-
11. Data: 2017-11-26 10:39:31
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 11/26/2017 12:40 AM, s...@g...com wrote:
>> Skąd parafina wie jaki wysoki jest stan paliwa?
> Moze jest tak ze parafina sie wytraca przy sciankach baku. Tam gdzie temperatura
niższa. Ona sama dosyc dobrze izoluje więc jak bak pełny to centrum zbiornika ma
szanse byc nadal ciekłe.
> Taka to prosta "inteligencja" parafiny.
Widzialem gdzieś test paliwa na youtubie. Wlewali diesla do akwariów,
dośc duzych i obserwowali przy -40. Robiło się mętne w całej objętosci
po paru h. Jestem ciekaw mechanizmu ponieważ z "wytrącaniem parafiny"
dzielnie walczył znajmy taksówkarz na osiedlu. Co było o tyle
interesujące że ja tez miałem diesla, tankowalem na tej samej stacji i
najzwyczajniej wsiadałem i odpalalem na dwa obroty rozrusznika przy -25.
Wydawalo mi się że do paliwa dodaje się masę chemii od dziesiątków lat
która temu zapobiega.
-
12. Data: 2017-11-26 14:14:26
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: "Twardy" <x...@x...onet.pl>
Sebastian Biały wrote:
> On 11/26/2017 7:20 AM, Twardy wrote:
>>> Skąd parafina wie jaki wysoki jest stan paliwa?
>> Gdy paliwa w baku jest mniej, to w zbiorniku, szczególnie zimą,
>> dochodzi do tak zwanej kondensacji. W efekcie, na ściankach
>> zbiornika może pojawić się wilgoć. - Jeżeli wystąpi woda
>
> No ale miała być parafina :D
"Jak zatem ustrzec się przed zamarznięciem paliwa, gdy temperatura otoczenia
spada poniżej -20 stopni? Kilka rad udziela Maciej Mikuła, ekspert branży
paliwowej.
1. Warto zatankować do baku co najmniej 50 proc. paliwa o wzmocnionej
mrozoodporności - takie właściwości mają na ogół oleje napędowe premium
(Orlen Verva, Lotos Dynamic, Shell V-power, Statoil Diesel Glod, BP
Ultimate). Temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP w tych paliwach na
ogół oscyluje między -32 do -40 stop C i w zimie znacząco poprawia ochronę
przed krystalizowaniem się parafiny w paliwie.
2. Pomimo wysokich cen paliw polecam napełnienie baku do pełna i
utrzymywanie w miarę możliwości wysokich stanów paliwa w zbiorniku.
Ogranicza to parowanie a następnie skraplanie się pary wodnej na ściankach
zbiornika. Ściekająca ze ścianek zbiornika woda może w dłuższym okresie
czasu doprowadzić do sytuacji, kiedy olej napędowy znajdujący się w baku nie
będzie spełniał wymogów norm jakościowych dla tego paliwa. Myślę, że nie
trzeba nikomu tłumaczyć, że woda w paliwie nie jest pożądaną cieczą.
3. Warto kupić samemu depresator, który może pomóc obniżyć temperaturę
blokady zimnego filtra CFPP o kilka stopni Celsjusza. Podchodzę do
depresatorów z dystansem z uwagi na ich ograniczoną skuteczność. Na rynku
jest ich szeroka oferta np.: Diesel Protector, Skydd Black Barrow czy STP.
4. Zalecam też regularnie wymieniać filtry paliwa, które z uwagi na dość
wysoką temperaturę mętnienia CP oleju napędowego sprzedawanego w Polsce mogą
zacząć zapychać się kryształkami parafiny, jeśli paliwo "zmętniało" ale
nadal jest jednorodną cieczą.
5. Jako ostatnią podaję metodę wykorzystywaną przez część właścicieli firm
transportowych i jednocześnie niezalecana przez producentów nowoczesnych
silników Diesla: dodanie 3-5% benzyny bezołowiowej do zbiornika z olejem
napędowy. Nie jest to zalecane do nowoczesnych silników wysokoprężnych, choć
takie wskazania można znaleźć w instrukcjach obsługi samochodów starszych
generacji podczas zimowego użytkowania pojazdu.
Czy dodawać benzynę do oleju napędowego to pozostawiam wyłącznie Waszej
ocenie i pomimo sprawdzenia tego sposobu przez firmy transportowe nie
zachęcam do tego rozwiązania ale z uwagi powszechność stosowania tej metody
nie sposób było o niej nie wspomnieć.
