-
1. Data: 2018-08-09 01:27:37
Temat: Drive by wire
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
Przy okazji diagnozy nowego kodu błędu P2138 jaki się pojawił
na wyświetlaczu mojej 2007 Acura TL-S zastanawiam się jakie
to zalety ma system w którym pedał gazu, zamiast bezpośrednio
sterować położeniem przepustnicy tylko ciągnie za linkę
pokrętłem potencjometru umiejscowionego pod maską,
a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?
-
2. Data: 2018-08-09 07:28:58
Temat: Re: Drive by wire
Od: z <...@...pl>
W dniu 2018-08-09 o 01:27, Pszemol pisze:
> Przy okazji diagnozy nowego kodu błędu P2138 jaki się pojawił
> na wyświetlaczu mojej 2007 Acura TL-S zastanawiam się jakie
> to zalety ma system w którym pedał gazu, zamiast bezpośrednio
> sterować położeniem przepustnicy tylko ciągnie za linkę
> pokrętłem potencjometru umiejscowionego pod maską,
> a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
> przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?
Komputer zrobi Ci lepiej niż Ty sam sobie.
My tu w UE ;-) mamy to na co dzień.
Jedni się przyzwyczaili zgodnie z POprawnością POlityczną a inni są
wkur...i na odbieranie praw i głosują na normalne prawicowe partie ;-)
z
-
3. Data: 2018-08-09 07:59:25
Temat: Re: Drive by wire
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 8 Aug 2018 18:27:37 -0500, Pszemol napisał(a):
> Przy okazji diagnozy nowego kodu błędu P2138 jaki się pojawił
> na wyświetlaczu mojej 2007 Acura TL-S zastanawiam się jakie
> to zalety ma system w którym pedał gazu, zamiast bezpośrednio
> sterować położeniem przepustnicy tylko ciągnie za linkę
> pokrętłem potencjometru umiejscowionego pod maską,
> a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
> przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?
Mozliwosc zaimplementowania tempomatu, TCS, moze i ESP ?
Dalej idac ... jak w gazniku otwarles gwaltownie przepustnice, to
zaczynalo benzyny brakowac w mieszance. Problem rozwiazano dodajac
pompke, ktora wtryskiwala dodatkowa porcje paliwa.
Potem pojawily sie gazniki dwugardzielowe, gdzie druga przepustnica
byla sterowana podcisnieniem. Albo taki gaznik Motorcraft gdzie byla
dodatkowa przepustnica - toz to komputer byl (analogowy).
Moze po prostu dobre sterowanie silnikiem wymaga dopasowania otwarcia
przepustnicy do obrotow i obciazenia silnika ?
Choc jak tak sobie pomysle - problemy z benzyna nie powinny dotyczyc
wtryskow elektronicznych. A co zlego jest w przepustnicy otwartej na
maksa ?
A moze po prostu linka za droga jest ? :-)
I tak jeszcze czasem sobie mysle ... moje auto nawet nie wiem ile moze
maksymalnie, ponad 200km/h. Sterowac predkoscia precyzyjnie za pomoca
stopy ... trzeba by milimetrowa dokladnosc miec.
Moze tam juz jakis ambitniejszy algorytm sterowania zaszyty,
niepozycyjny, w sensie: pedal do podlogi - moc maksymalna, pedal wraca
do zakresu 40-60% - utrzymuj predkosc, lekkie wcisniecie - powolny
wzrost predkosci ...
J.
-
4. Data: 2018-08-09 10:15:15
Temat: Re: Drive by wire
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2018-08-09 o 01:27, Pszemol pisze:
> Przy okazji diagnozy nowego kodu błędu P2138 jaki się pojawił
> na wyświetlaczu mojej 2007 Acura TL-S zastanawiam się jakie
> to zalety ma system w którym pedał gazu, zamiast bezpośrednio
> sterować położeniem przepustnicy tylko ciągnie za linkę
> pokrętłem potencjometru umiejscowionego pod maską,
> a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
> przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?
ASR - odejmie gazu, żebyś ruszył na śliskim nawet z pedałem w podłodze.
ESP - pewnie też w jakiś tam sposób interweniuje w obroty silnika gdy
lecisz bokiem z pedałem gazu w podłodze.
Systemy automatycznego parkowania - teoretycznie zostawiono możliwość
regulacji obrotów silnika użytkownikowi. Ale znów, jak się user zapomni
i za mocno naciśnie, to komp to zweryfikuje.
