  • 11. Data: 2012-09-22 22:47:36
    Temat: Re: Dlaczego software to F35 jest pisany w C++ a nie w Ada
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu piątek, 21 września 2012 21:02:36 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Ten mit o bezpieczeństwie Ady jest powszechny.

    To nie jest mit i nie chodzi o biezpieczeństwo totalne, w którym nie da się napisać
    złego programu (wtedy można byłoby programy generować losowo i też działałyby
    poprawnie). Chodzi o relatywną pozycję Ady względem innych technologii.

    Analogia motoryzacyjna wygląda mniej więcej tak: nikt nie twierdzi, że nie da się
    zabić w samochodach Volvo - niemniej, ludzie obeznani z tematem są ogólnie zgodni co
    do tego, że poziom bezpieczeństwa Volvo ma powyżej średniej. W skrócie: można się
    zabić, ale jest to trudniejsze, niż np. w Maluchu.

    > Wystarczy jednak zerknąc

    Wystarczy też zerknąć np. na listę tzw. vulnerabilities albo na zalecenia CERT żeby
    zrozumieć, że spora część problemów bezpieczeństwa dzisiejszych programów w Adzie w
    ogóle nie występuje albo jest po prostu łatwiejsza do ogarnięcia. Stąd właśnie
    pochodzi przekonanie, że Ada jest językiem relatywnie bezpiecznym.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 12. Data: 2012-09-22 23:03:05
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu piątek, 21 września 2012 23:55:33 UTC+2 użytkownik Andrzej Jarzabek napisał:

    > Myślę, że problem jest raczej taki, że wszyscy, co znają Adę, to albo
    > już pracują przy jakichś czołgach czy innych rakietach, albo można ich
    > mieć za naprawdę koszmarne pieniądze.

    Otóż nie. Znam trochę takich ludzi i nie dość, że nie wszyscy pracują przy czołgach
    (robią też w finansach, w bankach, w systemach sterowania, albo w... web serwisach),
    to też złotem ich nie obsypują. Ten problem dzisiaj ma trochę inną postać - po prostu
    społeczność Ady jest relatywnie dojrzała wiekowo, w porównaniu do społeczności innych
    języków, a wydaje się, że (przynajmniej w Europie) zarobki bardziej zależą od wieku
    (stażu pracy), niż od technologii.
    Jeżeli teraz typowy programista Ady ma powiedzmy 45 lat, to oczywiście możesz go
    zatrudnić, ale koszt będzie adekwatny do jego stażu, czyli wysoki. Można "zamiast"
    niego zatrudnić 16-letniego programistę Pythona albo 22-letniego programistę Javy i
    faktycznie wyjdzie taniej, ale to jest do bani porównanie, bo 45-letni programista
    Javy(/C++/...) będzie kosztował *tyle samo* w sensie miesięcznego wynagrodzenia, co
    45-letni programista Ady.

    Inna sprawa to czas realizacji, wdrożenia i usuwania błędów i relacje między nimi.
    Niektórzy twierdzą, że w Adzie całość wychodzi *taniej* ze względu na bardziej
    korzystne proporcje między tymi składowymi.

    > Myślę, że jakby ludziom podejmującym tamte decyzje
    > powiedzieć, że oprogramowanie do samolotu będzie miało 19 MLOC-ów, to by
    > się popukali w głowę.

    Niektórzy nawet dzisiaj się pukają. Software bloat widać w każdej branży.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 13. Data: 2012-09-23 08:50:29
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sat, 22 Sep 2012 14:03:05 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:
    > Jeeli teraz typowy programista Ady ma powiedzmy 45 lat, to
    oczywicie =
    > moesz go zatrudni, ale koszt bdzie adekwatny do jego stau, czyl=
    > i wysoki. Mona "zamiast" niego zatrudni 16-letniego programist
    Pyt=
    > hona albo 22-letniego programist Javy i faktycznie wyjdzie taniej,
    ale t=

    W przypadku F35 dochodzi jeszcze wymóg posiadania odpowiednich
    certyfikatów od amerykaskiej bezpieki (clearance).

    RW

  • 14. Data: 2012-09-23 11:24:56
    Od: kenobi <p...@g...com>

    Zeby porozmawiac wymagany jest pewien minimalny
    poziom, ty razem z kolegami rodem ze stodoly
    przypominacie mi predzej zgraje prymitywnych
    uswinionych wieprzy w składzie porcelany -
    porcelana sa topiki zgodne z tematem, a
    wieprzowatosc to intelektualny prymitywizm
    pustota, dowałki i robienie burdy zamiast
    intelektualnego skupienia sie na temacie.
    Ciezko sie rozmawia z wieprzami jedyne co
    gwarantujecie z kolegami to wiesniackie
    rozrywki w gnoju..

