-
1. Data: 2018-01-25 19:30:45
Temat: Droga hamowania vs prędkość
Od: Marek S <p...@s...com>
Co prawda komuś w innym wątku odpowiedziałem poniższą treścią lecz
uznałem, że temat może wydać się na tyle interesujący aby utworzyć
odrębny temat. Pewnie większość z Was wyczuwa zależność jak w tytule
lecz warto to pokazać na obrazku. Lepiej przemówi.
Chciałem w praktyce sprawdzić wpływ prędkości na drogę hamowania.
Poniżej wyniki. Hamowanie z użyciem ABS.
40km/h (punkt A)
https://drive.google.com/file/d/1f3DY7LA_ql9t8ARDQeb
-D-sQiKvNXV2H/view?usp=sharing
60km/h (punkt B)
https://drive.google.com/file/d/1rte6Qv2dD3Sut7BPogV
drS4lV5axYCoW/view?usp=sharing
80km/h (punkt C)
https://drive.google.com/file/d/12C_Y4yDvSoIprxaqVsu
Ei1FB6kLJ6iPP/view?usp=sharing
Jest jeszcze jedna lekcja z powyższego. Otóż w teście C wiecie jaką
miałem prędkość w punkcie B? 60km/h! Czyli mniej więcej przez jakąś
połowę drogi zwolniłem zaledwie o 20km/h. Tak naprawdę auto zaczyna
skutecznie zwalniać dopiero pod koniec drogi hamowania.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
2. Data: 2018-01-25 20:38:36
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
> Jest jeszcze jedna lekcja z powyższego. Otóż w teście C wiecie jaką
> miałem prędkość w punkcie B? 60km/h! Czyli mniej więcej przez jakąś
> połowę drogi zwolniłem zaledwie o 20km/h. Tak naprawdę auto zaczyna
> skutecznie zwalniać dopiero pod koniec drogi hamowania.
>
nie wiem jaki był Twój zamiar, ale jest ciekawy wstęp, trzy fotki i
dodatkowe spostrzeżenie. Czy z rozpędu nie pominąłeś treści, opisu,
wniosków?
ToMasz
-
3. Data: 2018-01-25 20:59:20
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 25-01-2018 o 20:38, ToMasz pisze:
> nie wiem jaki był Twój zamiar, ale jest ciekawy wstęp, trzy fotki i
> dodatkowe spostrzeżenie. Czy z rozpędu nie pominąłeś treści, opisu,
> wniosków?
hehehe
Założyłem, że obrazki są samo-komentujące się. Chciałem przemówić do
wyobraźni jak bardzo prędkość wpływa na drogę hamowania. Obraz łatwiej
przekazuje informacje.
W innym wątku spotkałem się z opinią, że zależność jest liniowa. Czyli
100km/h -> 50km/h to tyle samo mniej więcej co 50km/h -> 0.
Prawda jest zupełnie inna. Teoretycznie zależność jest kwadratowa:
jedziesz 2x szybciej, hamujesz 4x dłużej. Praktyka z kolei jeszcze
ciekawsza - opisałem to w spostrzeżeniu.
A czemu tych wywodów nie napisałem? Bo odesłano by mnie wykładać w
przedszkolu :-)
--
Pozdrawiam,
Marek
-
4. Data: 2018-01-25 21:56:51
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Thu, 25 Jan 2018 19:30:45 +0100, Marek S napisał(a):
> Jest jeszcze jedna lekcja z powyższego. Otóż w teście C wiecie jaką
> miałem prędkość w punkcie B? 60km/h! Czyli mniej więcej przez jakąś
> połowę drogi zwolniłem zaledwie o 20km/h. Tak naprawdę auto zaczyna
> skutecznie zwalniać dopiero pod koniec drogi hamowania.
Ogólnie tak właśnie jest że droga hamowania rośnie z kwadratem prędkości,
czyli 2x szybciej jedziesz - 4x dalej zahamujesz.
Skuteczność hamowania jest w miarę równa w czasie hamowania, ale oznacza to
tylko tyle że w każdej sekundzie tracisz tyle samo prędkości.
Czyli np. na suchym asfalcie to będzie około 35km/h traconych w ciągu
każdej sekundy pełnego hamowania.
Co oczywiście oznacza że przeliczając to na odległość, to na każdym
kolejnym metrze hamowania tracisz coraz więcej km/h.
Ale to właśnie dobrze przemawia do wyobraźni że jeśli samochód z 50km/h
hamuje na 10m, a czas do rozpoczęcia hamowania to 0.8s, to dystans do
zatrzymania wynosi 21m.
Dokładając niby niewiele, bo jadąc 60km/h, w tych samych warunkach droga
hamowania wyniesie 14.4m, a droga do zatrzymania 27.7m.
Niby tylko 6.7m dalej, ale to oznacza że po 21m, po których jadąc 50km/h
samochód się już zatrzymał, to hamujący z 60km/h będzie nadal się poruszał
z prędkością 41km/h (z której wyhamuje na pozostałych 6.7m).