Wszystkie metody zapobiegające wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego
nie doprowadzą do rozpuszczenia się parafiny, która już wytrąciła się w baku
lub układzie paliwowym. Jeżeli mróz unieruchomi silnik wysokoprężny na
drodze to pozostaje odholować pojazd do ciepłego pomieszczenia i starać się
dogrzewać okolice przewodów paliwowych, wymienić filtr paliwa i czekać aż
dodatnia temperatura doprowadzi do rozpuszczenia parafiny w paliwie. Jeśli
coś podobnego stanie się pod domem, warto znaleźć jakieś ciepłe miejsce i
przewieźć tam auto lub poczekać... na cieplejsze dni."
http://moto.pl/MotoPL/1,88389,11111277,Co_robic__by_
olej_napedowy_nie_zamarzl.html
ozdrawiam,
-
13. Data: 2017-11-27 16:49:57
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: Marek <f...@f...com>
On Sun, 26 Nov 2017 10:39:31 +0100, Sebastian
Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> Wydawalo mi się że do paliwa dodaje się masę chemii od dziesiątków
> lat
> która temu zapobiega.
Z mojego doświadczenia stwierdzam, ze są pojazdy zamarzajace bez
względu co się leje (ford transit poniżej -15, Mitsubishi l200
poniżej -12) i takie co nie mają z tym problemu np. mazda 2
--
Marek
-
14. Data: 2017-11-27 17:07:39
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:a...@n...neos
trada.pl...
On Sun, 26 Nov 2017 10:39:31 +0100, Sebastian
Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
>> Wydawalo mi się że do paliwa dodaje się masę chemii od dziesiątków
>> lat która temu zapobiega.
>Z mojego doświadczenia stwierdzam, ze są pojazdy zamarzajace bez
>względu co się leje (ford transit poniżej -15, Mitsubishi l200
>poniżej -12) i takie co nie mają z tym problemu np. mazda 2
Moje mondeo -15 przezylo, moze nawet -20 - w Suwalkach nie mieszkam,
to nie wiem :-)
Przy czym ono ma takie male pudelko kolo filtra, co sie zowie
"elektryczny podgrzewacz paliwa".
Czy cos daje, to nie wiem, bo w Suwalkach nie mieszkam :-)
Ale dziwne, ze do transita nie dali.
J.
-
15. Data: 2017-11-27 17:11:02
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ove24m$21h$...@n...news.atman.pl...
>Widzialem gdzieś test paliwa na youtubie. Wlewali diesla do akwariów,
>dośc duzych i obserwowali przy -40. Robiło się mętne w całej
>objętosci po paru h. Jestem ciekaw mechanizmu ponieważ z "wytrącaniem
>parafiny" dzielnie walczył znajmy taksówkarz na osiedlu. Co było o
>tyle interesujące że ja tez miałem diesla, tankowalem na tej samej
>stacji i najzwyczajniej wsiadałem i odpalalem na dwa obroty
>rozrusznika przy -25. Wydawalo mi się że do paliwa dodaje się masę
>chemii od dziesiątków lat która temu zapobiega.
A patrzyles na paliwo ?
IMO - metnieje juz w okolicach -15C, mozna w domowej
lodowce/zamrazarce przetestowac.
Ale moze takie zmetnienie to za malo, zeby silnik zatrzymac.
Dodanie depresatora nic nie daje - nadal metnieje.
J.
-
16. Data: 2017-11-27 20:38:13
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 11/27/2017 5:11 PM, J.F. wrote:
> A patrzyles na paliwo ?
Kiedyś odessałem przy około -18 bo byłem pewien że nie odpala z tego
powodu (a padł czujnik). Wyglądało tak samo jak to co leci z
dystrybutora, czyli lekko żółte, oleiste, raczej przezroczyste.
> Dodanie depresatora nic nie daje - nadal metnieje.
Ponizej nie sprawdzałem, kto by się w to bawił. Mój diesel (2.2dci,
common rail) odpalał najniżej przy -25 wiec naprawde nie było po co
sprawdzać. Natomiast taksówkarz owszem, jak temperatura spadała ponizej
-10 to wpuszczał do baku zatapialną grzałke o 7 rano, taką na
akumulator. Podobno enerdowska ;) I wybywał w trasę jak tylko jego Merc
na to już pozwalał, czyli koło 9.
