  • 1. Data: 2012-04-02 06:01:39
    Temat: Cyfrowy filtr szary - jak działa?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Witam.

    Tak sobie zajrzałem do nowej recenzji Canona G1X żeby trochę
    poczytać o nowościach na rynku:
    http://www.dpreview.com/reviews/canong1x/17 (nb. wydawałoby się bardzo
    sympatyczny aparacik... gdyby tylko wizjer nie został tak skopany, że
    tylko siąść i płakać [o ile dobrze zrozumiałem], a cóż po aparacie bez
    wizjera?)

    No i natrafiłem na ciekawostkę - cyfrowy filtr szary (choć chyba
    gdzieś już to wcześniej widziałem, więc można przyjąć, że wkrótce
    będzie to standard?)

    Od dawna brakuje mi niskich ISO (a jeszcze bardziej tych naprawdę
    wysokich :)) , więc chciałem zapytać, czy wie ktoś jak ten filtr działa?

    a). efekt dokładnie taki, jakiego możnaby się spodziewać po
    np. ISO 12 (dla fotografów starej daty: DIN też 12! :))

    czy też może raczej:

    b). efekt dokładnie taki, jak rawowi zrobionemu na ISO 100 w
    postprodukcji obniżyć "ekspozycję" o trzy działki?

    Instrukcja niestety niczego nie tłumaczy (a ja z kolei nie muszę
    chyba tłumaczyć, który efekt brzmi ciekawiej... :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 2. Data: 2012-04-04 01:18:12
    Temat: Re: Cyfrowy filtr szary - jak działa?
    Od: Marek <m...@g...com>

  • 3. Data: 2012-04-04 19:41:22
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > No i natrafiłem na ciekawostkę - cyfrowy filtr szary (choć chyba
    > gdzieś już to wcześniej widziałem, więc można przyjąć, że wkrótce
    > będzie to standard?)

    Hmm, myślałem że temat ciekawy i szybko się znajdzie jakaś odpowiedź... :-?

    [mr.]

  • 4. Data: 2012-04-04 20:00:14
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-04-04 19:41, Mariusz [mr.] pisze:

    > Hmm, myślałem że temat ciekawy i szybko się znajdzie jakaś odpowiedź... :-?

    Może wklej jakiś fragment, w którym jest o tym mowa, nie każdemu
    się chce przeglądać cały tekst.
    --
    We all go a little mad sometimes.
    Norman Bates

  • 5. Data: 2012-04-04 20:39:47
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Pawel Gancarz" <y...@t...pl> wrote:

    > Może wklej jakiś fragment, w którym jest o tym mowa, nie każdemu
    > się chce przeglądać cały tekst.

    Ale po cóż wklejać, skoro, jak napisałem, nikt niczego nie wyjaśnia?

    Dpreview:

    "Exposure compensation - ND Filter (3 stop)"

    Instrukcja (zaszyfrowana, więc nie przekleję) - oprócz opisu użycia
    guzika jedno niewiele mówiące zdanie:

    To shoot at slower shutter speeds and smaler aperture values,
    use the ND filter, which reduces light intensity to 1/8 the actual level
    (equivalent to 3 stops).

    Gdyby rozumiec ich dokładnie, to chyba potrafią szkła przydymiać na
    żądanie... :)

  • 6. Data: 2012-04-04 20:51:11
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Mariusz [mr.] pisze:
    > To shoot at slower shutter speeds and smaler aperture values,
    > use the ND filter, which reduces light intensity to 1/8 the actual level
    > (equivalent to 3 stops).

    Pewnie ma ten filtr gdzieś w środku wsuwany w tor optyczny i tyle.
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 7. Data: 2012-04-04 21:06:37
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "ajt" <a...@u...com.pl> wrote:

    > Pewnie ma ten filtr gdzieś w środku wsuwany w tor optyczny i tyle.

    Brzmi to całkiem sensownie... :)

    ///wydaje mi się, że sam zostałem z góry zasugerowany słówkiem
    "digital", ale jakoś teraz nie mogę go znaleźć, więc całkiem możliwe, że
    tak właśnie to wygląda... :)

    Cóż, byłoby to fajne, sprytne i wygodne (i dlaczego tak długo to
    trwało?), ale z drugiej strony by oznaczało, że nie ma co oczekiwać
    takiej wygody w szkłach systemowych... :-\///

    [mr.]

  • 8. Data: 2012-04-04 23:48:03
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Tak mają Canony serii G...

  • 9. Data: 2012-04-05 02:36:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2012, Mariusz [mr.] wrote:

> [...]
    > (equivalent to 3 stops).
    >
    > Gdyby rozumiec ich dokładnie, to chyba potrafią szkła przydymiać na

    Ale to przecież nic nowego - narażę się zwyczajowo ;) uwaga, że
    w hybrydach to własnie rozwiazanie (fizyczny filtr szary wstawiany
    w tor optyczny) było od dawna, dla scisłosci - w niewielu hybrydach
    (i wyłacznie "duzych").
    Nie pamiętam które to - ale chodzi mi o starsze niż seria "G"
    Canona. Już sprawdziłem ze nie Sony 828, podstawa flejmów
    swojego czasu.

