  • 111. Data: 2018-08-16 15:50:17
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 16.08.2018 um 14:03 schrieb ń:
    > Co prawda inna atmosfera, ale ciekawe co stosują NASA i Rosjanie w statkach
    kosmicznych?

    Połączenia zaciskane we wtykach i gniazdach MIL ze specyfikacją
    NASA/RKK. Przynajmniej takie były/są na stacjach MIR i ISS. Nawet w
    satelitach są stosowane wtyki z kablami połączonymi zaciskowo. W samej
    stacji są oczywiście urządzenia montowane na płytkach montażowych, ale
    bez lakieru. Lutuje się dość upierdliwie.
    Myśmy stosowali w swoich urządzeniach wtyki LEMO, ale też nie lutowane,
    tylko zaciskane. Lutowanie połączeń w urządzeniach wewnątrz stacji jest
    be, czy w okablowaniu poza stacją (w próżni) nie da się. Po pierwszym
    przelocie w kierunku słońca cyna roztopiłaby się, po drugiej stronie
    cyna reaguje niezbyt interesująco w temperaturze -100/-200°C.
    Nawiasem mówiąc, w amerykańskim i rosyjskim sektorze są różne gniazda
    zasilania, a nawet bezpieczniki mają różne charakterystyki. Jako, że
    nasze urządzenie jest przenośne, musieliśmy dać dwa kable zasilania i
    zmierzyć charakterystykę załączania oddzielnie dla Rosjan i dla Amerykanów.

    Waldek

  • 112. Data: 2018-08-16 15:50:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Akarm" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-08-16 o 13:25, J.F. pisze:
    >Z czego jest wykonana sklejka? Teraz wytęż mózg. :)

    Z drewna i kleju.

    A skoro ustalilismy, ze drewno jest izolatorem, wiec wychodzi na to,
    ze klej kiepski :-)

    J.

  • 113. Data: 2018-08-16 16:06:44
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 16 sierpnia 2018 03:26:43 UTC-5 użytkownik HF5BS napisał:
> [...]
    > doświadczenie, na własne ryzyko, choć ja żyję i nic mi nie było.
    > Wziąć kawałek winylu, izolacji, płytki PCW, cokolwiek, poślinić czubek
    > palca, można też zwilżyć po prostu wodą, tworzywo delikatnie przypalić i
    > palec zwilżony trzymać tak, aby dymek go opływał. Po kilkunastu sekundach
    > polizać. Kwaśny? No! Wiec tym bardziej, gdzzie wilgoć, to niekonieczznie
    > musi byc obojętny, jak się kabelek przypali. Skrajnie, będzzie tak:
    > https://www.youtube.com/watch?v=1n_j5o583fw na filmie to fajnie wygląda, ale
    > w innych sytuacjach raczej nie jest korzystne...

    Dlatego kazdy operator plotera laserowego dostaje szajby jak mu ktos PCV przyniesie
    do pociecia albo grawerowania.
    Chcialbym zobaczyc jak szybko korozja od tego dymu dziala...

  • 114. Data: 2018-08-16 16:07:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

> [...]
    > stacji są oczywiście urządzenia montowane na płytkach montażowych, ale
    > bez lakieru. Lutuje się dość upierdliwie.

    Że spytam: dlaczego bez lakieru?

> [...]
    > nasze urządzenie jest przenośne, musieliśmy dać dwa kable zasilania i
    > zmierzyć charakterystykę załączania oddzielnie dla Rosjan i dla Amerykanów.

    To całkiem jak na Matce Ziemi -- jak do Hameryki, to tylko z przejściówką.
    Mam nadzieję, że nie zrobili tak, że w jednej części stacji 50 Hz, w drugiej
    60 Hz (choć w Japonii tak mają i żyją).

    --
    Jarek

  • 115. Data: 2018-08-16 19:50:03
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Popatrz na dachy kosciolow kryte miedziana blacha. Jak je rozpoznac? Sa zielone.

    Bogate te kościoły :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 116. Data: 2018-08-16 20:16:17
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-16 o 15:50, J.F. pisze:

    > Z drewna i kleju.
    >
    > A skoro ustalilismy, ze drewno jest izolatorem, wiec wychodzi na to, ze
    > klej kiepski :-)

    Nie. klej nie ma tu nic do rzeczy.
    Jeśli "patyki" zrobisz ze sklejki, to też zachowają się, jak te z filmu.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 117. Data: 2018-08-16 20:33:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-16 o 20:16, Akarm pisze:

    > Nie. klej nie ma tu nic do rzeczy.
    > Jeśli "patyki" zrobisz ze sklejki, to też zachowają się, jak te z filmu.

    No przecie pisałem, że deska jest zmoczona. :-) Patyki nie.

    Robert

  • 118. Data: 2018-08-16 20:43:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > IMO - jak juz masz takie temperatury, ze sie HCl wydziela, to pozniejsza
    > korozja jest IMO najmniejszym problemem :-)

    Nie inaczej, jak się zajara, to dzwonić po pożarkę i spierpapier... Albo jak
    kto odważny, gaśnicę śniegową (na filmie z ruskiej awarii mamy, załączałem
    dwa linki z dymem) i gasić.

    > https://www.youtube.com/watch?v=1n_j5o583fw
    >
    > Ciekawe ... jesli dobrze widze, to paleczki sa drewniane, i ich jakos nie
    > atakuje.

    Sztuka polega na tym, aby przed akcją zwilżyć powierzchnię drewna jakimś
    lekkim elektrolitem. Pałeczki pozostają suche, oraz ma dobrą izolację, do
    tego używa sie trafo od mikroweli.

    > A moze ma dobre rekawice ?

    Wydaje mi się, że skoro pałki są suche, to nie musi, choć zapewne
    bezpieczniej cobygdyby miał.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 119. Data: 2018-08-16 20:45:08
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie. klej nie ma tu nic do rzeczy.
    > Jeśli "patyki" zrobisz ze sklejki, to też zachowają się, jak te z filmu.

    Nie :)
    Tajemnica tkwi w zwilżeniu obrabianej powierzchni.
    Nie ma większego znaczenia sklejka, czy nie.

  • 120. Data: 2018-08-16 20:45:09
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > No przecie pisałem, że deska jest zmoczona. :-) Patyki nie.

    Ale to jest jasne i oczywiste bez twojego pisania.
    Przecież drewno nie przewodzi prądu. Czy to będzie kawał gałęzi, czy
    deska, czy sklejka, to nic nie zmieni. Nie potrzeba żadnych "dobrych"
    rękawic.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/