-
5. Data: 2018-01-25 21:57:48
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Yeti Siedzinski <y...@s...com>
On Thursday, January 25, 2018 at 11:59:26 AM UTC-8, Marek S wrote:
> W dniu 25-01-2018 o 20:38, ToMasz pisze:
>
> > nie wiem jaki był Twój zamiar, ale jest ciekawy wstęp, trzy fotki i
> > dodatkowe spostrzeżenie. Czy z rozpędu nie pominąłeś treści, opisu,
> > wniosków?
>
> hehehe
> Założyłem, że obrazki są samo-komentujące się. Chciałem przemówić do
> wyobraźni jak bardzo prędkość wpływa na drogę hamowania. Obraz łatwiej
> przekazuje informacje.
>
> W innym wątku spotkałem się z opinią, że zależność jest liniowa. Czyli
> 100km/h -> 50km/h to tyle samo mniej więcej co 50km/h -> 0.
>
> Prawda jest zupełnie inna. Teoretycznie zależność jest kwadratowa:
> jedziesz 2x szybciej, hamujesz 4x dłużej. Praktyka z kolei jeszcze
> ciekawsza - opisałem to w spostrzeżeniu.
>
> A czemu tych wywodów nie napisałem? Bo odesłano by mnie wykładać w
> przedszkolu :-)
>
> --
> Pozdrawiam,
> Marek
Opoznienie jest mniej wiecej stale (9 - 10 m/s^2)
Predkosc spada liniowo
Droga pokonana spada pewnie wykladniczo
oczywiscie wszystko to w relacji do czasu.
Fajnie by bylo gdyby obowiazkowa wiedza kierowocy byl kurs matematyki i fizyki :)
Yeti
-
6. Data: 2018-01-25 22:02:54
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
W dniu 25.01.2018 o 19:30, Marek S pisze:
> Chciałem w praktyce sprawdzić wpływ prędkości na drogę hamowania.
> Poniżej wyniki. Hamowanie z użyciem ABS.
Łysy? :-)
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
7. Data: 2018-01-25 22:28:18
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 25 Jan 2018 12:57:48 -0800 (PST), Yeti Siedzinski
napisał(a):
> On Thursday, January 25, 2018 at 11:59:26 AM UTC-8, Marek S wrote:
>> W dniu 25-01-2018 o 20:38, ToMasz pisze:
>> W innym wątku spotkałem się z opinią, że zależność jest liniowa. Czyli
>> 100km/h -> 50km/h to tyle samo mniej więcej co 50km/h -> 0.
>>
>> Prawda jest zupełnie inna. Teoretycznie zależność jest kwadratowa:
>> jedziesz 2x szybciej, hamujesz 4x dłużej. Praktyka z kolei jeszcze
>> ciekawsza - opisałem to w spostrzeżeniu.
>>
> Opoznienie jest mniej wiecej stale (9 - 10 m/s^2)
> Predkosc spada liniowo
Z czasem. A w tym samym czasie droga zalezy od predkosci :-)
> Droga pokonana spada pewnie wykladniczo
Kwadratowo.
> oczywiscie wszystko to w relacji do czasu.
Tylko Marek tu o czym innym - ze np jadac 60 zatrzymasz sie po 20m, a
jadac 80 to po 20m bedziesz mial na liczniku 60.
I Audi rozbite, premier polamana ...
J.
-
8. Data: 2018-01-25 23:12:24
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 25-01-2018 o 21:57, Yeti Siedzinski pisze:
> Predkosc spada liniowo
No właśnie nie. To w spostrzeżeniu ująłem. W trzecim przypadku jechałem
80km/h. Wyhamowanie z 80/40 zajmuje dużo więcej czasu niż z 40/0.
Poczyniłem kilka powtórzeń. Za każdym razem identycznie było. Tak jak
napisałem, wrażenie było takie jakby hamulce zaczynały działać przy ok
40km/h. Była wyczuwalna narastająca siła hamowania. Instruktor, który
mnie szkolił celowo zjawisko zaprezentował.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
9. Data: 2018-01-25 23:13:33
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>
Mateusz Bogusz w
<news:p4dgm1$f60$3@node2.news.atman.pl>:
> W dniu 25.01.2018 o 19:30, Marek S pisze:
>> Chciałem w praktyce sprawdzić wpływ prędkości na drogę hamowania.
>> Poniżej wyniki. Hamowanie z użyciem ABS.
> Łysy? :-)
I bez szyi, no starał sie zaimponić gimbusom
--
'Tom N'
-
10. Data: 2018-01-25 23:22:35
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 25-01-2018 o 21:56, Tomasz Pyra pisze:
> Skuteczność hamowania jest w miarę równa w czasie hamowania, ale oznacza to
> tylko tyle że w każdej sekundzie tracisz tyle samo prędkości.
Właśnie nie jest. I to bardzo nie jest. Na to położyłem nacisk w
spostrzeżeniu. M.in. to właśnie zjawisko było jedną z lekcji w trakcie
szkolenia. Jeśli mógłbym opisać jak to odczuwałem po przeciążeniach, to
siła hamowania wykładniczo rosła wraz z utratą prędkości. Przy czym test
był na śliskiej nawierzchni, nie pomyślałem o tym by instruktora spytać.
Zresztą na suchym asfalcie tego bym nie weryfikował - szkoda opon.
--
Pozdrawiam,
Marek