  • 41. Data: 2017-05-15 09:03:51
    Temat: Re: Czym zabezpieczyć PCB przed uszkodzeniami?
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 14 maja 2017 22:46:29 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    jakies wersje wymiennych blatów mieć z różnymi konfiguracjami.
    > Ja mam taki stół:
    > https://youtu.be/Cuwi1M7VIMk
    > I tylko trzy otwory do próżni w stole z zaworami (takie zwykłe wajchy).
    > Sznurem gumowym okalam obszar na którym będzie leżał element.
    > Jedyny problem to te cięcie na przelot. Albo robię dedykowaną podkładkę
    > (ale dla jednego elementu to szkoda czasu), przeważnie zostawiam 1 mm,
    > obracam i ręczną frezarką frezem do krawędziowania z łożyskiem odcinam.
    > Tylko to się sprawdza gdy frez pozostawia rzaz większy niż 8 mm.

    Hmmmm. Dla pewnych elementów sie sprawdza. Ja mam sporo drobnicy. Przetne na wylot i
    próżnia sie straci...

    Elementy które są grube zazwyczaj mocuje klinem.
    Mam listwe w osi X do tego w T-rowkach listwe druga. Te ruchoma w t-rowkach
    przykrecam, wkladam material i wbijam kliny. Czas montażu relatywnie szybki. Kliny są
    scięte lekko na skos i dzieki temu nie podnosza materialu zbytnio.

  • 42. Data: 2017-05-15 10:07:59
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > Wrzeciono Dremelo - podobne?

    Tak.

    > Też tak próbowałem. Straciłem tylko czas. Te mini-narzędzia są strasznie
    > nieprecyzyjne w uchwycie narzędzia.Nie wiem o co chodzi ale wiertła
    > potrafią bić. Gdy patrzy się na końcówkę, to rozmywa się - nie zawsze
    > ale dość często.

    U mnie na razie jest ok pod względem bicia, uchwyty wchodzą pasownie i
    kręci narzędziem ok. Są inne problemy, jest to plastikowa konstrukcja
    więc przy większych siłach są odkształcenia. Do tego ma słabe łożyska na
    wirniku i zaczyna już rzęzić ;-) To jest po prostu na chwilę.
    No ale przynajmniej teraz wiem, że np. Kress nawet w najprostszej wersji
    będzie dla mnie aż nadto.

    > Wniosek z tego, że nie pracuje w osi. Wkur... mnie taka
    > sytuacja. Kupiłem więc CNC na eBayu za ponad 2k zł, zutylizowałem
    > chiński kontroler jako g-warty, kupiłem części z firmy Planet + własne
    > dodatki. Popracuję nad udoskonaleniami elektroniki) bo ta oryginalna
    > jest super w sensie softu ale taka se w sensie współpracy z tym co
    > metalowe :-)

    Ja się zafixowałem na tb6600, cały sterownik też samoróbka z części z
    odzysku więc po kosztach ;-):
    https://zapodaj.net/df45b072cc820.jpg.html

    + LinuxCNC + CamBam, uważam, że do moich zastosowań jest świetnie i nie
    mam potrzeby ruszania już tego.

    > Wiesz? Nie jest źle! A nawet całkiem dobrze :-) Właśnie dostałem
    > zamówioną plexi "laserową". Zmarnuję ją na eksperymenty. :-D

    Tak, jest nieźle, w rzeczywistości lepiej wygląda niż na zdjęciu bo jest
    malutkie ;-). No ale szczegóły muszę dopracować.
    Poniżej jeszcze jeden przykład:
    https://zapodaj.net/469bb864039c2.jpg.html

    Zrobione frezem 1 piórowym 2mm, jest dużo lepiej niż 3mm, ale dalej
    gdyby nie krzywizny na rantach... to właściwie prawie ideał i czyścić
    nie trzeba bo nie ma nawet z czego.

