  • 31. Data: 2011-09-01 10:54:48
    Temat: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Od: g...@p...onet.pl

    odnosnie pieniedzy... *

    ...nie wiem ile to dla roznych osob jest 'malo' ale dla skromnego programisty
    np to co placa (przy pracy na male platformy telefony itp) czyli np 3,4, 5 tys
    brutto, to nie wiem czy jest 'malo' i nie wiem czy to jest 'inaczej' niz w innych
    podbranzach - wydaje mi sie ze wlasnie tyle placa i nie ma specjalnych roznic

    (przy pracy przy duzych grach powinni chyba placic wiecej)

    co do mnie to w poprzedniej robocie swoim zdaniem zarabialem o ok 800 za
    duzo teraz mozliwe ze zarabiam ze 300 za malo ale raczej nie bede startowac
    o podwyzke przez jakis czas - choc troszke sie rozbestwilem i okazuje sie ze
    teraz utrzymac mi sie za 2 tys zlotych miesiecznie jest trudno ;-)

    fir kenobi

    * (chcialoby sie powiedziec gdybymz mial tylko takie problemy, (pominawszy
    problem zdrowia i mrr , ktora wyglada na to mnie kompletnie zawiodla)

  • 32. Data: 2011-09-01 10:55:02
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Sep 1, 10:16 am, "Sarr." <s...@g...pl> wrote:

    > firma produkująca oprogramowanie != firma produkujaca gry komputerowe...

    Wydawało mi się, że gry komputerowe są rodzajem oprogramowania, ale to
    szczegół. Tak czy inaczej, zrozumiałe "i tak i tak" w zdaniu na górze
    jako "czy robi gry komputerowe, czy nie".

    > niestety troche to rzeczywiscie wyglada tak, ze szef takiej czy innej
    > firmy zaklada, ze pracownicy maja frajde kodujac gierki, wiec o wieksze
    > pieniadze sie upominac nie beda...

    Ale też chyba raczej ma rację tak zakładając.

    > z drugiej strony, gry to bardzo sliski interes - bardzo latwo i slabo
    > sprzedany produkt finalny [slabiej niz bylo szacowane] po czym okazuje
    > sie, ze trzeba zamknac studio bo wlozone pieniadza nie zwrocily sie... w
    > zwiazku z czym minimalizuja wielkosc inwestycji, minimalizujac place...
    > bylem swiadkiem upadku kilku firm z tego wlasnie powodu [mialem tez raz
    > srednia przyjemnosc znalezc sie w takim zamykanym studiu], wiec z
    > biznesowego punktu widzenia ma to troche sensu, ale czy mi sie to jako
    > programiscie podoba to juz inna historia...

    W każdym interesie jest ryzyko. Jak ktoś pracuje w startupie, to
    bierze na siebie to ryzyko, ale też oczekuje kokosów jak interes
    wypali. Z drugiej strony jak ktoś pracuje w korpo, która ma gigabaksa
    przychodu kwartalnie, to raczej normalne jest, że zarządzanie ryzykiem
    to brocha kierownictwa, które też za to ciągnie grube pieniądze.

    Smutna prawda jest taka, że jeśli programista gier zarabia mało, to
    dlatego, że rynkowa wartość jego pracy jest niska.

  • 33. Data: 2011-09-01 10:59:37
    Od: bartek szurgot <b...@n...spam>

    On 09/01/2011 10:44 AM, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Problem jest taki, że w wolnym rynku rokład wynagordzenia (czy
    > ogólniej korzyści i strat) też nie odzwierciedla efektów pracy. Jeśli

