  • 51. Data: 2013-12-05 00:52:31
    Temat: Re: Czy ludzie juz zatracili kompletnie rozum?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gotfryd,

    > Ergo, w ŻADNYM kraju nie jest przestrzegany przepis o "dostosowaniu
    > do warunków".

    Dostosowanie do warunków mgły oznaczałoby całkowite zatrzymanie ruchu.
    Bo jeśli nie stoją, to prędzej czy później ktoś się w kogoś wpieprzy a
    potem już idzie po kolei.
    A ponieważ każdy inaczej będzie traktował zarówno moment, w którym po
    prostu trzeba zjechać do rowu i uciekać jak i prędkość, z jaka należy
    jechać jak jeszcze coś widać, to takie a nie inne są efekty.
    O takich drobiazgach ja sprawność i włączanie świateł przeciwmgłowych
    szkoda gadać. Część włącza jak jeszcze nie potrzeba i inni
    zastanawiają się, co ustawodawca miał na myśli pisząc o "widoczność
    50m).

    > Ale to z powodu "ktoś do mnie wjedzie".
    > Czyli obawy o zdarzenia BEZ własnej winy.

    Na przykład.

    > Właśnie usprawiedliwołeś "geniuszy chodnikowców" jadących
    > rowerem po chodniku 30kmph "bo na jezdni strach".

    Ale w pełnej mgle na autostradzie nie ma miejsca na normalny ruch
    samochodów. Tak samo jak nie należy próbować lądować we mgle w
    Smoleńsku ze zresetowanym wysokościomierzem barycznym, polegając
    tylko na radiowysokościomierzu i zapominając o rzeźbie terenu na
    ścieżce podejścia.

    > Czy tych którzy zaparkowali ze sporym ujemnym przyspieszeniem
    > w karamnbolach w Belgii czy Niemczech sądy głaszczą z komentarzem
    > "no pech, nic nie było widać a jechał tylko 110"? ;)

    Ciężarówki 110 nie pojadą a to one wyrządzają najwięcej szkód i
    zabijają ludzi w karambolach na autostradach w czasie mgły.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 52. Data: 2013-12-05 08:16:36
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

    W dniu 2013-12-04 13:28, Jan45 pisze:

    > Nadejszła pora, na co? Otóż na auta bez kierowców, na automat.
    > Odległości mierzone akustycznie lub radarem. Wpisałbym ja sobie
    > trasę i się zdrzemnął. I na końcu budzik z odpowiednio dobranym
    > tonem by mnie przywołał do przytomności. Skoro samoloty latają
    > i na dodatek lądują we mgle z prędkością większą od samochodowej,
    > przy zastosowaniu autopilota, samochody tym bardziej mogą być
    > kierowane przez auto-kierowcę. Czyli przez program. A już na
    > autostradzie to jest dość proste do zrobienia.
    >
    > Jan

    Pierwsze czytam o lądowaniu na autopilocie!

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 53. Data: 2013-12-05 08:34:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 05 Dec 2013 08:16:36 +0100, hisjusz napisał(a):

    > Pierwsze czytam o lądowaniu na autopilocie!

    Chyba juz proby robili i zasadniczo dziala, ale wola nie uzywac na
    codzien i zostawic pilotom troche satysfakcji :-)
    Chociaz ... piloci tez sie myla przy ladowaniach i w czasie lotu,
    i mozna to wyeliminowac.

    Tylko technika jest troche inna - samolot schodzi po prostej wzdluz
    wiazki radiowej, trafic trzeba w pole 60x500m, komputer ma czujnikow
    za 100 tys $ ...

    No - oni laduja dokladniej
    http://defensetech.org/2011/07/07/navy-one-step-clos
    er-to-uav-carrier-ops/

    Prace nad automatycznym samochodem trwaja.
    Ale ... po co takie marnotrawstwo - wsiadasz w pociag/samolot,
    wysiadasz, na ostatnie kilometry wypozyczasz auto na dworcu ..

    J.

