  • 11. Data: 2021-11-07 09:58:55
    Temat: Re: Dziwny problem z anteną UKF i wzmacniaczem antenowym
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-11-07 00:09, Rutkowski, Jacek wrote:
    [...]
    > Doś łatwo można namierzyć:
    > http://www.uke.gov.pl/o-nas/
    > dzwonisz i mówisz że nie możesz słuchać radia Maryja po południu gdy
    > jest msza za PiS i temat jest szybko załatwiony ... :)
    Z tym jest pewien problem bo nadajnik Ojca Przewodnika jest ~2 km w
    linii prostej ode mnie i pompuje w eter 10 kW ERP. Za pomocą mojej
    instalacji odbiór rozgłośni Ojca Przewodnika jest zawsze niezakłócony.
    Bo na dobrą sprawę to i na spinaczu biurowym to by odbierało. :-) I jest
    wręcz odwrotnie - na gorszych (przenośnych) radioodbiornikach Ojciec
    Przewodnik czasami wpieprza się na sąsiednie stacje. :-)

    A tak poważniej, to myślałem o UKE, ale traktuję to jako ostateczność.

  • 12. Data: 2021-11-07 11:17:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-07 o 09:58, JDX pisze:
> [...]
    > Przewodnik czasami wpieprza się na sąsiednie stacje. :-)
    >
    > A tak poważniej, to myślałem o UKE, ale traktuję to jako ostateczność.

    Wg mnie masz przesterowany wzm UKF, zmniejsz mu nap zasilania (są takie
    zasilacze do anten DVB) i zobacz efekt, a jak nie to filtr selektywny
    regulowany pomiędzy anteną a wzm aby osłabić lokalnych zagłuszaczy, czy
    to mocny MUX czy RM.

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2021-11-07 11:35:55
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.11.2021 o 11:17, Janusz pisze:

> [...]
    > zasilacze do anten DVB) i zobacz efekt, a jak nie to filtr selektywny
    > regulowany pomiędzy anteną a wzm aby osłabić lokalnych zagłuszaczy, czy

    Noale On to napisał, że ma regulację na wzmacniaczu. OK, zgodzę się że
    jest przesterowanie/skrośne. Generalnie, jeśli jest tak jak pisze, ma
    sygnały z granicy horyzontalnej (60km) to nie dziwne że Rydzyk mu włazi
    i dusi, skoro napierdala z 2 km na 10kW.

    Wcale bym się nie zdziwił, że Rydzyk operuje mocą w danych godzinach.

    W swojej okolicy też mam Rydzyka i jak przejeżdżam samochodem to mi
    włazi w radio na słabych stacjach :) Nigdy nie zaobserwowałem tego w
    okolicy innych stacji/nadajników "nieRydzyka" :)

    Jak pisałem, osobna instalacja UKF raczej, bo zmiana Yagi UKF czy inne
    zabiegi raczej nie pomogą, skoro chce odbierać z tej Yagi słabe sygnały
    i wzmacniać. Wpuszczenie tego w jeden kabel, skutecznie mu rozwala słabe
    MUXy.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 14. Data: 2021-11-07 13:39:58
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 06.11.2021 o 20:23, JDX pisze:
    > Padł mi poprzedni wzmacniacz antenowy, więc kupiłem sobie nowy:
    > https://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_masztowy_dvb-t_m
    a080l_fm-vhfiii-uhf_terra_R82022.htm.

    > Do wzmacniacza jest podpięta antena UHF, VHF oraz taka antena UKF:
    > https://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_3_rz_b
    _A0312.htm, przy
    > czym ja mam jeszcze starą wersję z takim symetryzatorem:
    > https://www.dipol.com.pl/symetryzator_antenowy_sa_i-
    iii_C0001.htm.

> [...]
    >
    > Gdy odepnę antenę UKF i zewrę wejście wzmacniacza przez rezystor 75 ? to
    > wszystko jest OK bez względu na porę dnia (poza brakiem UKF oczywiście).
    >
    > Czyli Antena UKF jakoś zakłóca wzmacniacz. Tak jakby się wzbudzał? Ale w
    > takim razie dlaczego tylko w określonych godzinach? Coś gdzieś w okolicy
    > (w sensie geograficznym) ,,sieje" w okolicy pasma UKF w tych godzinach?
    > Symetryzator ma skorodowane, ale już oczyszczone styki, ale to i tak
    > raczej nie tłumaczy dziwnej zależności czasowej.
    >
    > Co może być przyczyną i jak temu zaradzić? Jakiś tłumik (!!!) na wejściu
    6_5-1000_mhz_R50160.htm
    > ?