    Zreszta różne "wynalazki" były testowane w hybrydach, pewnie dlatego
    że koszty mniejsze (rozmiar matrycy!) a i potencjalne szkody
    też (mniejsze), ze względu na to że osiagalna rozdzielczosc mniejsza
    (dla mniejszych matryc), więc takie obracalne szkiełko (przezroczyste
    na szare) miało mniej szans na dawanie widocznych wad.
    A to ów filtr szary, a to 4-kolorowa matryca, a to AF-assist
    lub AE-asist *nie*TTL (fakt, stare modele, ale było), a to
    khm... nie wiem czy lepiej "paralustrzanka" czy "quasilustrzanka"
    z ostrzeniem bezposrednim (ogladany obraz *pozorny*, bez matówki,
    ale jak najbardziej przez lustro)... ktos kojarzy jeszcze jakies
    rozwiazania o których (na razie) słuch zaginał?
    Pewnie niejeden z tych "wynalazków" pojawi się jak nie
    w lustrzankach to w "nielustrzankach" :) jako superhipernowosc :>
    (w domysle: za superhiperkasę)

    wKF: a co bys powiedział na to, że rozwiazanie o którym piszesz
    też już było, i to w zastosowaniu znacznie bardziej wymagajacym
    niż proste "przydymianie", bo w przysłonie, rysowanej "płynnie"
    ze zmienna przepuszczalnoscia swiatła, bez ostrej krawędzi,
    dzięki czemu bokeh jest nie do porównania z innymi fizycznymi
    rozwiazaniami?
    Akurat nie hybryda :) tylko obiektyw do Minolty.
    I od lat cisza w tym temacie.
    A rozwiazanie dokładnie tak jak piszesz: "płynnie przyciemnane
    szkło" :> jest osiagalne ta technika, przekładajac na polski:
    zwyczajne LCD w torze optycznym.
    Przecież to własnie tak działa (można modulowac pradem zmiennym,
    co najwyżej kłopot będzie na krótkich czasach, tam trzeba dla
    odmiany "wstrzelic się" synchronizujac migawke ze sterowaniem
    tego LCD, przy czym migawka musiałaby być hybrydowa, taka
    jak w hybrydach i bodaj całym jednym (może dwoma) modelem
    lustrzanki Nikona).

    > "which reduces light intensity to 1/8 the actual level" :)))))

    Jak daja to brac! ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-04-05 07:40:41
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > hybrydach (i wyłacznie "duzych"). Nie pamiętam które to - ale chodzi
    > mi o starsze niż seria "G" Canona. Już sprawdziłem ze nie Sony 828,

    Ja nie kojarzę (a było ich wtedy raptem sześć czy siedem... :)

    - Sony F828 bez skazy, pieszczotliwie szumofonem zwany... ;-)
    - Olympus 8080;
    - dwa Nikony (krótki zoom i dłuższy 8800);
    - Canon Pro1;
    - i dwie Minolty A2(00).

    Potem jeszcze wyskoczyło Sony z R1 na sterydach i na tym w zasadzie
    zakończyła się epoka hybryd jako segment (były później wprawdzie
    i hybrydy mniejsze, jak np. Fuji 9600 i Panas TZ20 [a nawet "większe", jak
    Samsung 815 ;))))], ale to już było w warunkach cięcia kosztów).

    > Zreszta różne "wynalazki" były testowane w hybrydach, pewnie dlatego
    > że koszty mniejsze (rozmiar matrycy!) a i potencjalne szkody
    > też (mniejsze), ze względu na to że osiagalna rozdzielczosc

    Ja myślę, że raczej ze względu na brak wymogu kompatybilności wstecz
    i w przód, a także potrzeby dodania czegoś "premium" do standardowego
    zestawu.

    > więc takie obracalne szkiełko (przezroczyste na szare) miało mniej
    > szans na dawanie widocznych wad.

    Jeśli mogę, to sugerowałbym raczej obracanie szarego szkiełka z
    dziurką - co do wstawek w tor optyczny warto zwrócić uwagę na rosnące
    wymagania optyczne, im mniejsza powierzchnia, przez którą przepuszczany
    jest snop światła - okna mogą być zrobione ze starego (falistego i
    zapiaszczonego) szkła i niewielu zwróci na to uwagę przy patrzeniu
    globalnym. Ale już obiektywów tej jakości nikt by nie zaakceptował. :))
    A co dopiero jakaś mini wstawka w okolicach przysłony, gdzie wiązka się
    odwraca... :)

> [...]
    > zwyczajne LCD w torze optycznym.
    > Przecież to własnie tak działa (można modulowac pradem zmiennym,

    Tak, coś tam kojarzyłem, stąd uśmieszek podczas pisania... :)

    Dla rozważań teoretycznych dorzucę, że oprócz wymogu niezażynania
    aku, stabilności parametrów w różnych warunkach i z upływem czasu,
    potrzebna jest jeszcze jak najlepsza, "optyczna" przepuszczalność po
    wyłączeniu.

    I to tyle wariacji na temat z mojej strony. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]