to wszystko zależy jakich marek i kiedy
    produkowane sprzęty trafiały do moich i Twoich rąk.
    Niebieskie (matowe, nie takie błyszczące) dwuogniwowe (wejście, masa, odstęp,
    masa, wyjście) filtry były stosowane w stereofonicznych (A2) TV Sony.
    Jeden filtr 5.5 a drugi 5.74 MHz.
    W obwodach dyskryminatorów trój- albo dwu-nóżkowe na te same częstotliwości,
    też niebieskie.
    Jak się dokopię do dna szafy to mogę zrobić zdjęcia.
    Niebieskie, ale w błyszczącej zalewie pojawiły się później.

    Jeśli taki Sony miał dodatkowo system DK (dla nas fabrycznie robione) to na
    dodatkowym module (6.5 MHz mono) bywały pomarańczowe Muraty SFE i CDA.
    Akurat takie TV miewały źle (dla nas) oprogramowane procesory - po wyborze BG
    szukały kanałów naziemnych i kablowych w standardzie CCIR a na DK "umiały"
    tylko wyszukać kanały OIRT 1-12 i 21-69, tylko z fonią 6.5 MHz.
    Nie było S-bandu i Hyper-bandu, bo oficjalnie w polskich normach nie istniało
    takie pojęcie.
    Aby zaprogramować TV do naszych kablówek należało wybrać BG i wtedy, czasem po
    użyciu Fine Tuningu, znajdowały się wszystkie kanały ale bez fonii.
    Trzeba było albo na stałe przelutować przełączanie modułów fonii, czasem
    wystarczyło przełożyć zworkę przy procesorze syntezy a czasem najlepiej do
    fonii 5.5 MHz w module A2 było dodać prosty konwerter z oscylatorem 1MHz albo
    12 MHz.

    Pozdrawiam,
    Wmak

  • 18. Data: 2010-11-07 19:48:19
    Od: " " <w...@N...gazeta.pl>

    Wmak <w...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > Desoft <N...@i...pl> napisał(a):
    >

    > Nie ma co się kłócić o kolorki, bo to wszystko zależy jakich marek i kiedy
    > produkowane sprzęty trafiały do moich i Twoich rąk.

    Wsadziłem do skanera kilkanaście znalezionych na dnie pudełka filtrów:

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/36b6a422a766fbb7
    .html

    Wmak

  • 19. Data: 2010-11-23 16:20:25
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    BTW naszła mnie jeszcze jedna refleksja jeśli chodzi o te filtry. Dzięki
    waszej pomocy udało mi się ustalić, iż te posiadane przeze mnie to
    filtry Murata, wymagające obciążenia 330 omów.

    Jakiś czas temu zabrałem się za składanie tunera FM wedle opisu z
    "Młodego Technika":
    http://www.mt.com.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowany_
    tuner_FM.pdf

    Miałem z nim drobne problemy jeśli chodzi o dekoder stereo (nie mógł za
    nic złapać sygnału stereo, za to dobrze odbierał w mono jeśli za T2
    włączyło się wzmacniacz głośnikowy. Chwilowo odłożyłem ten projekt,
    jednak przyszło mi do głowy, że może to być winą złego obciążenia
    filtrów (nieodpowiednie pasmo przenoszenia).

    Czy wymiana R3 w kolektorze T1 z 470 na 330 omów może pomóc?