    patrząc na całość zysków i strat z większego przedsięwzięcia niemal
    zawsze jest tak jak piszesz. chodziło mi o pracę włożoną indywidualnie,
    bo za to (teoretycznie) się płaci wynagrodzenie.
    weźmy prosty przykład. załóżmy, że zajmujemy się zbieraniem jabłek.
    jeśli idziemy na równych prawach i każdemu zapłaci się za N zebranych
    kilogramów to najlepsi zbieracze dostają najwięcej a jak ktoś woli
    połowę czasu pracy przesiedzieć pod drzewem z piwem w ręku to i wyniki
    będą słabe a więc i płaca mizerna. zasady są jasne.
    teraz dodajmy do tego systemu Izbę Zbieraczy Jabłek. od tej pory jabłka
    w skupie będą mogły być przyjmowane jedynie od osób namaszczonych przez
    IZJ (i.e. posiadających uprawnienia). IZJ nakłada ograniczenia na liczbę
    osób, jaka może się tym zajmować "w obawie przed spankiem ceny rynkowej
    kilograma jabłek" a ponieważ mam znajomych w IZJ i kilkanaście tysięcy
    złotych na wydanie udaje mi się dostać odpowiedni papier. teraz sytuacja
    wygląda tak, że zbierać możemy oboje, ale sprzedawać jabłka do skupu
    mogę tylko ja, bo Ty nie masz namaszczenia IZJ. co się więc dzieje?
    umawiam się z Tobą, że pracujemy razem, ale ponieważ ja mam odpowiednie
    pozwolenia odliczam sobie 50% (do niedawna jeszcze) Twojego
    wynagrodzenia w skupie. Ty zarabiasz 50%, ja 150% a robimy to samo. w
    zasadzie mógłbym pójść o krok dalej i pracować mniej, nadal zarabiając
    więcej, niż przed pojawieniem się IZJ.

    takie układy prowadzą do różnych patologicznych sytuacji. nadal uważam,
    że wolny rynek jest lepszym rozwiązaniem, bo daje możliwość wyboru. w
    branży znaczysz coś, jeśli coś umiesz - przecież o to w tym chodzi, żeby
    fachowo tworzyć działające systemy.

    > np. efektem czyjejś pracy jest 10 milionów dolarów strat, to bardzo
    > często nawet jeśli go pozwiesz i kompletnie zbankrutujes (a też nie
    > zawsze jest tak, że można konkretną stratę przypisać i udowodnić
    > konkretnej osobie), to i tak odzyskasz tylko ułamek poniesionej
    > straty.
    >
    > Instytucje izby zawodowej uzasadnia się takimi właśnie szczególnymi
    > sytuacjami, gdzie niekompetentnie wykonana praca może przynieść
    > szczególne szkody, i niekiedy też przynosi znaczne straty nie tylko
    > osobie kupującej dany produkt czy korzystającym z usługi, ale też
> [...]

    to o czym piszesz to ubezpieczenia. w wielu dziedzinach życia mamy to
    już w standardzie (na przykład OC na pojazdy), kiedy łatwo jest
    wyrządzić szkodę, której nie jest się w stanie pokryć lub ściągalność
    była marna. być może kiedyś ubezpieczenia będą standardem w IT, ale to
    zupełnie osobny temat.

    > Akurat masz taką sytuację, że jest bardzo duży popyt na programistów,
    > przewyższający podaż. W innych zawodach bywa i tak, że mimo braku
    > jakiejkolwiek izby zawodowej możesz być sobie dobry, a pracy w
    > zawodzie nie dostaniesz.

    oczywiście - jak rynek jest przesycony, to nie ma mocnych. choć osoba
    dobra ma większą szansę dostania pracy, to mając 100 kandydatów na
    miejsce, szanse nadal są bliskie zeru.
    ponownie kłania się wolny rynek - jeśli robisz coś, co nie jest nikomu
    potrzebne (lub zapotrzebowanie jest ograniczone), nikt za to nie
    zapłaci. w takiej sytuacji wszelkie "izby" mogą już co najwyżej wbić
    gwoździa do trumny... a przeciętny pracownik i tak będzie musiał się
    przekwalifikować na coś, na co jest popyt.

