  • 1. Data: 2017-03-03 11:56:13
    Temat: Co to za wiertło?
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Czytam sobie pewną pracę z MIT z lat pięćdziesiątych
    o rdzeniach wielootworowych i tam człowiek pisze,
    że kilka miał z rynku, ale kilka wykonał sobie sam
    z surówek, które ponawiercał za pomocą "supersonic
    drill". Co to ma niby być to wiertło naddźwiękowe,
    bo google nie chce pomóc? Jeśli mu chodzi o zwykłe
    wiertła wysokoobrotowe, to czemu tego nie napisał?
    Co tam ma być supersonic i po co? Krawędź skrawająca?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-03-03 12:12:02
    Temat: Re: Co to za wiertło?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Mar 2017 11:56:13 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > wiertła wysokoobrotowe, to czemu tego nie napisał?
    > Co tam ma być supersonic i po co? Krawędź skrawająca?

    google podpowiada
    www.google.com/patents/US4071097
    http://www.sonic-drill.com/HOW_SONIC_WORKS.html

    Nie naddzwiekowe predkosci, ale czestotliwosci

    https://www.youtube.com/watch?v=Tj8yoDU6ZMs

    Ale prawde mowiac to nie widze - obraca sie, czy nie.

    J.

  • 3. Data: 2017-03-03 12:17:37
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    J.F. wrote:

    > Nie naddzwiekowe predkosci, ale czestotliwosci
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=Tj8yoDU6ZMs

    Dzięki, to ma sens. Ciekawe tylko, czy o takie
    urządzenie chodzi, tj. czy mieli je 60 lat temu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2017-03-03 12:20:26
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Piotr Wyderski pisze tak:

> [...]
    > wiertła wysokoobrotowe, to czemu tego nie napisał?
    > Co tam ma być supersonic i po co? Krawędź skrawająca?

    Wiertło to drill bit a wiertara to drill więc może chodzi o jakąś
    chytrą wiertarkę na wode albo na powietrze.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 5. Data: 2017-03-03 12:28:32
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    PiteR wrote:

    > Wiertło to drill bit a wiertara to drill więc może chodzi o jakąś
    > chytrą wiertarkę na wode albo na powietrze.

    Nie, chyba Jarek trafił. Wchodzi w obsydian jak w masło,
    to i w ferryt by spokojnie wlazło. Ciekawe, nie znałem tego
    wynalazku.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2017-03-03 12:35:32
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Piotr Wyderski pisze tak:

    > Nie, chyba Jarek trafił. Wchodzi w obsydian jak w masło,
    > to i w ferryt by spokojnie wlazło. Ciekawe, nie znałem tego
    > wynalazku.

    The drill bit is physically vibrating up and down in addition to being
    pushed down and rotated. These three combined forces allow drilling

    aa taki sds Bosch-koliberek ;)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 7. Data: 2017-03-03 12:56:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Mar 2017 12:28:32 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Nie, chyba Jarek trafił. Wchodzi w obsydian jak w masło,
    > to i w ferryt by spokojnie wlazło. Ciekawe, nie znałem tego
    > wynalazku.

    Wydaje mi sie, ze kiedys w Sondzie pokazywali.
    Byc moze jako jedno z wielu zastosowan glowicy US.

    J.

  • 8. Data: 2017-03-03 12:59:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Mar 2017 12:17:37 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Dzięki, to ma sens. Ciekawe tylko, czy o takie
    > urządzenie chodzi, tj. czy mieli je 60 lat temu.

    A to trzeba siegnac do patentow i poszukac "prior art" :-)

    IMO - mieli, generator na lampach nic nadzwyczajnego, a
    magnetostrykcje znali od dawna.

    J.

  • 9. Data: 2017-03-03 14:08:33
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    J.F. wrote:

    > Wydaje mi sie, ze kiedys w Sondzie pokazywali.

    Do dwóch stówek bym sobie kupił, bo mi się bardzo zabawka podoba. :-)

    Ale biorąc pod uwagę fakt, że leżę w łóżku z seksowną Anginą,
    postanowiłem sobie zrobić przerwę i sprawdzić stary pomysł, tj.
    czy da się wiercić w ferrycie Proxonem. Wiertło HSS mi się
    dosłownie stopiło, ale frez diamentowy dał radę i oto mój
    pierwszy rdzeń do eksperymentów z transfluksorami:

    https://s21.postimg.org/yn61xrbs7/20170303_134450.jp

    Średnica zewnętrzna 6mm, wewnętrzna 3mm, otworek dodatkowy
    ma poniżej milimetra. Aż sam jestem zdziwiony, jak ładnie wyszło.

    Teraz trzeba wynalazek pomierzyć, ale to najwcześniej za tydzień.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2017-03-03 14:25:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Mar 2017 14:08:33 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > czy da się wiercić w ferrycie Proxonem. Wiertło HSS mi się
    > dosłownie stopiło, ale frez diamentowy dał radę i oto mój

    Jest nowa technologia -
    https://www.youtube.com/watch?v=w-GOYNAltEw

    Ale czy sie w sprawdzi w ferrycie troche watpie.
    Raczej rdzen peknie od temperatury.

    A przewodzi ten ferryt ?
    Elektrodrazarka iskrowa to jest narzedzie godne elektronika :-)

    Laserkiem go zrobic :-)

    J.