  • 1. Data: 2010-06-22 21:15:58
    Temat: Co sie dzieje gdy mostek NB sie przegrzewa
    Od: vissim <v...@p...onet.pl>

    Hej wam,

    Powiedzcie mi jedna rzecz, bo widze z tym chlodzeniem robi sie teraz jakas
    paranoja i wszyscy chłodzą wszystko w obudowie tylko nie wiem czy ma to
    sens.

    Co sie dzieje jezeli mostek polnocny sie przegrzewa ? Poludniowy obskuguje
    inne urzadzenia, i jakos nie ma problemow z przegrzewaniem, ale do
    polnocnego widze na necie od zawalenia roznych konstrukcji z/bez
    wentylatora, czesto nawet po cenie wyzszej niz cooler do CPU - ponad 100
    zł.
    Czy wysoka temperatura powoduje jakies spowolnienia,
    znieksztalcenia...czegos, czy po prostu jezeli pracuje w granicach
    przewidzianych przez producenta, np do 80-90 stopnii (a system sie nie
    zawiesza/nie restartuje), to nie ma sensu tego chlodzic ?
    POmijam oczywiscie kwestię szybszego zużycia czy cokolwiek podobnego, bo w
    obecnym sprzęcie tak wielkie MTBF nie ma już zbytnio sensu przy co 2-3
    letniej modernizacji komputera.

    -

  • 2. Data: 2010-06-24 15:03:54
    Temat: Re: Co sie dzieje gdy mostek NB sie przegrzewa
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "vissim" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Hej wam,
    >
    > Powiedzcie mi jedna rzecz, bo widze z tym chlodzeniem robi sie teraz jakas
    > paranoja i wszyscy chłodzą wszystko w obudowie

    Marketing producentów sprzętu do chłodzenia.

    > tylko nie wiem czy ma to
    > sens.

    Raczej nie, może jak jest gorące lato.

> [...]
    > zł.
    > Czy wysoka temperatura powoduje jakies spowolnienia,

    Na marginesie, zauważyłem że na chipsetach AMD pod AM3 dobrym testem na
    wygrzewanie North Bridge'a jest OCCT w tybie "Small Data Set". W minutę
    temperatura na NB skoczyła o 15 stopni (na chipie nVidii pod AM2 tego nie
    stwierdziłem więc to raczej specyficzna cecha chipsetów ATI).

    > czegos, czy po prostu jezeli pracuje w granicach
    > przewidzianych przez producenta, np do 80-90 stopnii

    Nie wiem jak można rozgrzac tak wysoko NB. W/w testem OCCT rozgrzałem NB do
    maks 60 stopni (fabryczne chłodzenie NB, obudowa kompa zamknięta, żadnych
    wentylatorów nawiewających i wywiewających).

  • 3. Data: 2010-06-24 19:02:05
    Od: MAR <M...@s...org>

    On Tue, 22 Jun 2010 23:15:58 +0200, vissim wrote:

    > Powiedzcie mi jedna rzecz, bo widze z tym chlodzeniem robi sie teraz jakas
    > paranoja i wszyscy chłodzą wszystko w obudowie tylko nie wiem czy ma to
    > sens.

    A co robisz gdy są upały ? Grzejesz się bez końca czy jednak chłodzisz ?

    > Co sie dzieje jezeli mostek polnocny sie przegrzewa ?

    Kupujesz nową płytę główną.

> [...]
    > przewidzianych przez producenta, np do 80-90 stopnii (a system sie nie
    > zawiesza/nie restartuje), to nie ma sensu tego chlodzic ?

    Temperatura w granicach podanych przez producenta to nie jest przegrzewanie
    się.

    > POmijam oczywiscie kwestię szybszego zużycia czy cokolwiek podobnego, bo w
    > obecnym sprzęcie tak wielkie MTBF nie ma już zbytnio sensu przy co 2-3
    > letniej modernizacji komputera.

    Jakie wielkie MTBF ? Podaj jakieś liczby.

    --
    Mar.

