  • 111. Data: 2011-04-12 23:15:21
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 12/04/2011 22:47, A.L. wrote:
    > On Sat, 09 Apr 2011 16:05:27 +0100, Andrzej Jarzabek

    > Qrde, to jakis nonsens z ta "forma" i "trescia". "Tresc" ma byc taka
    > ze program robi to co ma robic, "forma" ma byc taka za program ma sie
    > wykonywac szybko i niezawodnie, ma byc tak prosty jak sie da ale nie
    > prostszy, a tekst programu ma byc czytelny.

    Z grubsza o to mi chodziło.

    > Jakos nei widze spzrecznosci miedzy jednym a drugim, ani specjalnei
    > nie widze roznicy miedzy uczelniami i biznesem

    Nie mam jakiegoś super wielkiego doświadczenia z uczelniami, więc może
    nie mam tutaj racji, ale różnica wydaje mi się taka, że projekty
    progrmaistyczne robione przez studentów zwykle krócej trwają, pracuje
    przy nich mniejsza ilośc ludzi i nie ma takich problemów ze
    zmieniającymi się wymaganiami czy rotacją w zespole, więc student ma
    mniejsze szanse, że problemy wynikające z niedostatków formy w jego
    kodzie, takimi właśnie jak nieczytelność czy wady projektowe, przyjdą i
    ugryzą go w tyłek.

    Nie mówię oczywiście, że w biznesie jest z tym różowo, ale że właśnie
    forma jest ważniejsza (niż na uczelni) bo generujee lub przeciwnie,
    pozwala unikać realnych problemów.

    Sprzeczności między jednym a drugim nie ma żadnej, ale też właśnie
    dlatego piszę, to co piszę, o biznesie: to, że program ma działać i
    robić to, co ma robić, to wiadomo, ale ważne też jest jeszcze żeby był
    pisany w sposób ułatwiający dalsze modyfikacje i utrudniający
    wprowadzanie do niego błędów. Na uczelni (tu moje wrażenia nie popartee
    porządnymi badaniami na reprezentatywneej próbie) braki formalne w
    zależności od zajęć czy prowadzącego mogą przejść bez bólu, o ile
    program robi to, co ma robić i spełnia formalne wymogi zadania, bo
    program nie jest w większości przypadków dalej rozwijany, porządnie
    testowany ani intensywnie użytkowany.

  • 112. Data: 2011-04-12 23:25:35
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 12/04/2011 23:18, Wojciech Jaczewski wrote:

    > Sprecyzuję, co ja rozumiem pod pojęciem "przerost formy nad treścią".
    > Program napisany na wyczucie, bez zastosowania różnych "dobrych praktyk"
    > można zapisać w X linii kodu. Ktoś jednak upiera się by zrobić to np.
    > "obiektowo" i wychodzi mu 3*X linii. W takim kodzie nie widać, co się
    > rzeczywiście dzieje, bo jego duża część to bezużyteczne wypełniacze.

    Taki jest właśnie problem z samodzielnymi klepaczami: nie wiedzą gdzie
    należy czego używać, nie mają pojęcia na temat dobrych praktyk więc
    wymyślają na ich temat jakieś mity, nie potrafią czytać kodu, a
    wszystko, czego sami nie potrafią sensownie użyć jawi im się
    "bezsensownym wypełniaczem".

  • 113. Data: 2011-04-13 00:43:39
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 13 Apr 2011 00:25:35 +0100, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >wymyślają na ich temat jakieś mity, nie potrafią czytać kodu, a
    >wszystko, czego sami nie potrafią sensownie użyć jawi im się

    Wlasnie. Dlatego "domoroslych programistow", gdy przyjda na studia,
    nalezy najpierw oduczyc "domoroslego programowania". Wiekszy z nimi
    klopot niz z takim ktory zaczyna od zera

    A.L.