  • 54. Data: 2013-12-05 08:35:06
    Temat: Autopiloty Re: Czy ludzie juz zatracili kompletnie rozum?
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

> [...]
    > kierowane przez auto-kierowcę. Czyli przez program. A już na
    > autostradzie to jest dość proste do zrobienia.

    Jeszcze nie tak szybko, choć może za Waszego życia.
    Nie chce mi się teraz szukać. Jakieś rok-dwa temu czytałem w TIME
    reportaż z prób (zawodów?) takich automatycznie sterowanych aut w USA.
    Nagroda była gruba, bo to i badania i nakłady na prototypy niemałe, a
    efekty były takie-sobie. Założeniem było, że auta mają być autonomiczne,
    czyli nie korzystać z zewnętrznych składników (np. drut w nawierzchni),
    a co najwyżej jedynie z GPSa. No i te najlepsze radziły sobie jako-tako
    przy prędkościach rzędu 20 mph.
    Jeśliby jednak wzdłuż każdej poważnej drogi biegł sobie "cieknący kabel"
    z danymi (wszak to elektronika, która jak wiadomo nic nie kosztuje -
    jedynie robocizna na ułożenie), to radykalnie zmieniło by uwarunkowania.
    Sygnalizować wyprzedzająco można byłoby "wszystko", łącznie z krową
    Maciejowej, która przerwała siatkę...
    Ale podejrzewam, że wtedy zbyt wielu zainteresowanych straciłoby źródła
    przychodu i nieprędko to się wcieli w życie (a jak mówił Pietrzak, w
    życie (i w pszenicy) nieźle się wciela).
    Są jeszcze inne aspekty - takie samochody byłyby z natury naszpikowane
    inwigilacją, co już teraz może się wielu (w tym mnie) nie podobać.
    Jakoś-tak wolę selekcję naturalną. :)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 55. Data: 2013-12-05 09:51:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello Gotfryd,

    > Dostosowanie do warunków mgły oznaczałoby całkowite zatrzymanie ruchu.

    Umówmy się, że w praktyce jadący akceptują jakiś poziom ryzyka
    związanego z niezupełnym dostosowaniem do warunków.
    I to jest powód wypadków - jedzie się szybciej, niż tak naprawdę
    "da się bezpiecznie". Ściślej, to ci szybciej jadący:

    > Bo jeśli nie stoją, to prędzej czy później ktoś się w kogoś wpieprzy

    ...są "wpieprzajacymi się".

    > A ponieważ każdy inaczej będzie traktował zarówno moment, w którym po
    > prostu trzeba zjechać do rowu i uciekać jak i prędkość, z jaka należy
    > jechać jak jeszcze coś widać, to takie a nie inne są efekty.

    Ja nie o tym - jakby 100% kierujących jechało z prędkością dającą
    możliwość zatrzymania za poprzednikiem (a odstęp jest ograniczony
    widocznością), mielibyśmy "dostosowanie do warunków".

> [...]
    > szkoda gadać. Część włącza jak jeszcze nie potrzeba i inni
    > zastanawiają się, co ustawodawca miał na myśli pisząc o "widoczność

    Zgoda :)
    Dlatego wychodzi mi wniosek jak wyżej.

    Przestrzeganie ograniczeń formalnych, narzuconych dlatego że
    są łatwe do zmierzenia (np. prędkość ograniczona znakiem)
    skutkuje tym, że wszyscy (i kierowcy i kontrola ruchu) na
    tym się skupia.

    > Na przykład.

    Oczywiscie.

    > Ale w pełnej mgle na autostradzie nie ma miejsca na normalny ruch
    > samochodów.

    Zależy od definicji "normalnosci".
    Jeśli akurat da się 15km/h to tyle się da.
    Jazda 40 będzie prośbą o karambol - i zdarzają się dlatego, że
    w sumie działa mechanizm "wszyscy mogą, to co, ja nie mogę" :>

    > Tak samo jak nie należy próbować lądować we mgle w
    > Smoleńsku ze zresetowanym wysokościomierzem barycznym, polegając
    > tylko na radiowysokościomierzu i zapominając o rzeźbie terenu na
    > ścieżce podejścia.

    E, przykład jest trochę zły - przy lądowaniu trudno ZAWCZASU
    zwolnić do 15 km/h :>

    > Ciężarówki 110 nie pojadą a to one wyrządzają najwięcej szkód
    > i zabijają ludzi w karambolach na autostradach w czasie mgły.

    Też trudno się nie zgodzić.
    Ale w "zwykłych" wypadkach kierujący i pasażerowie pewnie też
    mają podobne "wyniki" w zderzeniu z ciężarówką.

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2013-12-05 09:55:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello hisjusz,

    Thursday, December 5, 2013, 8:16:36 AM, you wrote:

    > Pierwsze czytam o lądowaniu na autopilocie!

    Teoretycznie możliwe. W praktyce zabronione.

    > ---
    > Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego
    > oprogramowania, ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

    Na czorta ten spam?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 57. Data: 2013-12-05 13:06:02
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-12-04 22:37, J.F pisze:

    > To musisz odszukac i sprawdzic :-P

    Nie. Dość dobrze pamiętam Twoje opowieści.

    > Wiele nie ma. Ale do wypadniecia ze sliskiej drogi wystarczy.

    Do wypadnięcia to nawet koników nie potrzeba.

    > A i tak bylem najszybszy na drodze :-P

    Skoro masz taką potrzebę.

    > Nie widac. Jezdza jak po suchym.

    Gdyby tak było, to wypadków by było więcej.

    > Tylko ze my kupujemy Debice, Kormoran, Dayton, a podejrzanym okiem
    > patrzymy sie na jakies chinskie wynalazki,
    > a oni kupuja Conti, Michelin, Pirelli i podejrzanym okiem patrza sie na
    > jakies wynalazki jak Debica, Sava :-P

    Ciekawe - my jak najbardziej kupujemy Conti, Michelin, Pirelli, a oni
    np. Tigar, Ceat, czy inny Uni???? (musiałbym sprawdzić), który w Polsce
    są w zasadzie egzotyką.

    > My mozemy, a oni wybieraja.

    My wybieramy, oni również wybierają i często wcale nie z najwyższych
    półek, jakby co się wydawało.

    > Masz jakies dane o sprzedazy ? Chetnie zobacze.

    Nie ma czasu szukać - tutaj jakieś z 2006
    http://www.autocentrum.pl/opony/struktura-rynku-opon
    -zimowych/

    > Ale ... u Niemcow widac tez kryzys i nawet ADAC zaczal wynalazki
    > testowac :-)

    Nie wynalazki, a normalne opony istniejące na rynku.

    > Nie wyrywa.

    Parę dni temu wyszło, a nie wiesz co to znaczy nie wyrywa.

    > Tylko ja wiem jak sie moze skonczyc ostre hamowanie na mokrym.

    Pewnie nie tylko Ty.

    > A oni ... albo nie wiedza, albo wiedza lepiej niz ja :-)

    Pewnie też wiedzą.

  • 58. Data: 2013-12-05 15:05:20
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > przy prędkościach rzędu 20 mph.
    > Jeśliby jednak wzdłuż każdej poważnej drogi biegł sobie "cieknący kabel"

    GPS jest za bardzo zależny od armii USA więc to nie tedy droga. Bardziej
    rozpoznawanie obrazu.

    J.

  • 59. Data: 2013-12-05 15:06:20
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2013-12-05, Jan Koval <j...@o...pl> wrote:

    > GPS jest za bardzo zależny od armii USA więc to nie tedy droga. Bardziej
    rozpoznawanie obrazu.

    No i jak on z tym rozpoznawaniem w tej mgle pojedzie? ;-)

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 60. Data: 2013-12-05 15:11:40
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    > No i jak on z tym rozpoznawaniem w tej mgle pojedzie? ;-)

    Nie samym światłem widzialnym urządzenia widzą.

    J.