  • 1. Data: 2016-11-09 10:49:42
    Temat: Dziwny głośnik w OTV
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Czy ktoś ma pojęcie jak działa taki głośnik? Są dwa takie w moim TV
    Samsung i pewnie w wielu innych TV.

    http://www.tinypic.pl/u88rjd5gm1ax
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2016-11-09 10:58:19
    Temat: Re: Dziwny głośnik w OTV
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Stawiam na to, że zupełnie normalnie.
    Mocno spłaszczona konstrukcja, może więcej niż jedna cewka...

  • 3. Data: 2016-11-09 11:59:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Nov 2016 10:58:19 +0100, sundayman napisał(a):

    > Stawiam na to, że zupełnie normalnie.
    > Mocno spłaszczona konstrukcja, może więcej niż jedna cewka...

    Nie bardzo :) spróbowałem kawałkiem stali wymacać gdzie magnesy - otóż w
    całej tej puszce nic nie przyciąga, jedynie w pobliżu tej wąskiej a
    długiej membrany na dolnej krawędzi, i to najbardziej poprzez membranę,
    od spodu. Ale ona ma taka konstrukcję że nie bardzo kumam jak by miała
    być przyklejona do niej cewka.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2016-11-09 13:53:01
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Nie przypuszczam, IMHO to zwyky głośnik "eliptyczny", o nieco innym po
    prostu kształcie tej elipsy.

    > Nie bardzo :) spróbowałem kawałkiem stali wymacać gdzie magnesy - otóż w
    > całej tej puszce nic nie przyciąga, jedynie w pobliżu tej wąskiej a
    > długiej membrany na dolnej krawędzi, i to najbardziej poprzez membranę,

    Pewnie ekranowany magnetycznie. To po prostu głośnik wsadzony dodatkowo w
    plastykowy szablon. Jakby to rozebrać, to możliwe, że da się wyłuskać sam
    głośnik. Choć spotkałem się z tym, że jednak z głośnika i takiej obudówki,
    tworzony jest gotowy podzespół, który jest zupełnie nierozbieralny, a
    szablon zastępuje obudowę, jak w zespole głośnikowym.

    > od spodu. Ale ona ma taka konstrukcję że nie bardzo kumam jak by miała
    > być przyklejona do niej cewka.

    Jak w miniaturowej słuchawce, normalna cewka, tyle, że wąski nawój i
    niewielki skok, a efektywność pewnie załatwia konstrukcja obudowy, w której
    ten głośnik jest trwale obsadzony. IMO nic niezwykłego, taki modern
    bardziej, może na magnesie neodymowym?

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 5. Data: 2016-11-09 14:43:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-09 o 13:53, HF5BS pisze:

> [...]
    > której ten głośnik jest trwale obsadzony. IMO nic niezwykłego, taki
    > modern bardziej, może na magnesie neodymowym?

    A może znów powrócił temat głośników magnetostrykcyjnych?

    Miały trochę zalet: pasmo przenoszenia w zasadzie od zera Hz do setek
    KHz, płaska charakterystyka, brak zmian w brzmieniu spowodowanych
    obudową czy materiałem głośnika.

    Ale lata temu, jak były produkowane, to kosztowały majątek. I to majątek
    "po hamerykańsku". A przynajmniej te wielkości człowieka.

    Ponadto były trochę niezdrowe dla much ;) - napięcia takie, jak w
    trafopowielaczach TV.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-11-09 15:15:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Nov 2016 14:43:04 +0100, Adam napisał(a):

    > A może znów powrócił temat głośników magnetostrykcyjnych?

    Nie sądzę. Do pudełek lecą kabelki na 2 przewody (jak do każdego
    elektromagnetyka), zgrabnie przykręcone śrubkami do zacisków na
    pudełkach.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2016-11-09 23:27:27
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > A może znów powrócił temat głośników magnetostrykcyjnych?

    Przypuszczam, że wątpię, IMHO, to są najzwyklejsze ze zwykłych głośniki
    dynamiczne, z magnesem neodymowym i ekranem magnetycznym (nieodzowne w
    monitorach CRT). A po prostu formą, kształtem, dostosowane do tego, aby
    wejść tam, gdzie weszły.

    > Miały trochę zalet: pasmo przenoszenia w zasadzie od zera Hz do setek KHz,
    > płaska charakterystyka, brak zmian w brzmieniu spowodowanych obudową czy
    > materiałem głośnika.

    Raczej nie tutaj.

    > Ale lata temu, jak były produkowane, to kosztowały majątek. I to majątek
    > "po hamerykańsku". A przynajmniej te wielkości człowieka.

    Tym bardziej raczej nie.

    > Ponadto były trochę niezdrowe dla much ;) - napięcia takie, jak w
    > trafopowielaczach TV.

    I muza zakłócana co jakiś czas cichym (lub głośniejszym) "trzask" :)

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"