  • 1. Data: 2010-07-27 10:34:39
    Temat: Bateria (UPS) w samochodzie
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    Witam

    jakiś czas temu zabrałem się za projekt pt. CarPC. Wszystko jest już
    zrobione, w tym także automatyczne, czasowe (na przekaźniku) całkowite
    odcięcie zasilania od komputera w 2h po zaniku napięcia "na stacyjce".
    Nie wdając się w szczegóły, i przechodząc do meritum -- irytuje mnie
    każdorazowe (po przekroczeniu 2h bez obecnosci w aucie) uruchamianie
    komputera od zera (trwa to około minuty do dwóch, niby nic, ale
    chciałem to usprawnić do pełni szczęścia w postaci całkowitej
    eliminacji czynnika ludzkiego do sprawnego działania tego systemu).
    Sprawę załatwiałoby uśpienie systemu (wtenczas podnosi się w 5-10
    sek.), ale mimo wszystko komputer zjada trochę akumulatora
    samochodowego, dodatkowo taka sytuacja niesie ze sobą zagrożenie w
    postaci możliwości utraty danych (a raczej zniszczenia systemu
    operacyjnego - XP). Mam do dyspozycji UPS, z nowymi bateriami (EVER
    700). Chciałbym aby dodatkowa bateria podtrzymywała komputer będący w
    stanie uśpienia (ponieważ PC stoi na Mini ITX, prądu bierze stosunkowo
    niewiele -- sprawdzę jeszcze ile zżera dokładnie, ale wg danych z netu
    jest to 3-5W). Myślę, że nawet jedna bateria z tego UPSa by w moim
    wypadku wystarczyła.

    Nie znam się doskonale na elektryce i elektronice, stąd pytanie -- czy
    da radę przemontować bebechy układu ładującego UPSa na 12V i wpiąć za
    głowny przekaźnik odcinający a przed PC? Czy to ma szansę zagrać? Może
    zasugerujecie jakieś inne ciekawe rozwiązanie? TIA

    --
    Pozdor Myjk

  • 2. Data: 2010-07-27 10:46:55
    Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 27.07.2010 12:34, Myjk pisze:
> [...]
    > głowny przekaźnik odcinający a przed PC? Czy to ma szansę zagrać? Może
    > zasugerujecie jakieś inne ciekawe rozwiązanie? TIA

    A hibernacja? nie bierz prądu w ogóle. Przy niezbyt dużej ilości RAMu
    będzie to w miarę szybko.
    A może jakieś stopniowanie, po 2h się usypia, a po załóżmy 10h uśpienia
    wyłącza całkiem. Do tego można by kontrolować napięcie akumulatora
    samochodowego, gdy to spada niebezpiecznie nisko to odłącza komputer. Z
    tym że sam układ do kontroli napięcia będzie pewnie coś prądu papusiał i
    nie wiem czy jest warto. Mimo wszystko ja bym dodatkowego akumulatora
    nie dawał, a zabezpieczył ten podstawowy w samochodzie.
    Powstanie jeszcze jeden problem, jeżeli podczas uśpienia bezczelnie mu
    odłączysz prąd to system będzie się domagał przeskanowania hdd, jednak
    moim zdaniem bezpodstawnie, bo podczas odłączenia zasilania głowica
    dysku będzie zaparkowana.

  • 3. Data: 2010-07-27 11:01:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Rafał napisał:

> [...]
    > odłączysz prąd to system będzie się domagał przeskanowania hdd, jednak
    > moim zdaniem bezpodstawnie, bo podczas odłączenia zasilania głowica

    Przecież to nie tak. Skanowanie dysku nie ma nic wspólnego z parkowaniem
    głowicy. Chodzi o stan systemu plików -- wyłączenie prądu w czasie pracy
    (obojętne czy w trakcie ostrej harówki czy we śnie) pozostawia system
    w stanie nieuporządkowanym, bez zapisania potrzebnych informacji
    w sektorach.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-07-27 11:11:47
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    Rafał napisać:

    > A hibernacja? nie bierz prądu w ogóle. Przy niezbyt
    > dużej ilości RAMu będzie to w miarę szybko.

    Niby jest 2GB, ale mimo wszystko niewiele mniej
    czasu wstawanie zajmuje niż wstawanie od zera.

    > A może jakieś stopniowanie, po 2h się usypia,
    > a po załóżmy 10h uśpienia wyłącza całkiem.

    Tak to bez problemu, pomijając fakt, że nadal pozostaje
    to twarde wyłączenie. Tj. nie ma możliwości uśpienia
    systemu, następnie po 2h jego obudzenia i zrobienia
    soft-off. Już to przerabiałem. :) Tego właśnie chcę
    uniknąć, jednocześnie eliminując konieczność
    wyłączania komputera ręcznie (np. na noc).

    > Do tego można by kontrolować napięcie akumulatora samochodowego,
    > gdy to spada niebezpiecznie nisko to odłącza komputer.
    > Z tym że sam układ do kontroli napięcia będzie pewnie
    > coś prądu papusiał i nie wiem czy jest warto.

    Takie coś jest "wbudowane" na zasilaczu komputera.
    Jest to zasilacz M2-ATX, gdyby Cię to interesowało, manual:
    http://emide.pl/mazda6/M2-ATX-manual_en.pdf

> [...]
    > system będzie się domagał przeskanowania hdd, jednak moim zdaniem
    > bezpodstawnie, bo podczas odłączenia zasilania głowica dysku będzie

    Mnie obecnie nie domaga się skanowania HDD po takiej operacji.
    Ale licho wie, ile takich sytuacji przetrzyma system.

    --
    Pozdor Myjk
    http://xcarlink.pl

  • 5. Data: 2010-07-27 11:28:38
    Od: "gr" <grafik(no spammm)@mbpress.pl>

    > Takie coś jest "wbudowane" na zasilaczu komputera.
    > Jest to zasilacz M2-ATX, gdyby Cię to interesowało, manual:
    > http://emide.pl/mazda6/M2-ATX-manual_en.pdf

    a nie lepiej zastosować dysk SSD,
    - mniejsze zużycie prądu
    - start systemu momentalny
    - łatwo przenosić dane z zewnątrz....
    pozdr.
    Gr

  • 6. Data: 2010-07-27 11:47:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    gr napisało:

    > a nie lepiej zastosować dysk SSD,
    > - mniejsze zużycie prądu
    > - start systemu momentalny
    > - łatwo przenosić dane z zewnątrz....

    Z jakich powodów z dysku SSD system miałby startować "momentalnie"?

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2010-07-27 11:54:11
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    gr napisać:

    > a nie lepiej zastosować dysk SSD,

    Koszt? Ile by mnie kosztowało 160 GB dysku SDD?

    > - mniejsze zużycie prądu

    OK, ale przy "StandBy" małe znaczenie.

    > - start systemu momentalny

    Czy ja wiem... zresztą przydałby się wtedy jakiś system lepszy, min.
    Vista, a najlepiej Win7 (i to rozważałem), ale niestety okazało się, że
    mój GPS nie działa pod Win7 a kosztował niemało...

    > - łatwo przenosić dane z zewnątrz....

    To dysk wewnętrzny, więc bez znaczenia.

    --
    Pozdor Myjk
    http://xcarlink.pl

  • 8. Data: 2010-07-27 12:33:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Myjk napisał:

    > Koszt? Ile by mnie kosztowało 160 GB dysku SDD?

    Po co aż 160 GB? Domyślam się, że ten komputer nie obsługuje wielkiej
    bazy danych, a głowice nie latają w każdej sekundzie kilkanaście razy
    wzdłuż całej szerokości talerzy w celu obsługi zapytań. A jeśli tak
    jest, to nie wróżę temu urządzeniu długiego żywota na naszych drogach.
    Tam są pewnie jakieś filmy, muzyka i te sprawy. Łatwo przewidzieć co
    będzie potrzebne w ciągu najbliżych minut a nawet godzin. W takich
    sytuacjach robi się tak, że system działa z jakiegoś małego krzemiaka,
    tam też jest bufor danych. A do tego duży HDD na "main storage".
    Jak trzeba uzupełnić bufor, to się startuje talerze, wyszukuje czego
    potrzeba i zatrzymuje znowu.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2010-07-27 12:51:18
    Od: "TomekM" <adm[@]chrzanow.pl>

> [...]
    > Vista, a najlepiej Win7 (i to rozważałem), ale niestety okazało się, że
    > mój GPS nie działa pod Win7 a kosztował niemało...

    mały dysk SSD na system i niezbędny soft, a do tego drugi dysk na dane
    (muza, filmy)
    a tak przy okazji, to z jakiego softu korzystasz?
    Tomek

  • 10. Data: 2010-07-27 13:00:15
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    TomekM napisać:

    > mały dysk SSD na system i niezbędny soft,
    > a do tego drugi dysk na dane (muza, filmy)

    Wg mnie zbędne wyrzucanie kasy w błoto.
    Lepiej już dysk wymienić raz na rok.

    > a tak przy okazji, to z jakiego softu korzystasz?

    Chodzi Ci o FrontEnd? Ride Runner vel Road Runner.
    http://www.mp3car.com/vbulletin/rr-skins/141340-mazd
    a-6-skin.html
    Niestety support mizerny i borykam się z paroma problemami.

    --
    Pozdor Myjk
    http://xcarlink.pl