    --
    pozdrawiam serdecznie / best regards,
    bartek szurgot

  • 34. Data: 2011-09-01 10:59:45
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Sep 1, 10:26 am, "Sarr." <s...@g...pl> wrote:

    > o tobii nie wiem, ale jest wiecej indie projektow, ktore zagwarantowaly
    > pojedynczym autorom lub kilkuosobowym zespolom zasluzony rozglos i
    > nierzadko calkiem sluszny zysk przy okazji - minecraft, braid, world of
    > goo, super meat boy... branza gier komputerowych to nie tylko giganci i
    > tytuly AAA, jest tez na szczescie przeciwwaga w postaci tworcow indie,
    > ktorzy czesto robia gry za darmo a jesli zarabiaja, to... nikt tak na
    > prawde nie wie ile ;]

    Wiesz, jestem pewien, że przy każdym takim Halo Cośtam też pracował
    przynajmniej jeden programista (w sensie ktoś, kto napisał jakiś kod w
    tym projekcie), który zarobił na nim przyzwoite pieniądze.

    I tak jak "programiści gier zarabiają słabo" jest prawdą dla dużych
    korpo, bo na każdego takiego, co zarobił przyzwoite w tej samej firmie
    przypada mnóstwo takich, co zarobili fistaszki, tak samo jest
    prawdziwe dla gier indie, bo na każdą dwuosobową firmę, która zrobiła
    Tibię czy Minecraft i zarobiła miliony, jest mnóstwo takich
    dwuosobowich firm, których właściciele tylko stracili pieniądze i czas.

  • 35. Data: 2011-09-01 11:42:23
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-09-01 10:44, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Węgiel chyba można sprzedać?

    Dyskietki - ZUSowi 8-) Poważniej - o ile pamiętam, to dostają (mogą
    dostać) ekwiwalent deputatu w gotówce.

    Teraz doszedłem do wniosku, że to powinien być raczej deputat na
    licencje programu produkowanego przez firmę.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 36. Data: 2011-09-01 12:00:18
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-09-01 12:55, Andrzej Jarzabek pisze:
    [...]
    > Wydawało mi się, że gry komputerowe są rodzajem oprogramowania, ale to
    > szczegół. Tak czy inaczej, zrozumiałe "i tak i tak" w zdaniu na górze
    > jako "czy robi gry komputerowe, czy nie".

    Gry wg mnie to coś bliższego filmu - oprogramowanie robi tam za prawa
    fizyki i techniczną stronę rekwizytorni. Celem nie jest program (np.
    engine 3D), ale gra jako całość: również scenariusz, grafika, muzyka,
    elementy aktorskie, last but not least - marketing i sprzedaż.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 37. Data: 2011-09-01 12:05:32
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Sep 1, 11:59 am, bartek szurgot <b...@n...spam> wrote:

    > patrząc na całość zysków i strat z większego przedsięwzięcia niemal
    > zawsze jest tak jak piszesz. chodziło mi o pracę włożoną indywidualnie,
    > bo za to (teoretycznie) się płaci wynagrodzenie.

    No więc właśnie w większych przedsięwzięciach mniej tak jest, bo jak
    duża firma narobi szkód na kilka milionów, to tych kilka milionów
    przynajmniej czasami można od niej wyprocesować. Problem raczej
    właśnie w takiej indywidualnej osobie, której indywidualny błąd może
    przynieść gigantyczne straty, typu inżynier popełni błąd i się most
    zawali - ktoś może wyprocesować poniesione straty od firmy, która
    zbudowała most, ale jak firma pozwie inżyniera, to nawej jak sąd
    zasądzi pełne odszkodowanie, to inzynier nie będzie wypłacalny.

> [...]
    > będą słabe a więc i płaca mizerna. zasady są jasne.
    > teraz dodajmy do tego systemu Izbę Zbieraczy Jabłek.

