  • 1. Data: 2011-09-10 16:31:45
    Temat: Dziwadło ATX
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Hej
    W zasilaczu Tracera 450 Hell Silent znalazłem taka dziwną rzecz: Otóż cała
    gałąź ujemnych napięć -12 i -5 jest kompletna. Nie brakuje nic, sa
    elektrolity, dławiki, stabilizator etc. Są i diody prostownicze w układzie
    dwupołówkowym - tyle że te końce diod które normalnie idą na uzwojenia
    trafa są zgrabnie przylutowane do masy :)
    Czy te przysłowiowe chińczyki już sami nie wiedzą co robią? :)
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2011-09-10 17:24:11
    Temat: Re: Dziwadło ATX
    Od: PeJot <P...@o...pl>

> [...]
    > trafa są zgrabnie przylutowane do masy :)
    > Czy te przysłowiowe chińczyki już sami nie wiedzą co robią? :)

    ATSD, jakakolwiek *współczesna* karta korzysta z -5 i -12 V ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2011-09-10 18:16:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-09-10 19:24, PeJot pisze:

    > ATSD, jakakolwiek *współczesna* karta korzysta z -5 i -12 V ?

    Z -5V na pewno nic nie korzysta, bo od czasów specyfikacji ATX 2.0 tego
    napięcia już nie ma - miejsce na pin po nim jest teraz oznaczone NC.

    Specyfikacja ATX 2.0 to ta, która wprowadziła zasilanie procesora osobną
    wtyczką 4-pinową (2x +12V, 2x masa).

    -12V natomiast służy tylko celom sygnałowym, bo jest za słabe, żeby coś
    zasilić (0.5A w typowych konfiguracjach). Używa tego napięcia przecież
    RS-232, ale tylko takie na karcie PCI lub przylutowane do płyty gł.,
    ponieważ w PCIe tego napięcia już się nie podaje, więc karta musi sobie
    sama wytworzyć.

    Dlatego zastanawiam się, czy takie RS-232 na płycie faktycznie
    wykorzystuje -12V z zasilacza, bo może scalaczki do tego też wytwarzają
    sobie to na boku. Aż mnie korci, żeby kiedyś wyjąć pin -12V z wtyczki
    ATX, zaizolować wyjęty pin i włączyć tak komputer - ciekawe, czy PG
    zgłosi jakąś usterkę, czy RS-232 będzie działać?

  • 4. Data: 2011-09-12 06:15:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 10 Sep 2011 18:31:45 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > W zasilaczu Tracera 450 Hell Silent znalazłem taka dziwną rzecz:

    I jeszcze jeden kwiatek: Napięcia wyjściowe 12, 5 i 3,3 sa prostowane w
    trzech prostownikach jednopołówkowych a w każdym podwójna typowa dioda
    przeciwsobna. Można by się spodziewać że w dobie ekologii i oszczędzania
    energii obie diody z każdej obudowy będą połączone równolegle. Ale nieeee,
    wykorzystana jest jedna połówka a druga jest po prostu zwarta do masy.

    I jeszcze jedna ciekawostka: Na ogół napięcie 3,3 jest robione z tego
    samego odczepu co 5 tyle ze jest użyty jakiś aktywny reduktor/stabilizator
    napiecia. A tu owszem, uzwojenie jest to samo tyle że nie ma żadnego
    reduktora czy stabilizatora. Jedyna istotna różnica między gałęzią 5 a
    gałęzią 3,3 polega na obecności w tej ostatniej dodatkowego dławika między
    wyjściem trafa a diodą prostowniczą (szeregowo z diodą). Zakładam że służy
    on do redukcji napięcia, ale przecież nieakrywny element będzie dawał
    spadek napięcia zależny od obciążenia, więc jak oni to zrobili że to 3,3
    się nie zmienia??
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2011-09-12 07:23:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Monday, September 12, 2011, 8:15:19 AM, you wrote:

> [...]
    > energii obie diody z każdej obudowy będą połączone równolegle. Ale nieeee,
    > wykorzystana jest jedna połówka a druga jest po prostu zwarta do masy.

    Jeśli to jest przetwornica typu forward, to jest to normalne
    połączenie a nie żadne zwarcie.

> [...]
    > on do redukcji napięcia, ale przecież nieakrywny element będzie dawał
    > spadek napięcia zależny od obciążenia, więc jak oni to zrobili że to 3,3

    O wzmacniaczach magnetycznych też nie słyszałeś...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-09-12 07:38:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
    [...]
> [...]
    > energii obie diody z każdej obudowy będą połączone równolegle. Ale nieeee,
    > wykorzystana jest jedna połówka a druga jest po prostu zwarta do masy.

    http://www.iel.gda.pl/~aadolph/publikacje/dyplom.pdf
    strona 14
    Może są bardziej profesjonalne opisy ale ten do mnie najlepiej dociera :)

    [...]

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 7. Data: 2011-09-12 07:53:48
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

> [...]

    Z -12V korzystają karty dźwiękowe

  • 8. Data: 2011-09-12 08:00:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AlexY,

    Monday, September 12, 2011, 9:38:09 AM, you wrote:

    > http://www.iel.gda.pl/~aadolph/publikacje/dyplom.pdf
    > strona 14
    > Może są bardziej profesjonalne opisy ale ten do mnie najlepiej dociera :)

    Ale nie zalecałbym tego jako podręcznika... Nawet powoływanie się na
    to jako źródło jest trochę żenujące - straszne uproszczenia i mnóstwo
    błędów.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-09-12 09:58:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 12 Sep 2011 09:23:20 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Jeśli to jest przetwornica typu forward, to jest to normalne
    > połączenie a nie żadne zwarcie.
    To nie jest forward. A żaden pożytek z diody przypiętej równolegle do
    kondensatora filtrującego.

    > O wzmacniaczach magnetycznych też nie słyszałeś...
    Słyszałem. Ale to nie jest wzm. mag. To co najwyżej może być dławik
    nieliniowy magnetycznie. Ale musiałby być wyjątkowo trafnie dobrany.

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2011-09-12 10:08:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 12 Sep 2011 11:58:43 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > To nie jest forward. A żaden pożytek z diody przypiętej równolegle do
    > kondensatora filtrującego.

    Hmmm... Może jednak jest.... :) Pierwszy elektrolit jest jednak za
    dławikiem :)
    --
    Jacek