    Brzmi jak przesterowanie wzmacniacza od UKF i VHF.
    Czy w tych godzinach nie pojawia się jakaś nowa silna nośna na UKF, albo
    blisko tego pasma?
    Ja bym na początek na wejście FM wzmacniacza włączył filtr pasmowy UKF,
    żeby wyciąć wszystko obok.

    http://www.waldiantena.com.pl/fpp.php

    Albo podłączyć jeszcze jedną zwrotnicę jako filtr pasmowy.

    yabba

  • 15. Data: 2021-11-07 14:35:04
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-11-07 13:39, yabba wrote:
    [...]
    > Brzmi jak przesterowanie wzmacniacza od UKF i VHF.
    Raczej tylko UKF bo po odłączeniu anteny UKF i zwarciu wejścia FM
    wzmacniacza przez oporek 75 ? wszystko jest OK.

    > Czy w tych godzinach nie pojawia się jakaś nowa silna nośna na UKF, albo
    > blisko tego pasma?
    Nie mam pojęcia, ale tak przypuszczam. No i nie wiem czy to jest w
    paśmie UKF czy też obok pasma.

    > Ja bym na początek na wejście FM wzmacniacza włączył filtr pasmowy UKF,
    > żeby wyciąć wszystko obok.
    >
    > http://www.waldiantena.com.pl/fpp.php
    Partyzancka stronka i trochę zniechęcająca, ale te customowe filtry to
    mają fajne. Być może się zdecyduję, ale póki co zacznę od tłumika 6 dB
    za <10 zł. :-)

  • 16. Data: 2021-11-07 14:53:52
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-11-07 11:35, LordBluzg(R) wrote:
    [...]
    > Wcale bym się nie zdziwił, że Rydzyk operuje mocą w danych godzinach.
    Ale po co? Drugi znany mi nadajnik RM jest właśnie na RTCN
    Białystok/Krynice (~ 60 km dalej) i tam już pompują 100 czy nawet 120
    kW, więc radiomaryjowcy problemów z odbiorem raczej nie mają. :-)

    Z drugiej strony, jeśli to rzeczywiście Ojciec Przewodnik kombinuje coś
    z mocą, to UKE w obecnych czasach tu nie pomoże. :-/

  • 17. Data: 2021-11-07 14:56:29
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.11.2021 o 14:35, JDX pisze:
> [...]
    > Partyzancka stronka i trochę zniechęcająca, ale te customowe filtry to
    > mają fajne. Być może się zdecyduję, ale póki co zacznę od tłumika 6 dB

    Możesz jeszcze z drugiej strony zaatakować.

    Ja bym wpiął wzmacniacz płytkowy do anteny UHF/VHF, żeby dopalić sygnały
    TV przed wzmacniaczem abonenckim, oczywiście nie należy przesadzać ze
    wzmocnieniem, wtedy zakłócenia/skrośne (intermodulacja) mają mniej do
    gadania.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 18. Data: 2021-11-07 15:56:15
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    > Raczej tylko UKF bo po odłączeniu anteny UKF i zwarciu wejścia FM
    > wzmacniacza przez oporek 75 ? wszystko jest OK.

    Według schematu narysowanego na obudowie, tor UKF i VHF ma jeden wspólny
    wzmacniacz.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 19. Data: 2021-11-07 20:22:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Nov 2021 20:23:05 +0100, JDX wrote:
> [...]

    > takim razie dlaczego tylko w określonych godzinach? Coś gdzieś w okolicy
    > (w sensie geograficznym) ,,sieje" w okolicy pasma UKF w tych godzinach?

    IMO - te godziny sugeruja, ze cos sieje.
    I to nie bardzo wiadomo w jakim pasmie, choc jak widac - wejscie UKF
    wrazliwe, a tam pewnie filtr pasmowy.

    > Co może być przyczyną i jak temu zaradzić? Jakiś tłumik (!!!) na wejściu
> [...]

    IMO - bardziej jakis filtr pasmowy.
    Wlacz tez radio i przeszukaj pasmo - moze jakis pirat nadaje.
    Choc przydalby sie jakis lepszy skaner, na szersze pasmo.

    Mozna tez poruszac antena i namierzyc zrodlo - choc ta antena raczej
    malo kierunkowa.

    No i dwa radykalne rozwiazania:
    -kupic wzmacniacz taki, jaki miales wczesniej,
    -przeprowadzic drugi kabel na radio.

    J.

  • 20. Data: 2021-11-07 21:49:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2021 09:58:55 +0100, JDX wrote:
    > On 2021-11-07 00:09, Rutkowski, Jacek wrote:
    > [...]
    > Z tym jest pewien problem bo nadajnik Ojca Przewodnika jest ~2 km w
    > linii prostej ode mnie i pompuje w eter 10 kW ERP.

    to mogloby tlumaczyc wszelkie zaklocenia ... tylko ze Ojciec Dyrektor
    nadaje cala dobe.

    J.