    No ale też przecież właśnie Izba Zbieraczy Jabłek byłaby oczywistą
    bzdurą. Jak chcesz się bawic w takie analogie, to wyobraź sobie, że
    jest coś takiego, jak jabłka atomowe, które źle zebrane po kilku
    dniach wybuchają i niszczą kilka najbliższych miejscowości. Jeśli
    zartrudnisz stu zbieraczy, którzy zbiorą ci N kilogramów jabłek, a
    jeden z nich zbierze źle i spowoduje, że twoje Atomowe Sady SA będą
    musiały zapłącić odszkodowanie 10 miliardów dolarów, to w jaki sposób
    wynagrodzisz czy ukarzesz tego kolesia, żeby było to adekwatne do
    efektów jego pracy?

> [...]
    > że wolny rynek jest lepszym rozwiązaniem, bo daje możliwość wyboru. w
    > branży znaczysz coś, jeśli coś umiesz - przecież o to w tym chodzi, żeby

    Przecież z punktu widzenia osoby poniszącej straty wyboru albo nie ma
    (bo np. jest tylko jeden most, którym się mogę przeprawić przez rzekę,
    nie mam możliwości wybudować sobie drugiego tylko dlatego, że ten
    pierwszy był zaprojektowany przez kogos niekompetentnego), albo wybór
    jest iluzoryczny, bo osoba wybierająca nie jest w stanie z góry ocenić
    kompetencji danego profesjonalisty. Na przykład właśnie dlatego, że
    wynajmuje tego profesjonalistę, bo sama się nie zna na temacie (dajmy
    na to prawnika).

> [...]
    > wyrządzić szkodę, której nie jest się w stanie pokryć lub ściągalność
    > była marna. być może kiedyś ubezpieczenia będą standardem w IT, ale to

    Ubezpieczenia to osobny temat. PO pierwsze mogą w ogóle nie być
    praktyczne: wyobrażasz sobie, że ktoś chciałby ubezpieczyć inżyniera
    projektującego mosty od wszystkich finansowych konsekwencji
    popełnienia przez niego błędu?
    Po drugie są sytuacje, kiedy lepiej (i taniej) zapobiegać niż
    naprawiać szkody. Tak jest z medycyną, tak jest ze wszelkimi
    sytuacjami gdzie jest zagrożenie zdrowia i życia, tak by było, gdyby
    miasto miało nakazywać właścicielom wyburzać już postawione budynki
    itd.

    Po trzecie czasem jest tak, że dokładna indywidualna odpowiedzialność
    nie daje się łatwo określić, więc nie da się wyprocesować poniesionych
    strat. Dla przykładu, żeby wyabstrahować od konkretnego problemu izb
    zawodowych, możliwe jest oszacowanie, że np. dane miasto traci 5
    miliardów dolarów rocznie z powodu wysokiej przestępczości. Można
    powiedzieć, że odpowiedzialność za tę przestępczość ponoszą łącznie
    sami przestępcy, skorumpowani czy niekompetnentni policjanci, różni
    urzędnicy odpowiadający za ten stan rzeczy i tak dalej. Każdy z nich
    jakoś tam się przyczynia do tych 5 milardów, ale nie da się przecież
    wziąć danego np. niekompetentnego policjanta i powiedzieć, ile
    konkretnie on sam strat powoduje.

    Podobnie będzie np. z architekturą: jeśli miasto źle wygląda, to
    ponosi z tego powodu konkretne wysokie straty. Ale nie da się przecież
    wziąć jednego konkretnego budynku i powiedzieć, że przez to, że z
    powodu, że ten akurat budynek wygląda źle, to straty wynoszą milion i
    to jest jego udział w ogóle strat ponoszonych przez to, że wszystkie
    budynki źle wyglądają.

