  • 51. Data: 2021-05-25 20:07:43
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Ostatnio się mówi o napędach jądrowych a mnie interesuje najbardziej jak
    > konstruktorzy odprowadzą ciepło odpadowe z tego cholernego reaktora.

    Ciepło odpadowe z tego cholernego reaktora w tym kontekście nazywamy
    odrzutem i odprowadzamy bardzo, bardzo szybko przez dyszę. Wtedy rakieta
    szybciej leci. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 52. Data: 2021-05-25 20:16:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 20:07:43 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Ciepło odpadowe z tego cholernego reaktora w tym kontekście nazywamy
    > odrzutem i odprowadzamy bardzo, bardzo szybko przez dyszę. Wtedy rakieta
    > szybciej leci. :)

    Dopóki nie dolecimy. Wtedy zakręcamy kurek z propelantem, wciskamy w
    rdzień reaktora pochłaniacze neutronów i czekamy kilka dni aż wydzielą
    się megawaty rozpadu krótkożyjących izotopów. I teraz mi powiedz, co
    robimy z tymi megawatami? Drugą Fukuszimę?
    Proszę o odrobinę pomyślunku zanim chlapniesz coś na grupę.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 53. Data: 2021-05-25 20:40:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Dopóki nie dolecimy. Wtedy zakręcamy kurek z propelantem, wciskamy w
    > rdzień reaktora pochłaniacze neutronów i czekamy kilka dni aż wydzielą
    > się megawaty rozpadu krótkożyjących izotopów.

    Chcesz tą rakietą pływać, czy latać w kosmosie? Bo jeśli to drugie, to
    śpieszę donieść, że pewien szesnastowieczny angielski chłopina w peruce
    wykoncypował, że energia jest potrzebna do zwiększania prędkości, a nie
    do jej utrzymania. Kurek zakręcasz znacznie wcześniej, do hamowania
    podobnie. Przy planowanych dystansach izotopy będą miały mnóstwo czasu
    się rozpaść. A pochłaniaczy się nie wciska w rdzeń, bo to dość zawodne
    rozwiązanie w przypadku wysokotemperaturowego silnika, tylko się nimi
    okłada zewnętrzną część rdzenia i obraca. Z jednej strony walca jest
    pochłaniacz, z drugiej reflektor. Moc i "dopalanie" izotopów modulujesz
    sobie kątem obrotu tych wynalazków. Stopniowo i powoli.

    > I teraz mi powiedz, co robimy z tymi megawatami?

    W późnych latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku zdolne ludzie umiały, a
    teraz już nie umią? No idiokracja, panie...

    > Proszę o odrobinę pomyślunku zanim chlapniesz coś na grupę.

    Wzajemnie. :)

    Piotr

  • 54. Data: 2021-05-25 21:29:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 20:40:42 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Moc i "dopalanie" izotopów modulujesz
    > sobie kątem obrotu tych wynalazków. Stopniowo i powoli.

    Jak regulujesz, to szczegół bez znaczenia dla meritum. Jakby nie
    konieczność liczenia się z ciepłem poreakcyjnym to mógłbyś skrócić czas
    podróży utrzymując maksymalny ciąg aż do wyłączenia ale nie możesz bo
    zamiast wypromieniować w próżnię poreakcyjną moc musisz lecieć malejącym
    stopniowo ciągiem, marnując propelant na jej odprowadzenie. Koniec
    końców będzie się trzeba zatrzymać, a rozpad izotopów następuje
    wykładniczo więc nigdy sie nie kończy, więc kiedy trzeba będzie ten
    kurek zakręcić, jeszcze jakaś część energii pozostanie do
    wypromieniowania. Więc problem do rozwiązania jest.
    Co do tego co było onegdaj, to próby trwały minuty czy góra ich
    dziesiątki. Izotopy mogły się nie nagromadzić a poza tym, próby były w
    atmosferze co zdejmowało sporą część kłopotów z głów konstruktorów. Nie
    mówiąc już o niewielkiej mocy tych próbnych napędów.
    I nie sądź że twierdzę że problem jest nie do rozwiązania. Jest jak
    najbardziej a ja tylko zgłosiłem zaciekawienie jak.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 55. Data: 2021-05-25 21:51:45
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F wrote on 25.05.2021 12:11:
> [...]
    z-przylaczeniem-instalacji-do-sieci

    > Hm, czy dobrze liczysz ...
    > a) jakby tak na jednym drucie miec +100kV, a na drugim -100kV, to
    > razem 200kV.

