  • 121. Data: 2011-05-09 21:56:35
    Temat: Re: [OT] Atmega FAT karta SD
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Stop. Albo twierdzisz że multitasking spowalnia komputer w stopniu
    > utrudniającym pracę albo czepiasz się rzeczy nie związanych z tym
    > zagadnieniem. Więc jak jest?

    Nie twierdziłem, że spowalnia, tylko że jest (wtedy był) zbyteczny
    w przeciętnym komputerze. A spowalniał w sposób pośredni -- ponieważ
    przeciętnemu użytkownikowi trudno było używać multitaskingu bez systemu
    graficznego, więc komputer musiał mieć jakiś okienkowy system.
    Na Macintoshu działał on w sposób (dla mnie) nieakceptowalny -- był
    za wolny (choć niektórzy twierdzą, że śmigał jak rakieta) i był po
    prostu niewygodny. Oczywiście wiem, że na Amidze wyglądało to całkiem
    inaczej.

    > W Tag? A może w WordStar?

    W WordStar. A właściwie w czymś zrobionym na obraz i podobieństwo.
    W każdym razie w jakimś tekstowym. Teraz też piszę w jednym z klonów
    WordStara. Ale w okienku systemu graficznego zacząłem używać edytorów
    dopiero wtedy, gdy technika do tego dojrzała. To znaczy gdy komputer
    mógł narysować pełne okno w czasie krótszym od około 1/75 sekundy
    (czyli w czasie odświeżania). Inaczej nie potrafię się katować. A to
    stało się nie tak znowu dawno -- z dziesięć lat temu, może trochę
    wcześniej.

    > Przecież pisanie tekstów można zrobić na *byle* czym.

    No właśnieże ten Macintosh się do tego słabo nadaje.

    > Nawet procesor 10x wolniejszy daje radę.

    Daje, ale też nie zawsze. Używałem kiedyś takiego wynalazku, jak Amstrad
    PCW-ileśtam. On miał Z-80. I specjalny system zaprojektowany do pracy
    w biurze. Przesunięcie kursora z początku na koniec długiego tekstu
    mogło trawć kilka minut. Lobby sekretarek albo producentów kawy w tym
    musiało maczać palce.

    --
    Jarek

  • 122. Data: 2011-05-09 22:06:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie przypuszczam abyś nie miał pojęcia o multitaskingu,

    I słusznie.

    > więc zwyczajnie jesteś złośliwy.

    To potwarz! Podobno jestem nadzwyczaj złośliwy.

    > Niestety złośliwość to nie jest silny argument.

    Ale jest dobrą odpowiedzią na argumenty o zerowej sile. Cóż ja zrobię,
    że w realnym świecie jest tak, że druga osoba do odpalenia drugiego
    programu używa drugiego komputera.

    > I to wszystko było powodem braku jakiegokolwiek rozwoju MS-DOS aż do
    > pojawiania się w95 roku systemu operacyjnego który miał rozwiązania
    > znane od 10 lat na gównianej zabawce do grania?

    Bardzo możliwe. A w każdym razie jednym z ważniejszych powodów.

    --
    Jarek

  • 123. Data: 2011-05-09 22:09:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > A niektórzy mają na nim preemptive multitasking jak trzeba - bo to proste
    > jest w sumie, choć w 80-tych latach było proste tylko dla niektórych.

    > Chodzi kolego o porownanie hardware.

    Nie, chodzi o porównanie zastosowań. IBM/PC był zrobiony *między innymi*
    do takich celów, to jakich używa się w tej chwili sterownika z atmegą.

    > O, w sam raz dla przeciętnego kowalskiego :) Do grzebania w autoexcu,
    > configsysie i zworkach można dodać jeszcze wciskanie ROMów w podstawki.

    Przecież to nie był sprzęt zrobiony dla przęciętnego kowalskiego.
    Jeśli po pewnym czasie (w sumie nie tak krótkim) Kowalski zaczął
    go używać, to tym lepiej świadczy o całym projekcie.

