  • 21. Data: 2015-07-17 01:14:39
    Temat: Re: Co to jest?
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:mo8rnm$ji4$1@node2.news.atman.pl...

    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości

    > To tylko uproszczenie. Przecież nie traktuję miedzi, jako jedynego
    > materiału. Są druty znacznie gorzej przewodzące i tu liczenie wyglądało by
    > zupełnie inaczej. Ale chyba nie było by na miejscu zamieszczać całej
    > rozprawy matematycznej na temat liczenia średnicy drutu i gęstości prądu?

    016.pdf
    eets/Fuses/Littelfuse_Fuse_259_Datasheet.pdf.pdf
    l-thru-hole-fuses/hazardous-area-type-fuses/259.aspx

    > A tak w ogóle, to po co taka rezystancja bezpiecznika? Czy chodzi może o
    > ograniczenie udaru prądu przy załączeniu?
    > Nie powinno co innego brać udar na siebie?

    To moze teraz policz moc, jaka sie wydzieli przy pradzie 1.5 In, oraz
    energie w czasie np: 0.5 [s] i czy ta energia wystarczy na przetopiebie tego
    drucika...?

  • 22. Data: 2015-07-17 01:53:43
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Magnus Elephantus" <m...@n...dot> napisał w wiadomości
    > To moze teraz policz moc, jaka sie wydzieli przy pradzie 1.5 In, oraz
    > energie w czasie np: 0.5 [s] i czy ta energia wystarczy na przetopiebie
    > tego drucika...?

    Policzę przy okazji, na razie idę z psem, a potem lulu, narobiłem się trochę
    przy modernizacji światła w pokoju i z myśleniem u mnie teraz krucho.
    Wolałbym jednakże, aby bezpiecznik był tylko bezpiecznikiem. A udar brało na
    siebie coś innego.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 23. Data: 2015-07-17 11:25:26
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-07-17 o 01:53, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > trochę przy modernizacji światła w pokoju i z myśleniem u mnie teraz
    > krucho. Wolałbym jednakże, aby bezpiecznik był tylko bezpiecznikiem. A

    :)
    Bezpiecznik jest tylko bezpiecznikiem. Tyle, że energia potrzebna do
    zniszczenia "drucika" nie weźmie się znikąd.
    Rolą projektanta jest tak zaprojektować urządzenie, żeby wszystko
    działało jak należy. Po prostu musi zdawać sobie sprawę z parametrów
    używanych elementów - ale bez tego to jest d... nie projektant.

    Pozdrawiam

    DD

  • 24. Data: 2015-07-17 11:52:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >wyglądało by zupełnie inaczej. Ale chyba nie było by na miejscu
    >zamieszczać całej rozprawy matematycznej na temat liczenia średnicy

    Miedz to jest zly przyklad na bezpiecznik.
    Miedz sie topi cos w 1000C, i po tym stopieniu moze cos zapalic.
    Ba - skoro przy jakims pradzie ma sie przepalic, a wiec osiagnac te
    1000C, to co bedzie przy pradzie np 0.8 tego krytycznego ?
    Podgrzeje sie do 800C i zacznie smierdziec, czy wiekszy pozar
    spowoduje ?

    Na bezpieczniki to zdecydowanie jakis nizej topliwy metal, choc przed
    zwarciem to zabezpieczy i cienki miedziany drucik.

    Tak czy inaczej - energii/mocy do tego stopienia trzeba dostarczyc.
    Prad plynie, ale bezpiecznik jakis opor musi miec i to niezbyt maly
    wyjdzie w praktyce.

    Wszak cwierc W malego rezystora nie topi ...

    J.

  • 25. Data: 2015-07-17 17:16:43
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 17.07.2015 01:53, ACMM-033 wrote:

    > Wolałbym jednakże, aby bezpiecznik był tylko bezpiecznikiem. A
    > udar brało na siebie coś innego.

