  • 11. Data: 2009-11-18 17:13:10
    Temat: Re: Bios czy plyta?
    Od: "Tajan" <t...@i...pl>

    Użytkownik "gebi" <gebi_KASUJ_TO_@_I_TO_poczta.fm> napisał w wiadomości
    news:he13cd$l6r$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Tajan" <t...@i...pl> napisał w wiadomości

    > No cóż wypadałoby jeszcze wiedzieć jaką miałeś kolejność startu systemu,
    > czy dyskietka lub CD było przed dyskami, bo inaczej to chyba nie uda Ci
    > się w ten sposób.

    W razie czego, mógłym odpiąć "zbędne" napędy i tym samym wymusić start z
    dyskietki, ale problem jest w tym, że do startu systemu nie dochodzi, gdyż
    wcześniej trzeba nacisnąć klawisz F1 a klawiatura nie działa :-)

    > Zawsze zostaje Ci jeszcze sposób drugi przedstawiony przez Papę, tzn.
    > podmiana na żywca kości z BIOS-em. Robiłem tak kiedyś na płytce ECS K7S5A
    > i metoda świetnie działa.

    Trochę ryzykowny sposób, bo można zostać z dwiema niesprawnymi maszynami :-)
    Ale jak nie znajdę innego sposobu, to spróbuję poszukać takiej płyty. Ale
    szanse na jej znalezienie są chyba niewielkie, bo sprzęt już nieco leciwy.

    Tajan

  • 12. Data: 2009-11-18 17:24:23
    Od: "Tajan" <t...@i...pl>

  • 13. Data: 2009-11-18 18:22:36
    Od: "Papa Smurpfs" <P...@z...eu>

    Órzytkownik "Tajan" napisał
> [...]
    > Niestety, nieroztropnie resetując przywróciłem ten Bios do życia :-)
    > Teraz szukam sposobu, aby go znowu zepsuć :-)

    więc jeśli to wina biosu to masz dwa wyjścia:
    1. zamówić gdzieś na allegro kość pamięci flash z wgranym biosem do twojej
    płyty (licząc na uczciwość sprzedawcy że faktycznie nagra ci ten bios a nie
    wyśle czystą kość:O)
    2. dysponując drugą płytą z tym samym typem czipsetu przez podmianę kostek
    biosu, czyli przy wyłączonym zasilaniu podmieniasz dobry bios w miejsce
    złego, odpalasz płytę z tym biosem, a następnie przy załaczonym zasilaniu
    wyjmujesz dobry bios a wkładasz zły, i teraz już uruchamiasz program
    flaszujący z tego co tam masz i uaktualniasz i po wszystkim, ale musisz to
    sobie najpierw przećwiczyć na sucjo wyjmowanie tej kości, bo musisz to tak
    zrobić, żeby przy włączonym zasilaniu tak tą kość wyjąć żeby nie zrobić
    zwarcia, ani nie zetknąć ze sobą nużek kości, ale jak masz przynajmniej
    jedną prawą rękę to jest to proste:O)

  • 14. Data: 2009-11-18 18:49:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 18 Nov 2009 18:13:10 +0100, Tajan napisał(a):

    > szanse na jej znalezienie są chyba niewielkie, bo sprzęt już nieco leciwy.

    Popatrz na Allegro w dziale płyty uszkodzone. Duża szansa że znajdziesz.
    --
    Jacek

  • 15. Data: 2009-11-18 18:52:42
    Od: "Tajan" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Papa Smurpfs" <P...@z...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie wyśle czystą kość:O)
    > 2. dysponując drugą płytą z tym samym typem czipsetu przez podmianę kostek
    W ostateczności, jeżeli uda mi się znaleźć inną płytę (i właściciel będzie
    skłonny mi jej użyczyć :-) ) wypróbuję drugi sposób. Z pierwszym mam kłopot,
    gdyż nie wiem, jakiego BIOS'u użyć :-) Teoretycznie jest to płyta taka, jak
    tutaj:
    http://pl.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no
    =1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=519#
    Jednak BIOS zgłasza mi się, jako wersja 5.3 z tej:
    http://pl.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no
    =1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=546
    Niestety, komputer zmieniał właścicieli i nie można ustalić, czy jest efekt
    wcześniejszego flash'owania, czy może jest to BIOS fabryczny. Należałoby
    nieco poeksperymentować :-)

    Tajan

  • 16. Data: 2009-11-18 19:17:28
    Od: "Tajan" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Wed, 18 Nov 2009 18:13:10 +0100, Tajan napisał(a):

    > Popatrz na Allegro w dziale płyty uszkodzone. Duża szansa że znajdziesz.