  • 4. Data: 2010-06-26 19:29:21
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 22.06.2010 23:15, vissim pisze:
    > Co sie dzieje jezeli mostek polnocny sie przegrzewa ? Poludniowy obskuguje

    Komputer się zawiesza lub przekłamuje dane przekazywane
    z/do procesora.

    > inne urzadzenia, i jakos nie ma problemow z przegrzewaniem, ale do

    Bo jest o niebo mniej skomplikowany i pracuje przy mniejszych
    częstotliwością taktowania.

    > znieksztalcenia...czegos, czy po prostu jezeli pracuje w granicach
    > przewidzianych przez producenta, np do 80-90 stopnii (a system sie nie
    > zawiesza/nie restartuje), to nie ma sensu tego chlodzic ?

    90 stopni to już całkiem dużo.

    > POmijam oczywiscie kwestię szybszego zużycia czy cokolwiek podobnego, bo w
    > obecnym sprzęcie tak wielkie MTBF nie ma już zbytnio sensu przy co 2-3
    > letniej modernizacji komputera.

    2-3-letni okres modernizacji to raczej częsta wymiana (gracz,
    zawodowy użytkownik wymagający najwyższej mocy obliczeniowej).
    Komputer należy liczyć raczej na 4-5 lat.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 5. Data: 2010-06-27 07:32:35
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "vissim" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Co sie dzieje jezeli mostek polnocny sie przegrzewa ? Poludniowy obskuguje
    > inne urzadzenia, i jakos nie ma problemow z przegrzewaniem, ale do

    ale z mojego doświadczenia, niewielkiego ale.., płyty które padły miały
    uwalony własnie ten mostek południowy.
    Mnie też firma Gigabyte zmusiła do wcześniejszego prześcia z P4 na C2D. A
    taki wypas płyta była. Komp się wyłaczył a rano juz ie właczył. Południowy
    pażył w łapki po dotknięciu. Teraz są tylko Asusy u mnie i znajomych i mają
    się dobrze.No ale na moim P5K-E są radiatorki na wszystkich czipsetach.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2010-06-27 21:14:57
    Od: vissim <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > się dobrze.No ale na moim P5K-E są radiatorki na wszystkich czipsetach.

    Ja najczesciej przegrzewam, polnocyny, ale zeby poludniowy tak parzyl....Co
    ty takiego robisz na komputerze :)

  • 7. Data: 2010-06-27 21:17:51
    Od: vissim <v...@p...onet.pl>

    > Komputer się zawiesza lub przekłamuje dane przekazywane
    > z/do procesora.

    ...i dlatego temperatura jest tak istotna jezeli chodzi o wirtualizację,
    oraz niezalecane jest OC ? W sumie to by sie zgadzalo troche z moimi
    doswiadczeniami - por prostu maszyny wirtualne mimi wyzszego taktowania
    CPU/FSB to po pewnym czasie spada wydajnosc, ale to dopiero ok 1-2 h....
    Hmm.....

    > Bo jest o niebo mniej skomplikowany i pracuje przy mniejszych
    > częstotliwością taktowania.

    > 90 stopni to już całkiem dużo.

    ale wystarczajaco zeby pojawialy sie przeklamania czy jeszcze nie ...?

  • 8. Data: 2010-07-12 14:18:42
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 27.06.2010 23:17, vissim pisze:
    > ...i dlatego temperatura jest tak istotna jezeli chodzi o wirtualizację,

    Wirtualizacja jest takim samym zastosowaniem jak każde inne
    i temperatura ma w niej *takie samo* znaczenie.

    > oraz niezalecane jest OC ? W sumie to by sie zgadzalo troche z moimi

    OC też nie ma tu specjalnego znaczenia.

    > doswiadczeniami - por prostu maszyny wirtualne mimi wyzszego taktowania
    > CPU/FSB to po pewnym czasie spada wydajnosc, ale to dopiero ok 1-2 h....

    To raczej kwestia przegrzewania się procesora. Przegrzanie
    NB nic nie zwalnia -- po prostu od razu jest katastrofa.

    > ale wystarczajaco zeby pojawialy sie przeklamania czy jeszcze nie ...?

    Wystarczająco, w zależności od procesu technologicznego i
    częstotliwości taktowania.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./