  • 81. Data: 2013-12-04 18:34:11
    Temat: Re: Elektryka w UK
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > Przed stanem wojennym mieliśmy 4 programy radiowe. Po stanie wojennym
    > nie wrócił program 4. A to program 4 od początku nadawał w stereo
    > właśnie.

    Jesteś pewien?
    Może w DC, ale nie "w Polszcze". Tam i dwójka nie cały czas w stereo
    nadawała.
    Przem

  • 82. Data: 2013-12-04 18:51:05
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > niedziałającego już Szmaragda wyciągałem kinola i jakoś mi nie dźwięknął
    > w rękach... :) A tam żadnej opaski nie było :) Ale nie rzucałem nim,
    > tylko jak ze zgniłym jajem.

    Nie wiem jaki to był wynalazek, ale przedszmaragdowy raczej. Szybę miał
    dodatkową. W ogólniaku go nieśliśmy z 2 piętra po schodach w dół, przez
    płot i do kontenera.
    Niby miałem świadomość, żeby ostrożnie, ale jak z 3 piętra rzucaliśmy w
    niego butelkami i ktoś w końcu trafił w słaby punkt (bo kilka butelek
    trafiło wcześniej ze zgubą dla siebie), to szczerze powiem, że się nie
    tego spodziewałem. Kawałki grubego szkła 1x1cm w promieniu 10m się walały.
    Przem

  • 83. Data: 2013-12-04 18:51:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Przemek napisał:

    > Jesteś pewien?
    > Może w DC, ale nie "w Polszcze". Tam i dwójka nie cały czas w stereo
    > nadawała.

    "Przed wojną" była Jedynka na długich i trzy programy na UKF, w tym IV
    stereo. Ta Jedynka tu i ówdzie była transmitowana na UKF, nie tylko
    w Warszawie, ale też nie w całej Polszcze.

    Przy wprowadzaniu emisji stereo do Trójki, a później przy dodawaniu
    Radia Zet, Radia Maryja itd, coś przemeblowanao w częstotliwościach,
    a przede wszystkim przymknięto oko na wcześniej obowiązujące normy
    selektywności. Starsze odbiorniki zaczęły po tymej operacji mocno
    świerszczyć.

    Jarek

    --
    Lecz radio, jak wiecie, | Pudło to zamienię
    Bardzo trzeszczy w lecie... | Na żywe stworzenie."

  • 84. Data: 2013-12-04 19:16:46
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > "Przed wojną" była Jedynka na długich i trzy programy na UKF, w tym IV
    > stereo. Ta Jedynka tu i ówdzie była transmitowana na UKF, nie tylko
    > w Warszawie, ale też nie w całej Polszcze.

    Jak Boga kocham, pamiętam dobrze, że na zachodnich rubieżach 4 na 100%
    nie był stereo.
    Jedynie dwójka. A pamiętam, bo byłem wtedy na etapie robienia radia
    stereo i z lubością czekałem na "kanał lewy, kanał prawy" żeby sprawdzić
    przesłuchy. Na 4 można było, ale programy na spectrum sobie posłuchać.

> [...]
    > a przede wszystkim przymknięto oko na wcześniej obowiązujące normy
    > selektywności. Starsze odbiorniki zaczęły po tymej operacji mocno

    Być może, ja mówię o latach międzywojennych (83-89) wtedy nikt o RadioZ
    czy RM nie myślał.
    Przem

  • 85. Data: 2013-12-04 19:54:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Przemek napisał:

> [...]
    > stereo i z lubością czekałem na "kanał lewy, kanał prawy" żeby sprawdzić
    > przesłuchy. Na 4 można było, ale programy na spectrum sobie posłuchać.

    Stereo w Polskim Radiu zaczęło się od Czwórki, było tego najwyżej kilka
    godzin dziennie. Potem były przetasowania programowe, Dwójka stała się
    stereo (całodobowo, nie pamiętam, czy od razu), a Czwórka edukacyjna.

    > Być może, ja mówię o latach międzywojennych (83-89) wtedy nikt o RadioZ
    > czy RM nie myślał.

    Kto to wie o czym kto kiedy myślał. Jak w stanie wojennym z okazji 3 Maja
    miało w Warszawie nadawać Radio Solidarność, to ubecja wyjechała na ulice
    z przewoźnymi nadajnikami i w eterze na UKF zrobiło się nagle tak gęsto,
    jak teraz. Przy okazji okazało się, że ubole mają całkiem niezłye gusta
    muzyczne. Te zagłuszaczki emitowały lepszą muzykę, niż dzisiejsze stacje
    komercyjne.

    Jarek

    --
    Trzeba wreszcie skończyć | A tu zagłuszaczki
    z tą obsesją czystą | ten kurewski poryk

  • 86. Data: 2013-12-04 20:14:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Jablonski" napisał w wiadomości
    On 12/04/2013 04:35 PM, J.F wrote:

    >Bez przesady, 5 kHz.

