  • 101. Data: 2011-05-09 06:17:29
    Temat: Re: [OT] Atmega FAT karta SD
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2011 00:04:25 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Wszelako na przełomie lat 80/90 nie było tak jak dzisiaj, że jak coś
    >wolno szło, to się mówiło "chłopaki coś słabo ta robota idzie, skoczcie
    >na miasto kupić z dziesięć komputerów".

    Zalezy. Sluchalem takiego jednego "mamy male biuro, paru inzynierow,
    kazdy ma swoj pokoj, dwa workstation, bo na jednym workstation
    inzynier za malo wydajnie pracuje .."
    No ale biuro bylo pod Paryzem, w Polsce cena za jednej workstation
    byla powalajaca.

    Tez nawiasem mowiac ciekawostka - byly te workstation, byly, i je
    pecety wygryzly.

    Taaa "The first versions for the Amiga computer were a simple but
    powerful videotitler and slide show authoring system"

    O ile pamietam to wlasnie do tego byla uzywana - wyswietlic pare
    napisow w telewizji, kablowej. Inne komputery sie do tego gorzej
    nadawaly. Z powodu mozliwosci video.

    J.

  • 102. Data: 2011-05-09 06:17:29
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2011 00:11:28 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >A parę lat wcześniej mogło być istotne ze względu na "masę programów
    >z CP/M", od którego rzekomo DOS w ogóle się nie różnił.

    Nie na tyle jednak zeby te programy tak wprost uruchamiac - musialy
    zostac na nowo napisane.

    A potrafisz wymienic te mase ?
    Wordstar, Turbo Pascal, dBase, moze Basic .. i cos jeszcze ?

    J.

  • 103. Data: 2011-05-09 10:26:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > inzynier za malo wydajnie pracuje .."
    > No ale biuro bylo pod Paryzem, w Polsce cena za jednej workstation

    Zawsze były jakieś wyjątki. Mnie podobne rzeczy donosił znajomy
    z jednego z krajów afrykańskich (proferor od szukania ropy naftowej,
    pojechał tam wykładać). Tyle że tam nawet nie zawsze mieli gniazdka
    z prądem w pokojach. Ale to nie była reguła -- tak pod Warszawą,
    pod Wrocławiem, jak i pod Paryżem.

    > Tez nawiasem mowiac ciekawostka - byly te workstation, byly, i je
    > pecety wygryzly.

    Też po dwa na twarz? I można zapytać, dlaczego nie Amigi.

> [...]
    >
    > O ile pamietam to wlasnie do tego byla uzywana - wyswietlic pare
    > napisow w telewizji, kablowej. Inne komputery sie do tego gorzej

    Podobnie jak Atari ST było używane przez muzyków (a pewnie też "muzyków").
    Bo miało gniazdko, MIDI. O robieniu czołówki do Sondy na ZX Spectrum już
    pisałem -- i też się do tego lepiej nadawał od, dajmy na to, Craya.

    --
    Jarek

  • 104. Data: 2011-05-09 10:35:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Nie na tyle jednak zeby te programy tak wprost uruchamiac - musialy
    > zostac na nowo napisane.

    Nie ja tu przy każdej okazji pisałem o tym, że "DOS i CP/M to prawie to
    samo", więc z mojej strony to tylko ironia. Uważam, że ta zgodność, to
    bardziej w marketingu była niż w realu. I zadziałała tam pozytywnie,
    a nie -- jak niektórym się wydaje -- była "okolicznością obciążającą".

    > A potrafisz wymienic te mase ?
    > Wordstar, Turbo Pascal, dBase, moze Basic .. i cos jeszcze ?

    "Masa programów", to też pojęcie marketingowe. Ile jest programów,
    których używa więcej niż połowa użytkowników PC. Kilka? A ile takich,
    które są potrzebne więcej niż dziesięciu procentom? Więcej niż dziesięć
    sztuk? Tak było zawsze, niezależnie od systemu i od komputera. A w każdym
    razie podobnie.

    --
    Jarek

  • 105. Data: 2011-05-09 17:21:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-09 02:13, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Macintosh też "chodził". Ale było to na tyle mało sensowne chodzenie,
    > że łatwo obala gadanie na temat możliwości takiego hardware.

    Zdefiniuj "mało sensowne chodzenie" w sposób możliwie techniczny. Było
    by miło abyś w tym wyjasnianiu osiągnął przynajmniej -20% wydajności z
    *powodu* preemptive-multitaskingu.

  • 106. Data: 2011-05-09 17:29:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 09 May 2011 19:21:14 +0200, Sebastian Biały wrote:

    >Zdefiniuj "mało sensowne chodzenie" w sposób możliwie techniczny. Było
    >by miło abyś w tym wyjasnianiu osiągnął przynajmniej -20% wydajności z
    >*powodu* preemptive-multitaskingu.

    O Macu zlego slowa nie powiem, odkad zobaczylem jak sie na maszynce z
    12MB ram obrabia obrazek co ma ~100MB.
    Trzeba po prostu odpowiedniego uzytkownika, zeby docenil zalety
    makowki. I nie bedzie on wchodzil w szczegoly systemu.

    J.

  • 107. Data: 2011-05-09 17:32:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-09 02:09, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Nie ma lekko. Liczy się przede wszyskim wygoda endjuzera. Trza się
    > dostosować.

    Wygoda endjuzera polegała w tamtych czasach (z powodu gównianości
    procesora i bootloadera) na bezustannym przłaczaniu XMS/EMS w
    autoexecu/configsysie i restartowaniu złomu. Jaki użytkownik taka
    definicja wygody. I tak aż do 95 roku...