    > Jeśli masz zewnętrzny edytor kształtów, który eksportuje G-codes, który
    > z kolei chcesz użyć bez modyfikacji do rzeźbienia, to poszukaj w nim
    > opcji do kompensacji wymiarów narzędzia. Wynikowy G-code może wtedy
    > utworzyć inną ścieżkę narzędzia, skorygowaną o jego wymiar.

    No i to jest jakiś trop, dzięki:) W tej kwestii mam wiedzę=0. Czyli
    możliwe, że udałoby się dla freza jednopiórowego zrobić taką korekcję
    aby ściany wychodziły tak jak przy dwupiórowym czyli ok. Pytanie czy od
    razu w CamBamie można to wykonać i jak?.
    Może ktoś wie i się podzieli wiedzą?:)

    > Fajne, ale osobiście raczej nigdy nie podążę tym tropem.
    Produkcji obwodów tą drogą też bym nie robił, ale do szybkiego
    prototypu, niezłe, praktycznie 0 jakiejkolwiek babraniny:)

  • 43. Data: 2017-05-15 10:19:26
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > Bo plexi wlasnie lepiej ciąć a nie nadtapiać :)
    > Ale za duzo w nim nie działałem więc tylko sie mądrzę ;)

    No tak, o tym się już przekonałem:)

    > Jak tylko moge to stosuje frez 3mm. On jest takim optimum miedzy szybko a
    dokładnie...

    Właśnie do tego wymiaru się skłaniam.

    > bo plexi sie wtedy topi. Frez cos tam skrawa, ostrze sie zalepia, ten goracy
    materiał idzie do góry i obtapia krawedz wyżej.

    Wiesz co? właśnie nie. Przy jednopiórowym 3mm leci po prostu wiór, nie
    ma widać aby frez się oblepiał, jest czysty jak łza.

    > W plexi jest jak w F1. Trzeba zapieprzać tak szybko ze normalnie bys sie nie
    odważył. Feler tylko taki ze trzeba mieć dobre mocowanie materiału.

    Tak, o tym też już czytałem ale na razie powyżej 800 nie wychodzę,
    wrzeciono kiepskie i będzie się giąć w nim plastik na uchwycie mocującym.

    > Zrób sobie test na tym samym kawałku plastiku przejscia w różnych miejscach z
    różnymi prędkosćiami. działaj jednopiórowym lub dwupiórowym jak dobrze pojdzie to nie
    bedziesz musial go poswiecic bo wytrzyma :)

    > Zobaczysz róznice.

    Robiłem test, dwupiórowy idzie prosto, jednopiórowy krzywi płaszczyznę
    cięcia. Wydaje mi się, że Marek może mieć rację co do korekcji narzędzia
    i chyba w tym kierunku pocisnę ;-)

    > Dobrze ci wyszła. do pcb uzywam frezów V.
    > I miejsca na otwory sobie nim zaznaczam.
    > Jesli mozesz to sprobuj czegos w ten deseń:
    >
    > http://allegro.pl/frezy-frez-grawerski-vhm-z-weglika
    -cnc-frezarka-i6794902377.html

    > zrobi scieżki i zaznaczy otwory.

    Tak, właśnie takiego frezu użyłem.
    Mam pytanie, frezowałeś może TQFP, jakiego frezu (jeżeli chodzi o
    parametry) najlepiej użyć ?

  • 44. Data: 2017-05-15 10:22:41
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > W czym pracowales?

    Plexi wylewana, PERSPEX 923 5mm.

  • 45. Data: 2017-05-15 10:36:53
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 15 maja 2017 10:19:27 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

    materiał idzie do góry i obtapia krawedz wyżej.

    > Wiesz co? właśnie nie. Przy jednopiórowym 3mm leci po prostu wiór, nie
    > ma widać aby frez się oblepiał, jest czysty jak łza.

    no to nie wiem :)

    odważył. Feler tylko taki ze trzeba mieć dobre mocowanie materiału.

    > Tak, o tym też już czytałem ale na razie powyżej 800 nie wychodzę,
    > wrzeciono kiepskie i będzie się giąć w nim plastik na uchwycie mocującym.