    Czwarty argument jest taki: naprawdę uważasz, że w sytuacji
    obowiązkowego OC nie pojawiłoby się coś takiego, że ubezpieczyciel i
    tak będzie wymagał odpowiedniego wykształcenia, przynależności do
    odpowiedniego stowarzyszenia i odpowiedniej certyfikacji? W
    szczególności w sytuacji takiej, w jakiej się tworzy izby, czyli tam,
    gdzie niekompetentne działanie pracownika może spowodować znaczne
    straty, a ubezpieczalnia musiałaby w takiej sytuacji całość tych strat
    pokryć w ramach OC? Czyli miałbyś i tak to, co masz, plus sporą stawkę
    ubezpieczeniową, której koszta cześćiowo byłyby ponoszone przez
    ubezpieczanych profesjonalistów, a częściowo przerzucane na klientów.
    I w końcu też przy obowiązkowym OC masz taką samą zaporę cenową jak
    przy izbach zawodowych, bo nikt, jakkolwiek by nie był zdesperowany,
    nie wykona pracy za kwotę, która o ileśtam nie przewyższa składki
    ubezpieczeniowej.

> [...]
    > gwoździa do trumny... a przeciętny pracownik i tak będzie musiał się
    > przekwalifikować na coś, na co jest popyt.

    Po pierwsze nie mówimy o sytuacji, gdzie "nikomu nie jest potrzebne" i
    "nikt nie zapłaci", tylko o sytuacji, gdzie podaż przekracza popyt. Po
    drugie mówimy o profesjach, w których zdobycie odpowiednich
    kwalifikacji trwa wiele lat. Jeśli np. w roku 2000 masz sytuację,
    gdzie nie ma nadmiernej podaży przedstawicieli danej profesji, w
    związku z czym mając odpowiednie kwalifikacje można łatwo znaleźć
    intratne zajęcie, to może być tak, że w tym roku 2000 bardzo dużo osób
    zacznie się do tej profesji przyuczać. Tę samą sytuacje będziesz miał
    w roku 2001 i kolejnych, aż do powiedzmy roku 2005, gdzie ci, którzy
    zaczęli się uczyć w 2000 zdobędą pierwszy stopień kwalifikacji i
    zaczną wchodzic na rynek pracy. W kolejnych latach sytuacja będzie się
    coraz bardziej pogarszać - i to zarówno dla tych, którzy zaczynali się
    szkolić od droku 2000 wzwyż, jak i dla tych, którzy tę profesję
    praktykowali już wcześniej. W związku z tym masz masę ludzi, którzy
    poświęcili pięć i więcej lat swego życia na nauke czegoś, co jest im
    kompletnie nieprzydatne, a teraz muszą się "przekwalifikować" na
    kasowego w supermarkecie, bo nie stać ich, żeby poświęcić kolejnych
    kilka lat na naukę czegoś innego.

  • 38. Data: 2011-09-01 12:11:17
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
> [...]
    >zbudowała most, ale jak firma pozwie inżyniera, to nawej jak sąd
    >zasądzi pełne odszkodowanie, to inzynier nie będzie wypłacalny.

    Słyszałeś kiedyś np. o ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej?

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 39. Data: 2011-09-01 12:37:42
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Sep 1, 1:11 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Słyszałeś kiedyś np. o ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej?

    Jakbyś przeczytał dalej, to bys wiedział.

  • 40. Data: 2011-09-01 12:40:57
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Sep 1, 1:00 pm, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:
> [...]
    > engine 3D), ale gra jako całość: również scenariusz, grafika, muzyka,
    > elementy aktorskie, last but not least - marketing i sprzedaż.

    To niczym się pod interesującym naz względem nie różni od większości
    pozostałego oprogramowania, gdzie celem kodu (GUI, server) jest
    prezentacja i umożliwienie interakcji z jakims kontentem (np. logiką
    biznesową), która tworzy ktoś inny, niż programista.

    Marketing i sprzedaż to jest nawet nie tylko przy innych programach,
    ale też w zasadzie przy wszystkich produktach, które są produkowane na
    sprzedaż.