  • 11. Data: 2014-03-16 16:05:07
    Temat: Re: Domowy NAS z laptopa
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2014-03-16 12:34, mr misio pisze:
    > Od czasu do czasu /raz na rok/ rozkrecam i czyszcze. Raczej bez dramatu.

    Mój od 3 lat chodzi całe dnie (odpukać). Jako że rozbieranie mam
    upierdliwe bo trzeba cały rozebrać na części pierwsze (taka nowoczesna
    dellowa konstrukcja ;-) ) raz na miesiąc porządnie wysysam kurz
    odkurzaczem (pomaga). Oczywiście stoi na 3-centymetrowych podstawkach z
    tyłu żeby miał lepszy przewiew.

  • 12. Data: 2014-03-17 00:13:42
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 16/03/2014 10:26, mr misio wrote:

    > Czy robienie domowego NAS-a z laptopa ma sens?
    > Bo tak rozwazam, ze mam laptop, do ktorego tylko musialbym dokupic
    > wiekszy terabajtowy HDD, i szat prast mam NAS-a. i Webserwer z LAMP.

    Masz coś co będzie *udawać* NASa z LAMP. ;D

    > Lapka mam. NAS w gratisie dostaje monitor, klawiature, naped DVD.

    Co potrzebne mu jest jak "świni siodło". ;D

    > UPS-a
    > aka bateria. Mozliwosc podpiecia dyskow po USB. Dużą moc procesora, wiec
    > moze sluzyc nawet do przetwarzania multimediow.

    Jak dla mnie brzmi jak przekonywanie samego siebie, że to będzie
    spełniać oczekiwania. ;D
    IMO to to nigdy nie zapewni Ci elastyczności, wygody i stabilności NAS,
    ale cokolwiekbym nie napisał i tak spróbujesz, więc... Powodzenia życzę.

    Jak już Ci się znudzi polecam jakiegoś RedayNAS Ultra. Dość leciwy ale
    IMO świetny kawałek sprzętu za tę cenę, brakuje mu tylko "cukierkowego"
    GUI. W zależności od wiedzy i determinacji postawisz na tym praktycznie
    wszystko.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 13. Data: 2014-03-17 07:19:39
    Od: Zakonspirowany <x...@g...com>

    W dniu 16-03-2014 11:44, BQB pisze:
    > Laptop działający nonstop bez wyłączania, to nie jest dobry pomysł - jak
    > będzie miał do tego jakieś obciążenie, które będzie powodowało
    > wydzielanie się ciepła większego z 2 razy niż w IDLE, to wróżę szybką
    > śmierć z powodu przegrzania się elektroniki. Chłodzenie laptopa nigdy
    > nie jest projektowane do działania 24 godziny na dobę.

    Powiedz to mojej Toshibie.
    Najdłuższy czas pracy: 2229956 sekund (25 dni, 19 godzin, 25 minut, 56
    sekund)
    Całkowity czas pracy od pierwszego uruchomienia (11-11-2013): 9033924
    sekund (104 dni, 13 godzin, 25 minut, 24 sekund)
    Dostępność systemu: 72.63%
    Bywa, że w pokoju mam blisko 30 °C. W tej chwili 25 °C. Przy pełnym
    obciążeniu procesora, po 5 minutach temperatura na procesorze wynosiła
    77 °C.

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 14. Data: 2014-03-17 10:47:30
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-03-17 00:13, Użytkownik Michal Lukasik napisał:

> [...]
    > IMO to to nigdy nie zapewni Ci elastyczności, wygody i stabilności NAS,
    > ale cokolwiekbym nie napisał i tak spróbujesz, więc... Powodzenia życzę.

    Laptop faktycznie nie będzie, nawet jak wytrzyma pracę 24h/d to
    nie ma możliwości podpięcia dodatkowych dysków. Przez USB nie
    zadziała.

> [...]
    > IMO świetny kawałek sprzętu za tę cenę, brakuje mu tylko "cukierkowego"
    > GUI. W zależności od wiedzy i determinacji postawisz na tym praktycznie

    Pytanie czy aby nie kosztuje tyle co nowy niezły pecet ?
    Dla osób nie bojących się pogrzebać w sprzęcie i konfiguracji
    doradzał bym starego i taniego (często darmowego) peceta i
    FreeNAS lub jakąś normalną dystrybucję linuxa.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2014-03-17 11:27:25
    Od: "Chris" <c...@m...com>

    RadoslawF nabazgrał(a):

    > Laptop faktycznie nie będzie, nawet jak wytrzyma pracę 24h/d to
    > nie ma możliwości podpięcia dodatkowych dysków. Przez USB nie
    > zadziała.

