  • 51. Data: 2014-03-19 18:23:57
    Temat: Re: Domowy NAS z laptopa
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/03/2014 08:59, RadoslawF wrote:

    > Tyle że w sytuacji kiedy chciałbym tam upchnąć dyski 4TB taki zakup
    > jest jednak obarczony sporym ryzykiem.

    IMO niewielkim. Po problemach z barirą 137GB (jakieś 10 lat temu) OSy
    były przugotowane do bariry 2.2TB zawczasu, zwłaszcza Linuxy na których
    działa większość NASów. Jak są jakieś problemy to związane z tym, że
    producenci próbują być za bardzo "green" i dyski albo się nie wybudzają,
    albo parkują głowice zbyt szybko/często (np. wczesne WD Green - jest
    poprawka firmware). Zawsze możesz sprawdzić na forach poświęconych
    danemu NASowi - ludzie podają modele sprawdzonych dysków i pamięci.
    '4K sector alignment' AFAIK też nie jest straszny żadnemu NASowi.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 52. Data: 2014-03-19 18:26:15
    Od: Poldek <p...@i...pl>

    Michal Lukasik wrote:

> [...]
    > (mc68k) ;D). Zgodzę się, że V1 to fajny kawałek sprzętu dla kogoś kto
    > chce NASa na backup, CIFS i DLNA dla ~5 kompów, ale to wszystko a jak
    > wiadomo apetyt rośnie w mirę jedzenia i szybko okaże się, że to ślepa
    > uliczka.
    > U2 natomiast IMO ma nadal przyszłość przed sobą bo ze względu na jego
    > architekturę jest dostęp do niezliczonej ilości *aktualnego* softu i
    > dlatego go poleam.
    > Jeszcze nie tak dawno sam polecałem DUOv1, ale teraz IMO to już zabytek,
    > który może jeszcze nie kona, ale na rozwój nie ma szans, a w IT to jak

    Do każdego sprzęta można znaleźć innego sprzęta, który jest
    wydajniejszy, bardziej wypasiony itd.
    Tylko taki datal: CENA.
    Duo v1 to jest NAS cenowo dostępny dla każdego i wykonujący wszystko co
    potrzeba w typowym zastosowaniu NASa segmentu SOHO i jeszcze więcej i
    przy tym energooszczędny.
    Ultra jak sama nazwa wskazuje, to jest takie drogie Ferrari, którym jak
    ktoś się uprze, to nawet po zakupy do marketu dojedzie.
    Tak więc chłopie ty żartujesz, ale tą ceną.
    A architektura x86 jest super, ale jest znana z prądożernożci, a domowy
    NAS ma pracować przez 24 godz/365 dni w roku, przez większość tego czasu
    nie robiąc nic, tylko ciągnąc prąd.
    Piszesz, że Ultra lepiej radzi sobie z jednoczesną obsługą wielu
    użytkowników - też super. Jak często zdarza się w zastosowaniu domowym
    NASa, że więcej niż dwóch na raz czyta-pisze dane do NASa? Pewnie
    częściej jest zaćmienie słońca na Kujawach. Więc po co przepłacać?

  • 53. Data: 2014-03-19 18:29:53
    Od: Poldek <p...@i...pl>

    Michal Lukasik wrote:

    > Tu zgoda. Okazje niestety trafiają się rzadko i trzeba mieć cierpliwość
    > by na nie trafić.

    > Te ograniczenia to najczęsciej tylko w dokumentacji ze względu na to, że
    > producent nie testował takich rozwiązań. W praktyce wychodzi tak, że
    > działają większe. Np. wspominany V1 AFAIR wg. dokumentacji to max. 1TB,
    > co jest nieprawdą.

    2TB - maksymalna pojemność pojedynczego dysku według instrukcji
    ReadyNASa Duo v1.

  • 54. Data: 2014-03-19 19:57:43
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 19/03/2014 09:04, RadoslawF wrote:

    > Znajomy tak się bawił bo było tanio i praktycznie beznakładowo.
    > Tyle że sam widziałem jak po próbie wejścia na dysk stwierdził:
    > "znowu znikną" i poszedł zresetować połączenie oraz samego NASa.
    > Stwierdziłem że skoro musi to ręcznie obsługiwać to równie dobrze
    > może ten dysk do komputera sobie podpinać i oszczędzić na NASie.
    > W domu czy nie zestaw ma pracować bez obsługowo a nie ganiać
    > właściciela do wyciągania wtyczek.

    OK.
    Akurat wypowiadam sie na temat mozliwosci podlaczenia dysku do laptopa. NAS
    mam tani ale prawdziwy, Zyxel, akurat do domu wystarczy.
    I nie wiem czy by mi sie chcialo bawic z laptopami jako NAS, pewnie zalezy
    od zasobnosci portfela albo moze z nudow. Fakt ze nie mam co zrobic teraz z
    laptopem a i NASa bym kupil nowego, gdyby ktos ode mnie odkupil starego. ;)

  • 55. Data: 2014-03-19 20:38:43
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 19 Mar 2014 18:08:44 +0100, Poldek napisał(a):

    (ciach...)
    > użytkowników - super. Tylko po co w domu obsługa wielu użytkowników na
    > raz? Jak często zdarza się w zastosowaniu domowym NASa, że więcej niż
    > dwóch na raz czyta-pisze dane do NASa? Pewnie częściej jest zaćmienie
    > słońca na Kujawach. Więc po co przepłacać?