    Slusznie. No to w radiu FM nie ma problemu.

    W radiotelefonie z kanalem 25 czy 12.5 kHz juz jest.

    W telefonie komorkowym tez juz jest.

    J.

  • 87. Data: 2013-12-04 20:20:18
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > Stereo w Polskim Radiu zaczęło się od Czwórki, było tego najwyżej kilka
    > godzin dziennie. Potem były przetasowania programowe, Dwójka stała się
    > stereo (całodobowo, nie pamiętam, czy od razu), a Czwórka edukacyjna.

    Widać moja pamięć zawodzi, ja na 4 za cholerę stereo nie pamiętam.
    Fakt, że te transmisje, na 2 nawet, całodobowe nie były.
    Ale do dzisiaj pamiętam w Wieczorze płytowym Purple Rain Prince i
    trzaski z płyty... ;)
    Przem

  • 88. Data: 2013-12-04 21:10:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Przemek napisał:

> [...]
    > Fakt, że te transmisje, na 2 nawet, całodobowe nie były.
    > Ale do dzisiaj pamiętam w Wieczorze płytowym Purple Rain Prince i

    Historycznie, to Program II PR wiązał się z falami średnimi. A Program III
    -- z ultrakrótkimi. W codziennym języku "słuchanie ukf" oznaczało właśnie
    słuchanie Programu III. To się zachowało do dzisiaj w nazwach audycji --
    "Muzyczna Poczta UKF". Program IV powstał niejako przy okazji wprowadzania
    stereofonii do Polskiego Radia -- gdzieś to trzeba było nadawać, a do Trójki
    nie każda transmisja pasowała. Dopiero później do UKF dorzucono Dwójkę,
    a następnie Jedynkę.

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2013-12-05 02:43:28
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Czyli o to samo. Leżą obok siebie na półce. Obojętne, który z lewej,
    > który z prawej. Ważne, jaką cenę będzie miał Ten Trzeci.

    Nie tak, choć bliżej celu. Leży jedno. Raz cena jest 250, raz 249. W tym
    samym miejscu, niech to będzie etykieta elektroniczna jak w Tesco, a towar
    nie zmieni miejsca położenia.

    > To oczywiście abstrakcyjna sytuacja -- nikt nie wyznaczy cen w ten sposób,
    > że jeden będzie za 249 zł, drugi za okrągłe 250 zł, za mała różnica.

    Psychologicznie 249 już może zadziałać. Czemu towar w Tesco kosztuje 399.95,
    a nie 400.00? Socjotechnika raczej.

    > A tak przy okazji, gdy na Zachodzie z lubością zaczęto stosować ceny
    > w rodzaju $249,99, to w ZSRR na przekór robiono odwrotnie. Na przykłd
    > papierosy "Białomor-Kanał" kosztowały rubla i kopiejkę.

    Dla zniechęcenia, mądra polityka, szlugi są szkodliwe i śmierdzą. Dlatego
    należy zniechęcić.

    (zbyt szerokie przestrajanie - dolny i górny UKF razem)

    > Zupełnie niewygodne. Ale na większy wysiłek ze strony Chińczyka bym mie
    > liczył (ten akurat był japoński).

    Mój Fuji XP150 to zgadnij, co ma na metce pod spodem napisane? :))

    (zakres strojenia)
    > Bez rozciągania, to oczywiście sprzedawali już wcześniej dla reszty
    > świata. Rozciągnęli, bo to w miarę łatwo, a okres był przejściowy.
    > Strojonych cyfrowo by już sie nikomu dla nas robić nie chciało.

    Ja bym to traktował, gdyby odbiornik technicznie był dobry, znaczy się, aby
    go obce sygnały nie rozjeżdżały, jako możliwość utłuczenia kilku ciekawych
    nasłuchów.

    > No to byśmy sobie tak żyli po trapersku z OIRT, SECAM i analogową TV.

    Ale kojarzysz tego Trapera, czy tylko piłeczkę odbijasz?
    Przecież wiem, ze technika do przodu poszła i uwarunkowania są inne...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 90. Data: 2013-12-05 03:05:19
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Nikt nie twierdzi, że takiego radia zrobić się nie da. Najwyżej to,
    > że tym, co teraz radia robią, takich specjalnie dla nas by się robić
    > nie chciało. Więc byśmy sobie tak po staropolsku słuchali na tym, co
    > się ze starych dobrych czasów nam uchowało.

    Nie oczekuję tego - w kraju można sobie sprokurować konwerterek (np. taki na
    UL1042), chyba nawet jakiś zakład to produkował... i
    sprowadzić/kupić/ukraść/itd. radio bez przestrajania.
    Przeciez nieunikniony błąd wstrojenia się byłby do pominięcia, to czego się
    bać? Że 15 kHz z boku będzie? To na 2 metrach miało by znaczenie, ale w
    radiofonii więcej odstrojone będzie dobrze grać.
    Po staropolsku? Muszę wyciagnąć stare radio, TST102 i zasunąć :)

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.