    > Skorzystam z okazji i nawiążę do tematyki grupy. Jak ktoś chce zrobić
    > na atmedze bryndzotron dwuprzbiegowy z żętycerem pasywnym i zalać
    > milionami egzemplarzy światowe rynki, to niekoniecznie będzie tam
    > montować OSa.

    O nie nie. W tamtych czasach kiedy na świacie były PC z MSDOSem
    odpowienikiem atmegi było 8-bit Atari. O dziwo system operacyjny Atari
    potrafił się zająć dokładnie w takim samym stopniu pamięcią co PCtowy
    bootloader (memtop). Żenada.

    > To można zadać dobre pytanie: co jest? Liczone -- bo ja wiem -- liczbą
    > sprzedanych procesorów, łączną mocą rocznej produkcji wyrażoną
    > w megaflopach itd.

    *Zawsze* znajdzie się fakt pasujący do jakiejś teorii. Licytowanie się
    nie ma sensu.

  • 108. Data: 2011-05-09 17:48:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-09 03:09, Jarosław Sokołowski wrote:

    > A jak już ta reszta informatyki sie rozwinęła, to wszyscy wraz ze swoimi
    > osiągnięciami przenieśli się na sprzęt PC.

    Pewno, bo był tani. Pieniądze wybaczają dowoly stopień popsucia projektu.

    > Bardzo naukowe podejście do
    > sprawy -- zwykle ekperymenty robi się na szczurach albo białych myszkach,
    > a później dopiero samemu korzysta z ich wyników.

    Przeciez dokładnie to zrobił MS. Popatrzył, nauczył się na (swoich i
    innych) bledach i napisał wreszcie W95. Który to na dłuższa metę okazał
    się i tak kolejnym g., ale świat się nie zdziwił, siła przyzwyczajenia.

    > Naprawdę myślę, że gdyby mój wspólnik powiedział, "hej, mam pomysła,
    > zróbmy czaderski komputer z wyrąbiastym OSem do pisania programów
    > wielowątkowych", to bym wolał zająć się hodowlą jedwabników. Jakkolwiek
    > słowo "profesjonalny" jest jednym z tych, które niesie w sobie najmniej
    > treści, to takie "po porstu kopiowanie plików" uznaję za ważną rzecz,
    > która należy się użytkownikowi komputera jak psu zupa.

    Multitaskig nie przeszkadza w kopiowaniu plików.

    > To jakiś psychopata, ten producent.

    Owszem.

    > Można mieć zaufanie do systemu,
    > który musiał w takich warunkach...

    Amiga miała wiele błedów. Ale błedów nie robi tylko ktoś kto nie
    próbuje. Zrobili system który był 10 lat przed windowsem pełen rozwiązań
    używanych do dzisiaj. Ponieważ nie potrafisz od kilkunastu postow temu
    zaprzeczyć wiec proponuje EOT w sprawie Amigi.

    > Mój Boże, on musi być mocno
    > zestresowany, skoro miał takiego tatusia. Nie udziela się to aby
    > użytkownikom?

    Widzę że jednak kończą się argumenty.

    > Pytałem o założenia z drugiej strony -- "dajcie mam tu jakichś co nam
    > dostarczą system do tego, co teraz robimy; tylko nie jakiś pogibany, ale
    > taki żeby nawet prosty docent sobie poradził bez pomocy informatyków".

    Efektem czego Kowalski był zmuszany do grzebania w Config.sys,
    Autoexec.bat, obslugi tego gówna o nazwie fdisk, opanowania zworkologii
    na kartach i innych wygodnych rzeczy do zrobienia bez informatykow. User
    Amigi/Maca czy nawet jakiegoś unixa odpalał i miał działające, ale to
    były zabawki przecież.

    > Ja to chyba już jej nie zaszkodzę. Bo skoro nawet producent ładował
    > jej z buta, a ona wciąż najlepsza, i jeszcze tryskały z niej pomysły
    > na całą okoliczną informatykę, to... Słów mi brakuje. Twarda sztuka.

    Nie ma sensu mówić jeśli się nic do powiedzenia nie ma.

    > Zależy jakiej są profesji.

    No klienci PC. Podobno Ci co nie potrzebują informatyka.

    > Po co za każdym razem? Kopiowanie DOS ma opanowane znakomicie.

    To jakiś design-pattern made by MS?

    > Na przykład. Często jest to najlepsze rozwiązanie. Zdarza się, że jedyne.

    Rotfl. Stare przyzwyczajenia są najgorszym problemem w rozwoju informatyki.

  • 109. Data: 2011-05-09 17:50:56
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > autoexecu/configsysie i restartowaniu złomu. Jaki użytkownik taka
    > definicja wygody. I tak aż do 95 roku...

    Nie przesadzaj, po drodze był jeszcze win3.x i rozszerzenie win32, które
    dawało płaską przestrzeń adresową bez segmentów po 64kB.

  • 110. Data: 2011-05-09 18:17:50
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Akurat o to bym sie nie czepial. Bez wiekszego znaczenia, poza moze
    > tym ze na 8080 adres byl na stale w programie - nie mogles napisac
    > procedury ktora adres urzadzenia dostanie jako parametr.
    > Ale to nie jest immanentna cecha tego podejscia.

    Dwie przestrzenie adresowe skomunikowane ze sobą przez jeden jedyny
    dedykowany rejestr nie są wadą? Przecież to na dzieńdobry wymusza
    przesyłanie między nimi w dwóch krokach!

    --
    Darek