    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 23 Sep 2012 02:38:21 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Dlaczego software to F35 jest pisany w C++ a nie w Ada
    From: kenobi <p...@g...com>

    W dniu sobota, 22 września 2012 22:47:37 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > To nie jest mit i nie chodzi o biezpieczeństwo totalne, w którym nie da się napisać
    złego programu (wtedy można byłoby programy generować losowo i też działałyby
    poprawnie). Chodzi o relatywną pozycję Ady względem innych technologii.

    > Analogia motoryzacyjna wygląda mniej więcej tak: nikt nie twierdzi, że nie da się
    zabić w samochodach Volvo - niemniej, ludzie obeznani z tematem są ogólnie zgodni co
    do tego, że poziom bezpieczeństwa Volvo ma powyżej średniej. W skrócie: można się
    zabić, ale jest to trudniejsze, niż np. w Maluchu.

    > Wystarczy też zerknąć np. na listę tzw. vulnerabilities albo na zalecenia CERT żeby
    zrozumieć, że spora część problemów bezpieczeństwa dzisiejszych programów w Adzie w
    ogóle nie występuje albo jest po prostu łatwiejsza do ogarnięcia. Stąd właśnie
    pochodzi przekonanie, że Ada jest językiem relatywnie bezpiecznym.

    Wydaje mi sie ze pewna czesc bledow mozna by
    wychwytywac w ten sposob ze zaklada sie bardzo
    scisle asserty na input (przy czym ten input
    to moze byc bardzo wiele bardzo roznych
    czynnikow im wiecej tym lepiej) po czym
    sledzi 'naocznie' czy kod bedzie dzialac poprawnie w pelnym zakresie przepuszczonych
    wartosci - taka procedura gwarantuje pewne
    zezpieczenstwo, tj to ze dany program bedzie
    sie zachowywal ok w danym szerokim zakresie
    stanów (moze tez go w tym sensie umacniac
    czyli podciagac szerokosc przestrzeni tego
    stanu) - a jak juz cos z zewnatrz spowoduje
    ze cos wyskoczy poza ten zakres to i tak ciezko
    cos poradzic