Dalej nie pojmuje co się komu i gdzie wytrąca że to taki problem. W
zasadzie kilka osób nie odpaliło samochodów przy -25 i były to głównie
diesle, ale wiele innych odpaliło diesle bez mrugnięcia okiem może poza
dłuższym kręceniem. Może to nie parafina zatyka filtry tylko zatkane
filtry zatykają filtry ;)
-
17. Data: 2017-11-27 20:52:19
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ovhpja$ius$...@n...news.atman.pl...
On 11/27/2017 5:11 PM, J.F. wrote:
>> A patrzyles na paliwo ?
>Kiedyś odessałem przy około -18 bo byłem pewien że nie odpala z tego
>powodu (a padł czujnik). Wyglądało tak samo jak to co leci z
>dystrybutora, czyli lekko żółte, oleiste, raczej przezroczyste.
To akurat latwo sprawdzic - buteleczka paliwa, domowa zamrazarka i
metnieje.
W na tyle wysokiej temperaturze, ze widac nie jest to grozne, bo
inaczej wszyscy by stali przy srednim mrozie :-)
>> Dodanie depresatora nic nie daje - nadal metnieje.
>Ponizej nie sprawdzałem, kto by się w to bawił. Mój diesel (2.2dci,
>common rail) odpalał najniżej przy -25 wiec naprawde nie było po co
>sprawdzać. Natomiast taksówkarz owszem, jak temperatura spadała
>ponizej -10 to wpuszczał do baku zatapialną grzałke o 7 rano, taką na
>akumulator. Podobno enerdowska ;) I wybywał w trasę jak tylko jego
>Merc na to już pozwalał, czyli koło 9.
>Dalej nie pojmuje co się komu i gdzie wytrąca że to taki problem. W
>zasadzie kilka osób nie odpaliło samochodów przy -25 i były to
>głównie diesle, ale wiele innych odpaliło diesle bez mrugnięcia okiem
>może poza dłuższym kręceniem. Może to nie parafina zatyka filtry
>tylko zatkane filtry zatykają filtry ;)
Z zeznan znajomych - potrafi ruszyc i stanac w trasie.
W sumie ... przeplyw kolo goracego silnika powinien ogrzac, samo
mieszanie przez pompe tez powinno ciut ogrzac, albo jak w mondeo - ten
elektryczny podrzewacz powinien podgrzac.
A jednak czasem staja.
Na youtube pelno filmow pokazujacych paliwo w prawdziwej zimie ...
strach sie bac :-)
J.
-
18. Data: 2017-11-27 23:11:55
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2017-11-25 o 20:00, Robert Wańkowski pisze:
> W dniu 2017-11-25 o 19:38, WS pisze:
>> toto plywa na powierzchni
> Chyba nie pływa.
>
> https://i.ytimg.com/vi/DqQEj5qlRNU/maxresdefault.jpg
>
> https://www.youtube.com/watch?v=DqQEj5qlRNU
>
> Robert
No to im pełniejszy bak, tym więcej w nim syfu :-)
T.
-
19. Data: 2017-11-27 23:15:06
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: "T." <k...@i...pl>
>
> Na youtube pelno filmow pokazujacych paliwo w prawdziwej zimie ...
> strach sie bac :-)
>
> J.
E tam. Jest globalne ocieplenie, a podobno w naszych sadach rosną już
banany (widziałem w tv, jak jedna pani tak w teleturnieju
odpowiedziała). Jeszcze trochę i trzeba będzie schładzać paliwo latem,
żeby nie parowało w zbiorniku, bo nie będzie się dało jechać. :-)
T.
-
20. Data: 2017-11-28 08:29:52
Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
Od: Marek <f...@f...com>
On Mon, 27 Nov 2017 20:38:13 +0100, Sebastian
Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> Ponizej nie sprawdzałem, kto by się w to bawił. Mój diesel (2.2dci,
> common rail) odpalał najniżej przy -25 wiec naprawde nie było po co
> sprawdzać.
Problem z zamarzaniem diesela nie polega na tym, że nie odpali. Ależ
złośliwie odpali i będzie chodził bez zarzutu. Dopiero po
przejechaniu paru km, l(ub nawet kilkudziesięciu) zacznie się
ksztusic i tracić moc przy dodawaniu gazu.
--
Marek