  • 31. Data: 2009-01-16 10:41:18
    Temat: Re: D3x na DXOptics
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Marcin 'Cooler' Kuliński wrote:

    > Powinna zmniejszać się może nie dokładnie liniowo, ale zależność powinna
    > być ściśle monotoniczna. Na dpreview taka nie bywa.
    > http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page20.asp

    A tu jest ciekawostka:

    http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-D
    atabase/Canon/EOS-5D-Mark-II

    Czemu dynamika spada tak dziwnie? Odszumianie?

  • 32. Data: 2009-01-16 10:42:48
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-16 09:49:11 +0100, syriusz <r...@s...pl> said:

    > Nie twierdzę, że Nikon jest głupi. Na pewno badał rynek przed
    > oszacowaniem ceny tego modelu, tylko jeśli skupił się na grupie (jak
    > ich nazywasz) "zawodowców", to ja bym ich nazwał raczej "gadżeciarzami"
    > ;)

    Jaaaassssne. Tylko "gadżeciarze" kupują wiertarkę za 3k zł, jeden klucz
    (taki do śrubek) za 1k zł, monitor za 8k zł itede.

    > Chcę tylko powiedzieć, że _wydaje_ mi się (bo jestem tylko amatorem),

    W zuepełności masz rację. Wydaję Ci się.

    > że prawdziwy zawodowiec,

    Prawdziwy, czyli jaki?

    > to pozostanie jednak na D3, a te 12 "klocków" co mu zostało zainwestuje
    > w inny sprzęt ;)

    Po co, skoro po pierwsze najpewniej już ten "inny sprzęt" ma, a po
    drugie - to body zwróci mu się za pół roku-rok?

    > No chyba, że komuś tak zależy na 2x więcej MPix :)

    Nieeeee, niemożliwe aby ktoś aż tyle potrzebował...

    de Fresz

  • 33. Data: 2009-01-16 10:54:09
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Wystarczy że K20D szumi znacznie bardziej w cieniach, ale ma trochę
    > większy zapas w światłach, i wielu od rauz powie, że ma większą dynamikę :>

    To ja się zapytam o coś z zupełnie innej beczki - jak ustawiam
    ekspozycję na szarą kartę na 0EV korekcji, to o ile działek EV może być
    jaśniejszy jakiś element sceny, żeby żaden z kanałów się nie przepalił i
    to samo w dół dla aparatu o DR 7EV i dla aparatu o DR 11EV.

    Ja stosuję taki myk - celuję na błękitne niebo (z reguły 90 stopni do
    Słońca) i ustawiam ekspozycję z korektą +1,5 do +2 EV. Wtedy wiem, że
    niebo nie będzie prześwietlone. Aparat ma 7,5 EV wg. dpreview. Wg.DxO
    miałby dużo więcej, bo K10D ma coś ok. 7,3EV na dpreview, a ponad 10EV
    na DxO.
    Dlaczego jak ustawię już +2,5 czy 3EV to niebo mam prześwietlone?
    Korekcją ekspozycji w dół w programie do obróbki rawa już nie odzyskam
    kolorów.
    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 34. Data: 2009-01-16 11:12:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Paweł W. wrote:

> [...]
    > jaśniejszy jakiś element sceny, żeby żaden z kanałów się nie przepalił i
    > to samo w dół dla aparatu o DR 7EV i dla aparatu o DR 11EV.

    Nie da się tego określić.

    11 EV wersja 1 (dobre FF):

    | |
    | |
    | |
    |-| <--- tu jest poziom sygnału zmierzony dla szarej karty
    |=|
    |=|
    |=|
    |=| 5EV zapasu w cieniach
    |=|
    |X|
    |X|
    - <--- poziom 0

    11 EV wersja 2 (w stylu Super-CCD):

    | |
    | |
    | |
    | |
    | |
    | |
    |-| <--- tu jest poziom sygnału zmierzony dla szarej karty
    |=|
    |=| 2EV zapasu w cieniach
    |X|
    |X|
    |X|
    |X|
    - <--- poziom 0

    O tym jak zmierzony poziom będzie zmapowany na jasnośc (w tym przypadku 18%
    szarość) decyduje soft do interpretacji danych z matrycy.

    Nigdy nie wiadomo, ile zapasu jest w cieniach a ile w światłach. To zależy od
    matrycy.

    Oczywiście pod kątem jakości lepiej jest brać dynamikę z świateł niż cieni, ale
    to z kolei wymaga dłuższego naświetlania.

