  • 1. Data: 2011-05-15 09:11:34
    Temat: Dobór zasilacza UPS
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    Wygląda na to, że będę zmuszony kupić zasilacz UPS, jak dalej będzie to
    co jest w kontakcie;) Napięcie znika na 1-3 sekundy co wystarczy, żeby
    komputer zaliczył restart. Ale nigdy na więcej. Więc wymyśliłem sobie,
    że kupię używanego UPS-a z mocno już zużytym akumulatorem, ale na tyle,
    żeby był w stanie podtrzymać kompa na te 3 sekundy. W grę wchodzi
    również kupno nowego, ale tu górna granica to 200zł.
    Mam takie pytania:
    1.Jakiej mocy UPS'a potrzebuje do tego zestawu? - AsRockK7VT4A
    Pro(Socket A), Sempron2400, 1.5 GB Ram DDR Goodram, 2xHDD, 2xDVDRW,
    GeForce6800XT, BeQuiet Straight Power 400W. Kalkulatory on-line często
    gęsto nie uwzględniają już tak starego sprzętu;)
    2.Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu UPS-a używanego?
    3.Jeśli kupowałbym UPS-a nowego to jakiej firmy, dajcie jakieś
    propozycje, jakie firmy z kolei omijać?
    4.Po powrocie napięcia z sieci UPS sam przełącza na sieć, czy pracuje do
    rozładowania akumulatora?
    5.Spotkałem się ze stwierdzeniem "zasilacz UPS pracuje w trybie offline"
    Co to oznacza?
    6.Na ile istotny jest parametr "czas przełączania" podawany w
    milisekundach? Zwracać na niego uwagę, czy to nie ma znaczenia i tak UPS
    zadziała prawidłowo przy każdym zaniku napięcia?

  • 2. Data: 2011-05-15 10:04:04
    Temat: Re: Dobór zasilacza UPS
    Od: Mateusz <m...@v...pl>

    Użytkownik Tomaszek napisał:
> [...]
    > żeby był w stanie podtrzymać kompa na te 3 sekundy. W grę wchodzi
    > również kupno nowego, ale tu górna granica to 200zł.

    Licha granica cenowa. Bateria kosztuje 120 zeta. Jak kupisz jakas uzywke
    za 50 zeta + nowa bateria, to bedziesz mial uzywany w tej cenei. Mysle
    tutaj o min. 720VA.

> [...]
    > GeForce6800XT, BeQuiet Straight Power 400W. Kalkulatory on-line często
    > gęsto nie uwzględniają już tak starego sprzętu;)

    Zapomniales o monitorze :) Po co ci ups, jak nei bedziesz mogl zamknac
    systemu gdy energetycy wylacza ci prad na 10 minut?

    > 2.Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu UPS-a używanego?
    > 3.Jeśli kupowałbym UPS-a nowego to jakiej firmy, dajcie jakieś
    > propozycje, jakie firmy z kolei omijać?

    Przy tej cenie do 200 zł to wlasciwie nei ma IMHO znaczenia. Wybieraj z
    najwieksza bateria. To nie do zastosowan nawet pol-profi go potrzebujesz.

    Ja bym bral takiego z normalnym gniazdkiem europejskim, mozesz do niego
    podpiac listwe a do niej komputer, monitor i np. lampke energooszczedna
    (ledowa lub energooszczedna) - przydaje sie w nocy jak robią fiku miku z
    pradem.

    > 4.Po powrocie napięcia z sieci UPS sam przełącza na sieć, czy pracuje do
    > rozładowania akumulatora?

    Moj sie przelacza :)

    > 5.Spotkałem się ze stwierdzeniem "zasilacz UPS pracuje w trybie offline"
    > Co to oznacza?

    Ze jak nie ma pradu mozesz go wlaczyc i np. uruchomic kompa (o ile UPS
    da wystarczajacy power na rozruch)

    > 6.Na ile istotny jest parametr "czas przełączania" podawany w
    > milisekundach? Zwracać na niego uwagę, czy to nie ma znaczenia i tak UPS
    > zadziała prawidłowo przy każdym zaniku napięcia?