    No wlasnie skojarzylem jak zobaczylem fote. No nic, moze byc tak ze wiecej z tego
    zestawu nie wycisniesz.

> [...]
    >
    > Robiłem test, dwupiórowy idzie prosto, jednopiórowy krzywi płaszczyznę
    > cięcia. Wydaje mi się, że Marek może mieć rację co do korekcji narzędzia

    Nie do konca rozumiem te korekcje. Bo mi sie wydaje ze on wspominał o tym w
    kontekscie zmiany gkodu pod katem zmiany wymiaru narzedzia.
    Ale sledze te dyskusje bo w sumie nie wiem o co chodzi.

    Frez jedno/dwu/wieloostrzowy ma te sama podstawowa geometrie - srednice. Tu sie nic
    innego nie da wyczynić...

    No chyba ze czegos nie rozumiem...

    > Tak, właśnie takiego frezu użyłem.
    > Mam pytanie, frezowałeś może TQFP, jakiego frezu (jeżeli chodzi o
    > parametry) najlepiej użyć ?

    nie, tylko proste jednostronne plytki ogarnialem.

    tqfp to bym tez vfrezem sprobowal nic innego sie nie nada lepiej. Frezy proste o
    srednicy mniejszej niz 0.5mm to igiełki. Nawet nie wiem co mozna by nimi robic aby
    nie połamać :)

    Mam takie. Wydaje mi sie ze od patrzenia sie zlamia :)

  • 46. Data: 2017-05-15 19:15:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Hełm szturmowca (tutaj jeszcze nie wykończony) ;

    https://zapodaj.net/4ea1f7e54aedf.jpg.html

  • 47. Data: 2017-05-15 21:50:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-15 o 10:07, Maciek pisze:

    > U mnie na razie jest ok pod względem bicia,

    Albo farciarzem jesteś albo ja pechowcem :-) Miałem dwie takie
    wiertareczki i za każdym razem szlag mnie trafiał.

    Tak na marginesie: jakiś czas temu zamówiłem fajną przejściówkę typu
    Dremel / mocowanie klasyczne w statywie. Tuleja teflonowa o średnicy
    mocowania w statywie a w niej otwór gwintowany do wkręcenia wiertarki.
    Jedną mam nadmiarową. Jeśli masz taką potrzebę, to mogę odstąpić.

> [...]
    > wirniku i zaczyna już rzęzić ;-) To jest po prostu na chwilę.
    > No ale przynajmniej teraz wiem, że np. Kress nawet w najprostszej wersji

    Niestety nie jesteśmy Pro w tym temacie i wyłamujemy otwarte drzwi
    nierzadko :-)

> [...]
    > https://zapodaj.net/df45b072cc820.jpg.html
    >
    > + LinuxCNC + CamBam, uważam, że do moich zastosowań jest świetnie i nie

    No właśnie już chciałem o soft spytać skoro konstrukcja własna :-)
    W tym zakresie mam przerąbane bo już liznąłem PlanetCNC USB TNG a w tym
    sofcie funkcji transformacji układu współrzędnych, synchronizacji z
    położeniem mikroskopu USB przymocowanego do głowicy, automatyzacji
    pomiaru długości narzędzia, które przy PCB jest zmieniane po kilka razy,
    kompensacja kształtu narzędzia itd. Niestety to wszystko kolejna kasa.

    > Tak, jest nieźle, w rzeczywistości lepiej wygląda niż na zdjęciu bo jest
    > malutkie ;-). No ale szczegóły muszę dopracować.
    > Poniżej jeszcze jeden przykład:
    > https://zapodaj.net/469bb864039c2.jpg.html

    Powiedz mi, jak i czym polerujesz na połysk? Nie potrafiłem nigdy tego
    uzyskać. Zajmuję się hobbystycznie fotografią, no może po części
    zawodowo. No i czasem robię zdjęcia przedmiotów na plexi aby uzyskać
    odbicie od jej powierzchni. Plexi ma to do siebie, że rysuje się od
    samego patrzenia na nią. Próbowałem różnych internetowych pomysłów i
    zawsze porażka :(

> [...]
    > nie trzeba bo nie ma nawet z czego.