  • 114. Data: 2011-04-13 06:08:44
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2011-04-10 11:42, Maciej Sobczak pisze:

    > Etam. To jest sztuczna poprawność, kompletnie niepotrzebna.
    To nie jest sztuczna poprawność. Nie słyszałem, żeby na jakiekolwiek
    studia informatyczne robione egzaminy wstępne z programowania. Dlatego
    należy przyjąć, że WSZYSCY reprezentują poziom "nie umiem". Należy, gdyż
    jest to jedyne możliwe ograniczenie na poziom umiejętności programowania
    wśród kandydatów. Trywialne co prawda ale poprawne.

    Zresztą ja kończyłem matematykę na UW i tam zakładano, że ludzie NIE
    znają matematyki. Oczywiście byli tacy, dla których to założenie było
    zbyt pesymistyczne. I dla nich były specjalne zajęcie z tzw. "gwiazdką".

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 115. Data: 2011-04-13 06:46:39
    Od: wloochacz <w...@n...gmail.spameromnie.com>

    W dniu 2011-04-12 21:17, Wojciech Jaczewski pisze:

    > Nie twierdzę, że się ich nie stosuje, tylko że często się je stosuje
    > niepotrzebnie. A da się też robić dobre programy bez nich.
    > Oczywiście, jeśli w jakiejś firmie kierownictwo się uprze, że programy mają
    > być obiektowe, to inaczej nie można.
    > Na szczęście nie wszędzie jest taki wymóg (nie znam statystyk). U mnie na
    > szczęście zagadnienia dają się podzielić na osobne, działające wspólnie w
    > systemie procesy, więc nie trzeba prowadzić wojen o strukturę programu -
    > każdy wykonuje taką, jaka mu pasuje.
    Dla mnie brzmi to jak horror i dokładna definicja samowolki.
    Potem przychodzi na miejsce jednego artysty drugi artysta i robi
    poprawki. Tak jak mu pasuje.
    REWELACJA.
    Tylko, że to wina szefa projektu - a raczej jego brak...

    > W pozytywny wpływ technik obiektowych na niezawodność zwyczajnie nie wierzę.
    > Z moich obserwacji, awaryjność moich programów powstałych po odrzuceniu
    > większości technik obiektowych wyraźnie spadła, natomiast ogromnie poprawiła
    > się elastyczność - w sensie, że pojawiają się nowe wymagania i trzeba
    > program szybko do nich dostosować.
    Yhm.
    Słyszałeś o wzorcach projektowych i umiesz je stosować w praktyce?

    > Tworząc jakieś hierarchie obiektów,
    > ciągle natrafia się na coś, czego się nie przewidziało i trzeba prawie
    > całkowicie przebudowywać program.
    Wiesz, jak zaimplementujesz program jako hierarchię obiektów-bogów - to
    fakt - będzie to wyglądało jak opisujesz.
    Tylko, że to nie ma nic wspólnego z OOP - nic a nic.

    > A może po prostu ci miłośnicy technik obiektowych nigdy nie nauczyli się
    > porządnie stosować technik nie-obiektowych i to ich strata?
    A przez porządnie rozumiesz "[...]zagadnienia dają się podzielić na
    osobne, działające wspólnie w systemie procesy, więc nie trzeba
    prowadzić wojen o strukturę programu - każdy wykonuje taką, jaka mu pasuje"?
    Litości...

    > Jeśli liczyli na to, że będzie pokornie programował obiektowo, to tak.
    > Natomiast jeśli chcą aby efekty jego programowania były dobre - już
    > niekoniecznie.
    Jasne.
    Jak sobie wyobrażasz spełnienie wymogu programowania obiektowego przez
    programistę, który co najwyżej umie używać obiektów.
    W ten sposób ów człowiek się męczy a fimra dostaje potworek...