  • 15. Data: 2012-09-23 11:38:21
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu sobota, 22 września 2012 22:47:37 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

> [...]
    ogóle nie występuje albo jest po prostu łatwiejsza do ogarnięcia. Stąd właśnie
    pochodzi przekonanie, że Ada jest językiem relatywnie bezpiecznym.

    Wydaje mi sie ze pewna czesc bledow mozna by
    wychwytywac w ten sposob ze zaklada sie bardzo
    scisle asserty na input (przy czym ten input
    to moze byc bardzo wiele bardzo roznych
    czynnikow im wiecej tym lepiej) po czym
    sledzi 'naocznie' czy kod bedzie dzialac poprawnie w pelnym zakresie przepuszczonych
    wartosci - taka procedura gwarantuje pewne
    zezpieczenstwo, tj to ze dany program bedzie
    sie zachowywal ok w danym szerokim zakresie
    stanów (moze tez go w tym sensie umacniac
    czyli podciagac szerokosc przestrzeni tego
    stanu) - a jak juz cos z zewnatrz spowoduje
    ze cos wyskoczy poza ten zakres to i tak ciezko
    cos poradzic

  • 16. Data: 2012-09-23 12:37:34
    Temat: Re: Dlaczego software to F35 jest pisany w C++ a nie w Ada [OT]
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-09-23 11:24, kenobi pisze:
    > Zeby porozmawiac wymagany jest pewien minimalny
    > poziom,

    To prawda. Długa droga przed tobą.

    > zamiast
    > intelektualnego skupienia sie na temacie.

    Skup się na nauce języka polskiego. Zaczniesz pisać zrozumiale, to
    będzie można pomyśleć o sensie twoich pytań o wynajdywaniu kolejnego koła.

    Powrotu do zdrowia życzę
    Piotr

    P.S.
    nie odpowiadałbym na twoje dresiarskie odzywki, ale zbyt dużo mojego
    czasu już zmarnowałeś pisząc swojego bloga-bełkota na grupie
    dyskusyjnej, więc odwdzięczam ci się tym samym (niestety ze szkodą dla
    innych czytających, ale mam nadzieję, że wpadniesz w kolejny okres
    remisji słowotoku i przestaniesz tu pisać przynajmniej przez dłuższą
    chwilę, więc chyba warto).

  • 17. Data: 2012-09-23 13:27:14
    Od: kenobi <p...@g...com>

> [...]
    >
    > czyli podciagac szerokosc przestrzeni tego
    >
    > stanu) - a jak juz cos z zewnatrz spowoduje
    >
    > ze cos wyskoczy poza ten zakres to i tak ciezko

    Niektore rzeczy na pewno mozna kontrolowac w
    jezyku np deklarowanie typow o scislych jawnych
    zakresach np int od 0 do 100 gdzie jezyk
    pilnowalby czy nie ma przekroczenia, albo
    tez wymuszanie wszelkich mozliwych assertow
    na rozne rzeczy - to by raczej moglo pomoc,
    acz nie jestem pewien na ile ada to robi

  • 18. Data: 2012-09-24 15:48:28
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    .pl...

    >Jesteś zwykłym narcystycznym sadystą. I dresem.

    Sorry, ale czy ty nie jesteś kobietą? A przynajmniej feministką?

    Bo te wprost uwielbiają tego rodzaju kwiecistość mowy.

  • 19. Data: 2012-09-24 16:26:43
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    kenobi <p...@g...com> wrote:

    > tamatem, jak cos porusze jako temat na grupie
    > to zwykle moge sie na tym bardziej skupic
    > i wychodzi to z pozytkiem dla mojego
    > zrozumienia tematu

    Nie myślałeś o założeniu bloga? Setki fanów będą śledzić Twoje odkrycia
    z zapartym tchem, nie musząc rozpraszać się na nieistotnych postach
    dresów, którzy po prostu nic nie rozumieją...

    > - praktycznie wylacznie w tym celu pisze posty by lepiej zrozumiec
    > dany topik z programowania;

    Albo kup gumową kaczuszkę, która zawsze cię wysłucha.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_gumowej_kaczuszk

    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 20. Data: 2012-09-24 16:44:23
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Mon, 24 Sep 2012 14:26:43 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

> [...]
    > dresów, którzy po prostu nic nie rozumieją...

    > Albo kup gumową kaczuszkę, która zawsze cię wysłucha.

    Jak już tak walisz linkami, to ja poproszę linka (najlepiej Allegro), gdzie
    taką kaczuszkę można kupić.
    Te kupione do tej pory w sklepach z zabawkami, są jakoś mało pojętne.;)