> [...]
    > niebo nie będzie prześwietlone. Aparat ma 7,5 EV wg. dpreview. Wg.DxO
    > miałby dużo więcej, bo K10D ma coś ok. 7,3EV na dpreview, a ponad 10EV

    Bo pomiar dynamiki to różnica między granicą świateł i granicą cieni. Nic nie
    mówi o tym, o ile możesz prześwietlić.
    Zresztą sam pomiar światła też nic o tym nie mówi! Skąd wiesz gdzie w twojej
    matrycy wypada poziom sygnału przyjęty dla 18% szarości? To jest kwestia
    całkowicie umowna. Sam pomiar światła w cyfrówkach jest w obecnym kształcie
    kompletnie bez sensu. Miał sens, kiedy używaliśmy standaryzowanych filmów, które
    na zasadzie czarnej skrzynki dawały na odbitce 18% szarości przy określonej
    ekspozycji. Przy pracy na rawach to kompletnie bez sensu, bo wyjściową jasność
    określamy arbitralnie.

    > Dlaczego jak ustawię już +2,5 czy 3EV to niebo mam prześwietlone?

    Bo dynamika twojego aparatu kryje się głównie w cieniach. Poza tym nie myl
    korekcji EV z dynamiką. Raczej zapytaj czemu twój pomiar światła ustawił czas
    przy którym jesteś w takim a nie innym miejscu dynamiki.

  • 35. Data: 2009-01-16 11:15:53
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    de Fresz wrote:
    > On 2009-01-16 09:49:11 +0100, syriusz <r...@s...pl> said:

    Hehe :)
    Wiesz co... czepiasz się trochę, ale nawet Ci coś tam odpowiem... ;)

    > Jaaaassssne. Tylko "gadżeciarze" kupują wiertarkę za 3k zł, jeden klucz
    > (taki do śrubek) za 1k zł, monitor za 8k zł itede.

    No zgadza się :)
    I taki "gadżeciarz" kupi też D3x - a dlaczego - bo z najwyższej półki ;)
    Jak ktoś mówi "wiertarka", to "gadżeciarz" ma najprawdopodobniej taką naj...
    Jak ktoś mówi "klucz do śrubek", to "gadżeciarz" ma najprawdopodobniej
    taki naj...
    Jak ktoś mówi "monitor", to "gadżeciarz" ma najprawdopodobniej taki
    full-wypas :)

    A że na bycie "gadżeciarzem" musi mnie jeszcze być stać, to już inna
    sprawa ;)

    > W zuepełności masz rację. Wydaję Ci się.

    Uwielbiam takie merytoryczne argumenty... ;-)

    > Prawdziwy, czyli jaki?

    Sprytnie mnie podpuszczasz, abym podał definicję "prawdziwego
    zawodowca", po czym wszyscy się na mnie rzucą z nożami... ;-)

    Podam więc definicję "według syriusza" ;-)
    Otóż zawodowiec, według mnie, w temacie fotografii, to osoba uprawiająca
    fotografię zawodowo - jej zawodem jest robienie zdjęć i zarabianie na tym.
    Prawdziwy zawodowiec, to zawodowiec, który posiada odpowiednie
    umiejętności i wie jakiego użyć sprzętu, aby osiągnąć dany cel i obce mu
    są "marketingowe bzdety" i wyścigi producentów wzajemnie do siebie
    konkurencyjnych.

    Prawdziwy zawodowiec, uprawiający "ślubne pstrykanie" na potrzeby
    sprzedawanych później albumów, gdzie pojedyncza odbitka nie przekracza
    20x30cm - nie kupi takiego D3x za 24 tys. zł jeśli ma już D3 :)
    Bo nic ten D3x mu nie da. Jeśli kupi, to jest bardziej "gadżeciarzem" :)

    Natomiast prawdziwy zawodowiec uprawiający "fotografię lotniczą" (co
    słusznie zauważył Roger), albo robiący portrety w studio na potrzeby
    billboardów 3x4m - taki kupi takiego D3x i nie nazwę go wtedy
    "gadżeciarzem" :)

    Pytanie tylko jak szeroką grupę tych prawdziwych zawodowców założył
    Nikon, kiedy określał cenę D3x...
    Bo mi się wydaje, że jednak przede wszystkim postawili właśnie na
    "gadżeciarzy".
    Dziś więcej jest ludzi, którzy po prostu mają pieniądze i chcą mieć
    zawsze "najświeższe" zabawki, niż tych prawdziwych zawodowców, którym
    taki D3x rzeczywiście się przyda.