    Przyszło mi to do głowy, ale nie zetknąłem się wcześniej z opisem takiej
    linii. Google podpowiada, że takie cuda się stosuje i nazywane to jest
    linia bipolarną:

    https://www.researchgate.net/publication/344622781_A
    _Comparative_Study_of_Monopolar_and_Bipolar_HVDC_Tra
    nsmission_Systems

  • 56. Data: 2021-05-25 22:55:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Jak regulujesz, to szczegół bez znaczenia dla meritum.

    No więc niezupełnie, bo masz znacznie więcej możliwości niż "włączony" i
    "wyłączony" i możesz stany pośrednie uwzględniać w bilansie.

    > Jakby nie konieczność liczenia się z ciepłem poreakcyjnym to mógłbyś skrócić czas
    > podróży utrzymując maksymalny ciąg aż do wyłączenia

    Ale co czynnikowi napędowemu za różnica, czy się rozgrzał w wyniku
    rozpadu izotopów krótkożyjących, czy zwykłego działania reaktora?
    Odprowadza założone N gigawatów z reaktora. Jak N spada, to podnosisz
    walcami sterującymi tempo reakcji i wraca, gdzie konstruktor przewidział.

    > ale nie możesz bo
    > zamiast wypromieniować w próżnię poreakcyjną moc musisz lecieć malejącym
    > stopniowo ciągiem, marnując propelant na jej odprowadzenie.

    Do dyskusji o optymalizacji musisz mieć alternatywę, a jej nie masz.
    I tak jest nieporównywalnie lepiej, niż lot na chemii.

> [...]
    > wykładniczo więc nigdy sie nie kończy, więc kiedy trzeba będzie ten
    > kurek zakręcić, jeszcze jakaś część energii pozostanie do

    Z jednej strony nigdy się nie kończy, a z drugiej po 7 czasach
    połowicznego rozpadu tej energii zostanie poniżej procenta wartości
    początkowej.

    > Co do tego co było onegdaj, to próby trwały minuty czy góra ich
    > dziesiątki.

    Przecież to jest BARDZO długo jak na napęd rakietowy. Chemia daje radę
    zaledwie kilka minut. Chcesz się rozpędzić do podświetlnej?

    > Izotopy mogły się nie nagromadzić a poza tym, próby były w
    > atmosferze co zdejmowało sporą część kłopotów z głów konstruktorów.

    Nie, późniejsze próby były z komorą próżniową pod silnikiem.

    > I nie sądź że twierdzę że problem jest nie do rozwiązania. Jest jak
    > najbardziej a ja tylko zgłosiłem zaciekawienie jak.

    No więc materiały archiwalne pokazują, że nie byl to ich główne
    zmartwienie. Dla mnie i dla Ciebie problem istotnie jest, ale nie my to
    budowaliśmy, tylko znacznie zdolniejsi od nas ludzie. I im działało.

    Piotr

  • 57. Data: 2021-05-25 23:03:12
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > I tyrystor nie będzie się chciał wyłączać.

    Będzie, tyrystory GTO istnieją od dawna, tylko są dość niszowe.
    I żyją głównie akurat w *tej* niszy. A wkrótce i tak przyjdzie
    wielkomocowy SiC i będziemy sobie o tyrystorach dyskutować jak o
    tyratronach. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 58. Data: 2021-05-25 23:29:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A może energię świetlną przesyłać do nas światłowodem i przekształcać ją w prąd na
    miejscu?

    -----

  • 59. Data: 2021-05-26 08:52:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 23:29:52 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > A może energię świetlną przesyłać do nas światłowodem i przekształcać ją w prąd na
    miejscu?

    > -----

    Ącki jak zwykle błysnął intelektem i wiedzą :) Powiesz nam chłopie deko
    dokładniej jak sobie to wyobrażasz?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 60. Data: 2021-05-26 09:16:24
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Maciejewscy w ogóle nie mogą sobie wyobrazić jak maszyny cięższe od powietrza latają,
    telegraf bez drutu działa oraz że 640K nie
    wystarczy.