    IMHO... Nie wiem :)

  • 3. Data: 2011-05-15 10:35:55
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2011-05-15 12:04, Mateusz pisze:
    > Licha granica cenowa. Bateria kosztuje 120 zeta. Jak kupisz jakas uzywke
    > za 50 zeta + nowa bateria, to bedziesz mial uzywany w tej cenei. Mysle
    > tutaj o min. 720VA.

    A co powiesz na to:
    http://tnij.org/ltyc
    http://tnij.org/ltyb

    Nie znam się na UPS-ach to się pytam;)

    > Zapomniales o monitorze :) Po co ci ups, jak nei bedziesz mogl zamknac
    > systemu gdy energetycy wylacza ci prad na 10 minut?

    Ano zapomniałem;) LCD 19 cali. Przerwy zdarzają się na 1-3 sekundy,
    więcej nigdy, przynajmniej na razie;)

    > Przy tej cenie do 200 zł to wlasciwie nei ma IMHO znaczenia. Wybieraj z
    > najwieksza bateria. To nie do zastosowan nawet pol-profi go potrzebujesz.

    Ano nie, komputer domowy i już dość stary. Przeżył takich zgonów
    napięcia już kilkanaście, ale ja nie chcę dalej kusić losu;)

> [...]
    > podpiac listwe a do niej komputer, monitor i np. lampke energooszczedna
    > (ledowa lub energooszczedna) - przydaje sie w nocy jak robią fiku miku z

    Zewnętrzne źródło światła to już nie jest problem, tym nie zamierzam
    obciążać UPS'a.

    > Moj sie przelacza :)

    Rozumiem;)

    > Ze jak nie ma pradu mozesz go wlaczyc i np. uruchomic kompa (o ile UPS
    > da wystarczajacy power na rozruch)

    Czyli praktycznie każdy chyba tak ma z tego co przeglądam allegro. Ale
    to dla mnie nie jest istotne.

    > IMHO... Nie wiem :)

    Nie obraź się, ale poczekam na odpowiedzi coś więcej do tematu wnoszące;)

  • 4. Data: 2011-05-15 11:04:57
    Od: DooMiniK <f...@m...com>

    On 15/05/2011 10:11, Tomaszek wrote:
> [...]
    > milisekundach? Zwracać na niego uwagę, czy to nie ma znaczenia i tak UPS
    > zadziała prawidłowo przy każdym zaniku napięcia?

    Najważnieksza kwestia, żeby działał poprawnie z aktywnym PFC zasilacza
    Twojego komputera.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 5. Data: 2011-05-15 11:14:03
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2011-05-15 13:04, DooMiniK pisze:
    > Najważnieksza kwestia, żeby działał poprawnie z aktywnym PFC zasilacza
    > Twojego komputera.

    Po czym to poznać? Producenci się tym nie chwalą:(

  • 6. Data: 2011-05-15 11:15:37
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Tomaszek" napisał w wiadomości grup
    > Po czym to poznać? Producenci się tym nie chwalą:(

    Musi dawać sinus, a nie "nie wiadomo" co.

  • 7. Data: 2011-05-15 11:25:34
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2011-05-15 13:15, qwerty pisze:
    > Użytkownik "Tomaszek" napisał w wiadomości grup
    >
    > Musi dawać sinus, a nie "nie wiadomo" co.

    No to już sobie kupiłem UPS'a :( Prawie wszystkie dają coś
    sinusopodobnego:( W tym przedziale cenowym przynajmniej.

  • 8. Data: 2011-05-15 12:31:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Licha granica cenowa. Bateria kosztuje 120 zeta. Jak kupisz jakas uzywke
    > za 50 zeta + nowa bateria, to bedziesz mial uzywany w tej cenei. Mysle
    > tutaj o min. 720VA.

    Najlepsze rozwiązanie.

    > Zapomniales o monitorze :) Po co ci ups, jak nei bedziesz mogl zamknac
    > systemu gdy energetycy wylacza ci prad na 10 minut?

