  • 1. Data: 2013-09-11 11:30:48
    Temat: CrossFire na płycie gdzie jedno ze złączy PCI-e x16 pracuje w trybie x4
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Czy to ma jakieś znaczenie, że jeden ze slotów pracuje w trybie x4? Tak sobie myślę,
    że chyba nie bo w jakimś celu karty łączy się taśmą. Gdyby nie było taśmy to by
    gadały ze sobą poprzez magistralę a tak ona jest pominięta i druga karta chyba tylko
    bierze zasilanie i może jakieś dane identyfikacyjne. Zauważyłem, że jak podłączę
    monitor do karty głównej czyli tej co siedzi w slocie x16 to wszystko śmiga
    elegancko. Natomiast jak podłączę monitor do tej karty w slocie x4 to chodzi jak 3 8
    6. Z kolei nie widzę jakiejś porażającej różnicy w trybie CF i bez dlatego się
    zastanawiam co może być i jak to działa.

    PC

  • 2. Data: 2013-09-11 16:16:41
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-09-11 11:30, PC pisze:
> [...]
    > kolei nie widzę jakiejś porażającej różnicy w trybie CF i bez dlatego
    > się zastanawiam co może być i jak to działa.
    Aby ci crossfire działało, to musi być do tego wsparcie po stronie płyty
    głownej. Jak tego nie ma, to możesz sobie włączać ile chcesz, a druga
    karta jedynie będzie prąd pobierać, ewentualnie działać jako kolejna
    karta z kolejnym monitorem (np do uruchomienia wielu monitorów na jednym
    komputerze), ale współpracy (zwiększenia wydajności gpu) nie będzie.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-09-11 19:49:41
    Od: Michal <q...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-09-11 16:16, BartekK pisze:
> [...]

    Zanim zmieniłem na R7870 miałem przez ~2 lata 2x R4850 na Asusie M4A77TD
    PRO ze wsparciem CF i slotami mechanicznie PCI-E x16, ale elektrynie x16
    i x4. Podłączone dla pewności dwoma mostkami CF - identycznie i nawet
    dokładnie takie same takie Asusy R4850 na Glaciatorach jak na zdjęciu w
    wiki o CrossFire:
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:Computer_system_w
    ith_3,16Ghz_Core_2_Duo,_6GB_RAM_and_2x_Radeon_HD_485
    0_in_CrossFire.jpg

    Działało bez pudła - w praktycznie wszystkie nowsze gry 150 do 200%
    wzrost wydajności w porównaniu z jednym R4850.Tylko bardzo stare tytuły
    nie potrafiące korzystać z multigpu obciązały tylko jedną kartę, ale one
    miały na tyle małe wymagania, że to bez większego znaczenia.
    Minus oczywiście pobór prądu (PowerPlay na HD4000 był jeszcze w
    powijakach w porównaniu nawet do rodziny HD5000) oraz temperatura - dwie
    takie grzałki trochę podgrzewają wnętrze.

    > Aby ci crossfire działało, to musi być do tego wsparcie po stronie płyty
    > głownej. Jak tego nie ma, to możesz sobie włączać ile chcesz, a

    Fakt. Trzeba koniecznie pamiętać o włączeniu crossfire w sterownikach
    AMD i zweryfikować czy działa np: za pośrednictwem GPU-Z - ładnie
    pokazuje czy CF jest aktywne.

> [...]
    > karta z kolejnym monitorem (np do uruchomienia wielu monitorów na jednym
    > komputerze), ale współpracy (zwiększenia wydajności gpu) nie będzie.

    Jeśli chodzi o gry to zgodzę się (z pewnymi wyjątkami - np: Battlefield
    3 potrafi wykorzystać drugą kartę do fizyki za pośrednictwem OpenCL) ale
    stosuje się to też do czegoś innego - sam używam w tej chwili R7870 i ze
    starych czasów R5770 (oczywiście nie podłaczone w CF) do obliczeń OpenCL
    i bardzo ładnie obliczenia obciążają równo obie karty. Seria HD5000
    nawet do tego lepiej się nadaje, bo nie ma jeszcze w BIOSie karty
    melocka -150 MHz, przez co karta mniej się grzeje (zwłaszcze część
    MemoryIO GPU) - można sobie ustawić procesory strumieniowe na max, a
    pamięć np: na 150 MHz - jest wyrażnie chłodniej. Niestety od HD6000 jest
    już memlock -150 MHz w stosunku do zegara GPU i bez flashowania BIOSU
    karty nie da się tego obejść.

    --
    /MB

  • 4. Data: 2013-09-12 07:35:56
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Ja mam płytę wspierającą CF (Asus p7p55lx). Włączam CF w sterownikach karty
    i wyświetla się symbol w prawym górnym rogu ekranu. Nie próbowałem jeszcze z
    dwoma mostkami. Zauważyłem natomiast, że istotna jest kolejność montażu kart
    (obie hd5750, jedna Asus a druga GB). Jak Asusu jest główną kartą to jest
    ciut szybciej choć i tak bez rewelacji.

    PC