    Jeden ogląda film po DLNA, drugi słucha muzyki na NAS zgromadzonej, trzeci
    pracuje na swoim kompie, w tle mu się robi cotygodniowy backup, na NAS
    zasuwa soft pobierający dane... Nie no - faktycznie - w domowym zastosowaniu
    NASa, przy 3-4 osobowej rodzinie i więcej niż jednym komputerze na głowę, to
    faktycznie jednoczesny dostęp do danych zdarza się rzadziej niż zaćmienie
    Słońca na Kujawach. A poza tym wszyscy zdrowi?

  • 56. Data: 2014-03-19 21:04:31
    Od: mr misio <m...@g...pl>

    Użytkownik Przemysław Ryk napisał:
> [...]
    > faktycznie jednoczesny dostęp do danych zdarza się rzadziej niż zaćmienie
    > Słońca na Kujawach. A poza tym wszyscy zdrowi?

    Wlasciwie to patologia obecnych czasow. Nikt nie gra w pilke, nikt nie
    szydelkuje, wszyscy "informatycy" i klepia w kompach.

    http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

  • 57. Data: 2014-03-19 21:42:20
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/03/2014 17:29, Poldek wrote:

    > 2TB - maksymalna pojemność pojedynczego dysku według instrukcji
    > ReadyNASa Duo v1.

    Faktycznie. Mój błąd. I jak potwierdza lektura forum ReadyNAS jest to
    faktyczny max dla V1. V2 i mocniejsze obsługują większe - jest nawet
    kilka na oficjalnej 'compatibility list'. IMO następny gwóźdź do trumny V1.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 58. Data: 2014-03-19 22:25:47
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/03/2014 17:08, Poldek wrote:

    > A architektura x86 jest super, ale nie do domowego NASa. W domowych
    > NASach liczy się zużycie prądu, a to jest w x86 ciut za duże, jak na
    > skrzynkę, która ma ciągnąć prąd w domu przez 24 godz/365 dni w roku.

    Akurat sam CPU to nie wszystko i przyjmiując, że SPARC zużyje 2 razy
    mniej energii od Atoma to i tak zatrze się to na tle całej reszty. Wg.
    producenta U2 typowo pod obciążeniem bierze 34W i 19W przy zatrzymanych
    dyskach (sam nie wstrzymuję dysków bo to IMO bez sensu, "fałszywa
    ekonomia"). Stawiam na wygodę kosztem ekonomii.

> [...]
    > dwóch na raz czyta-pisze dane do NASa? Pewnie częściej jest zaćmienie
    > słońca na Kujawach. Więc po co przepłacać?

    Wystarczy, że ktoś ogląda film po DLNA, i ktoś słucha muzyki. Do tego
    niech się przytrafi transkodowanie i SPARC leży i kwiczy (i mam 4 razy
    tyle RAM co "fabryka dała"). Zresztą wydajność Apache+PHP potrafi
    zniechęcić - średnio rozbudowany Wordpress zabija ten sprzęt. Ten NAS
    nadaje się już tylko na backup + "pijawkę", ale nie na serwer
    multimedialny. Niestety, ale czasy SPARC minęły.
    Swoją drogą jestem ciekaw co zaproponują producenci bo ileż można
    "podkręcać" ARMa?

    BTW. Używałeś coś prócz RNDv1? Ja też kiedyś byłem pod wrażeniem
    wydajności tego NASa na tle lepszego TS-112, NETGEAR IMO wykorzystał
    potencjał tego sprzętu w 100%, ale jak porównałem to do lepszych
    sprzętów to stwierdziłem, że nie warto "kopać się z koniem".
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 59. Data: 2014-03-19 23:35:34
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 19/03/2014 19:38, Przemysław Ryk wrote:

> [...]
    > faktycznie jednoczesny dostęp do danych zdarza się rzadziej niż zaćmienie
    > Słońca na Kujawach. A poza tym wszyscy zdrowi?

    Backup robie codziennie ale ustawilem to sobie na 2 w nocy.
    Ale klient emule i torrent faktycznie cala dobe chodza, tyle ze z czasem
    ciagna po klika kb/s, jakies tam rzadkosci. Film po DLNA to pryszcz przy
    filmie po sambie a czasem trzeba jakies rmvb. Srednia i tak wychodzi
    niezbyt wymagajaca na domowy NAS. Chociaz jak kiedys kopiowalem 'wszystko'
    to kilka dni zeszlo i czlowiek sie irytowal ze wolno idzie.

  • 60. Data: 2014-03-20 08:50:54
    Od: "Chris" <c...@m...com>

    RadoslawF nabazgrał(a):

    -dysk-hdd-hp-eliteboo
    > Jasne, jak taki światły teoretyk miał to pewnie pasuje do wszystkich
    > innych laptopów.

    Pasuje TEORETYKU bo jest w formie napędu CD/DVD a te są wszystkie w tym
    samym standardzie a jedyne co zmieniasz to klapka frontowa pasująca do
    laptopa ..

    JAK SIĘ NIE ZNASZ TO SIĘ NIE WYPOWIADAJ.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl