    From: Przemysław Ryk <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe płyty główne
    Date: Tue, 4 Dec 2012 18:56:06 +0100
    Sender: p...@g...com

    Cześć

    Noszę się z zamiarem zrobienia sobie prezentu na święta w postaci twardego
    dysku tak minimum 2TB pojemności, a nie powiem - coraz bardziej łapczywym
    okiem patrzę na napędy 3TB-owe. Pójdą one do sprzętu, który będzie
    postawiony na (albo albo):
    - Gigabyte EP35-DS3 (mostek południowy ICH9, BIOS F1 z 12/13/07 - tak
    podaje HWiNFO, tak podaje CPU-Z, tak podaje AIDA64. Na stronie do v2.1 płyty
    widzę wersję F4 - aktualizacja, to akurat nie problem). Czy mam wersję 2.0
    czy 2.1, to nie bardzo cholera wiem. Wymienione trzy programy zwracają
    wielce treściwe ,,Mainboard Version: x.x". :-/
    - Asus P5QL Pro (mostek południowy ICH10, BIOS 1001 z 03/12/09 - na stronie
    Asusa widzę aktualizację do 1004 - sflashować to nie problem)

    Mam też pod ręką 4-portowy kontroler na bazie Silicon Image SiI 3114, który
    być może zostanie wykorzystany, ale to dopiero w przyszłości. Możliwość
    zrobienia RAID5 (mimo, że software'owy) na moje potrzeby akurat jest całkiem
    chętnie widziana.

    Noszę się z zamiarem zakupu - na razie - jednego z czterech napędów:
    - Seagate ST3000VX000
    - WD Red WD30EFRX
    - Seagate Barracuda ST2000DM001
    - WD Red WD20EFRX

    Dylematy mam dwa. Po pierwsze: czy ICH9 / ICH10 lub ten SiI 3114 poradzą
    sobie z obsługą 3TB napędu? Oczywiście tak, żeby dostępna była cała
    pojemność. :) 2TB to raczej powinny pójść, szczególnie na ICH10 (swego czasu
    przy ICH10R wstawiony 2TB Samsung ruszył bez żadnych czarów czy innych
    cudów).

    Pracować to będzie pod kontrolą 64-bitowego Windows 7. Dysk na partycję z
    systemem jest już wygrzebany i będzie to całkowicie osobny napęd. Komp ma
    działać 24/7/365, obudowa jest dobrze wentylowana, więc osiągania wysokich
    temperatur raczej się nie obawiam.

    Dylemat drugi: Seagate czy WD? Za Seagate przemawia mi 7200 rpm (dane będą
    udostępniane po 1 Gbit sieci dla dwóch, czasami trzech komputerów, plus
    wystawianie na zewnątrz, przewalane mogą być i będą raczej spore pliki), ale
    renoma jako producenta jednak siadła. WD raczej cieszy się lepszą opinią,
    ale znowu - seria Red to chyba stosunkowo świeży wynalazek, poza tym - AFAIK
    raczej 5900 rpm.

    Ktoś z Was testował / używa może takich połączeń dysków i płyt głównych?

    [ Gentleman broni kobiety tak długo, dopóki z nią nie zostanie sam na sam. ]
    [ (Benicio Del Toro) ]