    Zgadza się. Typowy UPS służy generalnie do bezpiecznego zdownowania systemu.

    > Przy tej cenie do 200 zł to wlasciwie nei ma IMHO znaczenia. Wybieraj z
    > najwieksza bateria. To nie do zastosowan nawet pol-profi go potrzebujesz.

    A raczej z ilością akumulatorów ;)
    Desktopowe mają z reguły 1 akumulator 12V/7.2Ah.
    Mocniejsze - 2 lub 4 akumulatory.

    > Ja bym bral takiego z normalnym gniazdkiem europejskim, mozesz do niego
    > podpiac listwe a do niej komputer, monitor i np. lampke energooszczedna

    UWAGA:
    _Nie_wolno_ podpinać na wyjście UPS-ów nie dających sinusa listw
    przeciw-przepięciowych, gdyż aproksymację sinusoidy lub prostokąt (w
    najtańszych UPS-ach - a o takich mówimy) taka listwa traktuje jako
    zakłócenie. Mogą pójść warystory w listwie lub końcówka UPS-a.

    Jeszcze jedno:
    Do UPS-ów mniejszej mocy nie należy podpinać drukarek laserowych i
    ledowych, ze względu na duży pobór mocy przez nie.

    > (ledowa lub energooszczedna) - przydaje sie w nocy jak robią fiku miku z
    > pradem.

    Tylko lepsze (i droższe) możesz zaprogramować na rozładowanie.
    Zwykle UPS po powrocie napięcia czeka kilka sekund, po czym wraca na
    napięcie sieciowe i zaczyna się też ładować.

    > Moj sie przelacza :)

    > Ze jak nie ma pradu mozesz go wlaczyc i np. uruchomic kompa (o ile UPS
    > da wystarczajacy power na rozruch)

    Pomyliłeś pojęcia. To, o czym piszesz, to "zimny start".
    Off-line oznacza, że zasilanie pochodzi albo z sieci, albo z
    przetwornicy UPS-a.
    UPS-y semi On-Line potrafią m.in. filtrować napięcie wejściowe. Jeśli
    jest zbyt niskie/wysokie lub zaszumione, to UPS zasila napięciem
    wejściowym przetwornicę, a z niej czyste napięcie idzie dalej - do
    podpiętych urządzeń.
    UPS On-Line zawsze pracuje na przetwornicy.

    > IMHO... Nie wiem :)

    To nie sprawa UPS-a. To paramert dla urządzeń zasilanych z UPS-a. Chodzi
    o to, jak długo brakuje napięcia na wyjściu UPS-a.
    Najlepsze mają czas zerowy ;)

    Chodzi o to, że jeśli czas przełączania jest długi, to brak napięcia
    potrafi zakłócić pracę komputera: zawiesić płytę główną, zresetować ją,
    lub (co chyba najgorsze) spowodować błędne zapisy na HDD, które mogą się
    objawić dużo później :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 9. Data: 2011-05-15 12:53:11
    Od: "R.Madejski" <r...@a...com>

    Adam wrote:
> [...]
    > najtańszych UPS-ach - a o takich mówimy) taka listwa traktuje jako
    > zakłócenie. Mogą pójść warystory w listwie lub końcówka UPS-a.

    Czy jest coś godnego polecenia z dostępnych modeli na rynku dla desktopa
    dającego sinusoidę, umożliwiającego zimny start i off-line?

    RM

  • 10. Data: 2011-05-15 13:52:32
    Od: DooMiniK <f...@m...com>

    On 15/05/2011 13:53, R.Madejski wrote:

    > Czy jest coś godnego polecenia z dostępnych modeli na rynku dla desktopa
    > dającego sinusoidę, umożliwiającego zimny start i off-line?

    Cena...
    Ja bym polował na jakiegoś smart (APC) 1500 - ciężkie bydle, drogie
    baterie - ale czasem można znaleźć używanego za tanie pieniądze
    i dokupić tylko akumulatory... No ale cena też będzie 500-600zł, jak nie
    lepiej.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel