    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 28 Feb 2013 05:31:59 -0800 (PST)
    Subject: Bufor / bezpiecznik "automatyczny" 12V
    From: "Jarek P." <j...@g...com>

    Z kilku różnych, dość oczywistych chyba przyczyn muszę wyeliminować rząd kilkunastu
    niezależnych od siebie zasilaczy "wtyczkowych" 12V, chciałbym je zastąpić wspólnym,
    jednym, dużym zasilaczem zasilającym całe to barachło równolegle. Urządzenia zasilane
    przez obecne zasilacze są przeróżne, od prostego sprzętu IT począwszy (domowy
    "router", stacjonarny dysk zewn. itp.), na oświetleniu LED skończywszy, generalnie
    jest to mniej lub bardziej zaawansowana elektronika.

    Z samym zasilaczem nie ma problemu, "se zrobię", chodzi mi po głowie jednak
    niezawodność takiego kombajnu. Po pierwsze nie chciałbym, aby awaria jednego z
    zasilanych urządzeń rozłożyła działanie całej reszty, po drugie... ewentualne
    przenikanie zakłóceń.

    I tu doszedłem do clue: chodzą mi po głowie dwa rozwiązania.
    1) wspólny, duży zasilacz 12V/10-15A, w tej roli mógłbym użyć choćby jakiegoś
    pecetowego gotowca. Do niego potrzebowałbym jednak rzędu modułów filtrujących
    zakłócenia i stanowiących zabezpieczenie wyjścia, najlepiej wraz z sygnalizacją. W
    najprostszej formie mogłyby to być proste filtry pasywne typu dławik + kondensator, a
    do tego bezpiecznik polimerowy (bądź nawet zwykły) z równoległym LEDem jako
    sygnalizacją zadziałania.

    2) Wspólny zasilacz typu klasyczne trafo z prostownikiem i kondensatorem, a dalej
    rząd przetwornic, choćby na LM2596, bezpiecznik z LEDem jak wcześniej.

    Drugie rozwiązanie wydaje się elegantsze, bardziej niezawodne i na pewno będzie
    pewniejsze pod względem filtrowania zakłóceń, jednak budżetowo trochę gorzej wychodzi
    i nie wiem, czy jest sens się pierdzielić.
    A może istnieją gotowe klocki do takiego buforowania zasilania?

    J.