    > A jaki mialeś wybór?

    Żadnego. Na rynku nie było konkurencji, ani jednego porównywalnego
    sprzętu.

    > Komputerów?

    Tak.

    > Przyznaje sie bez bicia że nie mogę znaleźć w tej chwili linka do
    > źrodła, ale o ile mnie pamięć nie myli to 2009 roku ARM licencjonował
    > więcej procesorów 32-bit niż cała reszta świata.

    Ale to do małych gadźetów raczej.

    --
    Jarek

  • 124. Data: 2011-05-09 22:16:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > W ktoryms Panu Samochodziku robil grafike - to chyba profesjonalne
    > zastosowanie ?

    Tak jak ZX-Spectrum w Sondzie? Czy może renderowali na nim mazurskie
    krajobrazy? W sumie to i tak nieważne -- nie chodziło mi o tak zwaną
    "profesjonalność", tylko kierunek zastosowań. O takie bardziej
    "przemysłowe".

    O, właśnie o to.

    --
    Jarek

  • 125. Data: 2011-05-09 22:45:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-09 23:56, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Nie twierdziłem, że spowalnia, tylko że jest (wtedy był) zbyteczny
    > w przeciętnym komputerze.

    Nie, twierdziłeś że dopiero hardware z czasow w95 mógł go pociągnąć. I
    od tego zaczął się kontrprzyklad Amigi. Że *wszystko* w tamtych czasach
    uciągnełoby multitasking z palcem w d... i bez zauważalnej utraty predkości.

    > A spowalniał w sposób pośredni -- ponieważ
    > przeciętnemu użytkownikowi trudno było używać multitaskingu bez systemu
    > graficznego

    Używam multitaskingu bez systemu graficznego (w unixie). Jakoś nie widze
    związku. Powiedzmy że konsola w tamtych czsach to było wlaśnie "normalne
    uzywanie przeciętnego uzytkownika".

    >, więc komputer musiał mieć jakiś okienkowy system.

    Nie musiał.

    > Oczywiście wiem, że na Amidze wyglądało to całkiem
    > inaczej.

    Za wolny hardware powodowal że nie bylo to komfortowe.

    > W WordStar. A właściwie w czymś zrobionym na obraz i podobieństwo.

    Jest pierdyliard edytorów konsolowych. Żaden z nich nie cierpi na
    predkości tylko z powodu lepszego systemu operacyjnego albo tego że w
    tle coóś pracuje.

    > Daje, ale też nie zawsze. Używałem kiedyś takiego wynalazku, jak Amstrad
    > PCW-ileśtam. On miał Z-80. I specjalny system zaprojektowany do pracy
    > w biurze.

    Kiedyś pecety reklamowali jako specjalny system projektowany do
    multimediów. Jakoś w czasach 286 jak pamietam. Cóż, reklamy, ten sam
    pecet był reklamowany jesko specjalnie zaprojektowany system do
    sterowania obrabiarkami.

  • 126. Data: 2011-05-09 23:17:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie, twierdziłeś że dopiero hardware z czasow w95 mógł go pociągnąć.

    Nie, wyraziłem tylko opinię na temat zapotrzebowania na multitasking
    w powszechnym sprzęcie. Natomiast mogłem być źle zrozumiany, wbrew
    moim intencjom. Oczywiście to moja wina, mój brak precyzji. Za to
    mogę być teraz poddawany krytyce. Ale nie za co innego.

    > I od tego zaczął się kontrprzyklad Amigi. Że *wszystko* w tamtych
    > czasach uciągnełoby multitasking z palcem w d... i bez zauważalnej
    > utraty predkości.

    Ja tak twierdziłem? Czy może tak zostałem zrozumiany? Bzdura.
    Multitasking polegający na uruchomieniu drugiego procesu (łakomego
    na zasoby) spowoduje zauważalną utratę prędkości. Prędkości jednego
    zadania. Tak coś koło 50%. Zawsze, wszędzie, w każdych czasach.