Regulacja wolnych obrotów główną przepustnicą - możliwość eliminacji
silnika krokowego, czasem mocno newralgicznego elementu.
Zamiast odcinać zapłon przy za wysokich obrotach, po prostu domknie
przepustnicę.
Generalnie to teraz komputer może mieć w dupie jak mocno naciskasz pedał
gazu. On będzie wiedział lepiej, czasem dla twojego dobra, czasem dla
dobra silnika.
--
viktorius
-
5. Data: 2018-08-09 12:33:55
Temat: Re: Drive by wire
Od: z <...@...pl>
Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.
z
-
6. Data: 2018-08-09 14:13:19
Temat: Re: Drive by wire
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"z" <...@...pl> wrote in message
news:5b6c1896$0$589$65785112@news.neostrada.pl...
> Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.
Linka jest. Dobiega do górnego narożnika komory silnika,
tuż przy drzwiach pasażera. I tam jest potencjometr ze sprężyną.
Z niego wychodzi 6-pinowa złączka, pewnie 2 potencjometry
w tandemie pracują aby się komputer skapnął że coś jest
nie tak (szczotka się wyrobiła) i zabezpieczył usera przed
pełnym gazem do oporu z powodu wadliwego potencjometru...
-
7. Data: 2018-08-09 14:15:59
Temat: Re: Drive by wire
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2018-08-09 o 12:33, z pisze:
> Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.
>
W temacie jest "drive by wire", to opisałem cechy takiego systemu.
A że potencjometr nie od razu przy pedale gazu, tylko na końcu
tradycyjnej linki? No cóż, japońce by wiedzieli.
Może równolegle wychodziły modele Acury z silnikiem sterowanym jeszcze
linką? Nie wsadzano 2 modeli pedału gazu, tylko linka wychodziła zawsze
z kabiny. A kończyła się na przepustnicy sterując mechanicznie, albo na
potencjometrze, sterując już elektronicznie, w zalezności od
zastosowanego silnika.
--
viktorius
-
8. Data: 2018-08-09 18:00:41
Temat: Re: Drive by wire
Od: kk <k...@o...pl>
W dniu 2018-08-09 o 01:27, Pszemol pisze:
> Przy okazji diagnozy nowego kodu błędu P2138 jaki się pojawił
> na wyświetlaczu mojej 2007 Acura TL-S zastanawiam się jakie
> to zalety ma system w którym pedał gazu, zamiast bezpośrednio
> sterować położeniem przepustnicy tylko ciągnie za linkę
> pokrętłem potencjometru umiejscowionego pod maską,
> a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
> przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?
Można sterować przepustnicą systemami takimi jak ESP
-
9. Data: 2018-08-09 22:12:10
Temat: Re: Drive by wire
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2018-08-09 o 14:15, viktorius pisze:
> W dniu 2018-08-09 o 12:33, z pisze:
>> Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.
>>
>
> W temacie jest "drive by wire", to opisałem cechy takiego systemu.
>
> A że potencjometr nie od razu przy pedale gazu, tylko na końcu
> tradycyjnej linki? No cóż, japońce by wiedzieli.
> Może równolegle wychodziły modele Acury z silnikiem sterowanym jeszcze
> linką? Nie wsadzano 2 modeli pedału gazu, tylko linka wychodziła zawsze
> z kabiny. A kończyła się na przepustnicy sterując mechanicznie, albo na
> potencjometrze, sterując już elektronicznie, w zalezności od
> zastosowanego silnika.
Ale takich rozwiązań jest więcej w wielu markach...
Np. Saab na trionicu 7 ma linkę do przepustnicy, którą steruje 2
potencjometrami a dopiero silnik krokowy w przepustnicy ją otwiera.
W momencie jak wykryje błąd któregoś z potencjometrów lub błąd silnika
krokowego zwalnia blokadę elektromagnetyczną która na sztywno spina
linkę z przepustnica i wówczas działa jak zwykłą przepustnica na linkę.
--
Pozdrawiam
Lewis
-
10. Data: 2018-08-09 22:26:46
Temat: Re: Drive by wire
Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>
On 2018-08-09 07:59, J.F. wrote:
>> przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?
>
> Mozliwosc zaimplementowania tempomatu, TCS, moze i ESP ?
panie, a u mnie tempomat to pedalem gazu sam rusza, wiec koniecznosci
nie ma ;)