    Dobry pomysł! W tej chwili nie widzę, ale poobserwuję Allegro. A może trafi
    się okazja wśród sprawnych? :-)
    W przypadku uszkodzonych istnieje ryzyko, że przyczyną usterki jest
    niesprawny BIOS.

    Tajan

  • 17. Data: 2009-11-18 19:18:47
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 18-11-2009 o 12:43 Tajan napisał na pl.comp.pecet:

    > - po zresetowaniu BIOSU terkot ustał i pojawia się normalny ekran
    > startowy, ale procedura startowa zatrzymuje się na pierwszym ekranie i
    > mam komunikat "CMOS checksum error" i "Press F1 to continue....". Ale
    > klawiatura nadal nie działa i nie mogę nacisnąć ani F1, ani Delete, aby
    > wejśc do BIOSU!

    Tak z ciekawości. Sprawdzałeś napięcie baterii na płycie ? Przy napięciu
    baterii niższym niż 3V, mogą pojawić się takie komunikaty.

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 18. Data: 2009-11-18 19:28:47
    Od: "Tajan" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Wiesław" <n...@u...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    Dnia 18-11-2009 o 12:43 Tajan napisał na pl.comp.pecet:

    >Tak z ciekawości. Sprawdzałeś napięcie baterii na płycie ? Przy napięciu
    >baterii niższym niż 3V, mogą pojawić się takie komunikaty.

    Sprawdzałem. Miernik wskazuje 3.15 V.

    Tajan

  • 19. Data: 2009-11-19 08:20:16
    Od: Andrzej <d...@w...pl>

    On 18 Lis, 20:28, "Tajan" <t...@i...pl> wrote:
    > Użytkownik "Wiesław" <n...@u...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomościnews:op.u3lullt7njl0c5@wiesiek-pc...

    > Sprawdzałem. Miernik wskazuje 3.15 V.
    >
    > Tajan

    Ta awaria nie ma żadnego związku z biosem. wszystko wskazuje na
    zwarcie na kontrolerze klawiatury, wymienisz bios i będzie, to samo,
    klawiatury na ps/2 nie uruchomisz. zwarcie może być w klawiaturze,
    gnieździe, wtyczce lub w układzie MPC2 (jeśli jest tutaj to klawiatura
    USB nie będzie tobie działała), płyta wtedy nadaje sie na złom,
    wtyczkę i gniazdo zawsze można wymienić,
    podłącz inna klawiaturę ps/2 i sprawdz co się dzieje

  • 20. Data: 2009-11-19 09:28:17
    Od: "Tajan" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
[...]

    Sprawdzałem na kilku klawiaturach. Na wszystkich jest tak samo :-( Z tym
    BIOS'em to walczę tak, dla świętego spokoju, aby mieć czyste sumienie przed
    decyzją o zezłomowaniu płyty. Trochę mnie dezorientuje fakt "rozwalenia"
    BIOS'a w chwili awarii. Czy mogła to spowodować awaria kontrolera
    klawiatury?
    Czy w przypadku próby próby przelutowania gniazda trzeba zachować jakieś
    szczególne środki ostrożności? Mam na myśli wielowarstwową konstrukcję
    płyty. Nie uszkodzę jej gdy normalnie wylutuję gniazdo i wlutuję inne? Czy
    może też uciekać się do jakiś innych sposobów, jak w przypadku wymiany
    kondensatorów, gdzie nowy element najlepiej dolutować do uciętych nóżek
    starego?

    Tajan