    From: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obciążone?
    Date: Sat, 6 Nov 2010 23:20:59 +0000 (UTC)

    Atlantis <n...@n...pl> napisał(a):

    > Z tego co wiem jednak istnieją dwie wersje, jeśli chodzi o opory na
    > wejściu i wyjściu. Polskie miały mieć AFAIK 470 omów

    Niezależnie od prawidłowej rezystancji dopasowania chciałbym ostrzec przed
    stosowaniem filtrów FCM (na wszelkie częstotliwości) ze starych zapasów,
    polskiej produkcji.
    Już jako "fabrycznie nowe" miały mało powtarzalne parametry - częstotliwość,
    szerokość pasma i tłumienie w paśmie przepustowym.
    Po latach używania albo przechowywania wszelkie ich parametry jeszcze się
    pogorszyły.
    Przez kilkadziesiąt lat serwisu audio i wideo nigdy nie trafiłem na
    uszkodzenie oryginalnych "japończyków" lub "koreańczyków" - pomarańczowych
    Murat (na zdjęciu w pierwszym liście", innych czarnych lub niebieskich
    (producentów nie pomnę).
    FCM 10,7 potrafiły "padać" skutkując zniekształceniami, brakiem stereofonii a
    nawet całkowitym zanikiem odbioru.
    Polskie FCM 6.5 w telewizorach powodowały warkot fonii przy zmianach treści
    obrazu - wymiana na trudnodostępną wtedy Muratę SFE 6.5 leczyło problem na
    zawsze.
    Kupiłem kiedyś spore opakowania FCM 6.5 i FCM 5.5 do produkcji własnych
    konwerterów fonii i fonii równoległych - do przestrajania telewizorów z
    prywatnego importu - niektóre działały poprawnie ale bardzo często telewizory
    "warczały" mimo prób dostrajania modułów.
    Kiedyś u klienta wymieniłem polskie filtry w równoległej fonii na Muraty -
    dźwięk kryształowy, można było rozstroić cewki i dalej dobrze.
    Przetestowałem filtry na wobulatorze - "opadła mi szczęka" - wszystkie Muraty
    identyczne, katalogowe parametry a polskie - każdy inny, różnice tłumienia w
    (też różnym) paśmie przepustowym pod 20dB !
    Z kilkudziesięciu FCMów zostało kilka nadających się do użytku, reszta do
    śmieci.