    > Po co, skoro po pierwsze najpewniej już ten "inny sprzęt" ma, a po
    > drugie - to body zwróci mu się za pół roku-rok?

    Tylko po co wydawać na coś, co musi i tak się zwrócić, skoro już teraz
    uzyskuję to co chcę (bo nowa zabawka nic nowego mi nie daje) i mogę tę
    kasę po prostu ekstra zarobić? :)

    > Nieeeee, niemożliwe aby ktoś aż tyle potrzebował...

    No dlatego przecież rozróżniłem "prawdziwego zawodowca" od "gadżeciarza".
    Ten pierwszy będzie potrzebował tego 24MPix.
    Ten drugi nie potrzebuje, ale też kupi D3x :D

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 36. Data: 2009-01-16 11:39:10
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-16 11:38:54 +0100, Marcin 'Cooler' Kuliński
    <m...@p...gazeta.blah> said:

    > Napisali, wystarczy pogrzebać.

    Napisali śmieszne ogólniki, z których nic wynika. Ot, taki marketingowy bełkot.

    > Powinna zmniejszać się może nie dokładnie liniowo, ale zależność
    > powinna być ściśle monotoniczna. Na dpreview taka nie bywa.
    > http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page20.asp

    Ale pamiętasz że dpreview mierzy dynamikę na jpgach, z całym
    (nie)dobrodziejstwem inwentarza?

    de Fresz

  • 37. Data: 2009-01-16 11:46:17
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    de Fresz pisze:

    > Napisali śmieszne ogólniki, z których nic wynika. Ot, taki marketingowy bełkot.

    To nazywasz marketingowym bełkotem?
    http://www.dxomark.com/index.php/eng/Technologies/Me
    asurement-definitions

    > Ale pamiętasz że dpreview mierzy dynamikę na jpgach, z całym
    > (nie)dobrodziejstwem inwentarza?

    No tak, pomiar dynamiki matrycy wykonany na danych o skompresowanej
    dynamice ma bardzo głęboki sens...

  • 38. Data: 2009-01-16 11:47:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    de Fresz wrote:

    > Napisali śmieszne ogólniki, z których nic wynika. Ot, taki marketingowy
    > bełkot.

    Napisali że mierzą na zasadzie pomiaru wartości w rawie przy której SNR osiąga
    przyjętą przez nich graniczną wartość.

  • 39. Data: 2009-01-16 11:52:15
    Od: Pawel_W <p...@g...com>

    Test zrobiłem, ale niebo to chyba nie najlepszy temat. Po lewej
    zdjęcie z korektą ekspozycji na 0EV (ekspozycja pociągnięta przy
    edycji rawa o 2EV, ale bez przepaleń w żadnej ze składowych) oraz po
    prawej zdjęcie z korekcją +3EV(ekspozycja zmniejszona o 1EV podczas
    obróbki).
    Przy tym drugim zdjęciu to wskaźnik przepalenia pokazywał prawie cały
    kadr jako przepalony na kanale niebieskim.

    Zresztą sami oceńcie. Ile razy próbuję określić dynamikę, i jak
    najlepiej wykonywać ekspozycję, to mi nie wychodzi. A zależy mi na
    landszaftach. Chyba pora na S5Pro (najtańsza duża i chyba jednak nadal
    największa dostępna dynamika bez zabawy w HDR).
    http://images24.fotosik.pl/314/be41977dbd83a48d.jpg

  • 40. Data: 2009-01-16 11:57:07
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Pawel_W wrote:
> [...]
    > Przy tym drugim zdjęciu to wskaźnik przepalenia pokazywał prawie cały
    > kadr jako przepalony na kanale niebieskim.

    Podstawowa sprawa - nie mierz "na niebo", tylko na najjaśniejszy punkt sceny.
    Najjasniejsze są chyba chmury. I zawsze pomiar punktowy.
    Taki pomiar ma to do siebie, że zawsze ustawi ci mierzony piksel w tym samym
    miejscu w dynamice. Więc najlepiej naswietl sobie serię zdjęć z rosnącą korektą
    a potem zobacz, przy jakiej korekcie już wyskoczyłeś poza granicę przepalenia.
    Potem jak będziesz chciał wykorzystać maksimum dynamiki, to zmierzysz spotem
    najjaśniejszy punkt który chcesz mieć nieprzepalony i dasz korekcję przy której
    jeszcze nie miałeś przepalenia. To powinno być w pełni powtarzalne.