    Od dziesiątek lat głowią się nad tym nie byle jakie umysły i do tej pory
    nie wymyślono nic lepszego. Jeśli zrobić z bezpiecznika idealny
    wyłącznik (czyli taki co w stanie ON ma 0omów, OFF ma nieskończoność i
    działa w czasie 0s) to paradoksalnie przestanie być bezpiecznikiem -
    cała energia zwarcia wydzieli się w obwodzie i źródle, które
    zabezpiecza. Proponuję sięgnąć do literatury z "ciężkiej"
    elektrotechniki i poczytać o zjawiskach łączeniowych.

    Jakub Rakus

  • 26. Data: 2015-07-17 17:24:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości

> [...]
    >źródle, które zabezpiecza. Proponuję sięgnąć do literatury z
    >"ciężkiej" elektrotechniki i poczytać o zjawiskach łączeniowych.

    Eee - ale powyzej nie ma nic o czasach rozlaczania itp.
    Bezpiecznik moze miec bardzo maly opor i szybko dzialac - wtedy
    energia bedzie ograniczona, a prad tez - przez inne elementy.

    Tylko wtedy musi miec miec jakis ambitny sensor pradu, i zawodnosc
    rosnie.

    Paradoks elektryczny to inny - idealnym przewodem nie mozna rozladowac
    idealnego kondensatora ... no bo gdzie ma sie podziac energia, skoro
    opor wynosi zero ?

    J.

  • 27. Data: 2015-07-17 18:28:39
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 17.07.2015 17:24, J.F. wrote:

    > Eee - ale powyzej nie ma nic o czasach rozlaczania itp.
    > Bezpiecznik moze miec bardzo maly opor i szybko dzialac - wtedy energia
    > bedzie ograniczona, a prad tez - przez inne elementy.

    Tylko to nie jest tak, że drut się przepala i już po sprawie. W
    bezpieczniku pali się łuk. Który przewodzi prąd. I to całkiem nieźle. Na
    dokładkę dość długo - oczywiście w skali całego zjawiska od pojawienia
    się odpowiednio dużego prądu do wytworzenia przerwy. Nie jest to tak
    spektakularne jak na wysokim napięciu, słyszymy tylko "pyk", ale palenie
    się łuku pochłania sporą część energii.

    > Tylko wtedy musi miec miec jakis ambitny sensor pradu, i zawodnosc rosnie.

    Tu już przechodzimy od bezpieczników do wyłączników. Trochę inna bajka.

    Jakub Rakus

  • 28. Data: 2015-07-17 19:37:40
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (czyli taki co w stanie ON ma 0omów, OFF ma nieskończoność i działa w
    > czasie 0s) to paradoksalnie przestanie być bezpiecznikiem -

    Ależ ja sobie doskonale zdaję sprawę z tego! Jednak wolałbym, aby obciążenie
    źródła urządzeniem nie powodowało jednak przycupnięcia njapięcia ponad
    miarę, a na tych omach to jednak cuś-tam-tego... Mając zero omów, nie
    wydzieli się na nim moc, a w powiązaniu z czasem ciepło, którego energia
    uszkodzi drucik.

    > cała energia zwarcia wydzieli się w obwodzie i źródle, które zabezpiecza.
    > Proponuję sięgnąć do literatury z "ciężkiej" elektrotechniki i poczytać o
    > zjawiskach łączeniowych.

    Się zrobi kiedyś tam. Mnie po prostu zastanawia, że aż tyle omów na zwykłym
    bezpieczniku, to co tam siedzi, "kilometr" drutu zwinięty w kłębek? Chyba,
    ze to obwód niewrażliwy na zmiany napięcia za sprawą zróżnicowanego
    obciążenia... Racja, spróbuję to rozkminić, bo mi coś w tym nie gra i chcę
    dojść do tego, co nie gra, powoli dojdę.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 29. Data: 2015-07-18 00:10:10
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 17 Jul 2015 17:24:50 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > idealnego kondensatora ... no bo gdzie ma sie podziac energia, skoro

    Wypromieniuje jako fala el.-mag.