    Do domu 2 dyski w lapku jako NAS by starczyły 2x1TB to już coś.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 16. Data: 2014-03-17 21:23:59
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 17/03/2014 09:47, RadoslawF wrote:
    > Laptop faktycznie nie będzie, nawet jak wytrzyma pracę 24h/d to
    > nie ma możliwości podpięcia dodatkowych dysków. Przez USB nie
    > zadziała.

    Mam cie.
    Tak sie sklada, ze mam kontroler Lacie SATA 2 express card 34 i w czasach,
    kiedy to bylo rozsadne, podlaczalem moj 1 TB zewnetrzny dysk do laptopa po
    eSATA. :)

  • 17. Data: 2014-03-17 21:44:17
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 17/03/2014 09:47, RadoslawF wrote:

    > Pytanie czy aby nie kosztuje tyle co nowy niezły pecet ?

    Na Aledrogo są po 800PLN i nie ma chętnych co mnie nie dziwi bo można
    kupić dużo taniej. Mnie się udało za 600 i to już jakiś czas temu - cena
    spada bo są nowsze modele (kosztujące ~2x tyle).

    > Dla osób nie bojących się pogrzebać w sprzęcie i konfiguracji
    > doradzał bym starego i taniego (często darmowego) peceta i
    > FreeNAS lub jakąś normalną dystrybucję linuxa.

    Na RNDU2 "fabryka dała" Debian Etch/Lenny, ale nieoficjalnie można
    zainstalować OS6 od nowszych modeli co daje Squeeze/Wheezy. A jak
    niestraszna Ci instalacja Linuksa po COMie to co tylko jest na
    i386/amd64. Są nawet "wariaci" co stawiają na tym "okna" - trudno to
    uruchomić jako główny i jedyny OS, ale wirtualnie działa bez łaski
    (działa też DSM Synology - jako ciekawostka, bo po co?).
    IMO jak na tak małe i zgrabne urządzenie RNDU2 jest wart swej ceny, a
    jak ktoś nie lubi grzebać to 312 też jest warta rozważenia, choć droga,
    ale nadal dużo tańsza od konkurencji (tej klasy).
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 18. Data: 2014-03-18 00:17:36
    Od: Poldek <p...@i...pl>

    Michal Lukasik wrote:

> [...]
    > IMO świetny kawałek sprzętu za tę cenę, brakuje mu tylko "cukierkowego"
    > GUI. W zależności od wiedzy i determinacji postawisz na tym praktycznie

    ReadyNAS Ultra to akurat topowy model z (ówczesnego) segmentu SOHO. Za
    ułamek jego ceny można mieć ReadyNAS Duo v1, który ma słabsze CPU, czyli
    daje po gigabicie 30 MB/sek (a nie 100 MB/sek jak Ultra), a poza tym
    robi wszystko to samo. Na popularnym serwisie aukcyjnym widziałem nie
    tak dawno na 150 zł i nikt nie kupił. Fakt, że jest mała płynność tego
    typu sprzętu.

  • 19. Data: 2014-03-18 13:02:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    BQB wrote:

> [...]
    > śmierć z powodu przegrzania się elektroniki. Chłodzenie laptopa nigdy
    > nie jest projektowane do działania 24 godziny na dobę.

    HA HA HA.... musisz to pwoiedzieć moim wszytyskim laptopom uzywanym w
    domu... które zwykle chodziły nonstop :)

  • 20. Data: 2014-03-18 13:03:29
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Jak zrobisz ten domowy serwerek, to daj znać :-)
    Zagadnienie ("jak z laptopa zrobić ekspres do kawy") wypłynie szybciej niż się
    spodziewamy, bo za chwilę po zaprzestaniu wsparcia
    dla pewnego mocno rozpanoszonego systemu operacyjnego pojawią się miliony doskonałych
    sprawnych laptopów.

    Niektóre laptopy mają wręcz fizycznie miejsce na dwa dyski twarde, plus ewentualny
    trzeci dysk w miejsce napędu CD/DVD.
    Ale przy więcej niż jednym dysku robi się już dość drogo (no chyba, że ktoś dzięki
    temu chce RAID postawić na dwóch dyskach).
    Są przecież dyski 2 GB 2,5'' SATA.
    Jakby co, to w przypadku laptopów z szyną Ultra IDE (gdzie dyski 2,5'' są do
    pojemności "jedynie" 320 GB), to dysk SATA można
    wstawić w miejsce napędu CD/DVD IDE (PATA) poprzez przejściówkę (HDD Bay), choć
    oczywiście złącze dysku nie osiągnie wtedy szybkości
    odpowiedniej dla SATA i dysk przez system będzie widziany jako Ultra IDE (ale za to
    zwykle będzie z niego można uruchamiać system).