    > No i to jest jakiś trop, dzięki:) W tej kwestii mam wiedzę=0.

    A ja 0.5 :-D
    Zacząłem szkolić się analizując opcje softu jaki mam i utylizując karton
    sp... projektów PCB o różnych kształtach zanim skumałem jak to mniej
    więcej działa. Oczywiście nadal zdarza mi się zonk i nie do końca
    rozumiem naturę problemu ale zawsze udaje mi się tak skorygować g-kod,
    że w końcu zadziała.

> [...]
    > aby ściany wychodziły tak jak przy dwupiórowym czyli ok. Pytanie czy od
    > razu w CamBamie można to wykonać i jak?.

    Wiesz... tak na szybko zerknąłem sobie na ten soft. On raczej niewiele
    potrafi. To jest "odtwarzacz" G-kodów bardziej niż narzędzie do pracy z
    CNC. Dlatego albo wywalisz nie mało kasy na właściwe narzędzia albo
    musisz bazować na modyfikatorach G-kodów za pomocą narzędzi darmowych.
    Sam przebrnąłem drogę w postaci zakupu od Chińczyka maszyny,
    dowiedziałem się czemu są one do d... i jaka jest różnica między
    podróbką kontrolera vs oryginalny kontroler, zainwestowałem w oryginał,
    dodaję coś od siebie nadal i chcę utworzyć z tego proste i intuicyjne
    narzędzie do drobnych robót elektroniczno domowych (toczenie, frezowanie
    również w nierównych powierzchniach oraz wycinanki i wiercenia).
    Właśnie wtedy, gdy stawiałem pierwsze kroki, to napotkałem nawet
    on-line'owe modyfikatory G-kodów.Adresów nie przytoczę gdyż przestały mi
    być potrzebne po zakupie softu. Ale spróbuj wyguglać takowe miejsca.
    Bardzo użyteczne!

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 48. Data: 2017-05-15 21:52:36
    Od: Marek S <p...@s...com>

    *nie posówy lecz posuwy ;-)

  • 49. Data: 2017-05-15 22:15:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-15 o 21:50, Marek S pisze:
    [...]
> [...]
    > odbicie od jej powierzchni. Plexi ma to do siebie, że rysuje się od
    > samego patrzenia na nią. Próbowałem różnych internetowych pomysłów i

    A dlaczego nie używasz szkła?

    P.P.

  • 50. Data: 2017-05-16 07:37:43
    Od: Maciek <n...@n...pl>

> [...]
    > mocowania w statywie a w niej otwór gwintowany do wkręcenia wiertarki.
    > Jedną mam nadmiarową. Jeśli masz taką potrzebę, to mogę odstąpić.

    Dzięki :) Z tym elementem mam załatwioną sprawę. Zaprzyjaźniony tokarz
    zrobił mi taką tuleję mosiężną pod wymiar uchwytu we frezarce.

    > Powiedz mi, jak i czym polerujesz na połysk?

    Wstępnie szlifuje krawędzie papierem ściernym o gramaturze powyżej 1000.
    Jak są ładnie zrobione to wystarczy dosłownie parę razy przejechać. Przy
    większej robocie niż 1 krawędź ;-) lepiej stosować papier wodny i go
    namoczyć. Nie zapycha się.

    Potem wiertarka w stojak + filc (najlepiej chyba zwykłą - tak robiłem,
    dremel może mieć za wysokie obroty):
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/zestaw-filcow-pol
    erskich-7szt-mini-szlifierki-i5101783228.html

    Na krawędzie:
    http://allegro.pl/pasta-polerska-do-lakieru-auta-far
    ecla-g3-250g-i5685128234.html

    ...i polerka, jest lustro.

> [...]
    > CNC. Dlatego albo wywalisz nie mało kasy na właściwe narzędzia albo
    > musisz bazować na modyfikatorach G-kodów za pomocą narzędzi darmowych.

    No nic, podrąże temat.