    --
    wloochacz

  • 116. Data: 2011-04-13 06:58:21
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 13 Kwi, 00:18, Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> wrote:

> [...]
    > "obiektowo" i wychodzi mu 3*X linii. W takim kodzie nie widać, co się
    > rzeczywiście dzieje, bo jego duża część to bezużyteczne wypełniacze.

    Jaki masz wspolczynnik trafnych przwidywan do nietrawnych, co do tego,
    czy modul albo program sie rozrosnie i dobre praktyki (przerost formy
    nad
    tresica) przyspiesza jego realizacje, czy może skończy się na X<=500
    linii kodu? Ja ostatnio mam... bliski zerowego :)
    Pozdrawiam

  • 117. Data: 2011-04-13 07:02:51
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 12 Kwi, 21:17, Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> wrote:

    > W pozytywny wp yw technik obiektowych na niezawodno zwyczajnie nie wierz .
    > Z moich obserwacji, awaryjno moich program w powsta ych po odrzuceniu
    > wi kszo ci technik obiektowych wyra nie spad a, natomiast ogromnie poprawi a
    > si elastyczno - w sensie, e pojawiaj si nowe wymagania i trzeba
    > program szybko do nich dostosowa . Tworz c jakie hierarchie obiekt w,
    > ci gle natrafia si na co , czego si nie przewidzia o i trzeba prawie
    > ca kowicie przebudowywa program.

    Mam podobne obserwacje w programach w ktorych wazna jest wydajna
    implementacja. Wtedy zdecydowanie wole podejscie proceduralne. Poza
    tym wyjatkiem, podejscie obiektowe zawsze mi pomaga.

    Pozdrawiam

  • 118. Data: 2011-04-13 07:08:15
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 12 Kwi, 23:49, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Techniki obiektowe to nei ejst "przerost formy nad trescia". Techniki
    > obiektowe stosuje sie tam gdzie ulatwiaja one pisanie programu. Nie
    > stusuje sie ich tam gdzie niczego nie wnosza.

    Dobrze powiedziane. Z tym ze "cos" to chyba zawsze techniki
    obiektowe wnasza? Chocby szybsze odszukanie fragmentu kodu
    do poprawki po dlugiej przerwie?
    Pozdrawiam

  • 119. Data: 2011-04-13 07:46:56
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Apr 12, 10:06 pm, Daniel Janus <n...@d...pl> wrote:

    > Tu Rich Hickey pisze o niedobrej cesze programowania obiektowego, jaką jest
    > sklejanie stanu/wartości z tożsamością obiektu:
    >
    >    http://clojure.org/state

    Sorki, ale ten tekst to jest marketingowe machanie rękami.
    OO niczego nie skleja. Już sam fakt, że promuje komunikację pomiędzy
    obiektami za pośrednictwem interfejsu, który enkapsuluje jego stan
    świadczy o tym, że pojęcie sklejania czegokolwiek nie ma sensu. Bo
    skoro stan jest enkapsulowany, to nie ma sensu rozważać, czy tożsamość
    obiektu i jego stan są zintegrowane, czy rozdzielone.
    Bez najmniejszego problemu można powiedzieć, że w OO obiekt *ma* (has)
    stan. A właściwie to właśnie nie należy tak mówić - bo relacja
    pomiędzy obiektem i jego stanem jest ukryta, więc nie wiadomo, jaka
    ona naprawdę jest. I o to chodzi.

    W ogóle ten esej to zbiór haseł rzuconych bez uzasadnienia a paragraf
    o programowaniu imperatywnym jest już całkiem słaby.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 120. Data: 2011-04-13 14:01:29
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 04/13/2011 08:46 AM, wloochacz wrote:
> [...]
    > osobne, działające wspólnie w systemie procesy, więc nie trzeba
    > prowadzić wojen o strukturę programu - każdy wykonuje taką, jaka mu

    Bez przesady, wracasz do starego wątku "czy pisać wszystko w C++/Javie,
    czy może jednak użyć narzędzia specjalizowanego, czyt. Prolog".

    JD