    > Używam multitaskingu bez systemu graficznego (w unixie). Jakoś nie
    > widze związku. Powiedzmy że konsola w tamtych czsach to było wlaśnie
    > "normalne uzywanie przeciętnego uzytkownika".

    Też używałem. Nawet jeszcze używam. Widać nie jesteśmy wcale tacy
    normalni, jak sie (niekórym) wydaje.

    > Za wolny hardware powodowal że nie bylo to komfortowe.

    Za coś takiego normalni ludzie mają czasem walić bejzbolem w łeb.
    Może ten boss wcale nie był takim psychopatą, jak o nim opowiadają?
    W każdym razie jak ktoś się trzymał od tego zdala, to miał komfort
    (komfortowo sobie kopiował z lewej na prawą).

    > Jest pierdyliard edytorów konsolowych. Żaden z nich nie cierpi
    > na predkości tylko z powodu lepszego systemu operacyjnego albo
    > tego że w tle coóś pracuje.

    Ten z Amstrada cierpiał. Z Macintosha też (może nie konsolowy,
    konsoli tam nie było, w każdym razie tekstowy). Na Amidze był
    to wyjątek od "braku komfortu z powodu wolnego hardware"?

> [...]
    > do multimediów. Jakoś w czasach 286 jak pamietam. Cóż, reklamy,
    > ten sam pecet był reklamowany jesko specjalnie zaprojektowany

    Ale w przypadku pecetów to była prawda. Nawet jeśli tak było tylko
    z powodu braku konkurencji. Dało się z powodzeniem zrobić system
    do multimediów *na bazie* peceta. I do obrabiarki również.

    --
    Jarek

  • 127. Data: 2011-05-10 05:37:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Ten z Amstrada cierpiał. Z Macintosha też (może nie konsolowy,
    > konsoli tam nie było, w każdym razie tekstowy). Na Amidze był
    > to wyjątek od "braku komfortu z powodu wolnego hardware"?

    Był, bo Amiga nie mieliła GUI procesorem, tylko podawała obszar pamięci do
    skopiowania i procesor zapominał o sprawie do momentu otrzymania przerwania,
    że kopiowanie zostało ukończone. W tym czasie na osobnej magistrali mógł
    wykonywać program z pełną prędkością. Nawet operacje typu poświetlanie ikony
    itp. mielone były bez udziału procka bo blitter podczas kopiowania mógł
    wypełniać obszary, czy dokonywać negacji na danej bitmapie.

  • 128. Data: 2011-05-10 05:44:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-10 01:17, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Nie, wyraziłem tylko opinię na temat zapotrzebowania na multitasking
    > w powszechnym sprzęcie.

    Istniało od zawsze.

    > Multitasking polegający na uruchomieniu drugiego procesu (łakomego
    > na zasoby) spowoduje zauważalną utratę prędkości. Prędkości jednego
    > zadania. Tak coś koło 50%. Zawsze, wszędzie, w każdych czasach.

    Rzeczy w tym że multitasking przydaje się *wlasnie* wtedy gdy drugi
    proces nie jest łakomy na zasoby. Np:

    foo | bar | spam

    Przydaje sie również wtedy gdy dwa programy sa łakome na *różne* zasoby.

    Ponieważ zdecydowana większośc programów GUI startystycznie *nic* nie
    robi to przydaje się również i tam. O czym doskonale wiesz.

    > Ten z Amstrada cierpiał. Z Macintosha też (może nie konsolowy,
    > konsoli tam nie było, w każdym razie tekstowy). Na Amidze był
    > to wyjątek od "braku komfortu z powodu wolnego hardware"?

    Wszystkie te komputery też cierpiały z powodu wolnego hardware. Zbyt
    wolnego żeby praca w gui była komfortowa. Przypominam karty graficzne na
    8-bit ISA. To też było gówno i wolne jak jasna cholera. Mam w domu
    jeszcze taką jedną - Paradise. I win3.11 odrysowywał na niej okienka w
    czasie ~ 0.5 sek. Tylko co to przeszkadza miec mozliwośc zrobienia foo |
    bar | spam?

    > Ale w przypadku pecetów to była prawda. Nawet jeśli tak było tylko
    > z powodu braku konkurencji. Dało się z powodzeniem zrobić system
    > do multimediów *na bazie* peceta. I do obrabiarki również.

    Zupelnie jak na amidze, atari st, jaguarze, itd chyba ze to sensownie
    zanegujesz.

  • 129. Data: 2011-05-10 16:01:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Ponieważ zdecydowana większośc programów GUI startystycznie *nic*
    > nie robi to przydaje się również i tam. O czym doskonale wiesz.

    Wszelako istnieje też taki model wykorzystania komputera, w którym
    program statystycznie cały czas robi *coś*. Na początku lat '80 było
    duże zapotrzebowanie na tego typu sprzęt. W przeciwieństwie do maszyn,
    które potrafią robić wyłącznie rzeczy na literę "n", a najchętniej
    tylko jedną z tych rzeczy.

    > Wszystkie te komputery też cierpiały z powodu wolnego hardware.

    Cierpieli(by) również ich użytkownicy. Nie wszyscy tak lubią.
    Do tego trzeba amatora.

    > Zbyt wolnego żeby praca w gui była komfortowa.

    I zbyt wolne do tego, by opierać na sprzedaży takiego czegoś realny
    biznes. Taki duży, obliczony na grube miliony klientów. Bo jeśli
    chodzi o grupki amatorów, to owszem, dało się.

    > Przypominam karty graficzne na 8-bit ISA. To też było gówno i wolne
    > jak jasna cholera. Mam w domu jeszcze taką jedną - Paradise.

    Dlatego rozsądni ludzie używali takich rzeczy wyłącznie wtedy, gdy
    chcieli jakiś obrazek pooglądać.

    > I win3.11 odrysowywał na niej okienka w czasie ~ 0.5 sek.
    > Tylko co to przeszkadza miec mozliwośc zrobienia foo | bar | spam?

    Przechodzi ochota na robienie czegokolwiek na takim systemie.

    > Zupelnie jak na amidze, atari st, jaguarze, itd chyba ze to sensownie
    > zanegujesz.

    Jak ktoś oparł, to gorzko żałuje. Bo gdzie teraz kupi Atari czy Amigę
    do swoich nowych lepszych obrabiarek? A więc zaneguję.

    Jarek

    --
    -- O co ci chodzi? Kazałeś jej nic nie robić, więc nic nie robi!
    -- Nieprawda. Kazałem jej zrobić Nic, a to co innego.

  • 130. Data: 2011-05-10 16:03:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Wasilewski napisał:

    > Był, bo Amiga nie mieliła GUI procesorem, tylko podawała obszar
    > pamięci do skopiowania i procesor zapominał o sprawie do momentu
    > otrzymania przerwania, że kopiowanie zostało ukończone.

    I naprawdę to było *wyjątkowe*? Macinintosh, X11 czy Windows potrafiły
    wyłącznie "mielić GUI procesorem"?

> [...]
    > były bez udziału procka bo blitter podczas kopiowania mógł
    > wypełniać obszary, czy dokonywać negacji na danej bitmapie.

    Edytorowi do zrobienia PageUp/PageDown (przepisanie jakichś 2 kB)
    pełna prędkość procesora jest średnio potrzebna. Ale karty graficzne,
    mimo akceleracji, długo miały kłopot z nadążaniem. Przynajmniej te
    co znałem -- na temat Amigi wiem tyle, co tu przeczytam. Powinienem
    dalej wierzyć w jej wyjątkowość?

    --
    Jarek